Haluan viedä pihistelyn äärimmilleen, vinkkejä
Eli haluan tietää miten kaksi henkilöä voi syödä 10 eurolla viikko, miten laskut saa minimoitua jne. Tarkoitus saada säästöön kulutusta vähentämällä ja sanalka haaste itselle. Laittakaa parhaat vinkit tänne.
Kommentit (36)
Ruuassa voi helposti säästää. Syö kotona tee ruokasi itse. Töihin eväät. Pakasta ylijäämä ruoka ja syö myöhemmin. Suosi kotimaisia juureksia. Janojuomana vesijohtovesi. Kävele/ pyöräile matkoja niin paljon kun voit. Lopeta lehtitilaukset ja muut turhat tilaukset.
Sillä oletuksella, että teitä on kaksi aikuista, lasten kanssa tuskin kannattaa näin överiksi vetää:
Jos oikeasti haluat pihistellä, mietit uusiksi aivan kaikki menoeränne, ensimmäisenä asuminen ja liikkuminen: Voitteko muuttaa asumaan halvemmin ja samalla siten, ettei liikkumiseen tarvitse käyttää rahaa kuin enintään bussin kausikortti? Pieni asunto edulliselta alueelta? Kimppakämppä? (Ja extreme-pihistelijöille: asuntovaunu, teltta tai sukulaisen nurkkiin.)
Seuraavaksi opettelet tekemään edullisia, mutta terveellisiä ruokia. Edullisia siksi, että epäterveelliset kostautuvat terveyskuluina.
Kaiken lopun suhteen lähdet siitä periaatteesta, ettette osta mitään. Mietitte aina kaiken kohdalla voisiko asian jättää hankkimatta kokonaan. Seuraavaksi voisiko sen saada edullisesti. Ja ne mitä oikeasti tarvitsette eikä saa todella halvalla, ostatte sellaista laatua, että kestää teillä pitkään, jotta ei tarvitse ostaa aikoihin uutta.
Lisäksi tietty terveyskulut ja vakuutukset kannattaa hoitaa, niiden laiminlyönti kun voi tulla tosi kalliiksi.
Kaikki ruoka tehdään tietysti kotona. Lakto-ovo-vegetaarinen ruokavalio. Proteiini itseliotetuista ja keitetyistä pavuista. Juureksia ja kaalia.
Lähimmästä kaupasta kävin nämä kävellen (ei toki mene viikossa nämä ja muutakin tarvitsen, mutta tämä nyt oli tämänkertainen ostosreissu):
Halvin hernaripurkki 0,59/kpl (näitä kymmenen)
Makaroonit tarjouksesta 11snt/pussi (näitäkin 10)
Perunat 0,79/kg (kaksi kiloa)
Pirkka pasta-ateriat 1,15/pussi (näitä 5)
Maitoa punaisella leimalla 0,49/litra (kolme riippuen päiväyksestä) Muulloin juon vettä.
Klementiinit 0,98/kg
Kaurapalat (kuuden leivän pussi) punaisella leimalla 0,70.
Alle 18 euroa oli lasku.
Vierailija kirjoitti:
Lähimmästä kaupasta kävin nämä kävellen (ei toki mene viikossa nämä ja muutakin tarvitsen, mutta tämä nyt oli tämänkertainen ostosreissu):
Maitoa punaisella leimalla 0,49/litra (kolme riippuen päiväyksestä) Muulloin juon vettä.
Klementiinit 0,98/kg
Alle 18 euroa oli lasku.
Tuhlausta ostaa hernaria ja pasta-aterioita valmiina, tekemällä itse saisi paljon halvemmalla.
Nää on aika ilmiselviä, mutta tulivat avauksesta ekaksi mieleen:
älä heitä ruokaa pois. Opettele kokkaamaan ja jatkojalostamaan, käytä pakastintasi! Jos ostat kokonaisen broilerin, keitä luista liemi (ja pakasta) ja tee tähteistä soppaa – tämä vain yhtenä esimerkkinä.
älä osta uusia vaatteita ennenkuin oikeasti travitset niitä, unohda kuuden viikon välein vaihtuva pintamuoti ja kehitä oma tyyli. Osta vain laadukkaita, kestäviä vaatteita.
fillaroi ja kävele. Jos asutte kaupungissa ette tarvitse autoa mihinkään.
ajattele "Kon-Mari -periaatteella": mitä oikeasti haluat, mikä on sinulle oikeasti tärkeää ja pidä siitä kiinni. Luovu muusta.
pidä rahapäiväkirjaa ja katso miten paljon menee mihinkin. Ole tässä pikkumaisen tarkka esim. kuukauden, jolloin saat kuvan mistä voi säästää ja mistä ei.
