Ajattelevatko jotkut oikeasti, että on väärin olla haluamatta lapsia ja että elämän tarkoitus on lisääntyminen?
Aika vanhanaikaista ja kapeakatseista ajattelua tuollainen.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
He ovat niitä ilkeitä lisääntyneitä, jotka haluavat vain vahingon kiertämään eivätkä halua, että kukaan on onnellinen. Sitten on kiltimpiä lisääntyneitä, jotka varoittavat lapsettomia hankkimasta lapsia, koska haluavat, että edes jotkut saavat olla onnellisia.
Missä sä olit biologian tunnilla? Tosiasioilta paossa lintsaamassa.
Vierailija kirjoitti:
No perheellisyys avartaa maailmankuvaa ja elämänkatsomusta ja lisää joustavuutta ja empatiakykyä. Lapsettomat ovat keskimäärin (huom. keskimäärin, aina on poikkeuksiakin) minäkeskeisempiä ja kapeakatseisempia.
No onpa kauheaa, jos joku on minäkeskeinen. Tuota en kyllä tajua. Aiemmin olin minäkeskeisyyttä vastaan, se oli halveksittavaa ja kirosana, mutta nyt ymmärrän, että minäkeskeisyys on yksinomaan fiksua ja lapsettomuus vasta fiksua onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on eläin. Kyllä ne eläimelliset lisääntymisvaistot on monella, mutta ei kuitenkaan kaikilla.
Erotahan toisistaan halu harrastaa seksiä (saada nautintoa), kiima ja lisääntyminen.
Nämähän eivät ole mitenkään yhteyksissä toisiinsa. Miksi seksi on nautinnollista?
Ei kukaan noin ajattele. Velojen hellimä stereotypia.
No en sanoisi väärin, mutta varmasti jotkut niinkin ajattelevat.
Mutta outoa on, ja oireellista. Se kuvastaa minusta hedonismia, itsekeskeisyyttä, nautinnonhalua, keskenkasvuisuutta ym. Arvot on minusta väärät, jos elämässä helpolla pääseminen ja nauttiminen on syitä ja esteenä lapsen"teolle". Kiinnostaisi tietää taustoja, millaiset vanhemmat on ihmisellä, joka ajattelee edellä kuvatulla tavalla? Mitä vanhemmat ovat opettaneet elämästä? Tässä olisi mielenkiintoinen tutkimusaihe jollekin sosiaalipsykologille!
Itse ajattelen, että on mitä luonnollisinta haluta lisääntyä ja olla synnyttämässä uutta elämää. Lapset on suuri siunaus, niistä on iloa valtavasti kaiken hankalamman ohella, ja rakkaus on lisääntynyt elämässämme jokaisen lapsemme myötä <3
En silti ajattele, että kaikkien pitäisi haluta tai hommata lapsia. Ihmettelen vain, miksi eivät halua, koska minulle itselle lapset on yksi parhaista, ellei paras asia elämässä.
Suomessa olen törmännyt harvoin jos koskaan näin ajatteleviin, mutta esim Afrikassa näitä jankuttajia riittää loputtomasti. Tosin sen jankutuksen laukaisee jo naimattomuus ennenkuin lapsista on edes ennätetty puhumaan. Maissa, joissa oikeasti on vaikea olla lapseton (kuka hoitaa vanhuksena on todella relevantti kysymys siellä), nämä asiat on myös sisäistetty arvoihin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa olen törmännyt harvoin jos koskaan näin ajatteleviin, mutta esim Afrikassa näitä jankuttajia riittää loputtomasti. Tosin sen jankutuksen laukaisee jo naimattomuus ennenkuin lapsista on edes ennätetty puhumaan. Maissa, joissa oikeasti on vaikea olla lapseton (kuka hoitaa vanhuksena on todella relevantti kysymys siellä), nämä asiat on myös sisäistetty arvoihin.
