Haluan viedä pihistelyn äärimmilleen, vinkkejä
Eli haluan tietää miten kaksi henkilöä voi syödä 10 eurolla viikko, miten laskut saa minimoitua jne. Tarkoitus saada säästöön kulutusta vähentämällä ja sanalka haaste itselle. Laittakaa parhaat vinkit tänne.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Älä koskaan tee mitään uunissa (sähkö)
Älä pidä pakastinta päällä (sähkö)
Etsi roskalavoilta syyrialaiset ja teippaa niistä aromipesä (hyödynnä jälkilämpö)
Perjantaisin marketeissa on maistiaisia
Gallerioiden avajaisissa on viiniä ja naposteltavaa, kutsua ei kysellä (aina torstaisin)
Syyrialaiset?? Mitä *piip*??!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähimmästä kaupasta kävin nämä kävellen (ei toki mene viikossa nämä ja muutakin tarvitsen, mutta tämä nyt oli tämänkertainen ostosreissu):
Halvin hernaripurkki 0,59/kpl (näitä kymmenen)
Makaroonit tarjouksesta 11snt/pussi (näitäkin 10)
Perunat 0,79/kg (kaksi kiloa)
Pirkka pasta-ateriat 1,15/pussi (näitä 5)
Maitoa punaisella leimalla 0,49/litra (kolme riippuen päiväyksestä) Muulloin juon vettä.
Klementiinit 0,98/kg
Kaurapalat (kuuden leivän pussi) punaisella leimalla 0,70.
Alle 18 euroa oli lasku.
Jos haluaa aidosti ääripihistellä, kannattaa vaihtaa seuraavat:
- Hernekeitto itse tehtynä: Pussi kuivattuja herneitä. Lisäksi kinkun jämät tai soijarouhetta kasvisversioon.
- Pasta-ateriat pois ja tekee itse
- Leivät itse tehtyinä
Säästön voi käyttää ostamalla täysjyvämakaronia.
Hernekeiton ja leivän tekeminen ovat toki hitaita, joten jos säästämisen lisäksi on ajasta tiukkaa, itse tekeminen ei välttämättä ole säästön väärti. Mutta jos aikaa on, itse tehden saa myös parempaa.
Eikä pihistely tarkoita pahaa, teollista ruokaa, tylsyyttä, kärsimystä. Se vaatii vain suunnittelua ja vähän viitseliäisyyttä. Kun sen opettelee, se sujuu jatkossa ihan rutiinilla, itsestään.
Hernarin tekemisen ja leipomisen hitaudesta olen vähän eri mieltä: herneet likoaa ja keitto hautuu itsestään, ei tarvitse seistä vieressä. Samoin leipomisessa: taikinan sekoittamisessa ja vaivaamisessa, leipien leipomisessa tai paistamisessa ei mene mitenkään paljon aikaa. Kun taikina/ leivät kohoavat ja kun leivät paistuvat ehtii tehdä kaikenlaista.
Jos lähellä on kauppahalli, kehitä suhde parhaisiin liha- ja kalakauppiaisiin. Saat edullisia ruhonosia (kun muut eivät osaa käyttää kuin fileitä ja jauhelihaa), kalanperkeitä vaikka muovikassillisen eurolla (kun muut jättävät ne kauppaan ja sinä keität niistä ihanan liemeen kalasoppaan).
3
Kerää eläinten raatoja tienposkesta ja syö niitä.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähimmästä kaupasta kävin nämä kävellen (ei toki mene viikossa nämä ja muutakin tarvitsen, mutta tämä nyt oli tämänkertainen ostosreissu):
Halvin hernaripurkki 0,59/kpl (näitä kymmenen)
Makaroonit tarjouksesta 11snt/pussi (näitäkin 10)
Perunat 0,79/kg (kaksi kiloa)
Pirkka pasta-ateriat 1,15/pussi (näitä 5)
Maitoa punaisella leimalla 0,49/litra (kolme riippuen päiväyksestä) Muulloin juon vettä.
