Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimallissa riittää että tekee töitä 1,5h/vko

Vierailija
25.12.2017 |

Eli ei paljon mitään. Luulis tuollaisia töitä löytyvän mistä vaan.

http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/tyottoman-aktiivisuus-vaikutt…

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä, koska pitää olla työssäoloehdon mukaista eli 18tuntia viikossa.

Höpö höpö. Missä sanotaan, että viikossa? Työkkärin sivuilla sanotaan, että 18 tuntia jakson aikana, eli sen kolmen kuukauden aikana. Jos sinulla on muuta tietoa niin anna linkki.

Vierailija
22/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Märinä ei tietenkään auta, mutta ensin pitäisi jokaisen tajuta olla menemättä yhdellekään kurssille tai toimenpiteeseen. Otetaan alennukset korvauksiin.

Ja kun kaikki työttömät ja kaikki potentiaaliset työttömät vähentävät kulutustaan, ymmärtäisikö jopa hallitus pohtia asioita uudestaan.

Oletteko muuten kuulleet, eivätkö kauppiaat ja palvelujen tarjoajat työttömyyspaikkakunnilla ole hermostuneet mallista? Eikö niille ole luvassa selkeät tulonmenetykset?

Joo ei se työnantajillekaan mikään unelmatilanne ole. Jos siitä työstä luonnollisesti ihan oikea palkka maksetaan, niin eihän se firmallekaan ilmaista ole, jos yhtäkkiä tulee tulla tupsahtaa joukko työttömiä työskentelemään vaikka vain muutamiksi tunneiksi. Työntekijä kun kuitenkin on aika iso kulu ja se on nipistettävä jostain pois ja helpointahan se on vähentää sitten vakituisilta työtunteja - asia, jota ei varmaan moni aktiivimallia kannattava työntekijä ota huomioon. Työvoimaa kun voi yleensä palkata vain sen verran kuin se taloudellisesti on mahdollista ja firmat eivät pystyssä pysy pelkällä hyväntekeväisyydellä, joten ylimääräiset palkkakustannukset pitää nipistää sitten jostain muusta pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä tietenkin löytyy. Ja miksi niitä ei olisi tähän saakka tehty? Niistähän olisi saanut jo nyt lisärahaa.

Olisi saanut lisärahaa, ja sitten olisi joutunut odottamaan soviteltua päivärahaa pahimmassa tapauksessa 2 kuukautta, vaikka tunnin palkka ei olisi ollut edes yli 300€/kk.

Pitäisi saada joku tolkku siihen, että työttömyyskorvaus tulisi tilille ajallaan siinäkin tapauksessa, että työtön olisi tehnyt muutaman työtunnin eikä enää tarvitsisi odottaa ensin työnantajalta palkkatodistusta ja sitten maksajalta uutta laskelmaa päivärahan määrästä.

Mistä niitä työpaikkoja nyt ilmaantuu, kun tähän mennessä ei työttömät ole kelvanneet tekemään  niitä töitä vaan on mieluummin teetetty ylitöitä vakituisella väellä?

Realistisin ja taloudellisin vaihtoehto on ottaa pieni alennus työttömyyskorvaukseen kuin sählätä "aktiivipaikkojen" vuoksi. Kai se on hallituksen tarkoituskin, niin säästyy rahaa.

Vierailija
24/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tilailen jo nyt suurimman osan pientavarasta ulkomailta ALV-rajan alittavien tavaroiden osalta. Siis ihan alkaen kynistä ja nitojan niiteistä.

Samoin ruoka lähtenyt osittain tilaukseen ulkomailta, lähinnä säilyviä ruokia Saksasta, samoin alkoholit luultavasti sieltä, täytyy vain tuo alkoholin etämyynti-lakifarssi seurailla myöhemmin loppuun niin ei tule sitten valittamista.

