Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei osaa lukea muiden tunnetiloja, eikä osaa lopettaa ajoissa

Vierailija
26.12.2017 |

Joko mies tajuaa, mitä tekee, ja on tyhmä, tai ei tajua, mitä tekee ja on tyhmä.

Äsken mies kiusasi minua leikkimielisesti. Kun olin jo kymmenen käskenyt lopettamaan, karjuin muutaman kerran päälle, että lopettaisi, olin jo aivan raivona. Joku normaali ehkä lopettaisin, mutta mies jatkoi. Nyt se ihmetteleen, että mitäs mä nyt leikistä menin suuttumaan, kylläpä on pikkumainen eukko.

Eikä todellakana ollut eka kerta.

Voiko olla, että mies ei huomaa mun fiilistä (miten voi muka olla huomaamatta??) ja jatkaa kun luulee että on kiva leikki kesken? Vai voiko mies huomata mun fiiliksen, mutta ei välitä vaan jatkaa vaan? Mies on perusluonteeltaan kiltti, joten en voi tajuta miksi se haluaa suututtaa mut tahallaan, ja pilata koko illan fiiliksen.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan samanlainen mies, selvä aspergertapaus. Ollaan silti oltu naimisissa 18v :)

Mies on oppinut että kun sanon tiukasti että NYT LOPETA, hän lopettaa vaikkei näe omasta mielestään hauskassa tilanteessa mitään väärää. Esimerkkinä kutittaminen tai toisen syliin nappaaminen, joka on aluksi hauskaa mutta jossain vaiheessa kohteelle tulee stoppi jota mies ei tajua. 

Minä tiedän, ettei mies tajua, ja mies tietää että minä ohjaan ihan syystä. Tällä kompromissilla ollaan nyt menty näin pitkään :)

Muut piirteet ovat ne, joiden takia valitsin miehen itselleni. On todella vastuuntuntoinen, upea isä ja rakastava puoliso. 

Vierailija
2/16 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa tuttua juttua! Oma exäni oli samanlainen, jotenkin tunnelukutaidoton. Asiat sai ilmaista hyvin suoraan sanoin, ilmein ja elein, että meni ehkä perille tai saattoi vielä sittenkin ajatella, että vitsailen. Ymmärsi lopettaa kiusaamisensa vasta kun lyyhistyin itkemään.

Myös joissakin kyläilypaikoissa hänen omien ystäviensä luona tämä sosiaalinen lukutaidottomuus kävi monesti ilmi, kun talon isäntä mielestäni todella monin hienovaraisin ja lopulta jo ei-niin-hienovaraisinkin tavoin teki tiettäväksi, että vieraiden olisi jo aika poistua, ei mies huomannut merkkejä lainkaan. Kun minä koetin supista, että lähdetäänpä tästä, mies haukkui minut epäsosiaaliseksi ja sanoi, että isäntäväkikään ei ole vielä sanonut mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa tuttua juttua! Oma exäni oli samanlainen, jotenkin tunnelukutaidoton. Asiat sai ilmaista hyvin suoraan sanoin, ilmein ja elein, että meni ehkä perille tai saattoi vielä sittenkin ajatella, että vitsailen. Ymmärsi lopettaa kiusaamisensa vasta kun lyyhistyin itkemään.

Myös joissakin kyläilypaikoissa hänen omien ystäviensä luona tämä sosiaalinen lukutaidottomuus kävi monesti ilmi, kun talon isäntä mielestäni todella monin hienovaraisin ja lopulta jo ei-niin-hienovaraisinkin tavoin teki tiettäväksi, että vieraiden olisi jo aika poistua, ei mies huomannut merkkejä lainkaan. Kun minä koetin supista, että lähdetäänpä tästä, mies haukkui minut epäsosiaaliseksi ja sanoi, että isäntäväkikään ei ole vielä sanonut mitään.

No hei jes, vähänkä samanlaista kyläilymeininkiä!! Mun mies ei millään lähtisi kyläilemään, mutta kun on kylään päässyt, niin ei tajua lähteä kotiin. Tottelee kyllä kun minä selvästi ilmoitan että nyt mennään, mutta ei mitään kykyä lukea vihjeitä... -ap-

Vierailija
4/16 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tuttua. Exä oli AS.

Vierailija
5/16 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan samanlainen mies, selvä aspergertapaus. Ollaan silti oltu naimisissa 18v :)

Mies on oppinut että kun sanon tiukasti että NYT LOPETA, hän lopettaa vaikkei näe omasta mielestään hauskassa tilanteessa mitään väärää. Esimerkkinä kutittaminen tai toisen syliin nappaaminen, joka on aluksi hauskaa mutta jossain vaiheessa kohteelle tulee stoppi jota mies ei tajua. 

Minä tiedän, ettei mies tajua, ja mies tietää että minä ohjaan ihan syystä. Tällä kompromissilla ollaan nyt menty näin pitkään :)

Muut piirteet ovat ne, joiden takia valitsin miehen itselleni. On todella vastuuntuntoinen, upea isä ja rakastava puoliso. 

Samanlainen mun mies, vastuuntuntoinen, upea isä ja rakastava puoliso: PAITSI, mies ei osaa lukea myöskään nuoremman lapsen tunnetiloja. Jatkaa vaan sössötystä ja lässytystä, vaikka toisella on hitsannut kiinni jo ajat sitten, ja mies yllättyy kun saa yhtäkkiä raivoisan lapsen silmilleen. "No, mikäs sille nyt tuli?? :O" Ja mä olen jo vartti sitten nähnyt lapsen niskan asennosta, että sen tekis mieli tappaa kaikki. -ap-

Vierailija
6/16 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen mun mies, vastuuntuntoinen, upea isä ja rakastava puoliso: PAITSI, mies ei osaa lukea myöskään nuoremman lapsen tunnetiloja. Jatkaa vaan sössötystä ja lässytystä, vaikka toisella on hitsannut kiinni jo ajat sitten, ja mies yllättyy kun saa yhtäkkiä raivoisan lapsen silmilleen. "No, mikäs sille nyt tuli?? :O" Ja mä olen jo vartti sitten nähnyt lapsen niskan asennosta, että sen tekis mieli tappaa kaikki. -ap-

Mietinkin, kuinka mahtaa "lukutaidoton" tulla lasten kanssa juttuun. Voi olla lapselle ja tämän sosiaaliselle oppimisellekin hämmentävää, kun vuorovaikutus vanhemman kanssa ei toimikaan samalla tavalla loogisesti kuin muiden ihmisten kanssa.

Vierailija
7/16 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietinkin, kuinka mahtaa "lukutaidoton" tulla lasten kanssa juttuun. Voi olla lapselle ja tämän sosiaaliselle oppimisellekin hämmentävää, kun vuorovaikutus vanhemman kanssa ei toimikaan samalla tavalla loogisesti kuin muiden ihmisten kanssa.

Taitaa tuo nuorempi lapsi olla itsekin vähän erikoinen tapaus, joten en osaa sanoa, pystyykö se muiden ihmisten kanssa toimimaan omasta mielestään loogisesti. Tuskin. Minä itse olen taas aika tarkka tunnetilatulkkaaja, joten olen lapsen kanssa kartalla aina. Harvempi muista ihmisistä on. Ehkä pitäis mennä hoitoon koko porukan. -ap-

Vierailija
8/16 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon muuten edelleen aivan raivona, lisäksi alkoi raastamaan se, ettei vammaisille saisi suuttua... :O -ap-

Vierailija
9/16 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä on yksi tällainen "sokea" ukko joka ei tunnu yhtään käsittävän muiden tavoin kun jollain on huono päivä. Laukoo nitä "hauskoja" vitsejään vaan entiseen malliin, että toinen on just vetämässä turpaan. Ja eukkokin sillä kuulemma on, sääliksi käy joka kerta kun ei voi olle helppoa elämä tuollaisen kanssa.

Vierailija
10/16 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tuttua. Ei vaan pysty ymmärtämään miksi jotkut eivät voi lopettaa, vaikka pyydetään lopettamaan. Näiden ihmisten kanssa joudun usein turvautumaan fyysisiin otteisiin, vaikka en niin haluaisi tehdä.

Vierailija
11/16 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hei jes, vähänkä samanlaista kyläilymeininkiä!! Mun mies ei millään lähtisi kyläilemään, mutta kun on kylään päässyt, niin ei tajua lähteä kotiin. Tottelee kyllä kun minä selvästi ilmoitan että nyt mennään, mutta ei mitään kykyä lukea vihjeitä... -ap-

Mitä ne vihjeet esimerkiksi on?

Vierailija
12/16 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olette tommoisten ääliöiden kanssa? Ei ne siitä parane.

Vierailija
13/16 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

12, ääliöitä ovat ne, jotka muita sellaisiksi haukkuvat.

Minulla on asperger-poika ja miehellänikin on ko. piirteitä. Kumpikaan ei todellakaan ole ääliö, vaan itse asiassa hyvin älykkäitä kavereita. Mutta vain sosiaalisesti kömpelöitä. Sosiaaliset taidot ovat vain yksi siivu ihmisyydessä, ja kuten ykkönen hyvin kuvaa, heidän hyvät puolensa yleensä kyllä kompensoivat sen, että he lukevat hyvin heikosti ns. rivien väleistä. 

Kannattaa siis jutella miehen kanssa ja vääntää rautalangasta, että hän todellakin TARVITSEE vähän opastusta. Ja sitten sopia, miten se "leikinlasku" sivusta voidaan lopettaa, vaikka hän itse vielä kuvittelisikin olevansa hauska.

Vierailija
14/16 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on asperger ja olen oppinut hillitsemään käyttäytymistäni. Se on ehkä meille as-naisille helpompaa. Toki minultakin joskus lipsahtaa jotain typerää sosiaalisissa tilanteissa, varsinkin kun inhoan mm. kyläilemistä ja isoissa ihmisporukoissa olemista. Lisäksi tukalaksi olon tekee se, ettei aspergerista kehtaa puhua. Muuten leimattaisiin kouluampujaksi ym. hulluksi. 

Vierailija
15/16 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12, ääliöitä ovat ne, jotka muita sellaisiksi haukkuvat.

Minulla on asperger-poika ja miehellänikin on ko. piirteitä. Kumpikaan ei todellakaan ole ääliö, vaan itse asiassa hyvin älykkäitä kavereita. Mutta vain sosiaalisesti kömpelöitä. Sosiaaliset taidot ovat vain yksi siivu ihmisyydessä, ja kuten ykkönen hyvin kuvaa, heidän hyvät puolensa yleensä kyllä kompensoivat sen, että he lukevat hyvin heikosti ns. rivien väleistä. 

Kannattaa siis jutella miehen kanssa ja vääntää rautalangasta, että hän todellakin TARVITSEE vähän opastusta. Ja sitten sopia, miten se "leikinlasku" sivusta voidaan lopettaa, vaikka hän itse vielä kuvittelisikin olevansa hauska.

Ihminen nyt kumminkin on sosiaalinen eläin ja puutteet sosiaalisissa taidoissa haittaa elämää suuresti. Kiva kuitenkin, että näitä ymmärtää löytyy. Miksi sitten asiasta valittaa jos se niin ihanaa on?

Vierailija
16/16 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon muuten edelleen aivan raivona, lisäksi alkoi raastamaan se, ettei vammaisille saisi suuttua... :O -ap-

Miksi vammaisille ei saisi suuttua? Kyllähän erityisesti jos itse ei tajua toimivansa huonolla tavalla, muiden pitää asiasta kertoa. Sehän on surkein vaihtoehto että toiset vain puree hammasta kun yksi perseilee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi