Koiratietäjät hei! Harkinnassa samojedi, islanninlammaskoira tai perhoskoira....
Koiran hankinta ollut suunnitelmissa jo jonkun aikaa ja monista harkinnassa olevista roduista jäljelle jääneet nuo. Haluaisin kuulla kokemuksia ja mielipiteitä kyseisiin rotuihin liittyen ja jos joku osaa suositella muutakin rotua niin mielenkiinnilla kuuntelen.
Itse olen yksiössä asuva opiskelija ja ensimmäistä kertaa elämässä olisi resurssien (raha, aika, jaksaminen) puolesta mahdollisuus ja valtava halu ottaa koira. Asioita jotka mietityttää on esim samojedin viihtyvyys kerrostalossa ja islanninlammaskoiran haukkuherkkyys.
Pointti kumminkin oli, että nyt kun on netistä ja kirjoista ahminut tietoa roduista ja koiran ottamisesta olisi kiva kuulla myös palstalaisten omia mielipiteitä!
Kommentit (34)
Ei samojedia kerrostaloon. Ota selvää rodun alkuperästä ja ominaispiirteistä.
Tietämäni samojedit myös ovat kovin haukkuherkkiä.
Asuintilanteesi huomioon ottaen perhoskoira kuulostaa sopivimmalta. Yksiö on liian pieni isoille ja aktiivisille koirille, jos valitset koiran sen koiran hyvinvoinnin perusteella.
Perhoskoira sopii kerrostaloon. Haukkuminen on yksilökohtaista, voit opettaa siitä pois.
Samojedistä kerrostaloon sopivana luin ristiriitaisia mielipiteitä ja sen takia halusin täältäkin kuulla mielipiteitä siihen.
Jotkut sanovat, että voi hyvinkin sopia kerrostaloon kunhan tarjotaan tarpeeksi liikuntaa ulkona ja aktiviteettejä, sillä samojedit kuitenkin viihtyvät perheensä kanssa eikä näin ollen sovi pelkästään piha tai tarhakoiraksi.
ap
Ota perhoskoira. Säästät ruoassa + eläinlääkäri- ja lääkekuluissa. Satsaa löytääksesi terve suku. En kyllä ymmärrä miksi maksaa rotukoirasta kun kodittomia koiria on suomalaisilla koiratarhoilla pilvin pimein.
Minulla on ollut samojedi. Asuimme kerrostalossa, 3 h keittiö sauna parveke.
Koiran tullessa taloon vanhempi lapsi oli 6-vuotias, nuorempi ei vielä syntynyt.
Aluksi olin aviossa myöh. yksinhuoltaja.
Koira oli ihana. Leikkisä pentu joka ei koskaan tehnyt mitään vahinkoa huonekaluille tms. koska pidimme sen aktiivisena mm. lenkkeilemällä paljon. Kasvaessaan siitä tuli hyvin rauhallinen toisten koirien kanssa todella hyvin toimeen tuleva. Lapsirakas omille lapsille, vieraille välinpitämätön.
Turkki vaati paljon hoitoa. Karvanlähtö aika oli haasteellinen! Sitä tosissaan lähti ja harjattava oli päivittäin.
Kun koira oli 12-vuotias, alkoi takajalat pettää. Kesken kävelyn takapää saattoi pudota eikä päässyt avustamatta enää jaloilleen. Vein eläinlääkärille ja armeliainta oli antaa piikki.
Sai kuitenkin elää 12 hyvää onnellista koiran vuotta.
Jos kyseessä on ensimmäinen koirasi, harkitse tarkkaan ja tutki eri rotujen ominaisuuksia ja erityispiirteitä. Koiraa ei voi ottaa kuten huonekalua, se on perheen jäsen ja voi elää todella pitkäänkin. Vaatii sitoutumista, voi tulla yllättäviä menoja mm. eläinlääkäri. Palkkioksi saat kuitenkin elinikäisen uskollisen kumppanin joka rakastaa sinua ehdoitta ja menee puolestasi vaikka tuleen. Vastaathan sen rakkauteen?
Vierailija kirjoitti:
Samojedistä kerrostaloon sopivana luin ristiriitaisia mielipiteitä ja sen takia halusin täältäkin kuulla mielipiteitä siihen.
Jotkut sanovat, että voi hyvinkin sopia kerrostaloon kunhan tarjotaan tarpeeksi liikuntaa ulkona ja aktiviteettejä, sillä samojedit kuitenkin viihtyvät perheensä kanssa eikä näin ollen sovi pelkästään piha tai tarhakoiraksi.
ap
Mutta sulla on yksiö. Mä en tiedä minkälaisessa lukaalissa sä elelet, mutta yksiö ei todennäköisesti ole kovin suuri. On eri asia pitää samojediä jossain neliössä kuin yksiössä.
Samojedi kerrostaloon? Yksiöön? Herrajeesus...
Tottakai se voi soveltua jos sen on pakko mutta kyllähän järkikin sanoo, että maailmassa on kymmeniä ellei satoja muita rotuja jotka sopivat kerrostaloon yksiöön paljon paremmin.
Itse kasvatan jakcrusseleita pienitoimisesti kennelnimellä enkä edes lähtisi missään tapauksessa antamaan ensikoiraa yksinasuvalle opiskelijalle yksiöön. Koira on pitkäaikainen sitoutumus, jopa sen yli 15vuotta. Opiskelijan elämä ehtii muuttumaan vielä monta kertaa ja valitettavasti niitä kodinvaihtajia tulee etenkin noista lähtökohdista paljon. En väitä etteikö tilanne olisi toinen sinun sijassasi mutta itse en ota omien kasvattieni kanssa sitä riskiä. Toki valitettevasti monille merkkaa vain se, että pennut saadaan myytyä joten niitä annetaan minkälaisiin koteihin tahansa.
Oletko tutustunut näihin rotuihin ihan f2f? Mene näyttelyihin tms. ja juttele omistajien/kasvattajien kanssa.
Jos nuo rodut on valikoituneet niin suosittelen entistä laajempaa tutustumista... Itse ottaisin noista korkeintaan perhoskoiran kerrostaloon mutta vain koska rotu on pieni. Ensikoiraksi sitä en välttämättä suosittelisi ja ovat usein haukkuherkkiä. Haukkuherkkyys ei ole ongelma jos koiran osaa kouluttaa mutta sinun tietotasollasi se voi räjähtää käsiin hyvin nopeasti.
Perhoskoira. Se ei kaipaa lenkitystäkään ja viihtyy hyvin pitkät ajat yksikseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut samojedi. Asuimme kerrostalossa, 3 h keittiö sauna parveke.
Koiran tullessa taloon vanhempi lapsi oli 6-vuotias, nuorempi ei vielä syntynyt.
Aluksi olin aviossa myöh. yksinhuoltaja.
Koira oli ihana. Leikkisä pentu joka ei koskaan tehnyt mitään vahinkoa huonekaluille tms. koska pidimme sen aktiivisena mm. lenkkeilemällä paljon. Kasvaessaan siitä tuli hyvin rauhallinen toisten koirien kanssa todella hyvin toimeen tuleva. Lapsirakas omille lapsille, vieraille välinpitämätön.
Turkki vaati paljon hoitoa. Karvanlähtö aika oli haasteellinen! Sitä tosissaan lähti ja harjattava oli päivittäin.
Kun koira oli 12-vuotias, alkoi takajalat pettää. Kesken kävelyn takapää saattoi pudota eikä päässyt avustamatta enää jaloilleen. Vein eläinlääkärille ja armeliainta oli antaa piikki.
Sai kuitenkin elää 12 hyvää onnellista koiran vuotta.
Jos kyseessä on ensimmäinen koirasi, harkitse tarkkaan ja tutki eri rotujen ominaisuuksia ja erityispiirteitä. Koiraa ei voi ottaa kuten huonekalua, se on perheen jäsen ja voi elää todella pitkäänkin. Vaatii sitoutumista, voi tulla yllättäviä menoja mm. eläinlääkäri. Palkkioksi saat kuitenkin elinikäisen uskollisen kumppanin joka rakastaa sinua ehdoitta ja menee puolestasi vaikka tuleen. Vastaathan sen rakkauteen?
Säästöjä olen kerännyt juuri yllättäviä menoja ja eläinlääkärikuluja varten. Ja pitkäaikasta kumppania koirasta toivonkin enkä vain pentuajan viihdykettä. Haluan tarjota koiralle hyvän kodin ja elämän sekä harrastaa ja viettää aktiivista elämää sen kanssa. Samojedien luonteeseen ihastuin, mutta näyttää siltä että siitä haaveesta on luovuttava ainakin tässä kohtaa elämää. :(
ap
Kerrostaloasunnot ovat yleensä liian kuumia pitkäkarvasille koirille.
Perhoskoira ehdottomasti, jos noista pitää valita. Samojedin paikka ei ole kerrostaloyksiössä missään nimessä! Saahan muuten yksiössäsi pitää koiraa? Onko sulla yleensä aikaa koiralle tarpeeksi? Mitä opiskelet? Käytkö töissä lisäksi? Koiraa ei voi pitää tuntikaupalla yksin opiskelun ja työn ja harrastusten ja opiskelijabiletyksen aikana. Mutta kaikilla toki ei opiskelu vaadi paljon läsnäoloa eikä kaikki tee ylimääräisiä töitä tai harrasta iltabiletyksiä ja aikaa voi olla enemmän kuin keskivertotyössäkävijällä. Opiskelijan budjetti on yleensä aika rajallinen. Pentu maksaa sen 1500-2000e mutta eläinlääkärikuluihin voi mennä moninkertainen määrä, jos huono tuuri käy. Oletko varautunut siihen?