Olen monesti miettinyt, millaista helvettiä vapaaehtoisesti lapsettoman - tai yleensäkin lapsettoman, etenkin naisen - elämä mahtaa olla monissa afrikkalaisissa yhteiskunnissa. Sen lisäksi, että siellä lapset vielä takaavat vanhuudenturvan, on sosiaalinen stigma todella vahva. Sama mentaliteetti on voimissaan myös Latinalaisessa Amerikassa. Ei lapsia = ei ihmisarvoa. Kärjistetysti sanottu mutta näin se usein vaikuttaa olevan asenteiden tasolla.
Kävin joskus eräällä englanninkielisellä velafoorumilla ja tutustuin siellä naiseen, joka oli naimisissa muistaakseni argentiinalaisen miehen kanssa. Suurin osa miehen suvusta oli katkaissut tähän välit, koska mies ei halunnut lapsia. Tämän miehen aiempi puoliso oli ollut kauttaaltaan tasapainoton ihminen mutta suvun mielestä heidän olisi pitänyt pysyä yhdessä, koska nainen sentään halusi lapsia. Samallahan hän olisi pystynyt kääntämään miehen pään sukulaisten mielestä. Sanattomaksi vetää.
Vierailija kirjoitti:
No en sanoisi väärin, mutta varmasti jotkut niinkin ajattelevat.
Mutta outoa on, ja oireellista. Se kuvastaa minusta hedonismia, itsekeskeisyyttä, nautinnonhalua, keskenkasvuisuutta ym. Arvot on minusta väärät, jos elämässä helpolla pääseminen ja nauttiminen on syitä ja esteenä lapsen"teolle". Kiinnostaisi tietää taustoja, millaiset vanhemmat on ihmisellä, joka ajattelee edellä kuvatulla tavalla? Mitä vanhemmat ovat opettaneet elämästä? Tässä olisi mielenkiintoinen tutkimusaihe jollekin sosiaalipsykologille!
Itse ajattelen, että on mitä luonnollisinta haluta lisääntyä ja olla synnyttämässä uutta elämää. Lapset on suuri siunaus, niistä on iloa valtavasti kaiken hankalamman ohella, ja rakkaus on lisääntynyt elämässämme jokaisen lapsemme myötä <3
En silti ajattele, että kaikkien pitäisi haluta tai hommata lapsia. Ihmettelen vain, miksi eivät halua, koska minulle itselle lapset on yksi parhaista, ellei paras asia elämässä.
Ehkä joillekin vain ovat jotkin muut asiat tärkeämpiä ja haluavat panostaa mieluummin niihin?
Uskonnollisen sosiaalistamisen uhrit voivat kyllä ajatella näin.
Mitään lisääntymisvaistoa- tai viettiä ei muuten ole olemassakaan, joten siihen ei voi viitata. Sukupuolivietti on.
Tehkää kaikki palvelus ja lakatkaa kommentoimasta näitä keskusteluja. Täällä on yksi tai kaksi aktiivista kiihko-velaa, joilla ei ole omaa elämää ja heillä on paha olla. He aloittavat tätä samaa jankkaavaa keskustelua monta kertaa päivässä.
Jos se olisi edes rakentavaa. Jos siinä olisi edes joku pointti. Jos siinä olisi edes jotain, mikä johtaa johonkin.
Mutta ei. Vaikka me miten sanotaan, ettei meitä kiinnosta näiden ihmisten lapsettomuus, emme järkyty, emme raivostu, emme paheksu, asia on meille täysin yhdentekevä - niin mitään he eivät usko.
Heippa.
Tämä tuntuu olevan samanlainen ikuisuusväittely ja -jankkaus kuin se lukio-/amis-juttukin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on yksi tai kaksi aktiivista kiihko-velaa, joilla ei ole omaa elämää ja heillä on paha olla.
Kappas, velahullu löysi paikalle. Tämän neropatin logiikka on, että kaikki lapsettomuutta koskevat ketjut ovat pakostakin yhden ja saman tyypin näppikseltä, koska eihän nyt ole mahdollista, että Suomen aktiivisimmalla keskustelupalstalla olisi useampia vapaaehtoisesti lapsettomia. :D
Kyllä on liikkeellä taas paljon elämästä vieraantuneita alapeukuistä päätellen.