Miksi nuo täysimetetyt sormiruokailijat
Ovat niin allergisia eivätkä nuku täysiä öitä vielä 2-vuotiaanakaan?
Eikö todella tarvitse äidintahdistaa imetystä, jos yli 1-vuotias ei syö juurikaan muuta, närppii vain kiinteää?
Miksi kiinteät ovat niin hirveä mörkö äideille nykyään?
Kommentit (32)
Turha valittaa nykyäitien väsymystä, kun maalaisjärjellä saisivat lapsensa nukkumaan. Nykyään pitää elää vauvan kellon mukaan vielä 5-vuotiaanakin.
Pissatetaankin vauvoja. Kyllä on helppoa elämä, kun siitä voi tahallaan tehdä vaikeaa.
Miksi nykyäidit kuvittelevat, etteivät esi-isämme olisi tätä autuutta keksineet, jos se olisi tae terveelle ja pitkälle iälle, sekä hyvälle kehitykselle?
Juottovasikoitako lapsista nykyään tehdään, kun melkein kouluikään asti imetetään.
Afrikkalaisen syömäkulttuurin voittokulkua!
Vierailija kirjoitti:
Jestas mikä ketju taas! Sovitaanko, että jokainen huolehtii lapsestaan parhaaksi katsomallaan tavalla, ja neuvola huolehtii opastuksesta ja tilanteeseen puuttumisesta, jos tarvetta on.
Kirjallisuudesta ja netistä löytyy paljon tietoa lapsen kasvatuksesta ja ravitsemuksesta, jos joku kaipaa perusteluja tai lisätietoa.Jos mun mielipidettä halutaan tietää, niin ihmisvauvan ensisijainen ravinto on ihmisen maito, ei teollinen valmiste. Jokainen huoltaja tekee valinnan omista lähtökohdistaan.
Ihmisvauvan aivojen kehitykselle on tärkeintä uni. Ei se että äiti roikuttaa tissillä kitisevää lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi harmi että imetyksen epäonnistuminen tekee äideistä tosi katkeria. :(
Imetän 9kk ikäistä lastani, mutta en pidä häntä nälässä ja liiasta maidosta vatsakivuissa/ripulilla syöttämällä pelkkää sormiruokaa.
Kaikkihan sen tietää, ettei kakka muutu kiinteäksi, jos ei sinne mahaan kiinteää koskaan tarpeeksi mene.
Puurot syötän ja ruuat syötän, siinä sivussa lapsi syö myös itse omalla lusikalla ja sormin.
En usko, että lapseni nukkuisi niin hyvin ja olisi niin hyvin rytmissä, jos syöttäisin päivässä vain pari sormiruoka-ateriaa ja puuronkin apinaeväänä ilman rasvaa.
Öööö.. Ei. Tai sitten kyllä.. En tiedä.
Jotenkin meillä lapset säilyneet hengissä ilman äidin imetystragedioita. On ihan imeneet ja syöneet ja syöneet itse ja tissitelleet yöllä- eikä meillä ole ikinä asiat olleet noin hankalia kuin sulla, että niitä ois tarvinnut miettiä sen ihmeemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas mikä ketju taas! Sovitaanko, että jokainen huolehtii lapsestaan parhaaksi katsomallaan tavalla, ja neuvola huolehtii opastuksesta ja tilanteeseen puuttumisesta, jos tarvetta on.
Kirjallisuudesta ja netistä löytyy paljon tietoa lapsen kasvatuksesta ja ravitsemuksesta, jos joku kaipaa perusteluja tai lisätietoa.Jos mun mielipidettä halutaan tietää, niin ihmisvauvan ensisijainen ravinto on ihmisen maito, ei teollinen valmiste. Jokainen huoltaja tekee valinnan omista lähtökohdistaan.
Ihmisvauvan aivojen kehitykselle on tärkeintä uni. Ei se että äiti roikuttaa tissillä kitisevää lasta.
