Siis miksi ateistit juhlvat joulua?
Miksi olet joulupäivän ja mahdollisesti enemmänkin lomalla jouluna?Jos et kerta usko jumalaan, niin mielestäni sinun ei tarvitse myöskään juhlia joulua.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Juhlin sekä joulua, hanukkaa, että ramadaa.
Minulla ei ole mitään tyhmää uskontoa joka rajoittaisi mitä voi juhlia.
Kypsy siihe lutkulahkolainen.
t. Ateisti
Tuossa nyt on vähän enemmän järkeä kuin näissä joulua viettävien höpinöistä
Vierailija kirjoitti:
Juhlin sekä joulua, hanukkaa, että ramadaa.
Minulla ei ole mitään tyhmää uskontoa joka rajoittaisi mitä voi juhlia.
Kypsy siihe lutkulahkolainen.
t. Ateisti
Tuossa nyt on vähän enemmän järkeä kuin näissä joulua viettävien höpinöistä
Olen ateisti ja vietän ihan mielelläni kulutusjuhlaa perheen parissa. Meillä on joulukuusi ja muita koristeita, ja soitamme joululauluja.
Anteeksi jos en tajunnut kysyä etukäteen sinulta lupaa, ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu on alkujaan pakanallinen juhla.
Vanhat pakanauskonnot ja ateismi ovat eri asioita. Vähän nyt niitä valoja päälle....
Tottakai ovat eri asioita, mutta tuon vanhan pakanauskonnon vuoksi (eikä kristinuskon takia) meillä ylipäätään vietetään joulua ja jouluperinteet ovat kulkeneet suvuissa vamhemmilta lapsille. Se, jos suvun nykyiset jäsenet ovat ateisteja ei vaikuta siihen, että tämä juhla on nykyään ennen kaikkea perinne eikä uskonnollinen juhla Suomessa. Moni viettää joulua yksinkertaisesti siksi, että niin on "aina" tehty, ilman ainuttakaan uskonnollista ajatusta. Ja se, miksi ateistit eivät ole töissä? Ensinnäkin: osa on. On sairaaloita, hoivakoteja ja muita laitoksia, joiden vain on pakko pyöriä ympäri vuoden. Toisekseen: työnantajat määrittelevät lomaoikeudet ja päivät jolloin putiikki on kiinni. Tähän ei yksittäisen työntekijän vakaumus vaikuta hiukkaakaan.
Saan tehdä ihan mitä haluan. Mutta kerro sinä uskonnollinen, että miksi kirkko juhlii Jeesuksen syntymäjuhlaa väärään aikaan? :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet joulupäivän ja mahdollisesti enemmänkin lomalla jouluna?Jos et kerta usko jumalaan, niin mielestäni sinun ei tarvitse myöskään juhlia joulua.
Ei joululla ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Joulu on paljon jesseä vanhempi juttu.
Minä pidän joulusta, ja kaikista arkipyhistä, milloin saan olla vapaalla. Joulupukkiin enkä jumalaan, en silti usko. Vapaapäivät kuuluvat kaikille eikä vain kristityille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juhlisi jos saisin itse valita. Muut perheenjäsenet, kirkkoon kuuluvat, haluavat juhlia, ja minä perheen äitinä joudun sitä järjestämään.
Sama. Minulle joulu on yksi aivan yhdentekevä juttu, ollut jo 16-vuotiaasta asti. Valitettavasti perheellisenä miehenä on kuitenkin leikittävä mukana vaikka tänään viimeksi olen sanonut ääneen rouvalle että joulu on typerin aika vuodessa - aivan itseaiheutettua stressiä turhaan jonkun hihhulitarinan vuoksi.
Ai niin, tämän vuoden loppusaldoksi jää liukumatunteja "myöhemmin vapaana pidettäväksi" noin 130 tunnin edestä - se olisi reilut kolme viikkoa vapaata...eli aivan sama vaikka kirkkovapaat vietäisiin.
Ehkä sulle aivan sama. Kaikki ei työskentele noin hyvin" lomitetulla "alalla
Joulu on perinteinen keskitalven juhla ja lapsuudenkodissanikaan siihen ei liitetty mitään uskonnollisia elementtejä.
Miksi ns. uskovaisilla on sydän täynnä vihaa ja kieltoja?
Miksi tästä poistettiin viesti jossa kerrottiin että jeesus on oikeasti syntynyt 17.6.?
Joulu on alunperin suomalainen pakanajuhla joulupukkeineen. Miksi uskovaiset juhlivat joulua?
Vierailija kirjoitti:
Perkele olette varastaneet kekrin / saturnaliajuhlan / jól:n jne noilla omilla saduillanne.
Huolestuttavaa miten tosissaan jengi ottaa nää trolli täällä.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on jokavuotinen perinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on jokavuotinen perinne.
Joulu on taas joulu on taas. Kiitos trolli.
Pakanat on arkipyhäsopimuksen vapaamatkustajia. Se heille suotakoon. Yhteiskunnassamme on paljon vapaamatkustajia ja loisia.
Muinainen keskitalven juhla, jonka kristityt ovat omineet ja yrittävät nyt väittää keksineensä ihan ite.
Mähän juhlin ihan mitä mua huvittaa. Koita estää.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän joulusta, ja kaikista arkipyhistä, milloin saan olla vapaalla. Joulupukkiin enkä jumalaan, en silti usko. Vapaapäivät kuuluvat kaikille eikä vain kristityille.
Mä kyl uskon joulupukkiin ja yritän olla sille hirmu kiltti :D
Totta kai ne on eri asioita! Pointti on se, että kristityt eivät omista joulua.