Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään kaverin koiraa. Voiko koira muka irvistellä huvikseen? Koiraihmiset

Vierailija
28.12.2017 |

Se koira on iso ja musta. Heti kun menen sinne, koira väläyttää koko hammaskalustonsa esille ja välillä murisee samalla. Ei hauku. Kaveri kehuu tuolloin koiraa Voi sua Musti, kun hymyilet Sallalle. Kyllä Salla sut hymypojan huomaa. En todellakaan uskalla koskea siihen irvileukaan vaikken koiria yleensä pelkääkään. Tuollainen jätti jos puraisee, on käsi poikki.

Onko muka mahdollista koiran hymyillä hyvällä tuulella? Etenkin kun vieras tulee käymään? Miten erottaa vihaisen irvistelyn ja murinan hymyilystä? Isäpuoleni hirvikoira mörisi joskus. Sitäkin pelkäsin, mutta ei se ikinä purrut tai irvistellyt samalla. Pidin sitä sellaisena, että koira tahtoi huomiota, muttei uskaltanut haukkua. Tätä kaverin koiran käytöstä en tosiaankaan ymmärrä. Olenkin alkanut vältellä kaverin kotiin menemistä, koska pelkään hänen koiraa.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja ei kai koiran korvat tai karvat mitenkään erityisellä tavalla ole. Se näyttäisi minusta olevan aina muuten ihan perusilmeellä, mutta vaan irvistelee ja välillä murisee katsoen minua. Kun rauhotumme kaverin kanssa istumaan ja kahville, koira jää emäntänsä jalkoihin tai siliteltäväksi, välillä mulkoilee minua. Jos nousen istumaan, koira saattaa taas alkaa irvistellä ja murista, mutta ei välttämättä. Tullessani irvistelee aina. Kaverin mielestä koira on niin iloinen minun tulostani, että hymyilee ja juttelee murisemalla. Ei hauku ikinä. En näe syytä miksi koira muka tykkäisi minusta, kun kuitenkin pelkään sitä eikä minusta ole sille mitään iloa. En tiedä tekeekö koira tuota irvistelyä ja murisemista kaikille vieraille vai vaan minulle.

AP

No tämä istuessa tai sinun alkaessasi liikkua tapahtuva käytös ei kuulosta siltä että kyseessä olisi hymyileminen vaan enemmänkin varoitus, koirahymyyn liittyy ihan toiset tilanteet ja ruumiinkieli. Tullessasi voidaan hyvinkin hymyillä ihan jo sen vuoksi että jotain tapahtuu sen tylsän kotona roikkumisen sijaan. Vähän varoisin. 

Vierailija
22/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kaveri ei ole lukemassa tätä, koska ehkä suuttuisi. Koira on labbisbernimix, joten tiedän, että pitäisi olla aika leppoisat rodut. Silti ei voi mitään, että jäätävän kokoisen ison möhkäleen irvistellessä ja muristessa pelottaa kissaihmistä. :/

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halaa sitä koiraa seuraavaksi.

Vierailija
24/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä rotu kyseessä? Jotkut koirat örisee ja inisee ja juttelee paljonkon eikä se ole murinaa.

Vierailija
25/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä toivon että kaikki huomaan tämän vitsiksi. Sä et ylipäänsä mene halaamaan tuntematonta koiraa, ikinä. Tää oli vähän niinkuin väittäisit, ettei käsikranaatti räjähdä kun sokan vetää irti jos sitä ei heitä, jokuhan senkin uskoi ja kuoli tässä justiinsa.

Vierailija
26/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koira irvistelee ja paljastaa hampaansa kun tuo kuononsa naaman lähelle nuollakseen. Se on aina tehnyt noin. Ei takuulla ole vihainen noin tehdessään. Ei murise tuon yhteydessä, mutta muutoin kyllä eikä ilmaise sillä vihaisuutta.

Vierailija
27/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outo tapaus, häntä tosiaan kertoo paljon, jos se on alhaalla tiukasti peppuun painautuneena koira voi olla pelkopurija, jos se puolestaan heiluu pystyssä kuin lippusalko varo sitä! Silloin koira suunnittelee hyökkäystä.

