Mulle laitetaan huomenna HORMONIKIERUKKA. Mitä odotettavissa, viikkoja kestävää vuotoako?
Kommentit (9)
Toivon ja odotan, että tilanne tasaantuu!
mutta mulla oli synnytyksestä kuusi vuotta aikaa... vuoto oli tosi runsasta loppupäivän. sitten oli pientä vuotoa pari vkoa.
nyt ei menkkoja enää ollenkaan :)
Mutta varaudu puoli vuotta -ylikin- jatkuviin pikkupikkuongelmiin.
Jos et niitä saa, ylläty iloisesti;)
Näitä pikkupikkuongelmia voi olla tuo tiputteluvuoto, akne, alapäätulehdus (kutinaa niinkuin hiivassa, vaatii antibiootin), menkkamaista kipua.
Mutta kun vaan jaksaa, on ehkäisy sen jälkeen ah! niin helppoa viisi vuotta ja ne menkat, hädin tuskin pikkuhousunsuojaa tarvitsee:)
Niin ja nyt nuo kaikki alun ongelmat on pois.
Laittaminen oli epämiellyttävää, mutta ei yhtään kivuliasta. Samana päivänä tuli pikkuhousunsuojaan hieman vuotoa, sittemmin ei. Itseasiassa seuraavat menkat tulivat vasta vuoden kuluttua!
Nyt menkat tulee noin 2kk välein, tosin kestävät n.viikon ja vuoto on tiputtelua enemmänkin kuin varsinaista menkkavuotoa. Enemmän kuin tyytyväinen olen siihen, että ehkäisyä ei vielä kolmeen vuoteen tarvitse miettiä!
Eipä ole kamalsti pahaa sanottavaa ainakaan.
Laitettiin 3kk synnytyksestä, ei sattunut tai edes tuntunut se laitto lainkaan. Vuotoja on ollut ehkä kerran pari kuussa pari pikku lantinkokoista läikkää pikkuhousussa. Mieliala vaihteluja, voi olla myös imetyksestä johtuvia, oli alussa pari kertaa ekoina kuukausina.
Ota 1,5 Buranaa n tuntia ennen laittoa, rentouttaa kuulemma paikat!?
Mulla ainakin ihanan huomaamaton laite.
Ehkäisyneuvolan lääkäri osasi todellakin asiansa, sillä en tuntenut laittoa juuri ollenkaan. Laiton jälkeen nipisteli pari päivää. Kurjin vaiva oli puoli vuotta kestänyt tiputteluvuoto, joka oli alkuun aivan jatkuvaa, vähitellen täysin tipattomia päiviä alkoi tulla enemmän. Puolen vuoden kuluttua asennuksesta kuukautisrytmi palautui, vuoto tuli n. kerran kuukaudessa ollen todella niukkaa (pikkuhousunsuojat riittivät). Kävin sitten poistattamassa kierukan reilun vuoden käytön jälkeen, kun päätimme yrittää lasta.
Vaikka muuten ei mitään erikoisia vaivoja ollutkaan tiputtelun lakattua, niin olo oli jotenkin " mummomainen" eikä kuten luonnollisessa kierrossa. Rinnatkin kutistuivat ihan pusseiksi ja kärsin myös limakalvojen kuivuudesta. En ottaisi enää uudestaan, mutta tulipahan kokeiltua.
yllättävän hyvin on mennyt tähän mennessä. laiton jälkeen oli tiputtelua pari viikkoa, sitten oli pari viikkoa ihan puhtaita päiviä ja sitten taas tiputtelua pari viikkoa eli käsittääkseni menkat. pärjäsin kyllä phs:lla koko ajan. sen jälkeen tuo rytmi on pysynyt aika hyvin, heti menkkojen jälkeen parisen viikkoa puhtaita päivä ja pikkuhiljaa alkaa tulla tiputtelua joka kestää sen pari-kolme viikkoa. ei paha mielestäni ollenkaan!
muita oireita minulle ei ole tullut paitsi huuliherpes on alkanut taas oireilemaan. sama oli e-pillereiden kanssa, kun olin kokonaan ilman hormoniehkäisyä pari vuotta niin herpestä ei tullut kertaakaan. iho rasvoittuu vähn enempi ja mustapäitä tulee mutta mitään varsinaista aknea ei toist. ole tullut.
kyllä poisottaminenkaan mutta siinä ne hyvät puolet sitten olikin tai no ehkäisynä tehokas kun ei tehnyt ollenkaan mieli. Painoa tuli 13kg, finnejä nama täyteen ja tosiaan tuo haluttomuus. Mulle riitti ja otatin pois, halut palas viikossa ja naamakin on jo kunnossa.
Minulla vähän erilainen tapaus. Kierukan laitto ei sattunut ollenkaan (pelkäsin etukäteen ihan turhaan). Ehkä ajatus vieraasta esineestä tuntui inhottavammalta kuin itse kierukka. Sen jälkeen vuoti n. 2 päivää, eli sen aikaa minkä ne menossa olevat menkat kesti. Sen jälkeen ollut säännöllisesti kuukauden välein menkat, koko ajan niukkenee. Viimeisimmät kesti päivän... Olen tyytyväinen, kierukka ollut nyt ½v!