Olen kyllästynyt tähän köyhyydessä kitkuttamiseen ja nöyryyttävään rahan anelemiseen exältä :(
Erosimme 2v sitten, ex jäi omakotitaloon ja minä muutin vuokralle kerrostaloon. Lapsia meillä on 3, 10v 8v ja 5v.
Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä vuosia masennuksen ja adhd-piirteiden vuoksi, tosin uskon että jos olisin saanut selkeän adhd-diagnoosin ja lääkityksen olisin voinut jatkaa työelämässä!
Minulla on lääkitys adhd:hen ja kesäisin allergiaan , esikoisella vaikea atooppinen ihottuma,.rahaa palaa rasvoihin ja lääkkeisiin. Menoja on enemmän kuin tuloja, elän kädestä suuhun. Moni on uskossa, että sosku maksaa kaiken mutta niin ei todellakaan ole!
Tänään piti pyytää exältä rahaa että saamme huomenna lasten kanssa tähtisadetikkuja, elokuvan ja pitsaa. On niin hemmetin nöyryyttävää olla näin persaukinen ! ;( Ja exäni varmasti nauttii, kun olen riippuvainen hänestä.
Kommentit (29)
No moni ei saa eksältään yhtään mitään, oli tilanne mikä tahansa. Ettekö voi sopia vähän isommasta elatusavusta, ettei tarvitse koko ajan pyytää erikseen?
Vierailija kirjoitti:
Taas on tehty liikaa lapsia tulotasoon nähden:/ No, sitä saa mitä tilaa.
Onko nyt hyvä mieli? Kun saa lyödä valmiiksi lyötyä? Eikö ihminen, jolla on neurologinen vamma saisi lisääntyä? Etenkään, kun siinä vaiheessa kun lapsia tehtiin oli hyvä ja vakaa parisuhde, hyvä rahatilanne, omakotitalo jne jne ja usko siihen, että tilanne pysyykin sellaisena! Nuorin oli itseasiassa vahinko, kierukkavauva mutta en pystynyt keskeyttämään raskautta.
ap
Eihän ne elarit ole tähtisadetikkuja ja pizzaa varten. Sulla on ihan väärä käsitys. Ei ihmekään ettei ole rahaa.
Ja kuka oikeasti pyytää exältä rahaa?
Ei exäsi kovin pitkää jaksa tollasta rahan aneluu... Lasten takia voi, mutta ei sun takia...
Olimme miehen kanssa yhdessä 14v, muutin kolmen kuukauden seurustelun jälkeen miehen lapsuuskotiin ja olin jonkin aikaa kuntouttavassa työtoiminnassa mistä sai vähän rahaa. Tuntui luontevalta hankkia lapsi, onneksi ei sentään menty naimisiin !Mutta ensimmäistä kertaa elämässäni tunsin olevani normaali ja pystyväni normaaliin elämään. Tosin suhteen loppuvaiheessa ex vittuili aika rankasti ja antoi ymmärtää, että' minun pitäisi asua hänen kanssaan tai laitoksessa sillä en selviäisi yksin. Pakkasin tavarat kun mies oli töissä ja muutin nuorimmainen kainalossa salaa hankkimaani asuntoon, ex tietysti tappeli saadakseen lasten huoltajuuden koska "hullusta ja tyhmästä" ei ole äidiksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne elarit ole tähtisadetikkuja ja pizzaa varten. Sulla on ihan väärä käsitys. Ei ihmekään ettei ole rahaa.
Ja kuka oikeasti pyytää exältä rahaa?
Epätoivoinen ap?
Vierailija kirjoitti:
Erosimme 2v sitten, ex jäi omakotitaloon ja minä muutin vuokralle kerrostaloon. Lapsia meillä on 3, 10v 8v ja 5v.
Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä vuosia masennuksen ja adhd-piirteiden vuoksi, tosin uskon että jos olisin saanut selkeän adhd-diagnoosin ja lääkityksen olisin voinut jatkaa työelämässä!
Minulla on lääkitys adhd:hen ja kesäisin allergiaan , esikoisella vaikea atooppinen ihottuma,.rahaa palaa rasvoihin ja lääkkeisiin. Menoja on enemmän kuin tuloja, elän kädestä suuhun. Moni on uskossa, että sosku maksaa kaiken mutta niin ei todellakaan ole!Tänään piti pyytää exältä rahaa että saamme huomenna lasten kanssa tähtisadetikkuja, elokuvan ja pitsaa. On niin hemmetin nöyryyttävää olla näin persaukinen ! ;( Ja exäni varmasti nauttii, kun olen riippuvainen hänestä.
Siis onko sulla se lääkitys vai ei? Mikset nyt mene töihin, jos sulla se on?
Vierailija kirjoitti:
Olimme miehen kanssa yhdessä 14v, muutin kolmen kuukauden seurustelun jälkeen miehen lapsuuskotiin ja olin jonkin aikaa kuntouttavassa työtoiminnassa mistä sai vähän rahaa. Tuntui luontevalta hankkia lapsi, onneksi ei sentään menty naimisiin !Mutta ensimmäistä kertaa elämässäni tunsin olevani normaali ja pystyväni normaaliin elämään. Tosin suhteen loppuvaiheessa ex vittuili aika rankasti ja antoi ymmärtää, että' minun pitäisi asua hänen kanssaan tai laitoksessa sillä en selviäisi yksin. Pakkasin tavarat kun mies oli töissä ja muutin nuorimmainen kainalossa salaa hankkimaani asuntoon, ex tietysti tappeli saadakseen lasten huoltajuuden koska "hullusta ja tyhmästä" ei ole äidiksi.
Ap
Ja miks ihmeessä exäsi suostuu tuohon? Jos jätit miehen ja muutit salaa oma mokasi ja vähä tuntuu käytät exäsi hyväksi. Miten maksat takaisin? Muna pilluun vai?
Oletko ap opiskelukaverini? Oli 19v kun keskeytti opiskelut, muutti jonkun keski-ikäisen äijän kanssa rämään ok-taloon ja kulki kohta maha pystyssä. Sellainen ujo tyttö, sievä mutta vähän reppana. Jotenkin sääliksi kävi, etenkin kun äijä käskytti julkisilla paikoilla kuin jotain koiraa!
Jos se olet sinä, hyvä että älysit lähteä! <3
Sama juttu kun yleinen köyhyyskeskustelu Menot opittava laittamaan tulojen mukaan ja sitten se puskurirahasto.Mikä tuossa on niin hankalaa...Ja ihan asiallinen tuo kommentti miksi niin monta lasta hankittu oli ...
Vaadi elatusmaksut exältäsi. Saat ne, lapsilisät ja varmasti asumistukea ja toimeentulotukea. Älä pyytele exältäsi mitään extraa vaan elä noilla. Sitten ryhdyt miettimään miten pystyisit ansaitsemaan itse rahaa ja kohentamaan tilannettanne.
Pitohän se arvata, etteivät normaalit palstamutsit osaa ymmärtää millaista on elää kun aivoissa piuhat solmussa, oppimishäiriö ja lukihäiriö . . Ja vaikea masennus päälle!Teen vittu parhaani pärjätäkseni arjessa, ollakseni hyvä äiti ja muut näköjään tekevät parhaani polkeakseen minut mutaan. Ex etunenässä.
En valinnut olla tyhmä, hullu ja laiska. Jos voisin olla normaali, olisin. :( Mutta tätä ei pillereillä paranneta. Ei edes lobotomialla. Ottaisin senkin, jos se vain auttaisi!
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Anteeks mutta exäsi on oikeassa. Ei susta ole äidiksi jos et edes raha-asioita osaa hoitaa. Impulsiivinen ja harkitsematonkin olet. Ei järkevä muuta heti yhteen ja pukkaa pentuja maailmaan miettimättä miten ne itse elättää.
Neljän lapsen yh saa kyllä niin hyvin toimeentulotukea, ettei pitäisi hätää kärsiä. Asumiskulujen jälkeen jää ainakin 1500, ja kaikki lääke- ja lääkärikulut maksetaan. Jos et osaa käyttää rahojasi, hae itsesi edunvalvontaan. Siis ihan tosissaan, ei vittuiluna. Silloin joku muu tekee taloudelliset päätökset, ja saat säännöllisesti rahat esim ruokaan ja lasten kuluihin. Ei tarvitse enää kerjäta exältä. (vaikkakin tähtisadetikut maksaa alle euron, elokuvat on telkkarissa ilmaisia ja itse tehty pizza ei maksa normiruokaa enemmän).
Tässäpä kaikille yksinkertainen ohje lapsiluvun ja tulojen suhteesta, kun tuntuu olevan monille hieman epäselvää minkälaisten tulojen varassa niitä lapsia voi tehdä. Malli on oletettu kahden vanhemman mukaan ja tulot ovat siis molempien vanhempien yhteenlasketut tulot.
1 lapsi = nettotulot 4000€/kk
2 lasta = nettotulot 5000€/kk
3 lasta = nettotulot 6000€/kk
Ja jokaisesta lapsesta saman kaavan mukaan 1000€ lisää. Neljään lapseen ei oikeasti ole varaa kuin kovatuloisella diplomi-insinööri/lääkäri/juristi-pariskunnalla.
Sitten jos halutaan varautua skenaarioon, jossa puoliso kuolee tai tulee ero, katsotaan yh-taulukkoa, jossa on 1 vanhempi ja x määrä lapsia:
1 lapsi = nettotulot 2500€
2 lasta = nettotulot 3500€
Pidemmälle ei tarvitse mennä, koska todella harva nainen tienaa edes tuon 3500€ nettona (ja hatunnosto teille sankareille, jotka olette päässeet näihin tuloihin).
Johtopäätös: Melkeinpä missä tahansa tuloluokassa jo kolme lasta on erittäin suuri taloudellinen riski. Aina pitäisi miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että jää yksin lasten kanssa ja miettiä lapsilukua myös siltä pohjalta.
Ymmärrän, että joillain on kova toivomus saada lapsia. Mutta sellaisissa tilanteissa, kun itsellä ei ole oikein elatuskykyä, pitäisi itsekin ymmärtää että yksi lapsi riittää. Sille yhdelle lapselle pystyy tarjoamaan eväät hyvään elämään silloinkin, kun omat voimavarat ja taloudelliset resurssit ovat niukat.
Itse vain nöyryytät itseäsi, jos vingut eksältä ylimääräistä rahaa. Sama kuin minä itkisin kohtaloani että pakko anella naapurilta vippiä kun omat rahat ei riitä.
Taas on tehty liikaa lapsia tulotasoon nähden:/ No, sitä saa mitä tilaa.