Poika haluaisi koulussa valita käsityöt eikä puutöitä.
Minua vähän huolettaa. Hän on kyllä todella taitava käsitöissä. Hän osaa tehdä hienoja kirjailtuja tyynyjä ja virkata. Osaa ommella nappeja ja ompelee pehmoleluja itselleen ja pikkusiskolleen. Mutta poika on aika ujo ja hiljainen, eikä hänellä ole kovin monta kaveria. Hän ei vaikuta sillä tavalla vahvalta, että pärjäisi, jos muut alkavat kiusata häntä käsityövalinnan takia. Kun olin itse koulussa, ei yksikään poika valinnut (ei uskaltanut valita?) käsitöitä. Onko nykyään edelleen sama tilanne? Vai onko lastenne käsityöryhmissä poikia muutenkin kuin harvinaisina poikkeuksina? En tiedä mitä pitäisi tehdä. Jos en pelkäisi kiusaamista, antaisin ilman muuta valita käsityöt.
Kommentit (29)
Tekniset työt on valmennusta amikseen. Älä jätä väliin jos aiot amikseen tekniselle linjalle.
Vierailija kirjoitti:
Käsitöissä oppii kaikille hyödyllisiä taitoja, joita voi kuka tahansa käyttä kotona läpi elämän. Kun poika jo harrastaa asiaa, hän saa täyden hyödyn. Jos harrastusta löytyy enemmän, niin parhaat räätälit ovat perinteisesti olleet miehiä ja niin on moni muotisuunnittelija.
Ei näitä koulussa opi. Itse joskus käynyt kangastöitä sen yhden lukukauden, ja siinä oppi perusteet ihan tarpeeksi hyvin oppiakseen itse lisää. Hyödytöntä se ei tietenkään ole.
On van yksi aine: KÄSITYÖ, joka sisältää sekä entisen tekstiilityön että entisen teknisen työn. Tämä opetussuunniteilma tuli voimaan alakoulussa viime vuonna, yläkoulussa tänä syksynä seiskoilla, ja kahden vuoden siirtymänä aina uusilla seiskoilla. Nykyiset kasit ja ysit menivät vielä vanhan opetussuunnitelman mukaan.
Mun lapsella ehti olla vain vuoden (viitosluokka) valittua käsityötä, nelooselle asti oli kumpaakin ja taas uuden opetussuunnitelman myötä kuudennesta eteenpäin taas kumpaakin. Näin siis myös nyt seiskalla yläkoulussa. Tänä syksynä on tehnyt niin hupparin kuin metallitöitä.
Taitaa ap:ta huolettaa ihan muut asiat kuin pojan käsityövalinnat.
Anna lapsesi valita mitä haluaa :) loppujen lopuksi et voi itse päättää sitä että kiusataanko lastasi vai ei.
Itsehän oon siis muija ja kun menin yläasteelle valitsin teknisen vaikka oisinki ryhmässä ainut tyttö ja niinhän minä olinki sitten loppujen lopuksi.. ja mua tietysti kiusattiin siellä :x mut kun ei kiiinnostanu käsityöt niin annoin olla ja painoin menee..
Ja vaikka en oo mikään suosittu ollu koulussa ikinä ja kavereita oli sillon vähän, niin yläasteen jälkeen tilanne on muuttunu ja mullekki tuli kavereita lisää :)
Vierailija kirjoitti:
Koulussa on nykyään vain yksi aine, käsityö, ei enää tekstiili- ja teknistä työtä. Puutöitäkään ei ole opiskeltu sitten kansakoulun.
Just näin, silloinkin se oli "veisto" eikä puutyö.
Voi ap. kun sä olet provoinesi täysin ulkona, kuin lumiukko.
Ja osoitat vielä suurta tietämättömyyttä ja yleissivistyksen puutetta, kun mummoikäisenäkin tiedän, ettei nykyisin voi lapsi valita, kun on vain yksi vaihtoehto, toisin kuin minun nuoruudessani.
Käsitöissä oppii kaikille hyödyllisiä taitoja, joita voi kuka tahansa käyttä kotona läpi elämän. Kun poika jo harrastaa asiaa, hän saa täyden hyödyn. Jos harrastusta löytyy enemmän, niin parhaat räätälit ovat perinteisesti olleet miehiä ja niin on moni muotisuunnittelija.