Kaksivuotias ei koskaan pidä kädestä kiinni?
Ei ole oma lapsi, mutta tuttu. Lapsi ei ota itse eikä tarjottaessa kiinni kädestä. Jos kävelee hänen kanssaan käsi kädessä, pitää itse pitää kiinni, kun ei tartu ollenkaan. Mistä voi johtua?
Kommentit (7)
Ei siis myöskään esim portaissa, jos ei pääse itse ylös ja tarjoaa kättä tms. Hänet saa kyllä auttaa kädestä tai kantaa, mutta ei tartu itse sormiin tai käsiin. On minusta vain niin kovin outoa..
Ap
Ei meilläkään jo 9v. Mutta ei koskaan halunut kävellä kädestä pitäen kun taas hänen veljensä aina. No en ole edes ajatellut vasta kun annoit ajateltavaa. Tosiaan esikoinen ei koskaan tartu kädestä kävellessään. Halaillaan yms. Sylitellään kyllä paljon eli läheisyys tulee muuten.
Meillä tuli lapselle noin 1,5v tienoilla kausi, ettei halunnut enää pitää kävellessä kädestä ja tykkäsi myös kotipihan lähestyessä lähteä juoksemaan karkuun. En usko tuossa olleen mitään sen kummallisempaa.
Nyt on 2,5v ja pitää vaihtelevasti kädestä kiinni. On sellainen "minä itse" -vaihe päällä eikä huolisi apua oikeastaan mihinkään. Kummasti kuitenkin kiltisti ottaa kädestä (tai rattaista) kiinni oma-aloitteisesti kun ollaan menossa suojatielle, autotien vierustaa tms.
Uskon siis tuttusi lapsen olevan täysin normaali vaikkei tykkääkään kulkea käsikädessä. Se voi pienelle lapselle olla epämukavaa kulkea toinen käsi koko ajan ylöspäin. Tasapainokaan ei harjaannu samaan tapaan kuin vapaasti juoksentelevalla. Toisilla taas saattaa käsi hiota tai muuten vain mukavuusasia kulkea kädet vapaana.
Puhutko omasta vai jonkun toisen lapsesta? Kysyn, koska harva äiti tuota pitää nyt mitenkään erityisen outona, että 2-vuotias ei välittäisi pitää kiinni kun kävelee.
2-vuotias haluaa tehdä itse, hyvä että suostuu kuitenkin tarvittaessa olemaan autettavana. Mielestäni ihan normaalia ikätason mukaista toimintaa.
Ah anteeksi, luinpas huonosti. Ei ole oma lapsi siis. Ihan normaali 2-vuotias, tuon ikäinen haluaa mennä ja tehdä itse.
Hoidatko lasta vai miksi asia kiinnostaa? Mielestäni vähän erikoista kiinnittää huomiota jonkun tutun lapsessa noin normaaliin asiaan.
5
Ja 2-vuotias harvemmin haluaa tarttua muita kädestä kuin vanhempiaan. Voi antaa taluttaa, mutta ei välttämättä "ota kiinni", jos siis puhut omasta kokemuksesta kun olet yrittänyt käsi kädessä kävellä. Tuossa iässä eroahdistus on voimakkaimmillaan, ja vieraita ihmisiä saatetaan karttaa näkyvämmin/vähemmän näkyvämmin. Tuo on vielä aika hienovaraista ilmaisua lapselta, ettei halua jonkun "vieraan" taluttavan. Tai sitten voi vaan haluta opetella menemään itse, sekin on ihan ok ja normaalia.
Ehkä sitä ei kiinnosta pitää kädestä?