Jokailtainen/öinen pahoinvointi
En varmaan saa tänään vastauksia, mutta yritän silti.
Eli ongelmani on otsikon mukainen vaiva. Tätä on jatkunut nyt hiukan reilun viikon, mutten ole niin kiinnittänyt huomiota, koska olen ollut kipeänä ja toinen nielurisa on turvonnut kitakielekkeeseen kiinni, joka voi kyllä aiheuttaa tämän, mutta kysyn silti.
Aina nukkumaan mennessä, puolisen tuntia sängyssä oltuani alkaa pieni etova olo. Nukahdan kyllä tuon olon kanssa, mutta siinä kestää hieman jos se paljon pääsee kasvamaan. Öisin heräilen aika usein, 3-5 kertaan ja joka kerta käyn vessassa. Kun nousen vessaan, joillakin kerroilla paha olo on kadonnut, mutta joillakin kerroilla se saattaa vielä jyllätä.
Tämä vessassa ramppaaminen alkoi jo joitakin kuukausia sitten, kun en saanut nukuttua jonkin nielutulehduksen kanssa. Voi olla kehon oppima tapakin varmaan. Raskaana ollessanikaan en käynyt öisin vessassa kuin 2 kertaa jos sitäkään.
Viime yönä oli pahin "kohtaus" tähän mennessä. Heräsin 4 aikaan ja havahduin heti siihen, että minulla on todella huono olo. Kävin vessassa ja join vettä, palasin sänkyyn.
Huono olo voimistui, tärisin ja hikoilin ja keskityin vain selviämään jokaisesta huonon olon aallosta, joka tuli. Vartin verran kärvistelin ja sitten olin huomaavinani aaltojen välillä pientä närästystä, joten otin Rennien.
Se helpotti pahimpia aaltoja, mutta etova olo kyllä jäi. En saanut enää unta kovin hyvin, tärisin vain sängyssä ja koitin nukahtaa ja olla miettimättä oloani. Muistan sen, että vielä 7 aikaan katsoin kelloa, sitten olen nukahtanut jossain kohtaa.
Kun heräsin, olo oli hiukan hutera ja ehkä hippusen etova. Koskaan ei ole tuo huono olo jatkunut enää aamulla.
En tiedä liittyykö mitenkään asiaan, mutta niin kauan kuin muistan, minulle on tullut huono olo, jos olen maannut mahallani muutamaa minuuttia kauemmin. Sitten minulle tulee myös helposti huono olo, jos en syö tarpeeksi.
Mielessä on eniten ollut, että liittyisi jotenkin tuohon turvonneeseen nielurisaan, mutta mielessä on käynyt myös raskaus, närästys, diabetes, migreeni jne.
Raskauden mahdollisuuteen en kyllä usko, koska meillä on käytössä e-pillerit sekä 9/10 kerroista myös kondomi.
Iltaisin syön muutaman leivän, joten kovin raskaasti nyt ainakaan en syö iltaisin. Olen miettinyt myös, josko öinen olo johtuisi nälästä, mutta yleensä kyllä tunnen nälän huonon olon lisäksi, jos siitä on kyse. Sitten minulla on ärtyvä suoli, mutta on ollut jo kauan eikä koskaan ole oireillut näin.
Diabetes kävi mielessä, kun öisin joutuu nousemaan niin usein vessaan ja sitten se huono olo, jos en syö. Se on ollut minulla silti ihan lapsesta asti, mutta mieleeni tuli, josko diabetes olisi odotellut aikaansa, vai voiko se tehdä niin? Sokerit nyt varmaan ainakin kannattaa mittauttaa.
Onko jollakin ollut samaa tai tulee heti mieleen mitä tämä voisi olla?
Kommentit (8)
E-pillereistä johtuva hormonitasojen heittely aiheutti mulle pahoivointia ja jopa oksentamista.
Kiitos vastauksesta, itsellä kävi mielessä tuo, mutta olen syönyt näitä pillereitä ennen raskautta kolmisen vuotta, sitten raskauden verran taukoa ja nyt olen syönyt niitä samoja taas ilman ongelmia pari vuotta.
Ap
Refluksitauti. Käy lääkärissä ja pyydä paremmat lääkkeet. Yöksi pääpuoli ylös esim. sängynjalkojen alle jotakin korottavaa.
Varaa aika lekuriin ja veri- ja pissakokeisiin.
Kiitos vastauksesta 4, tuo ei käynyt edes mielessä. Pitää pyhien jälkeen koittaa saada aikaa, miten tuo refluksi mahdetaan tutkia? Pitää kokeilla myös kyllä jotakin itsehoitoa.
Ap
Ehkä syöt liian vähän. Sokeriarvot kannattaa kyllä tarkistuttaa.
Kiitos vastauksista kaikille. Pyhien jälkeen yritän saada aikaa lääkäriin ja katsotaan mitä sanoo, pyydän nyt ainakin sitä sokerian mittaamista ja mitä verikokeita kannttaa lääkärin mielestä tehdä.
En tiedä syönkö liian vähän, pelkään juuri syöväni liikaa. Olen vuodenvaihteen jälkeen aloittamassa laihdutuksen, kun ylipainoa löytyy. Syön kyllä todella epäsäännöllisesti, ensimmäisen kerran saatan syödä vasta 4 aikaan iltapäivällä, pitäisi kyllä kiinnittää huomiota tuohon enemmän.
Ap
up