Talvijuhlan menyy, mitä tykkäätte? Kommentoikaa! Ehdottakaa muutoksia!
Pidämme kauantaina sukulaisille ja ystäville perinteisen talvikauden juhlan ja tarjoilemme perinteisiä talven juhlaruokia. Tässä menyymme:
Vegaaninen rosolli
Vegaaninen lanttulaatikko
Vegaaninen bataattilaatikko
Vegaaninen kaalipuolukkasalaatti
Grillattuja kasviksia (vegaaninen)
Vegaaninen leipä
Halal lammaspata
Halal lammasvartaat grillistä
Kanatagine
Pilaffriisi
Halal karitsarullat täytetty kananjauhelihalla
Mantelikakku
Vieraita tulossa noin 10-12. Mitä tykkäätte ruuista? Mitä lisää, mitä pois?
Kommentit (72)
Eikö sun kannattaisi ap tehdä koko menu vain kasvisruokia niin kaikkihan niitä voi syödä? Millä perustelet liharuuat miehen suvulle, ei taida olla mitään estettä tarjota vain kasvisruokia kaikille? Olisi eettisesti parempi vaihtoehto!
Mä yritän tarjoilla sitä mistä vieraat tykkää. Esim. jopa sitä vegaania. Vaikka, itse kyllä syön sitä mitä tarjotaan, aatteistani huolimatta.
Sulla on näemmä täysin päinvastainen ote emännöintiin.
Mutta kaipa nää juhlat on Porvoossa.
Liikaa ruokaa. Riittäisi olla lammasta yhdellä tavalla valmistettuna. Kaali-puolukkasalaatti ei oikein istu kokonaisuuteen, miten olisi sen sijaan vaikka tabouleh-salaatti? Vegaaneja jos on tulossa kylään niin voisi olla heille jotakin proteiinipitoista myös (papuja tai linsseja jollakin tapaa valmistettuna, ehkä pähkinöillä höystettynä sillä pähkinät kuuluvat talvikauteen).
Onpa itserakas juhlien järjestäjä kun vieraatkin joutuvat syömään vegaaniruokaa, vaikkeivät ole vegaaneja. Jättäisin tulematta. Ja jouluruokaa on joulun saatu ihan tarpeeksi.
Miksi te ihmiset otatte kaikki provot tosissanne??!! :D :D HUONO
Minkälainen on ei vegaaninen kaalipuolukkasalaatti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos enää jouluruokia. Kasvikset, lammaspata ja -vartaat ovat hyviä. Kaalipuolukkasöhellys on niin nähty koulussa, vihersalaatti on parempi ja juhlavampi.
Karitsarulliin ei sovi kananjauheliha, sääli, jäävät hyvät rullat syömättä. Itse täyttäisin rullat yrttivalkosipulilla. Ehkä toinen jälkiruokavaihtoehto olisi paikallaan, raikkaampi marjajälkiruoka.
Niin en tainnut sanoa, että nämä liharuuat on mun miehen sukulaisille ja ystäville. Suomalaiset taas saavat vegaaniruokia, koska olen vegaani. Ap
No ompa väsynyttä. Jos olisit oikeasti vegaani, laittaisit myös jotain proteiinipitoista. Ja toki olet monikulttuurisessa liitossa, koska provo. Annan 2/5 koska sentään hiukan panostettu.
Eikö ne suomalaiset lihansyöjät syö lammasta/kanaa vai miksi ne on pelkästään muslimeille? Tee tarpeeksi kaikille.
Itse menuun liittyen lisäisin toisen jälkkärin (vaikka appelsiini lotta?, tai ) ja korvaisin laatikot vaikka couscous salaatilla (laita granaatti omenaa, paljo pähkinöitä ja appelsiiniä+ paljo mausteita.) Siihen vielä punajuuri feta paistos. Siinä on sulle lähi-itä teemainen menu, jota syö kaikki. Siihen vaan hummukset ja baba ganoushit lisäksi niin johan on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Kaalissa saattaa olla toukkia, tai etana?
Sienisalaatti ainakaan ei yleensä ole vegaanista.
Meidän perinteiset talven juhlaruuat ovat alkuruuaksi kanttarellikeitto ja pääruuaksi poron/hirvenkäristys puolukkasurvoksella ja perunamuusilla. Miksei tuon voisi vääntää halal karitsakäristykseksi ja vegaaniseksi muusiksi (normaalisti käytämme tilamaitoa/täysmaitoa).
Uunijuurekset (lanttu, selleri, porkkana, peruna, sipuli, ruusukaali yms), maustaisin osin hunajalla, yrteillä, pippureilla. Hunajanhan voi vegeversiosta jättää poiskin vaikka ihanasti talvisiin juureksiin sopiikin.
Vegeproteiinin keksimisessä olen huono, ehkäpä juuresten kanssa sopisi härkäpapunugetit tai täytetyt sienet niille jotka käristyksestä kieltäytyvät?