Klementiinit 0,98/kg
Kaurapalat (kuuden leivän pussi) punaisella leimalla 0,70.
Alle 18 euroa oli lasku.
Jos haluaa aidosti ääripihistellä, kannattaa vaihtaa seuraavat:
- Hernekeitto itse tehtynä: Pussi kuivattuja herneitä. Lisäksi kinkun jämät tai soijarouhetta kasvisversioon.
- Pasta-ateriat pois ja tekee itse
- Leivät itse tehtyinä
Säästön voi käyttää ostamalla täysjyvämakaronia.
Hernekeiton ja leivän tekeminen ovat toki hitaita, joten jos säästämisen lisäksi on ajasta tiukkaa, itse tekeminen ei välttämättä ole säästön väärti. Mutta jos aikaa on, itse tehden saa myös parempaa.
Eikä pihistely tarkoita pahaa, teollista ruokaa, tylsyyttä, kärsimystä. Se vaatii vain suunnittelua ja vähän viitseliäisyyttä. Kun sen opettelee, se sujuu jatkossa ihan rutiinilla, itsestään.
Hernarin tekemisen ja leipomisen hitaudesta olen vähän eri mieltä: herneet likoaa ja keitto hautuu itsestään, ei tarvitse seistä vieressä. Samoin leipomisessa: taikinan sekoittamisessa ja vaivaamisessa, leipien leipomisessa tai paistamisessa ei mene mitenkään paljon aikaa. Kun taikina/ leivät kohoavat ja kun leivät paistuvat ehtii tehdä kaikenlaista.
Jos lähellä on kauppahalli, kehitä suhde parhaisiin liha- ja kalakauppiaisiin. Saat edullisia ruhonosia (kun muut eivät osaa käyttää kuin fileitä ja jauhelihaa), kalanperkeitä vaikka muovikassillisen eurolla (kun muut jättävät ne kauppaan ja sinä keität niistä ihanan liemeen kalasoppaan).
3
Aikaa ne silti vievät. Jos pihistelijä sattuu olemaan kiireisessä elämänvaiheessa oleva, esim. opiskelija, joka ei montaa tuntia päivästään vietä kotona, silloin ei välttämättä ole kotona, jotta voisi haudutella keittoa tai odottaa taikinan nousemista. Tai vaikka univelkainen vauvan äiti, joka saattaa torkahtaa vauvaa imettäessään ja hella voi unohtua päälle.
Eli silloin kannattaa mieluummin säästellä jossain muualla kuin järjestää elämänsä uusiksi, jotta ehtii viettämään riittävästi aikaa hellan lähistöllä. Riippuu siis elämäntilanteesta miten ja missä on järkevää säästää.
Vierailija kirjoitti:
Joku hullu siellä puhuu sijoittamisesta! Rahaa ei ole edes ruokaan wittu!
Tarkoitus oli saada säästöä aikaan karsimalla kulutuksesta. Rahaa ei kannata makuuttaa tilillä vaan laittaa se poikimaan, niin ehkä sitten olis joskus rahaa paremmin ruokaankin.
Mä aloitin sijoitussäästämisen niinkin pienestä summasta, kuin 50e/kk. Hyvä että aloitin, kun nyt on omaisuutta liki 15 000e eikä enää tarvitse kärvistellä minimillä niin kuin silloin.
Itse olen elänyt eilun vuoden niin ettei vuokran jälkeen jäänyt euroakaan. Onneksi sain sen vuokran sentään maksettua, vaikkakin usein myöhässä. Mutta muu eläminen on suht helppoa ilman rahaa jos vain on katto päänpäällä. No kuuluihan siihen kämppään vesikin. Ilman sähköä elin myös, jos kypsensin ruokaa niin olin tehnyt kattilan sisään sälyketölkeistä retkikeittimen ja uunin ritilä siihen päälle.
Ruokaa saa roskiksesta, kaupat heittävät pois edelleen uskomattomanpaljon ja roskiksiin jotka eivät ole lukossa, pitää vaan tuntea oma alue tai käyttää järkeään... Lisäksi jollain paikkakunnilla saa ilmaisia aterioita jos on johonkin ongelmaryhmään kuuluva, jos ei ole ruokajonosta, diakoneilta. Vettä, jos en olisi saanut asunnostani niin julkisista vessoista olisin hakenut. Ilman sähköjä elämiseen tottui aika nopeasti, tein vain retkikeittimen ja käytin puhelintani valona pimeän aikaan jossa onneksi oli taskulamppu, latasin sen käytävässä välillä postiluukusta vahtien.
Siinä on jo perustarpeet:(vesi, ruoka, suoja) Mutta myös tupakoin koko ajan. Tupakan noukin kaduilta ja tuhkakupeista tai märällä kelillä tietyistä paikoista jotka olin löytänyt jotka suojasivat tuhkakuppeja.
Mulla toimii tämä:
Näin talviaikaan kohmasen pihalta lunta sankoon. Sulatan siinä ämpärissä vedeksi, jonka kippaan aina tarvittaessa vessanpönttöön. Ei tarvitse vetää vessaa ja kuluttaa vettä.
Asun kerrostalossa, jossa asuntokohtaiset vesimittarit ja laskutus kulutetun veden mukaan. Kylppärissä on lattialämmitys, joka menee taloyhtiön kaukolämmön piikkiin. Siinä ne lumet sulaa ämpärissä kylppärin lattialla ihan kätevästi ja melko nopsaankin vielä.
Niin ja keräsinhän mää pulloja ja tölkkejä suurimmanosan hereilläolostani joten en ihan iman rahaa elänyt, niistä sai hätätapauksia varten.
Jos vapaa-aikaa vietin eli en kerännyt tölkkejä niin luin, olin kirjastossa tai kavereiden kanssa joskus +kyllä sitä aina jotain tekemistä keksi kun mielikuvitus ei ollut puudutettu tällä netillä tai telvisiolla.
Eli yksi hebkilö ei mielestäni tarvitse 10e kuussa, tai mitä vittua nyt kun luin tuon aloituksen. Anteeksi että vastasin lukematta sitä.. Mutta eihän sitä ihminen nyt noin paljoa tarvi elämiseen tälläsessä poisheittämisen yhteiskunnassa, täälä voi elää toisten jätteillä kyllä, ei täälä nälkään kuole jos aivot pelaa.
Viikottainen rahapäiväkirja näyttää suunnan mihin rahaa menee, hyvin suosittua blogeissa, joita seuraan: kuten http://www.marihblog.com/2018/11/rahapaivakirja-viikko-45.html
Eihän tämä takaa silti, että rahaa säästyisi, mutta ainakin näet konkreettisesti,mihin se menee
Ja vinkkejä on netti pullollaan, niitä vain pitää osata hyödyntää
Kirpputori on kova juttu ja netistä saa käytettynä kaikkea!
Huuto.nettiin vaan huutamaan tai toriin
Jos budjetti tahtoo paisua niin nipistelypäiviä vaan jolloin lompakko pysyy kiinni keinolla millä hyvän
Osa vihjeistä ei kuulosta ihan täysipäisten touhulta.
Vierailija kirjoitti:
Jos budjetti tahtoo paisua niin nipistelypäiviä vaan jolloin lompakko pysyy kiinni keinolla millä hyvän
Laskuissa on varmaan sinullakin eräpäivä? Vai pystytkö elämään tässä yhteiskunnassa ilman laskuja jollain keinolla? Jaa keinosi ihmeessä meille muillekkin
Edelleenkään sossu ei saa tietää paypal-tilin saldoa. Siirrä kaikki sinne.