Minkä takia ulkoilutat koiraasi vapaana lenkkipolulla?
Siinäpä kysymys teille euroopan omistajille. Lähes joka päivä näkee, että koira juoksee vapaana ja omistaja tulee monta kymmentä metriä perässä. Miten uskallatte päästää koiranne irti kaupunkialueella? Eikö teillä ole mitään vastuuntuntoa? Entä jos koirasi karkaa ja jää auton alle tai puree toista koiraa tai ihmistä? Joka ikinen kerta kun olen huomauttanut asiasta omistajalle, niin olen saanut haistattelut päälle. Alkuviikosta meinasin ajaa koiran päälle keskusta-alueella kun juoksenteli miten sattuu vapaana ja omistaja vaan käveli vierellä ihan muina miehinä. Seuraavan kerran jos nään vielä tuollaista niin otan koiran kiinni ja vien suoraan löytöeläinsuojaan. Koirat pitää olla kaupunkialueella talutushihnassa, jos et sitä ymmärrä niin ole hyvä ja anna koirasi sellaiselle ihmiselle, joka siitä osaa huolehtia. "Eihän se meidän rekku ikinä karkaa tai pure ketään".
Kommentit (63)
Aamen!
t: koiransa kiinni pitävä koiranomistaja
Vierailija kirjoitti:
Pakko päästää koira irti, vetää ja riuhtoo remmissä niin että lähtee melkein käsi irti.
Et siis ole lainkaan kouluttanut koiraasi, mutta silti pidät sitä irti? Idiootti.
Paremmin se mun koira tottelee kun suurin osa lapsista, silti ne taaperot juoksentelee irti parkkipaikoilla ja muut ihmiset väistelee. En kyllä pidä koiraa hirveästi irti, joskus vähän syrjemmässä kun on vähemmän ihmisiä liikkeellä muistellaan vieressä kulkemista. Metsässä saa juosta irti, tekee todella hyvää sen pääkopalle. Joskus tulee irti autosta sisälle kun on kädet täynnä tavaraa.
Ainoat kerrat kun ei ole totellut on ollut silloin kun umpimetsässä tulee koira vastaan enkä ole ehtinyt itse huomata ajoissa, kun siellä ei yleensä ikinä tule ketään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko päästää koira irti, vetää ja riuhtoo remmissä niin että lähtee melkein käsi irti.
Et siis ole lainkaan kouluttanut koiraasi, mutta silti pidät sitä irti? Idiootti.
Samaa mieltä idiootti se koira on, kotona on ihan rauhallinen mitää ny on muutamat kengät syöny ja pöydän/tuolin jalat pureskellut.
Meitä on moneksi. Itse pidän koiristani huolta, etteivät ne vahingoitu tai vahingoita kulkiessaan. Lisäksi huolehdin etteivät ne merkkaile porteille ja muihin vääriin paikkoihin.
Talvisin lumen kolaaja pystyy muuten vaikuttamaan, mihin koirat kuseksivat. Kun auraatte lumen ilman penkkoja ja kulmia, ei läikkiä ilmesty. Kokeilkaa ja jättäkää sopivaan paikkaan kulma tai kokkare, niin siihen syntyy koirien viestikeskus.
Ei ole mitään merkitystä onko koirasi koulutettu vai ei. Koirat on pidettävä KIINNI KYTKETTYINÄ kaupunkialueella aina! Oikeudessa ei auta sitten yhtään itkeä, että koira oli koulutettu, jos se menee puremaan jotain ihmistä tai eläintä vapaana juostessaan. Moni ihminen ei tajua sitä, että koira on eläin vaikka olisit sitä 10 vuotta kouluttanut, se saattaa säikähtää vapaana juostessaan jotakin ja hyökätä seuraavan vastaantulijan kimppuun.
Tuossa eräs päivä melkein ajoin yhden koiran päältä kun koira oli vapaana.. pitäkää ne paskakasat siinä hihnassa..
En pidä irti kun ainoastaan siihen merkityillä alueilla.
Koira saa viitisen kertaa enemmän liikuntaa viiden kilsan lenkillä. Eli juoksentelee edes takaisin sen verran.
Koirani ei mene kenenkåän luokse ilman lupaani.
Juu... tiedän lain, mutta tämä on samaa sarjaa kuin punaisia päin käveleminen tai tähtissädetikkujen kieltäminen alle 18-vuotiailta.
Sama laki koskee varmaan kaikkia lemmikkieläimiä eli myös kissoja. Silti kissoja vilisee joka paikassa irti eikä kukaan tee mitään. Kuseksivat suoraan ihmisten tavaroihin ja hyökkäilevät päälle, mutta silti se 99.99% omistajan hallinnassa ilman hihnaakin oleva koira on ongelma? Tietysti on idiootteja, joiden koirat ei tottele ja purevat ja pilaavat muidenkin maineen. Silti sanoisin, että vaikka kuinka koirani on eläin, olen vuosien saatossa nähnyt sen reaktioita eri asioihin ja sanoisin, että ulkona on aika monta paljon suurempaa riskiä kanssaliikkujille, mutta edelleen, en pidäkkään koiraa holtittomasti irti.
t:4
Vierailija kirjoitti:
Koira saa viitisen kertaa enemmän liikuntaa viiden kilsan lenkillä. Eli juoksentelee edes takaisin sen verran.
Koirani ei mene kenenkåän luokse ilman lupaani.
Juu... tiedän lain, mutta tämä on samaa sarjaa kuin punaisia päin käveleminen tai tähtissädetikkujen kieltäminen alle 18-vuotiailta.
Mistä sinä pystyt tietämään sen, että koirasi ei mene kenenkään luokse ilman lupaasi? Se on eläin ja silläkin saattaa naksahtaa päässä. Mites jos koirasi juoksee vapaana ja se tapaa toisen vapaana juoksevan koiran, joka onkin agressiivinen ja hyökkää koirasi kimppuun? Pystyisitkö antamaan itsellesi anteeksi?
Annan 7v. doopermannin juosta irti aina kun vain mahdollista, myös kaupunkialueella. Koirani tulee vierelle heti kutsuessani. Vaikka on rodultaan dopermanni, on ystävällinen kaikkea elävää kohtaan.
Eläimiä ne on ihmisetkin, varsinkin lapset käyttäytyy hyvin samalla tavalla. Ihmiset tekee asioita, joista läheiset sanoo, että on olisi ikinä uskonut meidän Penasta. Riskejä on aina kaikessa, jokaisen tehtävä on sitten itse arvioida milloin se on niin suuri, ettei kannata koittaa. Hyvin koulutetun koiran sekoaminen on aika pieni riski. Koulutettuja eläimiä käytetään myös tilanteissa, joissa ei ole varaa napsahtaa päässä esim opaskoirat, poliisikoirat.
Vierailija kirjoitti:
Annan 7v. doopermannin juosta irti aina kun vain mahdollista, myös kaupunkialueella. Koirani tulee vierelle heti kutsuessani. Vaikka on rodultaan dopermanni, on ystävällinen kaikkea elävää kohtaan.
Jos sinulla olisi dobermanni, osaisit kirjoittaa rodun nimen oikein.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä koira sinulla on, doopermanni, dopermanni? Koita jo päättää. Eikä se vaadi kuin yhden provosoivan koiran ja "doppppermannisi" on vieraan koiran kimpussa, ja jos koirasi pääsee hengestään niin se on täysin sinun vikasi ja joudut vielä maksamaan toisen koiran omistajalle ell-kulut.
Itse ulkoilutan kahta kissaa fleksissä ja nämä irti olevat koirat ovat painajainen. Pidän mukana pippurisumutetta, onneksi ei ole vielä tarvinnut käyttää.
Talvella ongelma on pienempi, ensi kesänä otan varmaan vielä golfmailan selkään lisäaseeksi. Koira kun tarttuu pakoon pääsemätöntä kissaa niskasta tai kurkusta ja vähän pyöräyttää niin lemmikki on vainaja. Mutta niin on mun tapauksessa piskikin. Vaikka vankilaan joutuisin!
semmosta kirjoitti:
Siinäpä kysymys teille euroopan omistajille. Lähes joka päivä näkee, että koira juoksee vapaana ja omistaja tulee monta kymmentä metriä perässä. Miten uskallatte päästää koiranne irti kaupunkialueella? Eikö teillä ole mitään vastuuntuntoa? Entä jos koirasi karkaa ja jää auton alle tai puree toista koiraa tai ihmistä? Joka ikinen kerta kun olen huomauttanut asiasta omistajalle, niin olen saanut haistattelut päälle. Alkuviikosta meinasin ajaa koiran päälle keskusta-alueella kun juoksenteli miten sattuu vapaana ja omistaja vaan käveli vierellä ihan muina miehinä. Seuraavan kerran jos nään vielä tuollaista niin otan koiran kiinni ja vien suoraan löytöeläinsuojaan. Koirat pitää olla kaupunkialueella talutushihnassa, jos et sitä ymmärrä niin ole hyvä ja anna koirasi sellaiselle ihmiselle, joka siitä osaa huolehtia. "Eihän se meidän rekku ikinä karkaa tai pure ketään".
En tiedä miksi tämä koirien irti olo on Suomessa aivan hevetinmoinen ongelma. Maailmalla näkee hyvin usein että koiria ulkoilutetaan irti ihan kävelykaduilla ja toreilla, eikä kukaan pahoita mieltään. Kai se on vain sitä että suomalaiset rakastaa sääntöjä ja suomalainen sekoaa ihan täysin, jos joku rikkoo sääntöjä.
Yleensä ne irti olevat koirat ovat tottelevaisia. Mutta olen kyllä itsekkin törmännyt siihen että lenkkipolulla irti olevat koirat ei olekkaan niin kovin hyvin hallinnassa kun tapahtuu jotain yllättäävää, kuten niin yllättävää että joku lenkkeilee vastaan lenkkipolulla.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijakkaa, ei kukaan päästä irti tottelematonta koiraa.
Täällä kehä kolmosen ulkopuolella hiekkakuopalla koiria ulkoiluttavat ovat kokeneet pieniä yllätyksiä kun koira ei ole tullut takaisin. Annetaan juosta vapaana ja koira on päätynyt ilveksen suihin.