Jälkkäriksi jotain kevyttä puolimakeaa puolukkaista. Usein meillä on ollut lämmitettyä leipäjuustoa lämpimän vaniljakastikkeen ja lakkamarjojen kanssa mutta leipäjuustoa ei taida saada vegaanisena ellei itse tee.
Vierailija kirjoitti:
Sellanen johon on ympätty ei-vegaanista majoneesia?
Hieno vegaani olet, kun ostat halal-lihaa. BRAVO!
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne suomalaiset lihansyöjät syö lammasta/kanaa vai miksi ne on pelkästään muslimeille? Tee tarpeeksi kaikille.
.
Emme tarjoile suomalaisille lihaa eettisten syiden vuoksi. Olen vakaumuksellinen vegaani. Mutta sivistyneenä ja suvaitsevaisena ihmisenä kunnioitan myös mieheni kulttuuria ja perinteitä. Siksi hänen sukulaisilleen ja ystävilleen tarjotaan heidän kulttuurinsa mukaista ruokaa. Samasta syystä emme tarjoile alkoholia eikä sitä myöskään saa meille tuoda.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.Emme tarjoile suomalaisille lihaa eettisten syiden vuoksi. Olen vakaumuksellinen vegaani. Mutta sivistyneenä ja suvaitsevaisena ihmisenä kunnioitan myös mieheni kulttuuria ja perinteitä. Siksi hänen sukulaisilleen ja ystävilleen tarjotaan heidän kulttuurinsa mukaista ruokaa. Samasta syystä emme tarjoile alkoholia eikä sitä myöskään saa meille tuoda.
Ap
Olet niin provo, mutta menkööt: omaako kulttuuria ei sitten tarvitse kunnioittaa? Kulttuuria, joka on antanut sinulle kaiken mitä tiedät. Suunnilleen ainakin. Vai onko miehesi maassa vegaaninaisia, jotka AV-palstailevat internetissä tähän aikaan yksin (vai kurkkiiko mies olan takaa)? Tuskin.
Ps. uutta ja parempaa provoa kehittelemään, tsop tsop!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.Emme tarjoile suomalaisille lihaa eettisten syiden vuoksi. Olen vakaumuksellinen vegaani. Mutta sivistyneenä ja suvaitsevaisena ihmisenä kunnioitan myös mieheni kulttuuria ja perinteitä. Siksi hänen sukulaisilleen ja ystävilleen tarjotaan heidän kulttuurinsa mukaista ruokaa. Samasta syystä emme tarjoile alkoholia eikä sitä myöskään saa meille tuoda.
ApOlet niin provo, mutta menkööt: omaako kulttuuria ei sitten tarvitse kunnioittaa? Kulttuuria, joka on antanut sinulle kaiken mitä tiedät. Suunnilleen ainakin. Vai onko miehesi maassa vegaaninaisia, jotka AV-palstailevat internetissä tähän aikaan yksin (vai kurkkiiko mies olan takaa)? Tuskin.
Oletko kuullut rakenteellisesta epätasa-arvosta? Enemmistöltä vaaditaan erityistä herkkyyttä kanssakäymisessä vähemmistöjen kanssa. Myös vegaanit ovat vähemmistö. Ap
Miksi et voi tarjota myös suomalaisille samaa liharuokaa kuin miehen sukulaisille? Erikoista tuollainen ruokien jaottelu, olipa syy sitten mikä tahansa. Luulisi, että tuosta menusta jokainen voisi valita, mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOlet niin provo, mutta menkööt: omaako kulttuuria ei sitten tarvitse kunnioittaa? Kulttuuria, joka on antanut sinulle kaiken mitä tiedät. Suunnilleen ainakin. Vai onko miehesi maassa vegaaninaisia, jotka AV-palstailevat internetissä tähän aikaan yksin (vai kurkkiiko mies olan takaa)? Tuskin.
Oletko kuullut rakenteellisesta epätasa-arvosta? Enemmistöltä vaaditaan erityistä herkkyyttä kanssakäymisessä vähemmistöjen kanssa. Myös vegaanit ovat vähemmistö. Ap
Olen kuullut, ja nyt kyllä oiken rehellisesti paskot sen termin ja sen edustaman yhteiskunnallisen ongelman päälle! Vegaanit eivät ole "sellainen" vähemmistö, ettäs kehtaat verrata itseäsi tuollaiseen. Ja tuskin tarvitsee selittää, miksei. Vai vertaatko omaa asemaasi esim. romanien asemaan. Tsiisus
Ihan oikeestiko sun sukulaiset muka osallistuu?
Tietävätkö, että halveksit heitä noin paljon? No ovat tarjoilunsa ansainneet, itse en menisi mistään hinnasta.
No minä en ainakaan söisi, vaan söisin noita lihoja, veri suupielistä valuen.
Vai miten ajattelit estää?