En välillä osaa sanoa r- ja s-kirjaimia oikein
Kun jännitän tai jos tiedän toisen tarkkailevan puhettani, s tulee suhahtaen ja r ei kuulu ollenkaan. Joskus noin käy ilman syytäkin.
Lisäksi en osaa sanoa sanoa sanoja joita pidän vaikeina. Viimeksi tänään sanoin "vihreä" oudolla tavalla. Jotenkin "virhheä". Mieheni kanssa puhuin. Tuon vuoksi välttelen joidenkin sanojen käyttöä. Saatan aloittaa sanan ja vaihtaa sen toiseen kesken kaiken.
Vieraita kieliä en (enää) halua puhua ollenkaan. En helppojakaan sanoja ole osannut lausua kun hävettää niin paljon.
Johtuvatko nämä ongelmat siitä, että minulla on aina ollut valikoivaa puhumattomuutta, ja en sen takia ole oppinut kunnolla puhumaan?
Kommentit (7)
Älkää välittäkö, ei mun 5 v poikakaan osaa noita vielä sanoa.
Opettelepa ap tällainen pieni juttu: kirjaimet kirjoitetaan ja äänteet lausutaan. Sinulla on siis ongelmia toisinaan r- ja s-äänteiden kanssa. Kirjaimet osannet kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Opettelepa ap tällainen pieni juttu: kirjaimet kirjoitetaan ja äänteet lausutaan. Sinulla on siis ongelmia toisinaan r- ja s-äänteiden kanssa. Kirjaimet osannet kirjoittaa.
Arvasin ettei kaltaiseni herkän ihmisen olisi kannattanut tehdä palstalle aloitusta. Muutenkin olin ahdistunut puhetaitojen puuttumisen vuoksi, ja nyt rupesin itkemään. Tuli olo että kaikki löytävät minusta vain huonoja puolia. Mitään en osaa tehdä oikein.
ap
Mulla on usein puhumisen alussa vaikea kuulostaa selvältä. Ihan kun kieli tai suu ois jotenkin jäykkä? Saatan änkyttää ekaa tavua monta kertaa, jotkin kirjaimet ei kuulu tai sana painottuu omituisesti.
Esim.
pitääkö -> pipipipipipitääkö
pari kertaa -> pa'i ke_taa (_ = olematon r, kuten girl-sanassa)
presidentti -> pesidentti
vapaa -> vPAA, apaa tai jotain
vipu -> ipu
sopiva -> so'iva, sPIVA tai muuta outoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin ettei kaltaiseni herkän ihmisen olisi kannattanut tehdä palstalle aloitusta. Muutenkin olin ahdistunut puhetaitojen puuttumisen vuoksi, ja nyt rupesin itkemään. Tuli olo että kaikki löytävät minusta vain huonoja puolia. Mitään en osaa tehdä oikein.
ap
Älä välitä. Suurin osa ei tuollaista varmaan edes huomannut ja olis voinut kirjoittaa itsekin yhtä väärin. Tuo yksi voisi opetella itse sellaisen pikku jutun kuin asiallisen keskustelun. AV:llä nyt saa kettuilua ja piikittelyä, vaikka ei itse mitään väärää tekisikään. Ei siis kannata suhtautua muiden sanomisiin henkilökohtaisesti. Jos täällä puhutaan toisille epäkunnioittavasti, ei kannata antaa painoarvoa sellaisille kirjoittajille takaisinkaan päin.
Mulla johtuu "korkeasta" kitalaesta. Jännittäessä myös änkytän ja jotkut äänteet ei vaan tule vaikka miten yrittäisi. :(
Mutta tuo on kai aika yleistä Jännittäessä?
Minulla on sama vaiva, tosin r-vika on ihan aina ollut ja tulee varmaan olemaan. Itse huomaan puhumisen olevan erityisen vaikeaa migreenin jälkeen ja sen aikana, sekä uusissa ja jännittävissä tilanteissa. R tulee välillä T:nä, välillä D:nä ja välillä L:nä. :/