Ja nämä kohdat koskevat tietysti teitä molempia, eivät vain sinua. :)
Vierailija kirjoitti:
Klementiinit 0,98/kg
Alle 18 euroa oli lasku.
Jos haluaa aidosti ääripihistellä, kannattaa vaihtaa seuraavat:
- Hernekeitto itse tehtynä: Pussi kuivattuja herneitä. Lisäksi kinkun jämät tai soijarouhetta kasvisversioon.
- Pasta-ateriat pois ja tekee itse
- Leivät itse tehtyinä
Säästön voi käyttää ostamalla täysjyvämakaronia.
Hernekeiton ja leivän tekeminen ovat toki hitaita, joten jos säästämisen lisäksi on ajasta tiukkaa, itse tekeminen ei välttämättä ole säästön väärti. Mutta jos aikaa on, itse tehden saa myös parempaa.
Vessaa ei tarvitse vetää koskaan.
Kuumaa vettä hanasta ja ihan vähän kanelia joukkoon: iltatee.
Älä käy kaupassa edes silloin kun olisi pakko, vaan vasta seuraavana päivänä. Yhden päivän kestää aina, vaikka kaurahiutaleillanja vedellä!
Kulje sisällä paljain jaloin ettei sukat kulu.
Älä lämmitä asuntoa ja peseydy jatkossa vain työpaikan vessassa. Ota sieltänmyös vessapaperit. Käy ulkona paskalla ettei tarvitse pönttöä vetää.
Aloita ajansäästöstä ja lopeta tuo hölmöily..!!
Postilaatikkoon (-luukkuun, riippuu kumpi teillä on) lappu, että ei ilmaisjakelua. Näin ei tule kotiin tuhlaamaan viekoittelevia mainoksia. Tosin tässä on se huono puoli, että myös ruokatarjoukset jäävät näkemättä, mutta nehän voi katsoa sitten vaikka netistä.
Muut kulut karsitaan, mutta ne pakolliset tietysti jätetään ja niistä tulevat laskut maksetaan ensinnä pois. Sähkön kilpailutatte ja otatte mistä halvimmalla saatte. Laskujen jälkeen katsotte mitä jää ja siitä laaditte budjetin, että miten paljon syötte ja miten paljon laitatte sijoituksiin.
Ette lutraa kylpyvedellä vaan sallitte per henkilö kaksi ämpärillistä vettä. Toinen kasteluun ja toinen huuhteluun. Ensin siis kastelette vartalon, sitten saippuoitte alhaalta ylöspäin, hiukset ja naama viimeisenä ja sitten sillä toisella ämpärillisellä huuhtelu ylhäältä alas. Loput saippuat voi pyyhkiä pyyhkeeseen.
Kaikki kulutustuotteet ostatte tarjouksesta, ei koskaan normaalihinnalla; esim pesuaineet, hammastahnat, dödöt..
Tässä mitä jaksoin kirjoittaa, keksikää muut lisää.
Minäkin tykkään pihistää kaikenlaisia esineitä.
Joku hullu siellä puhuu sijoittamisesta! Rahaa ei ole edes ruokaan wittu!
Todella halvalla syövät kasvattavat itse juurikkaita. Keitot tulevat edulliseksi. Oikein tiukoilla olen en osta leipää, voi senkin itse leipoa, harva perheellinen ja töissä käyvä ehtisi.
Hiukan voi tulla kilpajuoksun makua, teen aina rahapäivänä tietyn satsin pakastimeen, paistettua jauhelihaa, laatikoita ym.
Pese vain kainalot joka 2. päivä. Jos alapää haisee, sitten pese sieltä. Ei ikinä suihkua. Paitsi jos asut kerrostalossa, niin kylve niin usein ja pitkään kuin haluat. Se on nukkumisen lisäksi köyhän ainoa ilo. Kuumassa suihkussa voi hyvin viettää tunninkin. Rentouttaa.
Älä missään tapauksessa pidä päällä pakastinta! Se on kodin suurin sähkösyöppö.
Rupea yhteiskunnan elätiksi, niin sossu maksaa sinulle aivan kaiken mitä sormellasi ikinä osoitatkaan - säästyypä sitten ne omat rahat...
kuuba dietti eli riisiä ja papuja. ja jos ootte läskejä niin kaali ja soijarouhe keitto