Viitsisikö tehdä näin? Nimimerkillä umpirehellinen
Olin yrittänyt jo useamman vuoden muistella erään kirjan nimeä, joka lapsena oli minun lempikirjani. Vähän aikaa sitten sain sen lopulta selville ja heti suunnistin kirjastoon kysymään sitä. Se löytyi varastosta. Ei ollut siis enää normaalisti lainattavien kirjojen joukossa. Lainasin sen ja kaiholla olen sitä sen jälkeen muistellut. Netin syövereistä sitä en mistään ole löytänyt, että voisin ostaa. Luin, että joku muukin oli yrittänyt sitä etsiä jo kauan, mutta mistään ei ollut löytänyt kuin yhden ainoan kappaleen joka sekin oli saksaksi. Nyt on hiipinyt kavala ajatus mieleeni. Viitsisinkö lainata kirjan uudelleen kirjastosta ja jättää vain palauttamatta. Maksaisin tietysti kirjan hinnan mitä kirjastosta pyytävät. Kirja on 80-luvun kuvakirja, tuskin paljoa edes pitäisi maksaa. Olen miettinyt tätä, mutta olen oikeasti umpirehellinen ihminen ja tuntuu vain väärältä. Jos joku muukin on kaivannut kirjaa yhtä paljon kuin minä? Toisaalta kirja on pölyttymässä varastossa, josta harva osaa sitä kysellä. Todennäköisesti kirja päätyy lopulta poistomyyntiin pilkkahinnalla ja joku muu onnekas kerkeää napata sen. Miten toimisitte?
Kommentit (38)
Ja laita muuten huutonettiin hakuvahti, sillä olen löytänyt tällaisia vastaavia helmiä joita ei ole myynnissä "ikinä"
Et. Kirjastosta varastaminen on alhaista.
t. Kirjastotäti
Kysy voitko ostaa kirjaa tai varata, kunnrs tulee myyntiin
Itse umpirehellisenä ihmisenä en koskaan voisi tehdä noin. Omatunto ei lakkaisi koskaan kolkuttamasta, enkä voisi koskaan enää lukea kirjaa ”puhtain sydämin”, eli kirjakin menisi samalla ”pilalle”.
En voisi kyllä jättää palauttamatta, enkä usko että pystyisin nauttia kirjasta, kun muistuttaisi sitten epärehellisyydestä.. ihana lapsuusmuisto muuttuisi ikäväksi.
Kirjastoilla saattaa muuten olla joku kiinteä hinnasto kadonneille niteille, esim hy:n kirjat jos jättää palauttamatta, lasku on vähintään 80 e/kirja
Kirjastosta joku muukin voi lukea tätä helmeä. Tosin ei kirjastot varmaankaan enää nykyään voi kaikkea säilyttää ja kirjat päätyvät lopulta myyntiin tai roskiin. Voisitko kysyä myisikö kirjasto kirjan sinulle tai kopioit sen? Vai haluatko itse myydä eteenpäin aidon? Eräs lapsuudessa lukemani kirjan hinta on netissä 200-700 dollaria. Tosin suomen kielistä painosta ei varmaankaan saisi ihan yhtä hyvin kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Skannaa koneelle niin saat sen ainakin sähköisessä muodossa?
Mä tein kerran just näin, vaikkakin aikaa meni "jonkun verran". Mutta halusin välttämättä sen kirjan.
Sehän tässä onkin, kun en vain pysty tekemään niin vaikka haluaisin. Keäilen lapsuuteni aikaisia kirjoja ja olen aivan "hulluna" lastenkirjoihin yleensäkin, eli kirjan kopioiminen tai skannaaminen ei tule kuuloonkaan. Taidan käydä kysymässä kirjastosta voisinko mitenkään ostaa/varata ostettavaksi sitä. Osaako kirjastontäti sanoa, onko se edes mahdollista? Tehdäänkö niin koskaan? Huutonettiinkin voisi laitta hakuvahdin, mutta en silti oikein usko, että sitä löytyisi. Googlestakaan ei löydy edes yhtään kuvaa eikä mitään vanhaa ilmoitusta tms. siitä nytkään vaikka tiedän kirjoittajan ja koko nimen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä onkin, kun en vain pysty tekemään niin vaikka haluaisin. Keäilen lapsuuteni aikaisia kirjoja ja olen aivan "hulluna" lastenkirjoihin yleensäkin, eli kirjan kopioiminen tai skannaaminen ei tule kuuloonkaan. Taidan käydä kysymässä kirjastosta voisinko mitenkään ostaa/varata ostettavaksi sitä. Osaako kirjastontäti sanoa, onko se edes mahdollista? Tehdäänkö niin koskaan? Huutonettiinkin voisi laitta hakuvahdin, mutta en silti oikein usko, että sitä löytyisi. Googlestakaan ei löydy edes yhtään kuvaa eikä mitään vanhaa ilmoitusta tms. siitä nytkään vaikka tiedän kirjoittajan ja koko nimen.
ap
Yrittänyttä ei laiteta (: toivonmukaan saat sen!
Miks ette käsitä, että se kopioiminenkin on epärehellistä?! Liekö ihan laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Miks ette käsitä, että se kopioiminenkin on epärehellistä?! Liekö ihan laitonta.
Omaan käyttöön saa kopioida kirjaston aineistoa, ihan musiikkiakin ym.
Hagelstamin kirjakauppa Helsingissä otti ainakin ennen muistiin kirjoja nimellä ja tekijällä. Jos sitten tuli vastaan, ilmoittivat että opus on ostettavissa. Olen itse hankkinut em kuvaukseen sopivia teoksia.
Suosittelen - eivät ainakaan minulta ole pyytäneet ylihintaa.
En tosiaankaan aikoisi myydä kirjaa eteenpäin. Niin kuin sanoin, olen keräilijä. Mikä muuten on hy:n kirja (oli tuossa, jossa joku kertoi, että palauttamattomat niteet voivat maksaa esim. 80€, jonka itse olisin valmis maksamaan)?
ap
Me ei oteta varauslistoja myytäviin kirjoihin, mutta voi kai sitä kysyä. Isossa kirjastossa ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
En voisi kyllä jättää palauttamatta, enkä usko että pystyisin nauttia kirjasta, kun muistuttaisi sitten epärehellisyydestä.. ihana lapsuusmuisto muuttuisi ikäväksi.
Kirjastoilla saattaa muuten olla joku kiinteä hinnasto kadonneille niteille, esim hy:n kirjat jos jättää palauttamatta, lasku on vähintään 80 e/kirja
Kerran hukkasin muutossa pari kirjaston kirjaa ja jouduin korvaamaan ne. Korvaus ei ollut kovin suuri. Se oli kirjan alkuperäinen hinta ja siihen sitten jotain ikävähennyksiä. Yritin vielä kysellä että saanko rahat takaisin kun löydän kirjat, mutta sellaista mahdollisuutta ei ollut.
Iso kirjasto on kyseessä. Onko koskaan myyty suoraan varastosta?
ap
Vierailija kirjoitti:
Me ei oteta varauslistoja myytäviin kirjoihin, mutta voi kai sitä kysyä. Isossa kirjastossa ei onnistu.
Millä perusteella muuten myytävät kirjat päätetään, katsotteko jostain listoista ettei ole lainattu esim. 5 vuoteen ja kylmästi myyntiin, oli mikä tahansa kirja kyseessä. Ja miten menee esim. vaski-kirjastoissa joissa monta eri kirjastoa, laitetaanko samat kirjat joka kirjastossa myyntiin vai miten? Kiinnostaa.
Skannaa koneelle niin saat sen ainakin sähköisessä muodossa?