Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viitsisikö tehdä näin? Nimimerkillä umpirehellinen

Vierailija
30.12.2017 |

Olin yrittänyt jo useamman vuoden muistella erään kirjan nimeä, joka lapsena oli minun lempikirjani. Vähän aikaa sitten sain sen lopulta selville ja heti suunnistin kirjastoon kysymään sitä. Se löytyi varastosta. Ei ollut siis enää normaalisti lainattavien kirjojen joukossa. Lainasin sen ja kaiholla olen sitä sen jälkeen muistellut. Netin syövereistä sitä en mistään ole löytänyt, että voisin ostaa. Luin, että joku muukin oli yrittänyt sitä etsiä jo kauan, mutta mistään ei ollut löytänyt kuin yhden ainoan kappaleen joka sekin oli saksaksi. Nyt on hiipinyt kavala ajatus mieleeni. Viitsisinkö lainata kirjan uudelleen kirjastosta ja jättää vain palauttamatta. Maksaisin tietysti kirjan hinnan mitä kirjastosta pyytävät. Kirja on 80-luvun kuvakirja, tuskin paljoa edes pitäisi maksaa. Olen miettinyt tätä, mutta olen oikeasti umpirehellinen ihminen ja tuntuu vain väärältä. Jos joku muukin on kaivannut kirjaa yhtä paljon kuin minä? Toisaalta kirja on pölyttymässä varastossa, josta harva osaa sitä kysellä. Todennäköisesti kirja päätyy lopulta poistomyyntiin pilkkahinnalla ja joku muu onnekas kerkeää napata sen. Miten toimisitte?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se kirja on? Ties vaikka jonkun meidän palstalaisen kirjahyllystä löytyisi..

Vierailija
22/38 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

myyn jos omistan, mikä kirja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan. Todennäköisesti saat kirjan halvemmalla jos löydät sen jostain myynnistä. Kannattaa sitten heti ilmoittaa että kirja on kadonnut jotta myöhästysmaksujen kertyminen katkeaa. Sano vaikka että se meni melko varmasti vahingossa paperinkeräykseen.

Vierailija
24/38 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin joskus lapsena kastunut kirja. Jouduttiin maksamaan kirjan hinta ja sakkomaksu päälle. Äiti oli selvittämässä asiaa. Kirjastontäti oli kovin pahana ja olisi otaanut kirjan takaisin kirjastoon (siis vaikka maksettiin se), äiti ei ollut antanut. Minulla on kirja vieläkin kirjahyllyssä, sivut vain vähän aalloilla. Hullu luokka :) Muistaako jouku? Oli tosi hyvä kirja, odottelee nyt oman tyttöni kasvamista.

ap

Vierailija
25/38 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä jotain kirjastosetää heittämään se "silppuriin".

Vierailija
26/38 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin joskus lapsena kastunut kirja. Jouduttiin maksamaan kirjan hinta ja sakkomaksu päälle. Äiti oli selvittämässä asiaa. Kirjastontäti oli kovin pahana ja olisi otaanut kirjan takaisin kirjastoon (siis vaikka maksettiin se), äiti ei ollut antanut. Minulla on kirja vieläkin kirjahyllyssä, sivut vain vähän aalloilla. Hullu luokka :) Muistaako jouku? Oli tosi hyvä kirja, odottelee nyt oman tyttöni kasvamista.

ap

Muistan kirjan, Kaisa Ikolako tekijä oli?

Vierailija
27/38 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei kirjastolla ole mitään sakotusoikeutta.

Vierailija
28/38 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei oteta varauslistoja myytäviin kirjoihin, mutta voi kai sitä kysyä. Isossa kirjastossa ei onnistu.

Millä perusteella muuten myytävät kirjat päätetään, katsotteko jostain listoista ettei ole lainattu esim. 5 vuoteen ja kylmästi myyntiin, oli mikä tahansa kirja kyseessä. Ja miten menee esim. vaski-kirjastoissa joissa monta eri kirjastoa, laitetaanko samat kirjat joka kirjastossa myyntiin vai miten? Kiinnostaa.

Moni asia vaikuttaa. Pelkkiä lainalukuja ei katsota, mutta nekin vaikuttaa poistopäätöksiin. Kuten myös kirjan kunto, onko klassikko, löytyykö muusta kirjastosta läheltä ja onko sisältö vanhentunut. Poistot on kirjastoissa yksi vaikeimpia töitä.

Ja en tiedä miten vaskissa tehdään. Todennäköisesti poistoista vastaa jokaisessa kirjastossa eri henkilö(t) ja he poistavat kirjaston periaatteiden mukaan. Kaikkia kappaleita ei poisteta vaan yleensä seudulle jätetään vähintään yksi kappale.

Vierailija
29/38 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirja on kirjaston varastossa, se tarkoittaa sitä, että se on katsottu arvokkaaksi eikä sitä ole poistettu. Jos tällaisen kirjan pöllit omaan keräilykokoelmaasi, niin se on törkeää muita asiakkaita kohtaan. Silloin et voi koskaan enää puhua itsestäsi rehellisenä ihmisenä. Etsi kirjaa noiden ohjeiden mukaan, mitä täällä on annettu. Kysele myös kaikista Facebookin kirjakirppisryhmistä. Voit myös etsiä muista Suomen kirjastoista netin kautta. Jos jistalin kirjastosta löytyy sellainen kappale, joka ei ole varastossa, niin sen ostamisesta voi kysellä kirjastolta. Jos todella olet valmis maksamaan, miksi et kopioi kirjaa ja sidotuta sitä kauniiksi kappaleeksi. Omaan käyttöön se on täysin laillista. Kopioinnin tyrmäsit aiemmin sillä, että olet keräilijä - eikö kysymys sitten olekaan ensisijaisesti ihanasta lapsuuden muistosta. Älä nyt sorru mihinkään pakkomielteeseen. Kirjastosta pöllitty kirja ei ole yhtään sen hienompi osa keräilykokoelmaa kuin kopioitu ja sidotettu kirja. Sinun on varmasti helpompi elää rehellisenä.

Vierailija
30/38 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä varasta. Kirja tuottaa sinulle vain pahaa mieltä, jos varastat sen. Et ole umpirehellinen. Minä olen. Ei tulisi mieleenkään huijata kirjaston kirjaa tuolla tavalla!!!

Vierailija
31/38 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy olisiko jollakin meistä!

Vierailija
32/38 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi mikä itsekäs paska on sellainen, joka varastaa kirjaston kirjan. Ainoan kappaleen vielä.

Noin ei ajattele rehellinen suomalainen ihminen. Muuta johonkin Egyptiin tms missä kusetus kuuluu kulttuuriin.

Vierailija
33/38 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa sitä loputtomiin. Minä olen pitänyt vuosikausia kirjoja, joita kukaan muu ei ole varannut. Niitä pitää käydä näyttämässä välillä kirjastossa, että tietävät kirjan olevan yhä tallella, mutta kyllä sen saa uudestaan lainattua, jos tosiaan varauksia ei ole.

Vierailija
34/38 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ostetaan ilmoitus toriin, faceen... ja tietty kysely tänne 😉

Vierailija
35/38 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli myöskin suuri kiusaus "kadottaa" yksi kirjaston kirja noin 10 vuotta sitten.

Palautin kirjan kuitenkin kiltisti (ei antanut sielu periksi), että muutkin saisivat tuon hyvän kirjan lukea.

.

Kirja tuli nyt tästä ketjusta mieleeni ja hain nyt netistä, josko löytyisi, silloin muinoin ei näkynyt missään myynnissä vuosikausiin.

.

Kirja löytyi ja on jo maksettukin, ensi viikolla tulee minulle postissa.

.

Kiitokset muistutuksesta.

Vierailija
36/38 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoinhan jo, etten aio niin tehdä. Vaikkakaan en näkisi sitä varastamisena, maksaisinhan minä kirjan. Mutta huijausta kyllä ja siihen en kykene. Toisessa kaupungissa näyttäisi myös olevan yksi varastossa ja yksi jopa normaalisti lainattavana. Missään en sanonut, että olisi edes täällä kirjastossa ainoa kappale varastossa.

ap

Vierailija
37/38 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko kirjan nimen ap?

Vierailija
38/38 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaston tarroilla ja leimoilla varustettu kirja ei olisi edes kovin hyvä keräilykappale. Varmasti löydät netin kautta henkilön, jolla on kyseinen kirja ja joka on valmis myymään sen. Oletko etsinyt divareista ja antikvariaateista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi