Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia ulkoilutat koiraasi vapaana lenkkipolulla?

semmosta
30.12.2017 |

Siinäpä kysymys teille euroopan omistajille. Lähes joka päivä näkee, että koira juoksee vapaana ja omistaja tulee monta kymmentä metriä perässä. Miten uskallatte päästää koiranne irti kaupunkialueella? Eikö teillä ole mitään vastuuntuntoa? Entä jos koirasi karkaa ja jää auton alle tai puree toista koiraa tai ihmistä? Joka ikinen kerta kun olen huomauttanut asiasta omistajalle, niin olen saanut haistattelut päälle. Alkuviikosta meinasin ajaa koiran päälle keskusta-alueella kun juoksenteli miten sattuu vapaana ja omistaja vaan käveli vierellä ihan muina miehinä. Seuraavan kerran jos nään vielä tuollaista niin otan koiran kiinni ja vien suoraan löytöeläinsuojaan. Koirat pitää olla kaupunkialueella talutushihnassa, jos et sitä ymmärrä niin ole hyvä ja anna koirasi sellaiselle ihmiselle, joka siitä osaa huolehtia. "Eihän se meidän rekku ikinä karkaa tai pure ketään".

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran purrut vieras irto koira. Pidän nykyisin mukana kättä pidempää. Seuraava rekku joka hyökkää julistaa samalla oman kuolemantuomionsa. Nykyisin pelkään irto koiria. T:koiran omistaja joka pitää oman koiransa kytkettynä.

Vierailija
42/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jälleen kerran koiria ja koirien omistajia pilkkava ketju.

Mikä nuppi teillä sieltä päästä puuttuu? Näitä ketjuja ilmestyy palstalle aika tiuhaan tahtiin. Joku koiranvihaaja/vihaajia palsta täynnä riehumassa.

Kyllä itse koen kissoista olevan enemmän haittaa kuin yhdestäkään koirasta. Kissojen omistajathan ne vasta vastuuttomia ovatkin, kun päästetään se moukuja ulos repimään naapurin kukkaistutukset hajalle ja raapimaan terassikalusteita paskaksi. "Kun se äidin pikku prinsessa vaan halus terottaa kynsiään, eihän se pahaa tarkoita"

Kaksi kertaa olen lyhyen ajan sisään ajanut vahingossa kissan päälle! Kumpikin kuoli. Siinä kun ei hirveästi ehdi tehdä kun kissa juoksee autotielle! Enkä ajanut tippaakaan ylinopeutta.

Muutamia kissoja olen vienyt lemmikkihoitolaan kun ovat tulleet pihalleni kusemaan ja repimään kukkapenkkejä ja hajoittamaan ulkokalusteita! Naapureilta olen kysellyt kenen kissoja, mutta kukaan ei tiedä! Lopulta houkuttelin kissat sisälle ja vein lähimpään lemmikkihoitolaan, joka ottaa vastaan löydettyjä lemmikkejä. Empä tiedä sitten kissojen kohtaloista, että löysivätkö omistajat ne sieltä mutta epäilempä ettei tuollasia omistajia kiinnosta v#ttuakaan missä kattinsa luuraa.

Inhoan kissojen omistajia ja olen alkanut inhoamaan myös kissoja, vaikka tiedän, ettei se kissan vika ole, että omistaja on niin v#tun ääliö laiskaperse, joka ei jaksa huolehtia kissastaan vaan kerta toisensa jälkeen näitä samoja katteja näkyy vapaana!

En tiedä missä helvetissä oikein asutte, mutta koskaan en 27vuoden aikana ole koiria nähnyt juoksentelevan irti missään kaupungissa omistajan löntystelevän perässä, lukuun ottamatta niitä koiria, jotka ovat vahingossa päässeet irti! Kyllä noin muuten ihmiset pitää koirat remmissä kiinni lenkkeillessään. Maalla ja metsässä monet pitää irti ja siinä en näe mitään pahaa, kunhan koira ei ole aggressiivinen muille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn juoksulenkillä kaupunkialueella lähes päivittäin ja vähintään joka viidennellä kerralla joku hihnassa tai vapaana kulkeva koira tulee nuuskimaan tai räksyttämään jalkoihin. Yleensä näiden omistajat eivät vaivaudu edes pahoittelemaan säikähdystä.

Vierailija
44/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt lapsia jotka purevat tuntemattomia, toisaalta en ole kyllä nähnyt sellaisia koiriaakaan taitaa nekin olla harvassa. Mutta olen nähnyt lapsia jotka säntäilee auton alle, heittelee kiviä sillalta autojen päälle, kiduttaa elävältä siilejä, juoksevat karkuun vanhempiaan, töhrii yleisiä paikkoja, sytyttää roskiksia palamaan...

Vierailija
45/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirani tykkää olla irti, minua ei kiinnosta mitä mieltä muut siitä on. Päästän irti syrjemmällä tai silloin kun ei ole muita. Koira tottelee hyvin, saan sen nopeasti kiinni. Ei siitä sen irti olosta ole kellekään mitään haittaa.

Minäkin valitsen vapaasti mitä lakeja ja asetuksia noudatan. Ei siitä ole kenellekään mitään haittaa kun en noudata niitä muita, tai jos onkin, niin ei kiinnosta.

Vierailija
46/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä ihmetellä missä ihmiset asuu. Täällä ei riehu irti kuin naapuruston lapset ja puolivillit kissat. Lenkkeilen aika laajalla alueella taajamasta metsään ja lähelle isohkon kaupungin keskustaa. Silti täytyy ihan miettiä milloin olisi tullut vastaan hallitsematon irti oleva koira, ei tule äkkiseltään mieleen kuin pari oikeasti karannutta ja nekin juoksivat vain pakoon. En ole myöskään kuullut kertaakaan keltään täällä, että irtokoira olisi tehnyt jotain toiselle koiralle, kissat on kyllä menneet päälle.

Joku väitti, että kaikki koirat lähtee säikähtäneen kissan perään. Väitän, ettei oma koirani lähde ja jos meinaisi, todennäköisesti jättäisi sen siihen, kun kunnolla karjaisen. Kerran vähä innoistui jäniksestä, yleensä ei edes innostu, mutta ei lähde, kun sanon että et mene. No tämä onkin nössömalli, ei mikään haastava koulutettava ja kiipeää vaikka puuhun herkkujen toivossa.

Vierailija
47/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläimiä ne on ihmisetkin, varsinkin lapset käyttäytyy hyvin samalla tavalla. Ihmiset tekee asioita, joista läheiset sanoo, että on olisi ikinä uskonut meidän Penasta. Riskejä on aina kaikessa, jokaisen tehtävä on sitten itse arvioida milloin se on niin suuri, ettei kannata koittaa. Hyvin koulutetun koiran sekoaminen on aika pieni riski. Koulutettuja eläimiä käytetään myös tilanteissa, joissa ei ole varaa napsahtaa päässä esim opaskoirat, poliisikoirat.

Eikös se yksi poliisikoira syksyllä purrut löytämäänsä eksynyttä?

Vierailija
48/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläimiä ne on ihmisetkin, varsinkin lapset käyttäytyy hyvin samalla tavalla. Ihmiset tekee asioita, joista läheiset sanoo, että on olisi ikinä uskonut meidän Penasta. Riskejä on aina kaikessa, jokaisen tehtävä on sitten itse arvioida milloin se on niin suuri, ettei kannata koittaa. Hyvin koulutetun koiran sekoaminen on aika pieni riski. Koulutettuja eläimiä käytetään myös tilanteissa, joissa ei ole varaa napsahtaa päässä esim opaskoirat, poliisikoirat.

Ei täällä kukaan ole väittänytkään ettei koirat voisi tehdä jotain, mutta joidenkin koirien kohdalla se on niin epätodennäköistä, että kannattaa varmaan lukittautua kotiinsa, kun todennäköisemmin joku hullu iskee puukon kanssa lenkillä.

Vierailija
49/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä kukaan ole väittänytkään ettei koirat voisi tehdä jotain, mutta joidenkin koirien kohdalla se on niin epätodennäköistä, että kannattaa varmaan lukittautua kotiinsa, kun todennäköisemmin joku hullu iskee puukon kanssa lenkillä.

Tai raiskaa.

Vierailija
50/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista tämä sinkun elämä on. Voin vapaana ulkoilla hauvelini kanssa.

Vierailija
51/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla kyllä paha koirafobia. Luulen, että häntä on kotona peloteltu ”koira voi purra”.

Itse tiedän tasan yhden koiran, joka on purrut. Ja olen tavannut varmasti satoja koiria.

Koirat purevat erittäin harvoin.

Jos vapaana oleva koira sinua häiritsee niin ota remmi mukaan ja vie koira löytöeläinkotiin.

Mutta turha on pelätä. Ainoastaan itse pelkään bittbullia, sillä ko rodulla on pahoja käytöshäiriöitä.

Vierailija
52/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira saa viitisen kertaa enemmän liikuntaa viiden kilsan lenkillä. Eli juoksentelee edes takaisin sen verran. 

Koirani ei mene kenenkåän luokse ilman lupaani. 

Juu... tiedän lain, mutta tämä on samaa sarjaa kuin punaisia päin käveleminen tai tähtissädetikkujen kieltäminen alle 18-vuotiailta. 

Mistä sinä pystyt tietämään sen, että koirasi ei mene kenenkään luokse ilman lupaasi? Se on eläin ja silläkin saattaa naksahtaa päässä. Mites jos koirasi juoksee vapaana ja se tapaa toisen vapaana juoksevan koiran, joka onkin agressiivinen ja hyökkää koirasi kimppuun? Pystyisitkö antamaan itsellesi anteeksi?

No voi jeesus! Voihan se koira teoriassa saada jonku raivokohtauksen, purra hihnansa poikki ja karata jonku kimppuun, mutta kuinka todennäköistä se on?

Fakta on kuitenkin se että koiran iripitohallintaa voi kunnolla harjoitella vain pitämällä koiraa irti.

Ja kissanulkoiluttajat ovat turvassa eikä heidän tarvitse lyödä mailalla piskiäsi?

Olen asunut tässä nykyisessä paikassa 15 vuotta, enkä ole kertaakaan lähialueella nähnyt että kukaan kävelyttäisi kissaa hihanassa. Naapuri pitää kissaansa pihalla narussa, siitä heille pointsit. Mutta irtokissoja täällä näkee tämän tästä (suurehkon kaupungin omakotitalolähiö).

Vierailija
53/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No puri. Mutta siitä ei ole kerrottu mitään että mitä se ihminen teki kun koira löysi sen. Ei ole mitenkään mahdotontonta että kylmettynyt sekava ihminen olisi esimerkiksi lyönyt koiraa, jolloin koulutettu poliisikoira varmasti tarttuu kiinni.

Vierailija
54/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jälleen kerran koiria ja koirien omistajia pilkkava ketju.

Mikä nuppi teillä sieltä päästä puuttuu? Näitä ketjuja ilmestyy palstalle aika tiuhaan tahtiin. Joku koiranvihaaja/vihaajia palsta täynnä riehumassa.

Kyllä itse koen kissoista olevan enemmän haittaa kuin yhdestäkään koirasta. Kissojen omistajathan ne vasta vastuuttomia ovatkin, kun päästetään se moukuja ulos repimään naapurin kukkaistutukset hajalle ja raapimaan terassikalusteita paskaksi. "Kun se äidin pikku prinsessa vaan halus terottaa kynsiään, eihän se pahaa tarkoita"

Kaksi kertaa olen lyhyen ajan sisään ajanut vahingossa kissan päälle! Kumpikin kuoli. Siinä kun ei hirveästi ehdi tehdä kun kissa juoksee autotielle! Enkä ajanut tippaakaan ylinopeutta.

Muutamia kissoja olen vienyt lemmikkihoitolaan kun ovat tulleet pihalleni kusemaan ja repimään kukkapenkkejä ja hajoittamaan ulkokalusteita! Naapureilta olen kysellyt kenen kissoja, mutta kukaan ei tiedä! Lopulta houkuttelin kissat sisälle ja vein lähimpään lemmikkihoitolaan, joka ottaa vastaan löydettyjä lemmikkejä. Empä tiedä sitten kissojen kohtaloista, että löysivätkö omistajat ne sieltä mutta epäilempä ettei tuollasia omistajia kiinnosta v#ttuakaan missä kattinsa luuraa.

Inhoan kissojen omistajia ja olen alkanut inhoamaan myös kissoja, vaikka tiedän, ettei se kissan vika ole, että omistaja on niin v#tun ääliö laiskaperse, joka ei jaksa huolehtia kissastaan vaan kerta toisensa jälkeen näitä samoja katteja näkyy vapaana!

En tiedä missä helvetissä oikein asutte, mutta koskaan en 27vuoden aikana ole koiria nähnyt juoksentelevan irti missään kaupungissa omistajan löntystelevän perässä, lukuun ottamatta niitä koiria, jotka ovat vahingossa päässeet irti! Kyllä noin muuten ihmiset pitää koirat remmissä kiinni lenkkeillessään. Maalla ja metsässä monet pitää irti ja siinä en näe mitään pahaa, kunhan koira ei ole aggressiivinen muille. 

Olen erittäin vahvasti samaa mieltä kissoista - niiden irti pitäminen on todellinen ongelma ainakin näillä meidän kulmilla (Espoossa).

On meitä kohti joskus tullut aggressiivisen oloinen irti oleva koira, mutta ne häädän pois lauman johtajan ominaisuudessa. Omani ovat vielä nuoria ja harjoittelevat asioita, mutta pysyvät erittäin nätisti lähellä irti ollessaan ja otan ne heti kiinni, jos näen muita koiria tai ihmisiä. Seurakoirarotuisina eivät todellakaan ole kenellekään vaaraksi, mutta ymmärrän että kaikki eivät koirista tykkää ja joku voi näitäkin pelätä. Aggressiivisesti käyttäytyviä koiria ei pitäis pitää missään olosuhteissa irti jos on vähänkään todennäköistä että vastaan tulee ihminen tai koira.

Vierailija
55/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä ihmetellä missä ihmiset asuu. Täällä ei riehu irti kuin naapuruston lapset ja puolivillit kissat. Lenkkeilen aika laajalla alueella taajamasta metsään ja lähelle isohkon kaupungin keskustaa. Silti täytyy ihan miettiä milloin olisi tullut vastaan hallitsematon irti oleva koira, ei tule äkkiseltään mieleen kuin pari oikeasti karannutta ja nekin juoksivat vain pakoon. En ole myöskään kuullut kertaakaan keltään täällä, että irtokoira olisi tehnyt jotain toiselle koiralle, kissat on kyllä menneet päälle.

Joku väitti, että kaikki koirat lähtee säikähtäneen kissan perään. Väitän, ettei oma koirani lähde ja jos meinaisi, todennäköisesti jättäisi sen siihen, kun kunnolla karjaisen. Kerran vähä innoistui jäniksestä, yleensä ei edes innostu, mutta ei lähde, kun sanon että et mene. No tämä onkin nössömalli, ei mikään haastava koulutettava ja kiipeää vaikka puuhun herkkujen toivossa.

Sama havainto. Irtokoirat eivät ole Suomessa mikään onglema muuten kuin että se on joillekkin psyykkinen onglema, kun näkevät että koira on irti. Irti kävelytettävät koirat yleensä seuraa nätisti omistajaansa ja jos jossain juoksentelee koira valtoimenaan, niin se on lähes poikkeusetta karkumatkalla.

Vierailija
56/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira saa viitisen kertaa enemmän liikuntaa viiden kilsan lenkillä. Eli juoksentelee edes takaisin sen verran. 

Koirani ei mene kenenkåän luokse ilman lupaani. 

Juu... tiedän lain, mutta tämä on samaa sarjaa kuin punaisia päin käveleminen tai tähtissädetikkujen kieltäminen alle 18-vuotiailta. 

Mistä sinä pystyt tietämään sen, että koirasi ei mene kenenkään luokse ilman lupaasi? Se on eläin ja silläkin saattaa naksahtaa päässä. Mites jos koirasi juoksee vapaana ja se tapaa toisen vapaana juoksevan koiran, joka onkin agressiivinen ja hyökkää koirasi kimppuun? Pystyisitkö antamaan itsellesi anteeksi?

Miten tilanteeni paranisi, jos jonkun toisen vapaana oleva koira hyökkäisi oman koirani kimppuun vapaana?

Vapaa koira pystyy lähtemäån karkuun tai tekemäån väistö- ja alistumiseleitä sekunnissa. Eli parempi näin jos kävisi. Eipä ole käynyt. 

Kuka tahansa voi niksahtaa. Omistajalleen uskollinen, hyvin koulutettu koira todennäköisemmin harvemmin kuin narkki kotikulmillasi. 

On se muuten kumma kun Köpiksessä ja Berliinissä kaikki koirat kulkevat vapaina. 

Eivätkö nämä remmihullut käy koskaan ulkomailla? Edes Euroopassa?

Ulkomailla kissojakin saa pitää vapaana toisin kuin meillä.

Kissoja saa pitää vapaana täälläkin. 

Lakipykälä sanoo vain, että ne on pidettävä pois tietyiltä alueilta, esim. lasten leikkipaikoilta ja hiekkarannoilta. 

Miten tämä siten käytännössä toteutuu, niin on epäselvää. 

Kuitenkaan laki ei kiellä kissan vapaana oloa taajamassakaan toisin kuin koiran. 

Jos päästät kissan vapaana ulos, et voi vahtia missä se liikkuu. Pitäisi palauttaa vaha laki että kissan saa tappaa jos se on vapaana muulla kuin omistajansa pihalla tai puutarhassa.

Vierailija
57/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän koiraa vapaana täällä Vantaallakin ulkoillessa,kun ketään ei näy. Kun vastaantulija näkyy,sanon koiralke että "nyt kiinni". Koira pysähtyy ja tulee hihnalle. Kun sanon "pyörä tulee", koira siirtyy tien reunaan (oli hihnassa tai vapaana. Vaikka pellolla näen jäniksen,sanon koiralle:"nyt tuolla on jänis,Ei saa mennä." Sitten voidaan koiran kanssa katsoa sitä jänistä,eikä koira lähde juoksemaan perään.

Että kyllä näin aion toimia jatkossakin.

On mulla toinenkin koiea,mutta se kulkee hihnassa,koska on epäluotettavampi.

Vierailija
58/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dopermanni 7v. kulkee aina vierelläni, oli sitten irti tai kytkettynä. Mutta esimerkiksi tässä samassa talossa asuva silkkiterrieri pelkää koiraani, pidän huolen että hän saa kulkea rauhassa.  Lekkipoluilla en pidä koiraani vapaana sillä tiedän että lenkkeilijät eivät tykkää siitä. Kunnioitan heidän oikeuksiaan.

Kerran olin lenkillä ja eräs pullukka pariskunta oli ulkoiluttamassa dopsua ja tietysti irti. Koira juoksi luokseni ja houkuttelin sitä juoksemaan kanssani pois päin omistajapariskunnasta. Meinasi läskeillä tulla hätä kun koira juoksi kanssani pois heidän luotaan :D Karjuivat koiraa ja yrittivät kiirehtiä perään. Mutta sillä koirallakin oli niin älyttömän huono kunto että se hyytyi alle kilometrin ja lähti lönkyttelemään takaisin.

Vierailija
59/63 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on koulutettu isokokoinen koira, jonka olen opettanut tulemaan heti luo, kun vastaan tulee ihminen, auto, hevonen tai mikä tahansa liikkuva asia. Asumme maalla, joten aika rauhassa saa koira olla irti. Vaikka luotankin koiraan, niin ihan siksi otan lähelle ja kiinni, koska monet ihmiset pelkäävät varsinkin isompaa koiraa. Myös hevoset saattavat olla yllättävän säikkyjä, vaikka koira ei hauku tms. Eikä koskaan voi olla 100%:n varma, kun on eläimestä kyse. Vastuullinen koiranomistaja ottaa huomioon muut.

Vierailija
60/63 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama havainto. Irtokoirat eivät ole Suomessa mikään onglema muuten kuin että se on joillekkin psyykkinen onglema, kun näkevät että koira on irti. Irti kävelytettävät koirat yleensä seuraa nätisti omistajaansa ja jos jossain juoksentelee koira valtoimenaan, niin se on lähes poikkeusetta karkumatkalla.

Että semmoset puolustelut sieltä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi