Mistä tuollainen itsevarmuus kumpuaa oikein?
Olen töissä just nyt, ja meillä on huomattavan rauhallista joululomista johtuen. Ja senpä takia kuulin sattumalta miten miespuolinen kollegani selitti toiselle miten hän kyllä tietää että hän olisi hyvä tuuraamaan meidän toimitusjohtajaa, "ei minulla ole koulutusta mutta tiedän varmasti että olisin siinä työssä hyvä".
Eipä siinä mitään, syy miksi tää särähti korvaan on se, että hänellä ei todellakaan ole koulutusta sinne päinkään. Ei mitään henkilöstöhallinnon puolelta, ei mitään talouspuolelta. Hän on datanomi koulutukseltaan ja meillä tekee ympäristöpuolen juttuja eli lähinnä tarkistaa ettei roskiin ole laitettu siihen roskikseen kuulumatonta jätettä, tilaa tyhjennykset ongelmajätteille jne.
Minä sen sijaan tuuraan toimitusjohtajaa. Minulla on henkilöstöhallinnon koulutusta, minulla on taloushallinnon koulutus ja työkokemus, ja olen työni ohessa tehnyt jo vuosia osan toimitusjohtajan lomien ja poissalolojen aikana tarvittavista töistä; aloitin ihan pienistä sähköposteista minimivastuulla ja nyt, kuuden vuoden jälkeen, olen toimitusjohtajan luottohenkilö kun hän on lomalla.
En väitä olevani korvaamaton, en edes halua olla, ja kaiken työn voi oppia. Minä osaan työni ja tiedän että tää mun työkaverini ei tähän pystyisi noin vain, niin kuin hän tuntuu kuvittelevan. Tämä ei myöskään ole ensimmäinen kerta kun tuota työkaveria tuntuu hiertävän se, että olen organisaatiokaaviossa ylempänä mitä hän.
Voi yhden kerran taas...