Asumisesta joutuu edelleen maksamaan suomalaista hintaa, valitettavasti siinä asiassa ei voi paljon kilpailuttaa ketään eikä mitään jos aikoo edes jotenkin järkevästi sisätiloissa asua.

Työkkärissä jos töistä keskustellaan, AINA poikkeuksetta puheeksi myös ehdot, mikäli aletaan jotain suunnitelmaa tai sopimusta tekemään, koska muutoin asia menee niin että sovit luovuttavasi työpanostasi korvauksetta.

Työkkäri voi minut ihan vapaasti potkia asiakkaistaan pellolle, siitä se vasta asia hullunkuriseksi menee kun itse olen aika pitkät koulut käynyt mutta näköjään ne on juopot ministerit ja suuruudenhulluksi alkaneet edunvaltontaporukat sekä työntekijä- että työnantajapuolelta, joiden etuja ajetaan sitten vaikka väkisin. Eivät ole edelleenkään oikein ymmärtäneet sitä asiaa, että kilpailulle alttiit alat kuulu olla aika isona johtajana Suomen taloudelle, sieltä ei pidä alkaa potkimaan ketään ulos minkään sairaanhoitajien palkankorotusten takia.

Vierailija
25/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki mistä sitten? Varmaan teidänkin firmassa olis kasapäin sellaisia pestejä, työttömät vaan ovat liian laiskoja niin ovat jääneet hyvät työmahdollisuudet käyttämättä!

Vierailija
26/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan työnantaja ei ota ketään ventovierasta ja ulkopuolista muutamaks tunniks ja maksa täyttä palkkaa, ehtona on siis, että on oikea palkka tuossa. Enemmän haittaa (perehdytys ja vahtiminen) kuin hyötyä.

Tämä. Tuntimäärä on niin vähäinen että helpompi jonkun tehdä ylitöinä kun työnantajan/työntekijöiden alkaa perehdyttää uutta ihmistä, vaikka tekisi sen koko 18 tuntia yhdellä viikolla.

Vierailija
27/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Märinä ei tietenkään auta, mutta ensin pitäisi jokaisen tajuta olla menemättä yhdellekään kurssille tai toimenpiteeseen. Otetaan alennukset korvauksiin.

Ja kun kaikki työttömät ja kaikki potentiaaliset työttömät vähentävät kulutustaan, ymmärtäisikö jopa hallitus pohtia asioita uudestaan.

Oletteko muuten kuulleet, eivätkö kauppiaat ja palvelujen tarjoajat työttömyyspaikkakunnilla ole hermostuneet mallista? Eikö niille ole luvassa selkeät tulonmenetykset?

Nyt on viimein työttömilläkin on mahdollisuus mennä lakkoon. Siis aktiivisuus- ja ostolakkoon. Täytyy tehdä ajoissa hyvä suunnitelma, että olla vaikka kokonaisen kuukauden ostamatta mitään. Tai no, ehkä lääkkeitä ja jotain tuoretavaraa mutta ei mitään sellaista joka ei ole välttämätöntä.

Siitä sopisi laskea kuinka suuren loven yritysten liikevaihtoon tekee työttömien lakko. Paras kuukausi olisi ehkä lokakuu. Silloin on voinut jo kesällä varautua, kun työttömät ovat tunnetusti ahkeria marjastamaan , kalastamaan , metsästämään.

Vierailija
28/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä tietenkin löytyy. Ja miksi niitä ei olisi tähän saakka tehty? Niistähän olisi saanut jo nyt lisärahaa.

Olisi saanut lisärahaa, ja sitten olisi joutunut odottamaan soviteltua päivärahaa pahimmassa tapauksessa 2 kuukautta, vaikka tunnin palkka ei olisi ollut edes yli 300€/kk.

Pitäisi saada joku tolkku siihen, että työttömyyskorvaus tulisi tilille ajallaan siinäkin tapauksessa, että työtön olisi tehnyt muutaman työtunnin eikä enää tarvitsisi odottaa ensin työnantajalta palkkatodistusta ja sitten maksajalta uutta laskelmaa päivärahan määrästä.

Mistä niitä työpaikkoja nyt ilmaantuu, kun tähän mennessä ei työttömät ole kelvanneet tekemään  niitä töitä vaan on mieluummin teetetty ylitöitä vakituisella väellä?

Realistisin ja taloudellisin vaihtoehto on ottaa pieni alennus työttömyyskorvaukseen kuin sählätä "aktiivipaikkojen" vuoksi. Kai se on hallituksen tarkoituskin, niin säästyy rahaa.

Aivan kuten sanoit, pieniä työkeikkoja on ollut aika uhkarohkeata ottaa vastaan. Ja tuohon asiaan ei ns. Aktiivimalli tietenkään tuo helpotusta.

Mallin ainoat tarkoitukset ovat työttömien nöyryytys ja rahojen syytäminen hömppäkurssien järjestäjille.

Vierailija
29/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainoslehdenjako on varmaan sellainen homma, mihin jatkossa tulee tunkua. Muuta en oikein keksi. Inventaariotkin näkyy kaupoissa nykyään olevan ihan normiaikana ja myyjät tekevät. Ennen oli itse koululaisena mukana niissä.

Tunkua ehkä aluksi, mutta jaksaisitko itse lajitella ja jakaa lehtiä 8kertaa/kk,yhteensä 40h työhön kuluvaa aikaa, ja palkaksi saisit 100€ ??

Vierailija
30/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää provoilua taas, kyllähän kaikki tietää miten vaikeaa noin lyhyttä pätkää töitä on mistään saada, kunhan taas työttömiä syytellään. Aloituksen olisi pitänyt olla että miksi työnantajat ei anna töitä 1,5 tuntia viikossa, ja vastauskin tähän lienee aivan selvä.

Vierailija
31/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jossain ollut että se 18h pitää tehdä 4 perättäisenä viikkona tuon 3 kk aikana??

Vai muuttuuko se?

Silti tuo on ihan paskamalli ja sillä on vain yksi tarkoitus: siivota tilastoja työttömistä jotta luokitus pysyy....

Vierailija
32/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajahan voi kertoa mistä tuollaisia työpaikkoja löytyy, niin voin kyllä tulla töihin. 

Samoin. Tosin teen samoin tein sen 37,5 h viikossa ja ihan vakituisella sopparilla niin ei tarvitse ap:n enää vaivautua vakitöihin vaan ap voi aloittaa aktiivimallin mukaisen elämän. Minä kun en halua tehdä vain 1,5h viikossa, saati lorvailla sohvalla, vaan ihan täydet työtunnit.

Minä olen työtön olen ainoastaan siksi, että (palkka)töitä ei ole. Töitähän kyllä olisi, mutta työnantajilta puuttuu palkanmaksuhalukkuus.

Vierailija
33/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajahan voi kertoa mistä tuollaisia työpaikkoja löytyy, niin voin kyllä tulla töihin. 

Samoin. Tosin teen samoin tein sen 37,5 h viikossa ja ihan vakituisella sopparilla niin ei tarvitse ap:n enää vaivautua vakitöihin vaan ap voi aloittaa aktiivimallin mukaisen elämän. Minä kun en halua tehdä vain 1,5h viikossa, saati lorvailla sohvalla, vaan ihan täydet työtunnit.

Minä olen työtön olen ainoastaan siksi, että (palkka)töitä ei ole. Töitähän kyllä olisi, mutta työnantajilta puuttuu palkanmaksuhalukkuus.

Työantajat saivat pari vuotta sitten(?) siirtää maksuja työntekijöiden maksettaviksi.

Tämän piti lisätä firmójen mahdollisuutta työllistää.

Eipä ole näkynyt, ainoastaan ne työntekijät palkataan, jotka on pakko pitää.

Eli kusetusta tämänkin monen sadan miljoonan veronalennusjuoni.

