Avaruustietäjille kysymys
Kommentit (1265)
Jan-87634983646648 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako tähdistöä on linnunradassa?
Virallisesti 88.
Mutta nehän ovat ikivanhoja. Eikö Hubblekaan ole löytänyt uusia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallisesti 88.
Tämä kiertää kehää. Kysymykseen on vastattu moneen kertaan.
Tähdistö on tietty nimetty taivaan alue.
Tähdistön tähdillä ei tarvitse olla mitään muuta tekemistä toistensa kanssa.
Niinpä uudet löydetyt tähdet, galaksit jne. kuuluvat johonkin 88:sta tähdistöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Hah, minun viestissäni tunnustuksellista kristinuskoa?
Vai poistuiko viestini toisen viestin mukana?
Mutta juu, pidetään mieluummin keskustelu astronomiassa.
Maan ulkoisen älyllisen elämäm pohtijoille ehdoton kirja luettavaksi on Stephen Webbin "Missä kaikki ovat?".
Tuohan on Fermin paradoksi.
Niin on.
Kirjassa pohditaan Fermin paradoksia ja ehdotetaan viittäkymmentä eri vastausta siihen.
Uudemmassa laitoksessa esitetään 75 eri vastausta, sitä en ole lukenut.
Mikä kirja kyseessä jossa 75 vastausta?
Voisiko joku kertoa, mikä tämä uudemman laitoksen 75 vastauksen versio Webbin kirjasta on?
Missä kaikki ovat? – Ursan verkkokauppa
https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/missa-kaikki-ovat/
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallisesti 88.
Tähdistön tähdillä ei tarvitse olla mitään muuta tekemistä toistensa kanssa.Niinpä uudet löydetyt tähdet, galaksit jne. kuuluvat johonkin 88:sta tähdistöstä.
Ne on sitten varmaan aika täynnä tavaraa. Ehkä olisi aika pilkkoa ne pienempiin osasiin, jotta niiden sisällöstä voi pitää parempaa lukua?
En ole hankkinut tuota uusinta versiota.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuvitellaan, että on tarpeeksi lähellä mus-taa au-kkoa, jossa aika jonkin verran tai hyvin paljonkin muuttuu, ja katsoisin hyvin tarkalla teles-koopilla vaikka Maahan (niin tarkka, että näkisin ihm-isten liik-keitä), mitä aikaa näkisin silloin?
Vastausta kaipaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuvitellaan, että on tarpeeksi lähellä mus-taa au-kkoa, jossa aika jonkin verran tai hyvin paljonkin muuttuu, ja katsoisin hyvin tarkalla teles-koopilla vaikka Maahan (niin tarkka, että näkisin ihm-isten liik-keitä), mitä aikaa näkisin silloin?
Vastausta kaipaisin
Veikkaan että jonkin verran tai hyvinkin paljon menneisyyttä näkisit, jos näkisit.
Vierailija kirjoitti:
Suhteellisuusteoria ei ole mun ydinosaamistani mutta luulisin, että näkisit ihmisten liikkeet reilusti nopeutettuna koska oman sekuntisi aikana kauempana olevien aikaa kuluisi kymmeniä tai kymmeniä tuhansia sekunteja. Riippuu kuinka lähellä aukkoa olet.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallisesti 88.
Tähdistön tähdillä ei tarvitse olla mitään muuta tekemistä toistensa kanssa.Niinpä uudet löydetyt tähdet, galaksit jne. kuuluvat johonkin 88:sta tähdistöstä.
Ne on sitten varmaan aika täynnä tavaraa. Ehkä olisi aika pilkkoa ne pienempiin osasiin, jotta niiden sisällöstä voi pitää parempaa lukua?
Tähdistöt on lähinnä hupikäyttöön, ne on vain ihmisten mielivaltaisesti määrittämiä alueita taivaalla. Kaikilla havaituilla ja luetteloiduilla kohteilla on tarkat koordinaatit, joiden perusteella ne voi löytää uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Jos avaruusasemalla astronautti alkaa dieetille, mistä hän tietää paljonko on laihtunut?
Siitä että kattoon ei leijaile enää niin paljoa paskaa kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Hah, minun viestissäni tunnustuksellista kristinuskoa?
Vai poistuiko viestini toisen viestin mukana?
Mutta juu, pidetään mieluummin keskustelu astronomiassa.
Maan ulkoisen älyllisen elämäm pohtijoille ehdoton kirja luettavaksi on Stephen Webbin "Missä kaikki ovat?".
Tuohan on Fermin paradoksi.
Niin on.
Kirjassa pohditaan Fermin paradoksia ja ehdotetaan viittäkymmentä eri vastausta siihen.
Uudemmassa laitoksessa esitetään 75 eri vastausta, sitä en ole lukenut.
Mikä kirja kyseessä jossa 75 vastausta?
Voisiko joku kertoa, mikä tämä uudemman laitoksen 75 vastauksen versio Webbin kirjasta on?
Jos nämä asiat kiinnostavat, suosittelen Ursaan liittymistä.
Tähdet ja Avaruus on jäsenmaksun arvoinen, vaikka mihinkään toimintaan ei osallistuisi.
Alan kirjat esitellään lehdessä ja pysyt kärryllä.
Ursan verkkokaupasta saat jäsenalennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
James Webb teleskooppi laukaistiin 6 vuotta sitten.
Sinkkumies
Mee nyt jonnekin alemmille hf-bandeille rähisemään.
James Webb -avaruusteleskooppi on rakenteilla oleva avaruusteleskooppi, joka on tarkoitettu Nasan Hubble-avaruusteleskoopin seuraajaksi. JWST:tä on suunniteltu vuodesta 1996, ja se on tarkoitus laukaista 2021.
Se on laukaistu jo aikoja sitten. Sillä on jo kuvattu galaksin keskustassa olevaa mustaa aukkoa.
Aika on paradoksi.
Zinkkiz
https://www.nasa.gov/feature/goddard/2018/nasas-webb-telescope-wrapped-…
Paradoksaalista tosiaan, kun se runsas viikko sitten oli paketoituna liikkuvassa puhdashuoneessa.
Niin. Pieni mielesi luulee niin.
Minä olen nähnyt sen laukausemisen jo kymmenen vuotta sitten.
Zinkkiz
Vierailija kirjoitti:
Ehkä luotain on kuunnellut myös kaukaista, meille ymmärtämätöntä musiikkia?
Sinkkumies - mikä on äänialasi? Polyteknikkojen kuoro etsii uusia laulajia.
Äänialani on C. Kiitos kysymästä.
Jotkut sanovat, että lauleluni ovat jopa Per.
Siis Ceestä.
SinkkuZmies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
James Webb -avaruusteleskooppi on rakenteilla oleva avaruusteleskooppi, joka on tarkoitettu Nasan Hubble-avaruusteleskoopin seuraajaksi. JWST:tä on suunniteltu vuodesta 1996, ja se on tarkoitus laukaista 2021.
Se on laukaistu jo aikoja sitten. Sillä on jo kuvattu galaksin keskustassa olevaa mustaa aukkoa.
Aika on paradoksi.
Zinkkiz
Paradoksaalista tosiaan, kun se runsas viikko sitten oli paketoituna liikkuvassa puhdashuoneessa.
Zinkkiz
Kuule, minulla ei ole epäilystäkään, ettetkö varsin avarassa mielessäsi olisi nähnyt hyvin paljon, ja näkisi jatkuvasti lisää, sellaisia näkyjä mistä tavallisella kaduntallaajalla ei onnekseen ole aavistustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Aika on paradoksi.
Zinkkiz
Zinkkiz
Kuule, minulla ei ole epäilystäkään, ettetkö varsin avarassa mielessäsi olisi nähnyt hyvin paljon, ja näkisi jatkuvasti lisää, sellaisia näkyjä mistä tavallisella kaduntallaajalla ei onnekseen ole aavistustakaan.
Kiitos nokkeluudestasi. Olen tavannut Jumalan ja Jeesuksen, mutta se voi pienestä ihmisestä tuntua käsittämättömältä.
Zinkkiz
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteellisuusteoria ei ole mun ydinosaamistani mutta luulisin, että näkisit ihmisten liikkeet reilusti nopeutettuna koska oman sekuntisi aikana kauempana olevien aikaa kuluisi kymmeniä tai kymmeniä tuhansia sekunteja. Riippuu kuinka lähellä aukkoa olet.
Ei vaan hidastettuna. Mustan aukon lähellä valo liikkuu hitaammin. Ja jos kuvitellaan, että se imisi valoa sisäänsä valoa nopeammin, niin matkaa valo ei taittaisi yhtään sen nopeammin, joten informaatio ei voi kulkea välimatkaa yhtään nopeammin.
Informaation voi siis nähdä reali ajassa tai hitaammin mustasta aukosta päin katsottaessa.
Zinkkiz
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Aika on paradoksi.
Zinkkiz
Zinkkiz
Kiitos nokkeluudestasi. Olen tavannut Jumalan ja Jeesuksen, mutta se voi pienestä ihmisestä tuntua käsittämättömältä.
Zinkkiz
Päin vastoin, kirjoituksiasi lukenut olisi yllättynyt, ellet olisi ollut useammankin kerran elämässäsi niin meta- kuin muutenkin fyysisessä kanssakäymisessä heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan hidastettuna. Mustan aukon lähellä valo liikkuu hitaammin. Ja jos kuvitellaan, että se imisi valoa sisäänsä valoa nopeammin, niin matkaa valo ei taittaisi yhtään sen nopeammin, joten informaatio ei voi kulkea välimatkaa yhtään nopeammin.
Informaation voi siis nähdä reali ajassa tai hitaammin mustasta aukosta päin katsottaessa.
Zinkkiz
Voisi kuvitella, että tapahtumahorisontin kohdalla osa valosta jää mustan aukon kiertoradalle, josta se ei pääse pakenemaan mutta ei putoa sisäänkään. Ja koska siinä siis on fotoneja mustan aukon synnystä nykyhetkeen, havainnoija voisi yhdellä silmäyksellä nähdä koko sen hetkisen maailmankaikkeuden historian. Aikatekijää siinä havainnossa ei ole, kaikki näkyy kerralla.
Eli ääretön kirkkaus jossa vuosimiljardien aikana kertynyt valo olisi yhdessä hetkessä - onko näin?
Et näköjään ole bannissä, jos tänne pystyt kirjoittelemaan.