Jossakin susien käyttäytymistä käsittelevässä artikkelissa tämmöinen irvistys oli vähän sellainen kapinallinen mielistelyele, alempiarvoinen susi osoitti vastahakoisesti alemmuutta korkea- arvoisemmalle sudelle koska se tiesi olevansa heikompi eikä siksi uskaltanut kapinoida muulla tavalla.

Mainitsit vielä että koira napittaa silmiin irvistellessään, se tarkoittaa että koira yrittää kutsua sinua leikkimään tai sitten se uhkaa sinua, haastaa riitaa tms. mutta arastelee vielä toimeen ryhtymistä, juuri niskakarvojen ja hännän sekä yleisen olemuksen kuvauksesta olisi apua kokonaisuuden hahmottamiseksi. Rennolta vaikuttava koira kutsuu leikkimään, jännittyneeltä vaikuttava koira suunnittelee hyökkäystä. Koira voi viestiä myös epävarmuutta, sen omistaja ei ole riittävä laumanjohtaja sille eikä osoita kunnolla miten pitää toimia vaan koira joutuu päättämään asiasta itse, yleensä se silloin valitsee lauman tai kodin puolustajan roolin.

Vierailija
28/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat ei murise kuin varoittaessaan. Leikkiin voi kuulua murina jos vaikka kiskotaan jotain vetolelua, mutta jis koira on opetettu luovuttamaan käskystä, se ei ole vaarallista.

Ystäväsi ei selvästi tajua koirien kehonkielestä hevon helvettiäkään, eikä kasvattamisesta.

Terv 3 sakun emäntä.

Ps mun koirat tervehtii vieraat viimeisinä ja viedään sitten eri huoneeseen. On pari koirapelkoista kaveria.

Vierailija
29/43 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat ei murise kuin varoittaessaan. Leikkiin voi kuulua murina jos vaikka kiskotaan jotain vetolelua, mutta jis koira on opetettu luovuttamaan käskystä, se ei ole vaarallista.

Ystäväsi ei selvästi tajua koirien kehonkielestä hevon helvettiäkään, eikä kasvattamisesta.

Terv 3 sakun emäntä.

Ps mun koirat tervehtii vieraat viimeisinä ja viedään sitten eri huoneeseen. On pari koirapelkoista kaveria.

Niin en muuten tiedä asiasta, mutta isäpuoleni hirvikoira tosiaan aikoinaan örisi hyväntahtoisesti. Pelkäsin sitäkin ennen kuin opin lopulta, ettei se ollut vihaista murinaa.

Menen sunnuntaina taas käymään tämän kaverin luona. Mietin noita rotuja, eli berniä ja labukkaa. Eihän ne ole mitään aggressiivisia rotuja, joten ehkä koiralla on vaan jotkut omat oudot tavat tuossa leikki-irvistelyssä ja -murinassa.. Ei se ikinä ketään kuulemma ole purrut.

Ap

Vierailija
30/43 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat eivät hymyile paljastamalla hampaansa. Jos koira tekee noin, se joko pelkää sinua tai suhtautuu sinuun muusta syystä vihamielisesti (esim puolustaa omistajaansa tai kotia). Oma koirani on erittäin kiltti, mutta joskus tekee juuri noin, jos joku uusi ihminen tulee kotiini. Silloin mun tehtävä on komentaa koiraa ja kehottaa sitä siirtymään toiseen paikkaan. 

Meillä koira osaa käskystä hymyillä eli paljastaa hampaat. 😁

Vierailija
31/43 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran omistajana unohtaisin kaverini jolle koira irvistää. Koira vaistoaa ihmisestä paljon, uskomaton ihmistuntija tai sitten sä olet joskus tehnyt sille jotain pahaa.

Vierailija
32/43 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiran omistajana unohtaisin kaverini jolle koira irvistää. Koira vaistoaa ihmisestä paljon, uskomaton ihmistuntija tai sitten sä olet joskus tehnyt sille jotain pahaa.

No oletpa typerä ihminen sitten, eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Minäkään en kissaihmisenä ala arvottaa ihmisiä sen mukaan, hyppääkö kissani heidän syliinsä vai inhoaako heitä.

En ole ollut yksin kyseisen koiran seurassa, joten todistetustikaan en ole voinut tehdä sille mitään. Tämän keskustelun myötä kysyin kaverilta, tekeekö koiransa tuota irvistelymurinaa muille, niin kuulemma suurimmalle osalle tekee näiden tullessa kylään. Pitäisikö kaverini erakoitua koiransa mielenilmauksen vuoksi sinun mielestäsi?

Ap

Vierailija
33/43 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kaveri ei ole lukemassa tätä, koska ehkä suuttuisi. Koira on labbisbernimix, joten tiedän, että pitäisi olla aika leppoisat rodut. Silti ei voi mitään, että jäätävän kokoisen ison möhkäleen irvistellessä ja muristessa pelottaa kissaihmistä. :/

AP

Mulla on leppoisia, hymyileviä, öriseviä bernejä :)

Vierailija
34/43 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, koira saattaa irvistellä vaikka hassusti kävelevälle, oudolta haisevalle tai oudosti puhuvalle ihmiselle tai vaikka ihmiselle jolla on naamiasasu päällä. Ei se läheskään aina tarkoita että koira nyt vaistoaisi että se ihminen on jotenkin paha.

Vierailija
35/43 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ärsyttävimpiä ovat lässyttäjäkoiranomistajat. Koira istuu edessäsi sohvalla istuessasi ja läähättää mädänhajuista hengitystä naamaasi ja omistaja kehottaa rapsuttamaan kun se niin tykkää.. jos lopetat rapsutuksen piski alkaa haukkua että korvat soivat ja omistaja hihittää miten se muppe nyt on niin hasssssu :) Hyi hitto.

Vierailija
36/43 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koira voi hymyillä ihan iloisuuttaan. Mulla on kaksi koiraa ja molemmat saattaa joissain tilanteissa väläytellä hymyään: Toinen aika nopeasti näyttää etuhampaitaan jos oikein innostuu ja pyydetään rauhoittumaan.

Toinen taas irvistelee hampaat näkyvissä kun se nauttii oikein kunnolla rapsutuksista.

On myös koiria jotka voivat ap:n kuvailemassa tilanteessa irvistellä ja urista (ei murista), kyllä sen ihan vaistomaisesti ihminen huomaa että onko koira tosissaan: Jos koira oikeasti vihaisesti irvistää ja murisee, niin sen koko olemus on sellainen "kova", katse on suorastaan piikikäs, korvat voivat osoittaa sivulle (epävarmuutta) tai suoraan eteenpäin jne.

Tuossa on ystävällisesti hymyilevä saluki: http://www.qashani.com/kuvia/lublub/vampyyrihymy.jpg

Tuossa myös ystävällinen hymy: http://photobucket.com/gallery/user/Luna_Lotus_Diego/media/cGF0aDovTGUu…

Tuossa oikeasti vihainen, murinallaan ja irvistyksellä varoittava koira (resurssiaggressio): https://i.ytimg.com/vi/Dy9Amm6SioY/maxresdefault.jpg

Vierailija
38/43 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat eivät hymyile paljastamalla hampaansa.

Ja tämä ei ole totta. Meidän koiramme oppi ilmeisesti matkimaan ihmisten hymyä ja paljasti joskus hampaansa, mikä tietenkin näytti irvistykseltä. 

On mahdollista, että ap:n kaveri tunteet koiransa ja tietää ettei se ole vihamielinen. Vaikea sanoa kun en ole itse näkemässä tilannetta. 

Vierailija
39/43 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, mun yhden tutun uroskoira murisee mulle siksi, että vaatteissani on viiden muun uroskoiran tuoksu, mitä se ei selkeästi ymmärrä. Murisee ja nuuskii vuorotellen, selvästi hämillään. Minä paha ihminen.

Vierailija
40/43 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä toivon että kaikki huomaan tämän vitsiksi. Sä et ylipäänsä mene halaamaan tuntematonta koiraa, ikinä. Tää oli vähän niinkuin väittäisit, ettei käsikranaatti räjähdä kun sokan vetää irti jos sitä ei heitä, jokuhan senkin uskoi ja kuoli tässä justiinsa.

Ei käsikranaatti räjähdäkään sokan poiston jälkeen kunhan pitää kahvan pohjassa. Vasta kun kahva irtoaa käsikranaatin irrotessa kädestä(pudotus/heitto), tulee kiire.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan