Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisen koulutetun keskiluokan arvomaailma

Vierailija
25.12.2017 |

Mitä se on nykyään? Vihreät ja Kokoomus ovat suosituimmat puolueet. Ensinmainitut ovat asenteeltaan lähinnä elämyshakuisia joille käy kaikki kiva kunhan se ei vahingoita muita (ainakaan suoraan), jälkimmäiset suorituskeskeisiä jotka haluaisivat enemmän tuloistaan omaan pussiin. Mitään henkisiä arvoja tai pitkänäköisyyttä ei näytä olevan. Minulle ei oikein avaudu maailma rahan ja kokemusten keräilynä. Tiedä sitten pitäisikö palata takaisin kotiin, uskontoon ja isänmaahan ja onko se edes mahdollista, mutta ihan onttoa koko nykymeininki.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustus. Puutarha. Lomamatkat.

Vierailija
2/12 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On trendikästä kannattaa vihreitä tai kokoomusta, mutta monikaan ei edes perimmältään tiedä/välitä niiden ajamista asioista. Kunhan antaa itsestään vaan kuvan trendikkäänä menestyjänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, näinköhän vihreiden kannattajat ovat tietoisia kokonaan, millaisesta aatteesta homma kumpuaa.

Vierailija
4/12 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On trendikästä kannattaa vihreitä tai kokoomusta, mutta monikaan ei edes perimmältään tiedä/välitä niiden ajamista asioista. Kunhan antaa itsestään vaan kuvan trendikkäänä menestyjänä.

Mielenkiintoista. Mitähän valekannatuksen taakse sitten kätkeytyy? Luulisi, että sellaiset mielipiteet näkyisivät anonyymipalstoilla. Ainoana mielipiteenä, joka on yleisempi kuin myönnetään on maahanmuuttokriittisyys. Usein tämäkin kuitenkin kiteytyy veroraha-perusteluihin, kun on hyväosaisista kyse.

Vierailija
5/12 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää rahaa minulle nyt ja aina.

Vierailija
6/12 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just just. Melkoisia kliseisiä ennakkoluuloja sinulla, ap. Kun et tykkää jostain puolueesta, keksit puoluelle omasta päästäsi hedonistia "arvoja". Tuo on todella ikävä tapa, sinä demonisoit ennakkoluulojesi perusteella niitä, joiden kanssa olet eri mieltä. Ei kerro sinusta mitään hyvää tuollainen.

Arvoja on ap muitakin kuin koti, uskonto ja isänmaa. Ja noistakin on olemassa erilaisia versioita, esimerkiksi minä olen hyvinkin isänmaallinen, mutta täysin eri tavalla kuin vaikkapa persut.

Tasa-arvo, empatia, heikompien auttaminen, yhteisvastuu, luonnon kunnioitus esimerkiksi ovat tärkeitä arvoja. Ja nuo ovat niitä arvoja, joiden vuoksi minä äänestän vihreitä.

Vierailija
7/12 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just just. Melkoisia kliseisiä ennakkoluuloja sinulla, ap. Kun et tykkää jostain puolueesta, keksit puoluelle omasta päästäsi hedonistia "arvoja". Tuo on todella ikävä tapa, sinä demonisoit ennakkoluulojesi perusteella niitä, joiden kanssa olet eri mieltä. Ei kerro sinusta mitään hyvää tuollainen.

Arvoja on ap muitakin kuin koti, uskonto ja isänmaa. Ja noistakin on olemassa erilaisia versioita, esimerkiksi minä olen hyvinkin isänmaallinen, mutta täysin eri tavalla kuin vaikkapa persut.

Tasa-arvo, empatia, heikompien auttaminen, yhteisvastuu, luonnon kunnioitus esimerkiksi ovat tärkeitä arvoja. Ja nuo ovat niitä arvoja, joiden vuoksi minä äänestän vihreitä.

Arvioin sen perusteella, mitkä arvot näkyvät käytännössä. Esim. heikompien auttamista vihreiden kannattaja toteuttaa vapaaehtoistyössä jossain kivassa eksoottisessa paikassa missä aurinko paistaa. Ei vanhainkodissa eikä lähiössä. Vihreä haluaa mieluummin kivan kuin tuottavan työn, joten hän ei myöskään tuota paljon rahaa heikommille jaettavaksi.

