Runsaat kuukautiset, vaikka minipillerit ja hormonikierukka käytössä
Olen 18v tyttö ja endometrioosia ei ole ainakaan todettu. Kktiset alkoivat 15v ja olivat heti alusta alkaen tosi kivuliaat ja runsaat, niin että kuukautiskuppi + yöside -yhdistelmäkin petti n. 3:ssa tunnissa. Kävin sitten gynellä asentamassa Mirena-hormonikierukan, koska gyne sitä suositteli. Muutaman kuukauden se auttoikin, mutta sitten taas aloin vuotamaan kuin seula ja mahakivut palasivat.
No nyt syyskuun alussa menin uudestaan gynelle tarkistamaan, että oliko kierukka paikoillaan. Olihan se, gyne sanoi vain, etttä kohdun limakalvo on niin paksu ja siksi kierukka ei pysty vuotoa hillitsemään. Hän antoi lisäksi minipillerit(desogestrel sandoz), koska en veritulppariskin vuoksi pysty e-pillereitä syömään.
Nyt olen siis syyskuun alusta asti joka päivä, samaan kellonaikaan,noita pillereitä syönyt. Kivut ovat hieman lieventyneet, mutta edelleenkin minä vuodan ja vuodan ja vuodan erittäin runsaasti. Minua turhauttaa tilanne erittäin paljon.
Siis, olisiko kellään mitään ehdotuksia, miten toimia? En enää vain jaksa vuotaa ja olla lähes toimintakyvytön kerran kuussa pelkkien menkkojen takia...
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Jos et lapsia halua niin kohdun poistoon.
Raskaus voi myös auttaa tossa, mutta kumpikaan ei taida sun tilanteessa paljoa auttaa.
Muuten hyvä, mutta 18-vuotias ei taida kohdunpoistoa vain saada. -ap
Vierailija kirjoitti:
Pyydä resepti Cyklokapronii!!
Kiitos, pitääkin kysellä kummastakin lääkkeestä!
Moi pillerit aiheuttivat minullekin vesiputousmaiset vuodot! Niistä eroon siis heti. Minulla on yhdistelmä Mirena + primolut (jota yleensä käytetään kuukautisten siirtoon). Käytän primoluteja lääkärin ohjeen mukaan 6kk ja sitten kuukauden tauko jonka jälkeen taas 6kk. Pärjään nykyisin lähestulkoon pelkillä pikkuhousunsuojilla. Vuodotonta aikaa on kuukaudesta 3 viikkoa ja viikon verran tulee aivan pientä vuotoa. Annokseni on 5mg:vrk jota saan itse nostaa 10mg:aan viikoksi jos vahvempaa vuotoa rupeaa tulemaan. Tuon viikon jälkeen jatkan ilman taukoa 5mg annostuksella.
Harmillisen moni gyne uskoo että pillerit (minä ja yhdistelmät) ovat kaikille apuna vuotoon ja kipuihin. Niin ei ole! Osalla kuten minulla ja nähtävästi sinulla ap ne vaan pahentavat tilannetta. Itse taistelin tästä neljän gynen kanssa yli 10v kunnes löysin gynen joka tiesi paremmin kuin edelliset.
minipillerit eivät ole yhdistelmäpillereitä, vaan e-pillerit ovat, joten e-pillerit voivat vähentää vuotoa, minipillerit taas eivät, yleensä lisäävät vaan.
varaa aika yksityiselle, niin saat kunnon lääkärin.
Endo siis on suljettu pois gynellä? onko ferritiini mitattu? alhainen ferritiini aiheuttaa runsaampaa vuotoa.