Miten toimia vatsatautisen taaperon kanssa YÖLLÄ?
Tämä on varmasti tyhmä kysymys, mutta kun kokemusta ei ole...
Tässä vähän taustaa: Meidän 1v4kk tytöllä on ollut lauantaista asti nuha ja yskä. Maanantai-iltana alkoi ripuli ja nousi kuumetta ja seuraavana yönä hän ripuloi ja oksensi.
Tiistaipäivänä hän oli tosi väsynyt ja oksenteli aamupäivästä, tällöin käytiin lääkärissä ja korvat vähän punoittivat, tulehdusarvo 20, mutta kuivumisen merkkejä ei ollut. Lääkäri epäili rotavirusta, mutta tietenkään varma ei voi olla. Lääkärireissun jälkeen hän nukkui pari tuntia ja heräämisen jälkeen oli tosi kipeän oloinen, mutta sitten söi vähän ja joi paljon ja oli illalla ihan virkeä, leikkikin ihan normaalisti. Tosin oksensi ennen nukkumaanmenoa antibiootin takia, mutta joi sen jälkeen noin desin Osmosalia. Viime yö meni ihan ok, ei ripuleja eikä oksennuksia.
Tänään päivällä hän oli ihan oma itsensä, leikki ja touhusi normaaliin malliin ja söikin vähän (pari löysää kakkaa, mutta ei vesiripulia), kunnes sitten viiden aikaan ruokapöydässä hän alkoi oksentamaan ja siitä asti on oksentanut muutaman minuutin päästä, kun on jotain antanut. Osmosalia olen antanut lusikasta, mutta tosiaan oksentaa melkein heti yhdenkin lusikallisen jälkeen.
Nyt hän on nukkumassa, mutta huoli ja hätä mulla on kova. Mietin tässä, että miten minun pitäisi toimia yöllä, pitäisikö lasta herättää välillä juomaan? Yöaikaisesta hoidosta ei puhuta mitään missään ohjeissa, mitä olen netistä kaivanut. Mistä tiedän, milloin kotikonstit eivät riitä ja lapsi pitää viedä sairaalaan? Voisitteko viisaammat valaista minua, tämä on meidän lapsen ensimmäinen vatsatauti?
Neuvoista kiitollinen erittäin huolestunut äiti
Kommentit (12)
Samalla saisi vähän katsottua miten muuten voi.
En tiedä mikä on oikea tapa. Pitäisikö vain antaa nukkua? Onhan unikin tärkeää...
Meillä lapsi sairasti rota-viruksen noin 1-vuotiaana. Ei ihan jouduttu nesteytykseen, mutta muuten olen nyt miettinyt (näiden juttujen takia tietenkin) lapsen hoitoa. Miten lääkäri suhtautui (vilkaisi hyvin päälipuolisesti) ja miten itse (en tiedä missä vaiheessa olisimme tajunneet " vaatia" hoitoa). Emme herättäneet yöllä, ei tullut mieleenkään. Ja on jäänyt sellainen kamala olo, että mitä jos jotain kuitenkin olisi sattunut!
Pikaista paranemista potilaalle!
09 100 23 Se on pääkaupunkiseudun suunta mutta ei siellä edes nimeä tms. tietoa tarviste toistaa. Sairaanhoitaja tai vast. antaa ihan hyviä vinkkejä. Itse viimeksi juuri vatsataudin kysymysmerkkien vuoksi soittelin.
anna juomaa aina kun lapsi vain haluaa,vaikka oksentaisikin, pieni lapsi alkaa kuivumaan jo alle vuorokaudessa.
Tällä ohjeella tosin lapset eivät ole koskaan oksentaneet yhtä kertaa enempää, ja ovat toipuneet vatsataudista vuorokaudessa.
Mutta kukaan ei tunne omaa lastaan yhtä hyvin kuin oma äiti tai isä, joten ap tee niinkuin itsestäsi tuntuu oikealta! Kyllä se tauti siitä hellittää!
viimeksi eilen saimme ohjeistuksen, että koko ajan vaan jotain juomaa kun lapsi haluaa, ja jos ei suostu juomaan, kuten meille kävi, niin sitten vaikka väkisin pieniä määriä!
Meillä joutui poika ripulin ja oksentelun takia sairaalaan, ja sisaruksille joilla myös mahatauti niin lääkäri sanoi että ehdottomasti tunnin parin välein jotain nestettä ja sitä tiuhempaan jos on kuumetta. En kyllä missään nimessä pitäisi lasta puolta vuorokautta juomatta. Lapsen elimistö kuivuu todella nopeasti.
styksessä. Ja käskettiin tulla taas seuraavana päivänä punnitukselle. Siihen mennessä ei ollut vielä kuivumisvaara lähellä, paino ei ollut pudonnut lainkaan.
Lapsi oli 1v3kk ja tauti kesti yhteensä neljä päivää.
Eli varmaan samaa rotaa kuin teilläkin. Pahimman ripuloinnin aikaan juotin lasta yöllä hörpyn kerralaan aina vähän väliä. Ei lapsi edes kunnolla herännyt siihen vaan jatkoi uniaan. Itsellä yö(t) menivät tietysti vähän valvoessa. Mutta juottamisen takia uskalsin nukkua edes vähän... Nyt tauti onneksi jo ohi... Siis lapsen osalta! Anna vaan nestettä aina kuin mahdollista.
Juuri äsken kävin kurkkaamassa tyttöä ja hän heräsi, joten annoin kulauksen vettä. Mä olen varmaan neuroottisena juottanut häntä kuitenkin liian usein ja heti oksentamisen jälkeen (näin lääkäri neuvoi meitä, eli jos oksentaa, niin heti vaan nestettä), varman kannattaisi vähän aikaa antaa masun rauhoittua.
Taidan kuitenkin laittaa kellon soimaan parin tunnin välein ja tsekata tilanteen ihan oman mielenrauhan vuoksi.
Joku tuossa muuten sanoi, että heti jos lapsi mene oudoksi, niin lääkäriin. Mä olen miettinyt sitä, että mistä sen tietää, onko lapsi vaan muuten väsynyt vai alkaako hänen tajunnan tasonsa laskea? Todella vaikeaa tämä hoidon tarpeen arvointi!
-ap-
Ja sankko valmiiksi viereen... Yleensä sieltä kuuluu jotain kakomista, ennenkuin oksennus lentää ja hyvällä tuurilla ehdit nostaa lapsen istumaan ja vieläpä laittaa sankon alle ;)
Jos ei nyt yöllä herää, niin en itse ainakaan alkais herättelemään, sillä usein vatsa ehtii rauhoittua yön aikana... Mutta jos heräilee, niin juotavaa vaan, niin paljon kuin lapsi suostuu juomaan ja päiväsaikaan sitten varsinkin sitä juomaa kannattaa tuputtaa joka välissä...
puristaessa sitä hieman sekä siitä, että suun limakalvot ovat kuivat. myös huulien nuoleskelu ja maiskuttelu ovat merkkejä alkavasta kuivumisesta.
Itse olen pitänyt aina pari-kolme tuntia oksentamisen jälkeen lapsia pannassa minkään syömisen tai juomisen suhteen (ei edes lusikallista nestettä), jolloin vatsa on saanut rauhassa tyhjetä ja parantua.
Yleisesti ottaen sanoisin, että leikki-ikäinen kyllä selviää puoli vuorokautta juomatta, varsinkin jos on väsynyt ja nukkuu. Mutta itse toki tiedät parhaiten miten on oman lapsesi kohdalla. Jos huolestuttaa, vie lääkäriin.