Pohjoismainen suomeksi kirjoitti:
Osoitteessa hankikoira.fi on hyvä testi !
Tein ja sain juuri nuo otsikossa mainitut rodut sieltä ensimmöiseksi vaihtoehdoiksi monta kertaa kun vaihtelin esim. haluanko pienen vai keskikokoisen koiran tai pitkä vai lyhytturkkisen. Tutustuin sitten niihin lisää ja tulin tänne kyselemään hiukan muiden ajatuksia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Perhoskoira ehdottomasti, jos noista pitää valita. Samojedin paikka ei ole kerrostaloyksiössä missään nimessä! Saahan muuten yksiössäsi pitää koiraa? Onko sulla yleensä aikaa koiralle tarpeeksi? Mitä opiskelet? Käytkö töissä lisäksi? Koiraa ei voi pitää tuntikaupalla yksin opiskelun ja työn ja harrastusten ja opiskelijabiletyksen aikana. Mutta kaikilla toki ei opiskelu vaadi paljon läsnäoloa eikä kaikki tee ylimääräisiä töitä tai harrasta iltabiletyksiä ja aikaa voi olla enemmän kuin keskivertotyössäkävijällä. Opiskelijan budjetti on yleensä aika rajallinen. Pentu maksaa sen 1500-2000e mutta eläinlääkärikuluihin voi mennä moninkertainen määrä, jos huono tuuri käy. Oletko varautunut siihen?
Teen viikonloppuisin ja loma-aikoina töitä. Opiskelen alaa jossa ei liiemmin ole läsnäolopakkoa ja olen introverttiluonne eli en myöskään ravaa viikottaim enkä edes kuukausittain opiskelijariennoissa. Pidin välivuoden jolloin kävin töissä joten säästöjä löytyy mukavasti.
ap
itsellä oli islanninlammaskoira, oikein lempeä ja leikkisä rotu, mutta lonkkavikaa tai vastaavia saattaa esiintyä, olla tarkkana minkälaiselta kasvattajalta ostaa, riippuu sitten millasen haluaa, haluaako sen lenkkikaverin vai vahtikoiran, tämä sopii agilityyn jos aloittaa nuorena tietenkin...
Ootko käynyt livenä katsomassa noita tai muita rotuja, vaikka koiranäyttelyssä tai jossain toko- tai agiharkoissa? Tai onko rodut muuten tuttuja? Jos sulle tulee testissä vaihtoehdoksi perhoskoira ja samojedi, en ehkä luottaisi testiin kauheasti...
Muita harkittavia rotuja vaikka coton de tulear, kääpiö- tai keskikokoinen villakoira, sheltti, tutustupa!
Vierailija kirjoitti:
Ootko käynyt livenä katsomassa noita tai muita rotuja, vaikka koiranäyttelyssä tai jossain toko- tai agiharkoissa? Tai onko rodut muuten tuttuja? Jos sulle tulee testissä vaihtoehdoksi perhoskoira ja samojedi, en ehkä luottaisi testiin kauheasti...
Muita harkittavia rotuja vaikka coton de tulear, kääpiö- tai keskikokoinen villakoira, sheltti, tutustupa!
Kaverini poikaystävän luona olen muutaman kerran ollut tekemisissä samojedin kanssa ja eräs äitini ystävä kasvattaa perhoskoiria ja olen niitä tavannut hänen luonaan. Toki tarkoitus on tutustua enemmän vielä rotuihin ja käydä tapaamassa sen edustajia ennenkuin tässä mitään lopullisia päätöksiä ollaan edes ajattelemassa.
Itse toivoisin ehkä ennemmin keskikokoista koiraa kuin pientä, vaikka asunto ei mikään iso omakotitalo olekaan. Siinä mielessä sheltti voisi olla hyvä harkitsemisen arvoinen vaihtoehto. Trimmattavaa koiraa en välittämättä haluaisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Asuintilanteesi huomioon ottaen perhoskoira kuulostaa sopivimmalta. Yksiö on liian pieni isoille ja aktiivisille koirille, jos valitset koiran sen koiran hyvinvoinnin perusteella.
Höpö höpö. Sisällä ei riekuta vaan levätään. Ulkona sitten liikutaan.
Ei Samojediä kerrostaloon. Se on omakotitaloon sopiva koira, koska rakastaa ulkona olemista.