Myin vaatteen, ei kuulemma mennyt perille ja ostaja ilmoitti tilinumeronsa mihin palauttaa rahat
Mahtui kirjeenä, joten ei seurantakoodia.
Mistä voi olla varma ettei ostaja oikeasti saanut sitä? Aikaa kului tosiaan pari viikkoa, eli olisi pitänyt mennä perille.
Kyllä varmasti joskus oikeasti menee hukkaan tai postin henkilökunta varastaa lähetyksiä, mutta.... Mutta?
Ennen kun joku kysyy että no miksi et lähettänyt pakettina, ihan oma syy jne niin oon tehnyt tosi paljon kauppaa ja aina ovat menneet kirjeet perille. Ja ostajat haluavat lähetyksen poikeusetta sillä halvimmalla mahdollisella toimitustavalla.
Ei yksityishenkilöiden kaupanteossa ole mitään rahojen palautus velvoitetta, mutta ostaja voisi tässä tapauksessa myös väittää mua huijariksi että en olisi edes lähettänyt tuotetta. Oma nimikin on sen verran harvinainen että jos ostaja alkaisi levittämään nimeäni netissä niin löytyisi vain yksi vaihtoehto ja se olen minä. Enkä tosiaan haluaisi että nimeni perusteella alkaisi tulemaan googlen hakutuloksissa vastaan jotain nettihuijarijuttuja, kun en sellainen ole!
Mitä tehdä? Tuote voi olla oikeasti kadonnut. Ostaja voi väittää että olen huijari joka ei lähetä ja mä voin luulla että hän on huijari joka haluaa vaan saada rahat takaisin. Hmm??
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Tän takia otetaan aina videota kun lähetetään. Tai sovitaan ennen postitusta että ostaja maksaa postikulut paketille saadakseen sen seurantakoodin tai sovitaan yhteisesti että kirjeellä ei oo oikeutta vaatii rahoi takas jos ei tuu.
Saako postin henkilökuntaa noin vain kuvata.
IISAKSONNI kirjoitti:
Vaate kirjekuoressa, niinpä niin. Käytetyt pikkuhousut siis.
Pervoa toimintaa. Mitä eritteitä vaatteessa oli ja ootko mies vai nainen?
-IISAK SONNI
No itse olen ainakin tilannut paljonkin lastenvaatteita kirjekuoressa kun muutaman euron tavarasta ei viitsi maksaa isompaa postimaksua.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on mitä mainioin keino kusettaa. Väittää ettei ole tullut perille, niin myyjä pelkää että ostaja alkaa levittämään juttuja niin että maine menee. Parempi vaihtoehto monelle siis palauttaa rahat suosiolla.
Jos vaikka tekee näitä 20e huijauksia niin 5kpl = 100e, 50kpl = 1000e. Plus tavarat vielä siihen päälle jotka voi myydä eteenpäin sillä tonnilla. Kaks tonnia ilmaista rahaa kun tekee 50 onnistunutta huijausta.
No nyt ei kyllä mennyt laskutoimitus ihan putkeen. Rahaahan tuolla ei tienaa senttiäkään, paitsi jos saa ilmaset kamat myytyä
Vierailija kirjoitti:
Katso tyypin Facebook tai jotain. Jos sieltä näkee yhtään mitään niin monesti selviää ihmisestä kaikenlaista. Jos siellä lukee vaikka että "työtön yrityksessä elämänkoulu" niin todennäköisesti kyseessä on joku persaukinen luuseri joka yrittää vaan kusettaa rahaa ja ilmaisen vaatteen jonka voi myydä eteenpäin.
Jos taas vaikuttaa siistiltä ja normaalin oloiselta ihmiseltä niin hän saattaa ihan puhua totta.
Somessa esilletulo paljastaa ihmisestä paljon.
Jos facebookissa on myynyt, niin silloin on helppo katsoa henkilön profiili (ellei ole piilotettu), mutta jos on kyseessä Tori/Huuto, niin ethän sinä voi tietää kuka niistä kymmenistä samannimisistä on just se sun ostaja.
Tosin ei mullakaan ole facebookissa mitään kuvia tai tietoja itsestäni, eikä liiemmin päivityksiäkään, niin ei kukaan pystyisi päättelemään minkätyyppinen henkilö olen profiilini perusteella, jos se ei olisi piilotettu niin, ettei ulkopuolisille mitään näy. Että aikas kaukaa haettu juttu tuo facen tutkiminen.
