Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään kaverin koiraa. Voiko koira muka irvistellä huvikseen? Koiraihmiset

Vierailija
28.12.2017 |

Se koira on iso ja musta. Heti kun menen sinne, koira väläyttää koko hammaskalustonsa esille ja välillä murisee samalla. Ei hauku. Kaveri kehuu tuolloin koiraa Voi sua Musti, kun hymyilet Sallalle. Kyllä Salla sut hymypojan huomaa. En todellakaan uskalla koskea siihen irvileukaan vaikken koiria yleensä pelkääkään. Tuollainen jätti jos puraisee, on käsi poikki.

Onko muka mahdollista koiran hymyillä hyvällä tuulella? Etenkin kun vieras tulee käymään? Miten erottaa vihaisen irvistelyn ja murinan hymyilystä? Isäpuoleni hirvikoira mörisi joskus. Sitäkin pelkäsin, mutta ei se ikinä purrut tai irvistellyt samalla. Pidin sitä sellaisena, että koira tahtoi huomiota, muttei uskaltanut haukkua. Tätä kaverin koiran käytöstä en tosiaankaan ymmärrä. Olenkin alkanut vältellä kaverin kotiin menemistä, koska pelkään hänen koiraa.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se koira inhoaa sinua. 

Vierailija
2/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomisen lööpissä koira raateli kyläilijän. Paskaomistaja tommone lässyttäjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat eivät hymyile paljastamalla hampaansa. Jos koira tekee noin, se joko pelkää sinua tai suhtautuu sinuun muusta syystä vihamielisesti (esim puolustaa omistajaansa tai kotia). Oma koirani on erittäin kiltti, mutta joskus tekee juuri noin, jos joku uusi ihminen tulee kotiini. Silloin mun tehtävä on komentaa koiraa ja kehottaa sitä siirtymään toiseen paikkaan. 

Vierailija
4/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä aloittelevana koiraihmisenä keksi tuohon kuin kaksi selitystä:

1) koira varoittaa sinua tekemästä yhtäkään väärää liikettä

2) omistaja on kouluttanut koiran irvistelemään ja säikyttelemään vieraita omaksi huvikseen

Vierailija
5/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi - en mäkään uskaltaisi koskea noilla spekseillä, ja mulla on itselläni yli 60-kiloinen koira.

Miten koiran elekieli muuten? Onko säkä (karvat hartioitten kohdalla ja niskassa) pystyssä? Sojottaako häntä pystyssä, vai onko lepoasennossa rennosti roikkuen? Vai peräti koipien välissä? Miten korvat - ovatko pystyssä vai luimussa? Katsooko koira sinua silmiin? 

Vierailija
6/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se koira vaistoaa, että pelkäät ja käyttää sitä hyväkseen. Jos koiran omistaja on tuollainen lässy koiralleen niin en suosittele menemistä sinne ellei ole aivan pakko. Voi vaikka hyökätä,kun koiran näkökulmasta olet pelkoinesi uhkaava.

Vierailija
7/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2) omistaja on kouluttanut koiran irvistelemään ja säikyttelemään vieraita omaksi huvikseen

Tai sitten omistaja on tehnyt tuon tiedostamattaan, kun on palkinnut koiraa lässyttämällä, vaikka olisi pitänyt kieltää ja komentaa. 

Vierailija
8/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi ei pidä vieraista ja ulkoistanut vieraiden karkoituksen koiralle.

Vierailija
9/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten omistaja on tehnyt tuon tiedostamattaan, kun on palkinnut koiraa lässyttämällä, vaikka olisi pitänyt kieltää ja komentaa. 

Totta.

Vierailija
10/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, pakko ängetä vierailulle?

Vierailija
11/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut koirat todella hymyilevät niin että hampaat näkyvät - mutta vain alahampaat. Ylähampaista näkyvät tällöin vähän kuonosta riippuen enintään kulmahampaiden kärjet, usein ei sitäkään. Suu on aika paljon auki ja suupielet rennot, koira näyttää vähän siltä kuin se läähättäisi. Murinaakin voi kuulua, jos koira pyrkii kovin innostamaan leikkiin. Tällöin ääni on usein "mouruava". Mutta aggressiivisesti irvistelevän koiran erottaa kyllä. Ylähampaat näkyvät hyvin, suupielet ovat kireät ja ylähuuli on vedetty hampaiden tieltä. Suu on usein (ainakin lähes) kiinni. Murina kuulostaa klassiselta koiran murinalta. Youtubesta voi katsella esimerkkejä.

Vierailija
12/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat eivät hymyile paljastamalla hampaansa. Jos koira tekee noin, se joko pelkää sinua tai suhtautuu sinuun muusta syystä vihamielisesti (esim puolustaa omistajaansa tai kotia). Oma koirani on erittäin kiltti, mutta joskus tekee juuri noin, jos joku uusi ihminen tulee kotiini. Silloin mun tehtävä on komentaa koiraa ja kehottaa sitä siirtymään toiseen paikkaan. 

Meidän koira ja eräs toinen tuttu koira "hymyilee" välillä kun oikein innostuu jostain tulijasta, ihan myös kotiväelle, mutta ei se semmonen koko kaluston paljastava hymy ole, vaan sellainen kummallinen irvistys. Eikä siihen koskaan liity mitään murinaa.

Aloittajan tapauksessa tarkkailisin koiran muuta kehonkieltä. Hännänhuiskekaan ei välttämättä kerro koiran hyvistä aikeista, se voi osoittaa myös hermostuneisuutta. Jos koira on muuten rento, niin se on hyvä merkki, mutta jos koira on jäykkä tai luimistelee niin irvitys ja murina eivät ole tervetulotoivotus.

Vierailija
13/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota jatkossa sorkkarauta mukaasi ihan varmuuden vuoksi

Vierailija
14/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun villakoira hymyili usein tutuille ihmisille :D Se näytti oikeen leveän hammashymyn ja samalla heilutti vimmatusti häntää ja vinkui. Tämä siis aina kun joku perheenjääsen, hyvä ystävä tms. tuli kotiin :)

Vierailija
15/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä tunnen koiria, jotka ovat oppineet hymyilemään kuten ihmiset. Koiran hymy näyttää kamalalta irvistykseltä, mutta kehonkieli kertoo enemmän: vartalo menee mutkalle ja häntä heiluu iloisesti. Murina ei siihen kuulu.

Vierailija
16/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira nostaa ylähuulta, kun sitä silittää poskesta ja saattaa öristä. Se ei ole murinaa. Örinä liittyy myös peliinkutsuun.  Kyllä vihaisen koiran erottaa leikkisästä.

Vierailija
17/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

age is just a number kirjoitti:

Hyi - en mäkään uskaltaisi koskea noilla spekseillä, ja mulla on itselläni yli 60-kiloinen koira.

Miten koiran elekieli muuten? Onko säkä (karvat hartioitten kohdalla ja niskassa) pystyssä? Sojottaako häntä pystyssä, vai onko lepoasennossa rennosti roikkuen? Vai peräti koipien välissä? Miten korvat - ovatko pystyssä vai luimussa? Katsooko koira sinua silmiin? 

Olen kissaihminen, joka ei tunne tarkemmin koirien elekieltä. Sen sijaan kissojen elekieleen olen perehtynyt, mutta nehän ovat monesti ihan päinvastaisia koiriin verrattuna ymmärtääkseni tai ei niitä ainakaan voi toisiinsa soveltaa. Tuli mieleen, että ehkä kissan haju minussa häiritsee tuota kaverin koiraa?

En valitettavasti ole kiinnittänyt huomiota koiran hännän asentoon. Ei se varmaan ainakaan koipien välissä ole ollut, koska silloin tiedän koiran olevan pelokas ja siihen olisin kiinnittänyt huomiota. Tuskin häntä myöskään on heilunut, koska silloinkin olisin pitänyt koiraa ystävällisempänä. Eli varmasti häntä on ollut aika paikoillaan lepoasennossa tai pystyssä. Onko sillä suurta eroa? Koira ei ole kaverin mukaan purrut ikinä ketään. Se on 2 vuotias koira. Kaveri itse pitää koiraansa ystävällisenä, joten tahtoisin luottaa siihen. En silti uskalla kääntää selkääni sille koiralle enkä jää yksin koiran kanssa.

En ole ikinä koskenut siihen koiraan, koska se on aina irvistellyt minut nähdessään ja välillä muriseekin. Napittaa silmiin silloin.

AP

Vierailija
18/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se koira inhoaa sinua. 

Pelottavaa. Jos olisin ap., en koskaan jäisi kahden kesken samaan tilaan koiran kanssa. Onhan se epätodennäköistä, että koira mitään tekee, mutta niissä raatelutapauksia käsittelevissä uutisissahan lähes aina mainitaan, että koiran emäntä / isäntä ei ollut paikalla, vaan jopa vain toisessa huoneessa tapahtuman alkaessa.

Koiran rodullakin taitaa olla merkitystä.

Vierailija
19/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, koira voi 'hymyillä' ihan koko kalustollaan, olen tuntenut useita tällaisia yksilöitä ja paraikaa toivon että nykyinen pentuni olisi perinyt sen äidiltään. Mutta se hymyileekö vai irvistääkö aloittajan kaverin koira ei aukea kyllä kerrotusta, ja on olemassa hölmöjäkin koiranomistajia jotka eivät itsekään tiedä kumpi on kyseessä ja saattavat inhimillistää koiraa liikaa (tai toivoa parasta). 

Aloittaja, luota omaan tulkintaasi koiran ruumiinkielestä, ja jos et osaa sanoa, niin sinun ei tarvitse olla koiran kanssa tekemisissä. Asiallinen koiranomistaja ottaa myös sinun tunteesi huomioon vaikka koira oikeasti hymyilisikin, kunhan sinä myös muistat että se kuitenkin on koiran koti, eli et voi vaatia kohtuuttomia jatkuvasti. En mä ainakaan haluaisi sellaista vierasta kovin usein käymään, joka turhaan vaatisi esim. että koiriani pitäisi pitää suljettuna tuntitolkulla jossain, kerran tai harvakseltaan voin sen tehdä poikkeuksena. Tosin minun koiriani ei tunnu edes muuten koirapelkoiset ystävät arastelevan, ovat itsekin ihmetelleet asiaa.

Vierailija
20/43 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ei kai koiran korvat tai karvat mitenkään erityisellä tavalla ole. Se näyttäisi minusta olevan aina muuten ihan perusilmeellä, mutta vaan irvistelee ja välillä murisee katsoen minua. Kun rauhotumme kaverin kanssa istumaan ja kahville, koira jää emäntänsä jalkoihin tai siliteltäväksi, välillä mulkoilee minua. Jos nousen istumaan, koira saattaa taas alkaa irvistellä ja murista, mutta ei välttämättä. Tullessani irvistelee aina. Kaverin mielestä koira on niin iloinen minun tulostani, että hymyilee ja juttelee murisemalla. Ei hauku ikinä. En näe syytä miksi koira muka tykkäisi minusta, kun kuitenkin pelkään sitä eikä minusta ole sille mitään iloa. En tiedä tekeekö koira tuota irvistelyä ja murisemista kaikille vieraille vai vaan minulle.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi