minun mielestä vauvanhoitaminen on hirveän hankalaa!
ei raskasta mutta vaikeaa. en jotenkin osaa noita kaikkia ruokailu hommia ja rytmin pitämisiä ja niistä tulee sitten huono omatunto. esim sosetta annan kerralla uutta makua aina niin paljon kun vaan syö. ja stressaan jo nytten kaikkea.. esim koska alan antamaan lihaa entäpä puuroa yms.. Meillä kun neuvolastakin saa ain niin huonosti tuota tietoa. aloitin antamaan sosetta kun vauva oli 3kk kun neuvolasta näin neuvottiin. mutta sen kumempia vinkkejä tai neuvoja en saanut kun että aloita porkkanalla. nyt vauva on 4kk
Kommentit (10)
kiitos vinkeistäsi. olen nyt antanutkin pääasiassa maitoa ja 1kerran päivässä sosetta. stressaan vaan jotenkin liikaa teenkö jotain väärin ja miten teen että tekisin oikein.
t:ap
Puolivuotiaaksi asti voi soseet odottaa. Älä ainakaan lisää niiden määrää, lapsen ruoansulatus ei kestä.
mutta jos imetät niin sitten aloita vasta 6kk iässä
ja niinkuin aiemmin jo sanoin olen siis aloittanut soseet kun oli 3kk enkä nyt enään soseen antamista viitsi lopettaakkaan kun jo 1kk sosetta kerranpäivässä saanut.
t:ap
Lupaan sen sulle! On monta hyvää tapaa hoitaa lasta, ei yhtä ainoaa oikeaa. Relaaa ja nauti!
Mitä enemmän lapsia, sen paremmin tajuaa, ettei se ole niin nokonuukaa, minkä ismin ja ohjeistuksen mukaan niitä lapsia milloinkin hoitaa. Myös eri maissa asuminen on valaisevaa, antaa itsevarmuutta ja tuo renoa otettaa vauvan hoitoon.
Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla pyytää. Ja ei sitten imetyskään sujunut. Voi lapsi raukkaa, mihin perheeseen on " päässyt" syntymään.
Ap, ota iisisti. Jokainen kokee jonkun asian vauvanhoidossa vaikeaksi, tai sitten on vaan harvinaisen rauhallinen tai ei kehtaa myöntää. Itsellä vauvan iho-ongelmat rassaavat, tuntuu että en osaa hoitaa vauvaa oikein vaikka allergiaoireisiin ei aina voi itse vaikuttaa...
aina olleet vaikeita. Johtuui varmaan siitä, että mua ei itseäni pätkääkään kiinnosta es ruoan laittaminen.
Aina pitäis olla tekemässä jotain uutta (anna karkeampaa.. ai et ole antanut sitä ja tätä?)
Mut kyllä nämä jää henkiin, uskotaan ja luotetaan :)
minusta vaikeinta on se kun monta kertaa päivässä pitää olla ruokaa edessä. itselle kun riittäisi vähempikin. asiaa helpottaa paljon se, että on hyvä suunnitelma ja ainekset valmiina. minun vauva kun on sellainen heikosti reagoiva eli ei ole kovin hanakka vaatimaan ruokaa.
ja lisäksi minua on lohduttanut tieto siitä, että monet allergiset lapset ovat selvinneet ensimmäisestä vuodestaan muutaman ruoka-aineen avulla. pyydä muuten neuvolasta niitä kirjasia ruokailuista, joita heillä on!
t: nro 2
mutta, jottet jäisi yksin niin tässä apua:
syötä mahdollisimman paljon maitoa, aina kun vauva haluaa.
kun aloitat kiinteitä maistata kaksi lusikallista uutta makua kerrallaan.
aloita liha 5kk ja puurot 6kk.
anna siihen saakka pääasiassa maitoa.
7kk iässä voi totutella pikku hiljaa rytmiin
8.00 puuro
11.00 ruoka
14.00 hedelmä
17.00 ruoka
19.30/20 puuro riippuen koska vauva menee yöunille.
jotkut vauvat on tarkempia rytmistä kuin toiset. vähitellen tiedät omasi.
ota rennosti, suunnittele etukäteen ostokset jne. ettet ole tyhjän päällä kun ruoka pitäisi olla jo tulossa.
ja muista antaa sitä maitoa vielä paljon, aina 6kk saakka runsaasti, sen jälkeenkin vielä ruokailujen yhteydessä. ja sitten vielä vesihörppy päälle niin hampaat tykkää.