Tosi harmi kun kaikilla ei onnistu. Ikävää kun olet noin katkera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ei onnistu? Rintaruokinta? Vai se että vastasyntynyt ei saa tarpeeksi unta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin viittaat "onnistumisella"? Oletko oikeasti sitä mieltä, että ne lukuisat äidit, jotka eivät syystä tai toisesta pysty rintaruokkimaan omaa lastansa ovat epäonnistuneita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tissillä roikutetaan kitisevää lasta silloin, kun on ns. Herutusvaihe, eli lapsi tilaa lisää maidontuotantoa imemällä useammin muutaman päivän ajan. Tämä on luonnollinen osa imetystä - maidon määrä lisääntyy lapsen kasvaessa. Imetys ei ole ristiriidassa nykyisten ravitsemussuositusten kanssa. Kiinteitä ruokia on järkevää aloittaa lapsen ollessa n. 4 kk ikäinen. Minäkään en ymmärrä sitä, jos lapselle ei aloiteta kiinteitä viimeistään puolen vuoden iässä. Meillä siis kiinteitä annettiin 4 kk lähtien, korviketta ei koskaan. 1v:nä sai sitten "tavallista" lehmänmaitoa, ja imetys jäi vähitellen. 21
Vaikea sanoa kun en itse ole kokenut ja en ole oikeastaan törmännyt kanssataaperoimettäjissä kuin uniongelmiin laajassa määrin. Imetän 1v9kk tyttöä vielä pari kertaa päivässä (kohta lopetan kokonaan), joka nukkuu täydet yöt, ei allergioita ja kasvaa plussakäyrillä. Ollaan myös "sormiruokailtu" ja on kyllä hyvä syömään, se täytyy sanoa.
Mutta uniongelmat on ihan todellinen juttu tämän ikäisillä joita imetetään. Lähes aina pitää vieroittaa yömaidosta, ei ne itsestään siitä luovu, kun omaavat jo vahvan oman tahdon. Uskon että monilla voi olla vaikeaa sietää se lapsen kiukku mitä yövieroitukseen tulee. Siinä mielessä pääsee helpommalla, jos vieroittaa yömaidosta alle vuoden ikäisen, mitä että yli vuoden ikäisen. Minä vieroitin 1v4kk iässä, ja huh. Oli raskasta.
Mutta paljon olen mukana näihin liittyvissä ryhmissä ja en ole kyllä huomannut, että allergioita ym. olisi sen enempää mitä muillakaan. Varmasti joillain huono syöminen on ongelma, mutta mielestäni sellaisille ei sovi tässä iässä äidintahtinen imetys. Vähän reilu 1-vuotiaana vielä ymmärrettävää, maito on kuitenkin ihan neuvolankin mukaan lapsen pääasiallinen ravinto n. 1-vuotiaaksi, eihän se yhdessä yössä muutu. Toki tässäkin asiassa lapset ovat yksilöitä, joku jättää enimmät maidot jo 10 kuukauden iässä, toinen vielä 2-vuotiaanakin ottaisi vain maitoa - jos itse saisi päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa kun en itse ole kokenut ja en ole oikeastaan törmännyt kanssataaperoimettäjissä kuin uniongelmiin laajassa määrin. Imetän 1v9kk tyttöä vielä pari kertaa päivässä (kohta lopetan kokonaan), joka nukkuu täydet yöt, ei allergioita ja kasvaa plussakäyrillä. Ollaan myös "sormiruokailtu" ja on kyllä hyvä syömään, se täytyy sanoa.
Mutta uniongelmat on ihan todellinen juttu tämän ikäisillä joita imetetään. Lähes aina pitää vieroittaa yömaidosta, ei ne itsestään siitä luovu, kun omaavat jo vahvan oman tahdon. Uskon että monilla voi olla vaikeaa sietää se lapsen kiukku mitä yövieroitukseen tulee. Siinä mielessä pääsee helpommalla, jos vieroittaa yömaidosta alle vuoden ikäisen, mitä että yli vuoden ikäisen. Minä vieroitin 1v4kk iässä, ja huh. Oli raskasta.
Mutta paljon olen mukana näihin liittyvissä ryhmissä ja en ole kyllä huomannut, että allergioita ym. olisi sen enempää mitä muillakaan. Varmasti joillain huono syöminen on ongelma, mutta mielestäni sellaisille ei sovi tässä iässä äidintahtinen imetys. Vähän reilu 1-vuotiaana vielä ymmärrettävää, maito on kuitenkin ihan neuvolankin mukaan lapsen pääasiallinen ravinto n. 1-vuotiaaksi, eihän se yhdessä yössä muutu. Toki tässäkin asiassa lapset ovat yksilöitä, joku jättää enimmät maidot jo 10 kuukauden iässä, toinen vielä 2-vuotiaanakin ottaisi vain maitoa - jos itse saisi päättää.
Vieroitit liian aikaisin ja huh että oli raskasta ja kuitenkin on raskasta myöhemminkin. Läpäläpälässynlää. Lopettavat itsekin. Kokemusta neljän kanssa. Ei ole ollut raskasta.
Kirjallisuudesta ja netistä löytyy paljon tietoa lapsen kasvatuksesta ja ravitsemuksesta, jos joku kaipaa perusteluja tai lisätietoa.
Jos mun mielipidettä halutaan tietää, niin ihmisvauvan ensisijainen ravinto on ihmisen maito, ei teollinen valmiste. Jokainen huoltaja tekee valinnan omista lähtökohdistaan.