Vierailija kirjoitti:
Videokuvaan aina postituksen. Et tainnut kuvata?
Videoiminen ei todista yhtään mitään. Huvittaa oikein joidenkin tyhmyys.
Vierailija kirjoitti:
Myyn huutonetissä ja torilla, ja mulla on jo myynti-ilmoituksissa maininta, etten vastaa postin kadottamista lähetyksistä.
En ostaisi koskaan mitään henkilöltä, jonka kuvauksessa lukee noin.
Jos nyt ei postituksesta ole paria viikkoa kulunut, niin pyytäisin kyllä ostajaa vielä odottamaan. Tekisin myös Postille lähetyksestä katoamisilmoituksen. Anna myös lähetyksen tuntomerkit ostajalle, niin voi käydä omassa postissaan kysymässä lähetyksestä. Mikään ei pakota sinua rahoja palauttamaan mutta itse kyllä palauttaisin, JOS ostaja vaikuttaa vilpittömältä ja luotettavalta.
Maksaisin sen 20€, puhui hän totta tai ei. Se on pieni tappio, josta kannattaa ottaa opiksi.
Jatkossa kun lähetät paketin tai kirjeen suoraan postin tiskiltä, saat siitä kuitin todisteeksi. Voit sen skannata ja lähettää ostajan sähköpostiin.
JP kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyn huutonetissä ja torilla, ja mulla on jo myynti-ilmoituksissa maininta, etten vastaa postin kadottamista lähetyksistä.
En ostaisi koskaan mitään henkilöltä, jonka kuvauksessa lukee noin.
Postitiiviset palautteet puhuvat puolestaan ja kauppa kyllä käy.
Ukko35 kirjoitti:
Kansainvälisen postilain mukaan lähettäjä on vastuussa tavarasta. Näin mulle sanottiin postissa kun seurantakoodeista näin että tavara oli onnistuneesti tullut Kiinasta Vantaalle asti ja siellä olivat tavaran hukanneet.
Niele tappiosi ja ilmoita tästedes ostajille ettet vastaa katoamisista. Ja lähetyksen vakuudeksi otat videon kun pistät paketin tulemaan.
Tämä.
Japi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Videokuvaat kännykällä kirjeen, jossa näkyy asiakkaan osoite ja postimerkki laatikon edessä ja sitten samalla otolla kun laitat sen laatikkoon. Kyllä se aika paljon todistaa.
Vierailija kirjoitti:
Japi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Videokuvaat kännykällä kirjeen, jossa näkyy asiakkaan osoite ja postimerkki laatikon edessä ja sitten samalla otolla kun laitat sen laatikkoon. Kyllä se aika paljon todistaa.
Parempi: toinen videokuvaa kun laitat tuotteen kirjekuoreen, suljet kirjekuoren, näytät nimen sen kirjekuoren päällä ja laitat sen postilaatikkoon tai annat postin henkilökunnalle ja kaikki yhdellä otolla, ei pätkiä.
Miksi niin monen mielestä myyjän pitäisi maksaa ostajalle summa ja vielä postikulut päälle? Miksi vain myyjän pitäisi jäädä tappiolle? Tilannehan on sellainen, jossa myyjä ei tiedä valehteleeko ostaja ja ostaja ei tiedä, onko myyjä oikeasti lähettänyt tuotetta vai vienyt vain rahat. Itse en palauttaisi rahoja ollenkaan, mutta jos jotain pitäisi palauttaa niin minusta vain puolet kaupan hinnasta. Näin kumpikin osapuoli jäisi tappiolle. Koska eihän se myyjän syy ole, että posti on hukannut jotain. Molemmat saisivat siis pienen tappion postin mokailusta. Mutta suosittelisin kyllä ensin odottamaan edes kuukauden ennen mitään maksamista, koska joskus se kirje voi löytää perille aika pitkänkin ajan päästä.
Myin jokunen aika sitten kalliin lasten talvipuvun kevään korvilla, sain siitä 120 euroa ja pistin postiin. Ostaja väitti ettei ollut saanut lähetystä. En suostunut palauttamaan rahoja. Sanoin että olen myynnin jälkeen muuttanut ulkomaille ( se näkyi myös myyyntiselostuksessani että kaupat on tehtävä tietyn ajanjakson aikana koska muutan Suomesta pois, olin muutenkin hyvin avoin kaikkien ostajien suhteen itseni osalta ja jollekin lähetin tuotteen jo ennenkuin maksu näkyi tilillä koska muuttopäivä oli hyvin lähellä, otin riksin etten saa rahoja mutta rahat tuli) Tyyppi otti kerran vielä yhteyttä mutta en vastannut. Ihan sattuman kaupalla instagramissa tuli jokunen aika sitten kuva vastaan ja tilin omistajan nimi matsasi tyyppiin jolle puvun aikanaan myin.
Kuvassa oli samanlainen puku jonka olin myynyt ja juuri sillä värillä. Puvussa oli pieni ero muihin pukuihin koska olin merkinnyt sen aikanaan mahdollisen päiväkodissa katoamisen varalta ja ne pienet merkit näkyi kuvassa, nimittäin itse puvun lahkeensuuhun ja etunauhaan ( vai miksi sitä kutsutaan, se läppä jonka alle jää vetskarit ja napit yleensä) ommeltu pieni pala heijastinnauhaa jotka erottavat puvun muista samanlaisista. Toinen yhteys oli pipo jonka myin puvun mukana, tai siis pistin ilmaiseksi puvun mukaan, se oli kuvassa lapsosen päässä. Olen tuon myynnin jälkeen muuttanut ulkomaille enkä aio asiasta sen isompaa haloota tehdä mutta harmittaa kuitenkin. Myin silloin samanlaisen isomman koon ja eri värisen puvun toiselle ostajalle ja se puku meni perille hyvin nopeasti silloin. samoin kaikki muu minkä myin.
Niin että kyllä jotkut kehtaavat. Mun mielestä kannattaa miettiä rahojen palauttamisen mielekkyyttä jos ostaja ottaa yhteyttä pienen ajan päästä ja väittää ettei tuotetta ole tullut ja ainoa vaihtoehto on että maksat rahat takaisin. Syynä se, ettei jaksa odottaa, säätää tms. asian kanssa. Mun mielestä jos tuote on oikeasti kadoksissa niin ostaja suostuu tutkimaan asiaa omasta puolestaan ja antaa myyjän tehdä sen myös.
Todennäköisyys että posti hukkaa on pieni. Olen melko varma että se tyyppi kusettaa. On oikeasti jo saanut tuotteen. Älä reagoi mitenkään, sano kuten asiat on, eli lähetit sen ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Japi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo todista yhtään mitään... on joillakin kyllä ihme käsitys :)
Ihan ensimmäiseksi, ennen kuin maksat mitään rahoja takaisin, teet katoamisilmoituksen kirjeestä postille. Jos ostaja on rehellinen ja kirje on todellakin jäänyt tulematta, ei hänellä ole ongelmaa odotella postin selvitystä josko kirje vielä löytyisi.
Minä myin aikoinaan paljon huutonetissä. Ainoastaan kerran ostaja ilmoitti ettei ollut saanut kirjettä. Tein katoamisilmoituksen ja kehoitin ostajaa käymään postissaan kysymässä kirjeen perään. Se oli nimittäin sen kokoinen että omassa postissani se oli juuri ja juuri laskettu kirjeeksi. Arvelin ettei jakaja ollut välttämättä kuitenkaan saanut sitä mahtumaan luukusta. Ostaja kyseli postistaan, mutta siellä vastaanotto oli töykeää ja nihkeää, kirjettä ei suostuttu etsimään.
Lopulta parin viikon kuluttua kirje palautui minulle. Se oli kuin olikin päätynyt ostajan postiin koska ei ollut mahtunut luukusta, mutta ostajalle ei koskaan ollut tullut minkäänlaista noutoilmoitusta siitä.
Loppu hyvin tässä tapauksessa. Lähetin kirjeen uudestaan, maksoimme uudet postikulut puoliksi ja tällä kertaa kirje meni normaalisti perille.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyys että posti hukkaa on pieni. Olen melko varma että se tyyppi kusettaa. On oikeasti jo saanut tuotteen. Älä reagoi mitenkään, sano kuten asiat on, eli lähetit sen ja piste.
Lähetyksiä katoaa runsaasti vuositasolla vaikkei määrä prosentuaalisesti suuri olekaan. On täysin mahdollista, että lähetys on vaikka jaettu väärään osoitteeseen, eikä saaja ole vaivautunut lähetystä postiin palauttamaan.
Minä en maksaisi. Jos ei ostaja osaa vaatia lähetystunnuksellista lähetystä tai vakuutusta ja maksaa niistä, se on voi-voi. Oppiipahan ensi kertaa varten.
Viimeksi kun tilasin, niin paketti oli noin kuukauden ajan postin matkassa, kunnes saapui perille.