Vierailija
34/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko tosiaan että työnantajat alkaa ottaa ihmisiä 2,5 päiväksi töihin niin että sitten tulee aina uusi? Yhden työntekijän aika menisi jatkuvaan perehdyttämiseen ja tekisi itse työn siinä ajassa tehokkaammin. En siis usko hetkeäkään että työnantajat haluaa ottaa noin lyhyeksi aikaa töihin edes ilmaiseksi.

Vierailija
35/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä, koska pitää olla työssäoloehdon mukaista eli 18tuntia viikossa.

Höpö höpö. Missä sanotaan, että viikossa? Työkkärin sivuilla sanotaan, että 18 tuntia jakson aikana, eli sen kolmen kuukauden aikana. Jos sinulla on muuta tietoa niin anna linkki.

Jossakin ehdotuksessa sanottiin jotenkin 18tuntia työssäoloehdon mukaisesti ja kelan sivujen mukaan työssäoloehto täyttyy kun tekee 18tuntia viikossa ja tuntipalkkakin oli siellä määritelty.

Vierailija
36/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osallistuu kuntouttavaan työtoimintaan, niin sitten saa 9 e päivä ja sen minkä ennenkin. Käytännössä ilmaista työtä, mut tähän se on menny. 2-4 pv viikko, 4-5 tuntia päivä. Lapsikorotuksen kanssa saa parhaillaan 800 e käteen kuussa. Ruuat ruokajakelusta ja kaikki laskut mitä sossu/kela ei maksa niin suoraan roskiin. Kyllä sillä pärjää.

Vierailija
37/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro yksikin esimerkki, kiitos.

Työnantajalle tulee aina kuluja kun hän palkkaa uuden työntekijän.

Vierailija
38/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osallistuu kuntouttavaan työtoimintaan, niin sitten saa 9 e päivä ja sen minkä ennenkin. Käytännössä ilmaista työtä, mut tähän se on menny. 2-4 pv viikko, 4-5 tuntia päivä. Lapsikorotuksen kanssa saa parhaillaan 800 e käteen kuussa. Ruuat ruokajakelusta ja kaikki laskut mitä sossu/kela ei maksa niin suoraan roskiin. Kyllä sillä pärjää.

Toivottavasti noihin kuntouttaviin ei enää suostu menemään kukaan, joka ei itse koe voivansa niin heikosti, että tarvitsee kuntoutusta. Ja sitten pitäisi tietenkin saada kuntoutusta, joka on suunniteltu ja joka auttaa.

Vierailija
39/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan työnantaja ei ota ketään ventovierasta ja ulkopuolista muutamaks tunniks ja maksa täyttä palkkaa, ehtona on siis, että on oikea palkka tuossa. Enemmän haittaa (perehdytys ja vahtiminen) kuin hyötyä.

Aika harvassa taitaa olla ne työt ja tyänantajat, jotka ottavat ihmisen 1,5 tunniksi viikossa töihin edes ilmaiseksi.

Vierailija
40/79 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työantajat saivat pari vuotta sitten(?) siirtää maksuja työntekijöiden maksettaviksi.

Tämän piti lisätä firmójen mahdollisuutta työllistää.

Eipä ole näkynyt, ainoastaan ne työntekijät palkataan, jotka on pakko pitää.

Eli kusetusta tämänkin monen sadan miljoonan veronalennusjuoni.

Niin on. Työnantajien Kelamaksut poistettiin jokin vuosi sitten ja siitä tuli melkein miljardi helpotusta työnantajille ja toivottiin palkkaavan sitten helpommin työntekijöitä. Näin ei käynyt. Yritysvero laskettiin 24 prosenttiin myöskin. Eivät työllistä yhtään enemmän. Mikä helvetti siinä on, että työnantajille annetaan kultalautasella etuja työntekijöiden palkkaamiseen mutta työnhakijoita samaan aikasn rangaistaan työnantajien haluttomuudesta työllistää??!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä