Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimii liitot, joissa toinen on kotoisin ns. " yläluokasta" ja toinen päinvastaisista piireistä?

Vierailija
30.12.2017 |

Itselläni ei ole niin karkeaa jakoa, mutta ole kotoani oppinut tietyt tavat. Esim. ruokailutavat, juhlapyhien vietot, miten käyttäydytään häissä ja hautajaisissa, miten puhutellaan ihmisiä yms. Mulle on ollut vaikea hyväksyä, että mieheni ei edelleenkään lapsuutensa takia osaa käyttäytyä jossain tilanteissa, jotka itselleni ovat itsestään selvyyksiä. Ja en ole mikään aatelinen itsekään, mutta minulle oli todellinen yllätys nähdä nämä anoppilan "tavat" ( niitä ei siis ole). Mies on opiskellut akateemisen ammatin, mutta siltikin ihmisen lapsuudessa saama kasvatus näkyy yllättävän vahvana. Enkä tarkoita, että ihminen sille itse mitään voisi. Mutta ne, jotka itse on saaneet jonkinlaisen peruskasvatuksen, on vaikea ymmärtää, että jotkut ihmiset eivät tajua edes aikuisena, että esim. hautajaisiin ei mennä farkuissa tai että ruokapöydästä ei jossain juhlapaikassa nousta kun muut syö ja mennä sohvalle istumaan yms.....!!!!!!!

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh, 0/5. Tästä aiheesta mammat näköjään innostuvat huonollakin avauksella.

Miten voit siinä tapauksessa antaa nollan?

Vierailija
42/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äh, 0/5. Tästä aiheesta mammat näköjään innostuvat huonollakin avauksella.

Miten voit siinä tapauksessa antaa nollan?

No kun avaus itsessään oli niin väsynyt. Täällä riittää että kirjoittaa otsikkoon "ylempi keskiluokka" niin ketjuun kerääntyy pätijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi monet pitävät vastakohtana sitä, ettei osaa olla ns. sydämeltään sivistynyt, jos osaa käytöstapoja. Melkeinpä ne kyllä kulkee käsi kädessä. Anoppi ei koskaan kata tai tarjoile hienosti ruokia ( ok, se on hänen tapansa), mutta on joka paikassa lisäksi tuppisuuna eikä mitenkään lempeä tai mukava. Oma äitini taas osaa  kauniita tapoja, mutta myös puhuu ihmisille kauniisti ja osaa small talkia olematta kuitenkaan koko ajan äänessä. Oma äitini ei myöskään ylenkatso muita, vaikka joku ei jotain tapoja osaisikaan eikä ole ikinä minulle ääneen arvostellut mm.  anoppiani. Eli en pitäisi anoppiani jotenkin sydämeltään sivistyneenä ihmisenä, päinvastoin hän ylenkatsoo muita puhumalla  pahaa, mm." hienostelusta" ja snobbailusta jälkikäteen mm. miehen siskolle ja istumalla tuppisuuna esimerkiksi lasten juhlissa, " ei meidän kanssa kukaan halua olla"-tyylisesti.

Niinpä! Hyvien käytöstapojen ydin on nimenomaan muiden huomioimisessa ja kanssakäymisen tekemisessä mahdollisimman miellyttäväksi kaikille. Hyvät käytöstavat omaava ihminen ei pyri osoittelemaan muiden puutteita tai nolaamaan jotakuta, koska tämä ei satu tuntemaan jotain etikettisääntöä – hyvätapainen ihminen ei tee sellaisesta asiasta numeroa tai väheksy jotakuta sen takia. Toki löytyy näitäkin ihmisiä, mutta silloin heillä ei kyllä ole hyviä käytöstapoja vaan ainoastaan ulkokultaisesti omaksuttujen sääntöjen tuntemus. Niinpä sanoisin, että sydämen sivistys ja todelliset hyvät käytöstavat nimenomaan kulkevat käsi kädessä.

Vierailija
44/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Hyvien käytöstapojen ydin on nimenomaan muiden huomioimisessa ja kanssakäymisen tekemisessä mahdollisimman miellyttäväksi kaikille. Hyvät käytöstavat omaava ihminen ei pyri osoittelemaan muiden puutteita tai nolaamaan jotakuta, koska tämä ei satu tuntemaan jotain etikettisääntöä – hyvätapainen ihminen ei tee sellaisesta asiasta numeroa tai väheksy jotakuta sen takia. Toki löytyy näitäkin ihmisiä, mutta silloin heillä ei kyllä ole hyviä käytöstapoja vaan ainoastaan ulkokultaisesti omaksuttujen sääntöjen tuntemus. Niinpä sanoisin, että sydämen sivistys ja todelliset hyvät käytöstavat nimenomaan kulkevat käsi kädessä.[/quote]

Tämä on todellista asiaa! Meillä anoppi on olevinaan niin hienoa rouvaa kristalleineen ja katsoo nenänvartta pitkin ja haukkuu juhlien jälkeen nuoria herttaisia ihmisiä joilla ei hänestä ole ollut tarpeeksi hienoja vaatteita tai käytöstapoja. Minua hän ohjeistaa aina ennen juhlia että mekko ja korot päälle. Olen tietenkin epämieluisa miniä koska olen yh äidin vuokralähiössä kasvattama. Olen alkanut inhota heidän hienosteluaan, tavallisessa kerrostalokämpässä asuvat( eivät varakkaita) mutta elkeet ovat kuin kartanossa.

Vierailija
45/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä näkee, että puhutaan vähättelevästi vähemmän koulutetusta henkilöstä tämän ollessa läsnä. Mielestäni se on moukkamaista vaikka puhuja olisi kuinka korkeakoulututkinnon suorittanut. Ruokatapoja voi noudattaa oli koulutus mikä vain.  Ruokatavat on omaksuttavista, niistä löytyy oppaita ym. Omassa suvussani on akateemisia ja vähemmän koulutettuja. Ollaan mahduttu samaan pöytään. On osattu toimia oli sitten katettu kangasservietit, liinat ja kyntteliköt tai syötiinpä sitten kertakäyttöastioista.  Mielestäni on sivistynyttä osata toimia tilanteen mukaan.  Jos saa valita, niin joulupöytään katan pyhäastiat ja ruokakin on juhlavampaa, kuunnellaan taustamusiikkina hiljaisella klassista joulumusiikkia tai kevyempää soitantaa ja ollaan pukeuduttu siististi mielellään hieman juhlavasti. Meidän juhlat on ollut tunnelmaltaan rentoja. Vieraat on viihtyneet oli koulutustaustansa sitten mikä tahansa, mutta heillä onkin ollut sydämen sivistystä ja käytöstapojen tuntemusta. 

Vierailija
46/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun appivanhemmaat on kouluttamattomia moukkia eikä sydämen sivistyksestä tietoakaan. En tajua tätä satukirjapotaskaa että köyhä olisi jalo. Ei ole. Siihen on syy miksi jotkut pysyy aina vaan roskasakkina.

Vierailija
47/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne toimii kun nainen on köyhyydestä ja kouluttautumaton ja mies on vanhempi, akateeminen ja varakas. Tämä on sitä todellista, puhdasta rakkautta

Vierailija
48/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne toimii kun nainen on köyhyydestä ja kouluttautumaton ja mies on vanhempi, akateeminen ja varakas. Tämä on sitä todellista, puhdasta rakkautta

Rakkaus-aste nousee mikäli mies on 35-80 ja nainen 18-21. Silloin on rakkaus puhtaimmillaan