Jääkaapissa 3 purkkia vanhenevaa kermaa
Mitä teen kolmesta 2dl purkista kermaa? Menevät vanhaksi tänään. Luulin tarvitsevani jouluruokiin, mutta jäi käyttämättä.
Kommentit (74)
Kerma säilyy avaamattomana jääkaapissa hyvinkin pari viikkoa parasta ennen -päivämäärän jälkeen.
Eli ei kiirettä!
Ne voi pakastaa, ei kyllä vaahtoudu enää, mutta ruokiin voi käyttää. Itse vaan joisin ne pois :)
Rahkaa ehdottaisin minäkin, tosin siihen ei kolmea purkkia mene jos ei ole suurperhe. Luumurahka olisi kyllä hyvää :)
Olen käyttänyt jopa kuukauden vanhaa kermaa. Mitään maku- tai rakennevirhettä ei ollut.
En oikein tajua kermojen ja hapanmaitotuotteiden kohdalla näitä merkintöjä, koska säilyvät moitteettomina paljon pidempään. Samoin kananmunat.
Keitä kovaa kinuskia ja herkuttele.
Mutta säilyvätkin kyllä hyvin, kuten edellä joku totesi.
Pannari/lättytaikinaan, puuroon, pulla/leipätaikinaan, marjarahkaan, pinaattikeittoon, lasagnekastikkeeseen, mihin tahansa kastikkeeseen, kiusaukseen...
Vaikeampi keksiä mihin kermaa ei voisi käyttää..ehkä vihersalaattiin.
Eikös niissä kermoissa ole merkitty viimeinen myyntipäivä, viimeinen käyttöpäivä on eri asia. Maitotuotteet ovat kelvollisia viikkoja viimeisen myyntipäivän jälkeen.
Pystyy käyttämään vielä uutena vuotenakin, ei mene pilalle! Mutta, jos vinkkejä kaipaat, niin meillä oli joulujälkkärinä panna cottaa. Siihen saa hyvin menemään parit kermapurkit. Hannatädinkakkuihin menee kermaa. Keitä puuro, esim. riisipuuro, liki valmiiksi veden kanssa ja lopuksi kermaa, niin tulee täyteläistä puuroa. Rahkajälkkäri, kuten ehdotettu. Pakasta, voi käyttää ainakin ruoanlaitossa. Tai joku kiusaus ruoaksi ja kermaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Eikös niissä kermoissa ole merkitty viimeinen myyntipäivä, viimeinen käyttöpäivä on eri asia. Maitotuotteet ovat kelvollisia viikkoja viimeisen myyntipäivän jälkeen.
Ei ole pariinkymmeneen vuoteen ollut mitään viimeinen myyntipäivä -merkintää.
On parasta ennen, joka ei estä myyntiä tämän jälkeen. Kauppiaat kuitenkin imagosyistä poistavat nämä tuotteet jo ennen viimeistä päivämäärää yleensä. Koska ihmiset ovat laista tietämättömiä, ei näitä voi oikein tahraamatta kaupan mainetta myydä alennuksellakaan tämän jälkeen. Tuhlaus on siis valtavaa.
Toinen merkintä on viimeinen käyttöpäivä, joka tarkoittaa luonnollisesti myös viimeistä myyntipäivää. Tämä on siis elintarviketurvallisuuslaissa.
Tämä merkintä on herkästi pilaantuville tuotteille kuten liha ja kala.
Tätä merkintää on syytä noudattaa kotioloissakin eli ei lähde käyttämään päivämäärän ylittänyttä tuotetta.
Tee joku ihana jäädyke! Siinä yhdistyy herkku ja pakastaminen.
Pidä Odinin pidot ja tarjoa kermaa kermakastikkeella.
Perunalaatikko, ylimääräiset sipulipalat siihen myös.
Itse heittäisin menemään. Liian epäterveellistä käytettäväksi vain siksi, ”ettei menisi hukkaan”.
Minä teen tänään kinkkukiusausta kinkun jämistä, siihen ajattelin törkätä myös ylijääneen kerman ja smetanan.
Vierailija kirjoitti:
Itse heittäisin menemään. Liian epäterveellistä käytettäväksi vain siksi, ”ettei menisi hukkaan”.
Eviran sivuilta voit lukea, jos et täältä usko.
Parasta ennen -tuotteita voi käyttää aistinvaraisesti pitkäänkin päiväyksen jälkeen. Ne eivät muutu "epäterveellisiksi" jollain kellonlyömällä.
Eivät tietysti viimeinen käyttöpäivä -tuotteetkaan, mutta ne ovat mikrobiologisessa mielessä niin herkkiä, että suositellaan noudattamaan eksaktisti tätä merkintää.
Ei se kerma miksikään mene ennen uuttavuotta.
Jos kerma pääsee happanemaan, niin sitten siitä tehdään pannaria, lettuja, kakkuja, leipää, Hannatädin kakkuja, munajuustoa... On niin monia ruokia, mihin suorastaan kuuluu käyttää hapanta kermaa.
Pakasta