Voiko marketin myyjän paikalla elää?
”Eläminen” tarkoittaa tässä siis ihan aikuisen ihmisen täyttä elämää, että voi ostaa perustarpeet, rahaa riittäisi vuokranmaksuun tai jopa asuntolainaan, toimivaan autoon ja snadisti pystyisi säästämäänkin. Vieläkö onnistuu nykyaikana, jos lapsia ei ole?
Kommentit (16)
Täysillä tunneilla onnistuu. Itselle tuli jotain 1500-1900eur/kk verojen jälkeen. Kyllä sillä pystyy elämään, mutta jotain asuntoa varten säästäminen on turhan hidasta. Sitten eläkepäivillä voisi pienen mökin vasta ostaa.. Järjettömän hintaisia talot nykyään ja monia töistä kun ei saa itse tehdä -> pakko palkata ammattilainen tekemään.
En jaksa kaivaa kaupanalan tes:siä, mutta sieltähän se selviää. Itse asiassa palkka on ihan asiallinen. Ja tässäkin tapauksessa LISÄT OVAT PALKKAA. Sitten jos ei tee kuin esim. 10 tuntia viikossa, niin ansiotaso voi jäädä pieneksi, mutta eihän kukaan aikuinen ihminen sellaiseen alistu, ellei sitten saa neuvoteltua sitä 10 tuntia esim. aina maanantaille, että voi muut neljä päivää tehdä jotain toista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Täysillä tunneilla onnistuu. Itselle tuli jotain 1500-1900eur/kk verojen jälkeen. Kyllä sillä pystyy elämään, mutta jotain asuntoa varten säästäminen on turhan hidasta. Sitten eläkepäivillä voisi pienen mökin vasta ostaa.. Järjettömän hintaisia talot nykyään ja monia töistä kun ei saa itse tehdä -> pakko palkata ammattilainen tekemään.
Jollakin pienemmällä paikkakunnalla joka on muuttotappioaluetta tuolla voi elää joten kuten. Mutta älä edes ajattele että sulla olisi muuta kuin halpa kerrostaloluukku ja käytetty auto jos sellaisen tarvitset. Mihinkään ylimäääräiseen sulla ei ole varaa jos haluat säästää edes muutaman tonnin. Nyt on ihan viime vuosina huomannut että vaikka mulla ei ole muita ylimääräisiä menoja kuin 25€ kuntosalikortti kk niin pakollisten menojen jälkeen jää rahaa aina vain vähemmän. Yhtiövastike on noussut, työmatkakulujen vähennys laskent ym. niin kuin huomaamatta käteenjäävät tulot ovat pudonneet koko ajan vaikka töitä on tehnyt jopa enemmän kuin ennen.
Suoraan sanottuna ei sillä mitään keskiluokan elämää rahoiteta, jos et ole säästänyt hitosti niin aika haave saa olla oma iso asunto kaupungista jossa voi kasvattaa perheen. Sillä rahalla pärjää kyllä yksin helposti, mutta joistakin asioista pitää vaan tinkiä.
Miten sen ottaa. Miehellä 30-35h/vk, viidennen vuoden korotukset ja pk-seudulla. Nettona jää noin 1300-1400€/kk.
Itsekin olin ennen myyjä, kohta valmistun toiseen ammattiin. Jos tein paljon iltaa ja viikonloppua, niin brutto saattoi olla "jopa" 2200€/kk, mutta tosissaan hintana se, ettei vapaailtoja ja -viikonloppuja liiemmin ollut.
Kyllähän se on kiinni menoista. Jos ostaa mitä milloinkin haluaa, käy paljon reissaamassa, juopottelee, syöpöttelee, vetää röökiä...ei se myyjän palkka taida riittää...kyse on kuitenkin valinnoista.
Jos ja kun ajattelee työllisyyttä ja työllistymistä, niin moni pienempi ja (ns.) pikkukauppa työllistää huomattavasti enemmän kokoonsa suhteutettuna kuin kauppojen suur-yksiköt, erityisesti mitkään jaetun monopolin pelto (auto)marketit kylä ja kaupunkikeskustojen ulkopuolella. - Jos Alkonkin monopoli murrettaisiin kokonaan, niin seurauksena olisi luultavammin satojen ihmisiä odottava työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
No aika harva taitaa nykyään enää saada täysiä tunteja? Ilta- ja viikonloppulisät toki pelastavat, mutta onko se elämää se sitten että on harva se viikonloppukin kiinni töissä ja hädin tuskin tienaa yli toimeentulotuen rajan? Asuntolainat ja autot jäänevät haaveeksi?
Kuinka iso on nykyinen toimeentulotuki, jos kerta kaupassa tienaa hädintuskin sen verran? 😂
No ei vaan, pitkältihän tuo riippuu paljonko sitä työtä on. Itselläni on ollut hyvä tuuri, edellinen kauppa oli sellainen, jossa töitä riitti ja tämän vuoden tulot hivenen päälle 30000, viime vuonna 29000 ja risat, sitä edellisenä neljänä muutaman tonnin vähemmän. Ei rikastumaan toki pääse, mutta hyvinhän tuolla summalla jo elää. Ja vuorotöitä on monilla muillakin aloilla, ei se kaupassakaan sen kummempaa ole, niin että joutuu aina olemaan illat ja viikonloput töissä.
Kaupan alan TES on samoissa monen muun TES:n kanssa, olen itse työskennellyt 3 eri TESn alaisissa työpaikoissa, (myös kaupanalalla) ja ei ole paljon palkoissa eroa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alan TES on samoissa monen muun TES:n kanssa, olen itse työskennellyt 3 eri TESn alaisissa työpaikoissa, (myös kaupanalalla) ja ei ole paljon palkoissa eroa.
Työehtosopimuksissa tuskin on palvelualoilla, kuten kaupan myyjillä montakaan suurta ongelmaa. Sen sijaan muutama isompi ongelma on haastavampi, kuten se, että miten paljon tai vähän pääset tekemään todellisuudessa töitä, elantosi ja toimeentulosi eteen, jos tai kun sinut on palkattu paikalliseen n.n peltomarkettiin ns. nollatuntisopimuksella.
Pysyy hengissä, mutta ei elä. Täysiä tunteja tosi vaikea saada.
Vierailija kirjoitti:
Pysyy hengissä, mutta ei elä. Täysiä tunteja tosi vaikea saada.
Ai, kyllä minä ainakin viimeiset kuusi vuotta elin aivan hyvin. 😂 Rikas en tokikaan ole, mutta eipä sitä moni muukaan perusduunari tässä maassa ole.
Oleellistahan tässä on se, puhutaanko kokoaikaisesta vai osa-aikaisesta. Marketeissa on paljon myyjiä osa-aikaisena, mutta ei se sitä tarkoita, että se olisi ainut vaihtoehto. Myyjien perustuntipalkat liikkunevat jossain 11-12,5 euron tienoilla ja siihen tulee sitten jotain korotuksia. Ei mikään hyvä liksa, mutta kyllä sillä nyt elää kuitenkin. Ainakin, jos perheessä on toinenkin palkansaaja.
No aika harva taitaa nykyään enää saada täysiä tunteja? Ilta- ja viikonloppulisät toki pelastavat, mutta onko se elämää se sitten että on harva se viikonloppukin kiinni töissä ja hädin tuskin tienaa yli toimeentulotuen rajan? Asuntolainat ja autot jäänevät haaveeksi?