Vierailija
8/12 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvioin sen perusteella, mitkä arvot näkyvät käytännössä. Esim. heikompien auttamista vihreiden kannattaja toteuttaa vapaaehtoistyössä jossain kivassa eksoottisessa paikassa missä aurinko paistaa. Ei vanhainkodissa eikä lähiössä. Vihreä haluaa mieluummin kivan kuin tuottavan työn, joten hän ei myöskään tuota paljon rahaa heikommille jaettavaksi.

Ja paskan marjat. Näet tulkintoja, joita haluat nähdä. Minusta taas työn sisällön arvostaminen palkkaa enemmän on vain viisasta ja arvostettavaa. Käytämme kuitenkin aika merkittävän osan valveillaoloajastamme töissä, joten ei ole yhdentekevää, mitä työkseen tekee.

Vihreät arvostavat hyvinkin paljon heikoimpien auttamista, ja kyllä se suurin tarve on kehitysmaissa, ei läntisessä hyvinvointivaltiossa. Moni auttaa silti myös kotimaassa, nuo kun eivät ole toisiaan poissulkevia. Pikemminkin se menee niin, että yhtä tarvitsijaa auttava auttaa herkemmin myös muita, koska kokee sen velvollisuudekseen ja arvostaa auttamista.

Vierailija
9/12 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paskan marjat. Näet tulkintoja, joita haluat nähdä. Minusta taas työn sisällön arvostaminen palkkaa enemmän on vain viisasta ja arvostettavaa. Käytämme kuitenkin aika merkittävän osan valveillaoloajastamme töissä, joten ei ole yhdentekevää, mitä työkseen tekee.

Vihreät arvostavat hyvinkin paljon heikoimpien auttamista, ja kyllä se suurin tarve on kehitysmaissa, ei läntisessä hyvinvointivaltiossa. Moni auttaa silti myös kotimaassa, nuo kun eivät ole toisiaan poissulkevia. Pikemminkin se menee niin, että yhtä tarvitsijaa auttava auttaa herkemmin myös muita, koska kokee sen velvollisuudekseen ja arvostaa auttamista.

Sisällön arvostaminen on enemmän sitä, mikä on kivaa eikä sitä, millä parannetaan maailmaa. Joten palataan siihen hedonismiin ja elämyshakuisuuteen.

Avaukseni käsittelee vihreiden tyypillisiä kannattajia, ei vihreitä puolueena. Kannattajille tärkeämpää on vihreiden liberaalit arvot kuin auttaminen. Jos auttamista harrastetaan, se on jotain em. kaltaista. Vihreillä puolueenakin on kyllä sokeita pisteitä "heikoimpien auttamisessa".

Vierailija
10/12 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista ole, suomalaisen keskiluokan elämä on täysin tyhjänpäiväistä ja epäpoliittista. Elämän suuria kysymyksiä tai yhteiskunnallisia asioita ei mietitä vahingossakaan. Tärkeintä on pihan laitto ja auton rassaaminen, mitä ruokaa laitettaisiin viikonloppuna tai mihin ensi kesänä mennään lomalle.

Se mikä Hesarissa lukee tai Ylen uutisissa sanotaan on laki, varsinkin jos äänessä on joku teknokraatti tai Björn Wahlroosin tapainen yritysjohtaja. Muunkaltaista maailmaa ei ole eikä voi olla.

Vierailija
11/12 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vihreät markkinoi sillä vapaudella ja kapinahengellä, joka tuntuu kivalta ja samalla tulee hyvä mieli kun ajattelee olevansa asialla ihmisten puolesta. Mutta uskon että mitä syvemmälle aatetta katsotaan, alkaa aate näyttää hieman toisenlaiselta ja että heidän politiikka alkaa pikkuhilja murentaa yhteiskuntaa sisältä, vaikka ulos näyttää hyvältä ja kivalta. Kyseenalaistajat on helppoa leimata jotenkin epähumaaneiksi tai muuten vaan junteiksi.

Vierailija
12/12 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme