Runsaat kuukautiset, vaikka minipillerit ja hormonikierukka käytössä
Olen 18v tyttö ja endometrioosia ei ole ainakaan todettu. Kktiset alkoivat 15v ja olivat heti alusta alkaen tosi kivuliaat ja runsaat, niin että kuukautiskuppi + yöside -yhdistelmäkin petti n. 3:ssa tunnissa. Kävin sitten gynellä asentamassa Mirena-hormonikierukan, koska gyne sitä suositteli. Muutaman kuukauden se auttoikin, mutta sitten taas aloin vuotamaan kuin seula ja mahakivut palasivat.
No nyt syyskuun alussa menin uudestaan gynelle tarkistamaan, että oliko kierukka paikoillaan. Olihan se, gyne sanoi vain, etttä kohdun limakalvo on niin paksu ja siksi kierukka ei pysty vuotoa hillitsemään. Hän antoi lisäksi minipillerit(desogestrel sandoz), koska en veritulppariskin vuoksi pysty e-pillereitä syömään.
Nyt olen siis syyskuun alusta asti joka päivä, samaan kellonaikaan,noita pillereitä syönyt. Kivut ovat hieman lieventyneet, mutta edelleenkin minä vuodan ja vuodan ja vuodan erittäin runsaasti. Minua turhauttaa tilanne erittäin paljon.
Siis, olisiko kellään mitään ehdotuksia, miten toimia? En enää vain jaksa vuotaa ja olla lähes toimintakyvytön kerran kuussa pelkkien menkkojen takia...
Kommentit (26)
Pyydä lämpöpallohoitoa. Tai vaadi sitä. Niin nuo vanhemmatkin potilaat osaa vaatia vaikka mitä..
Nuo pillerit ainakin minulla aiheutti sellaisen tulvavuodon että tuli lopulta anemia.
Onko sinulta tutkittu hyytymätekijät vai pelkästään sukulaisten mukaan oletettu?
Itselläni oli joskus minipillerit, eivät tosin tuon merkkiset. Vuoto oli järkyttävän runsasta, kesti 2 viikkoa. Sitten 2 viikon tauko ja sama taas. 3 kk kestin tuota ja sen jälkeen en ikinä ole moisiin sattunut.
Jotkut sanovat särkylääkkeitten säännöllisen käytön kuukautisten aikana hillitsevän vuotoa. Mutta mikähän särkylääke oli kyseessä? Vaikka aapee taitaa jo syödä särkylääkkeitä, jos on kipujakin?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulta tutkittu hyytymätekijät vai pelkästään sukulaisten mukaan oletettu?
Meillä on lähisuvussa useampi veritulppatapaus joiden takia ensin kiellettiin kaikki yhdistelmävalmisteet. Parin eri minipillerin jälkeen jotka saivat aikaan jatkuvan vuodon ja pitkän listan muita haittoja (meinasi siinä sivussa parisuhdekin mennä) päädyttiin siihen ettei voi laittaa kierukkaa tai kapselia eikä niillä pillereillä ainakaan jatkaa.
Siinä vaiheessa pääsin verikokeisiin ja tulos oli ettei minulla riskiä veritulppaan ole. Käyn aina välillä uudelleen tarkistamassa mutta pitkään sai kitua kun ensin tehtiin vain oletus sukulaisten mukaan eikä heti tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä lämpöpallohoitoa. Tai vaadi sitä. Niin nuo vanhemmatkin potilaat osaa vaatia vaikka mitä..
Gyne tuskin suostuu, kun ap on niin nuori. Raskautuminen on kielletty lämpöpallohoidon jälkeen.
Caprilon niukentaa vuotoa. Kumma kun lääkäri ei tuota määrännyt.
Itselläni ihmeteltiin vuosia kohdun paksua limakalvoa. Lopulta siitä otettiin näyte ja limakalvo osoittautuikin koko kohdun alueelle levittäytyneeksi epätyypilliseksi polyypiksi. Tuo uusiutui aina mekaanisen poiston jälkeen ja lopulta päädyttiin poistamaan koko kohtu. Mun kohdunpoistoon vaikutti tosin myös muut gyn. sairaudet.
Vierailija kirjoitti:
On tutkittu -ap
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sanovat särkylääkkeitten säännöllisen käytön kuukautisten aikana hillitsevän vuotoa. Mutta mikähän särkylääke oli kyseessä? Vaikka aapee taitaa jo syödä särkylääkkeitä, jos on kipujakin?
Syön, burana+panadol, ei auta
Vaihda pillereitä. Minipillerit aiheuttaa runsasta vuotoa.
Ap, paljon ymmärrystä täältä sulle.
Olisi tärkeää päästä sellaiselle gynelle, joka on erikoistunut vuotohäiriöihin, endomterioosiin ja muihin kohdun limakalvoon vaikuttaviin häriötiloihin/sairauksiin.
Ootko isosta kaupungista vai pieneltä paikkakunnalta?
Onko sulla varaa käydä yksityisellä? Saatko asiassa tukea lähipiiristä?
Onko Caprilon kielletty noiden hyytymähommien takia?
Jos et lapsia halua niin kohdun poistoon.
Raskaus voi myös auttaa tossa, mutta kumpikaan ei taida sun tilanteessa paljoa auttaa.
Heti lääkärille vaatinaan resepti pronaxeeniin. Käytän 500mg 1-2 tablettia tarpeen mukaan kuukautisten aikana.. normi-buranat yms. ovat ihan tehottomia omalla kohdallani. Kannattaa selvittää onko sinulla verenvuototaipumus - itseltäni löytyi sellainen ja näin jälkikäteen en voi kuin ihmetellä, ettei yhdelläkään lääkärillä ollut käynyt asia mielessä (haavat yms. vuotaa eivätlä tyrehdy).
Vierailija kirjoitti:
Ap, paljon ymmärrystä täältä sulle.
Olisi tärkeää päästä sellaiselle gynelle, joka on erikoistunut vuotohäiriöihin, endomterioosiin ja muihin kohdun limakalvoon vaikuttaviin häriötiloihin/sairauksiin.
Ootko isosta kaupungista vai pieneltä paikkakunnalta?
Onko sulla varaa käydä yksityisellä? Saatko asiassa tukea lähipiiristä?Onko Caprilon kielletty noiden hyytymähommien takia?
Hei, anteeksi myöhäinen vastaus
Olen pieneltä paikkakunnalta, itselläni ei olisi varaa käydä yksityiseltä, mutta voisin tietysti asiaa vanhemmiltani, jos he voisivat maksaa ainakin osan.
En saa oikein tukea, äidin mielestä menkat kuuluvat vain jokaisen naisen elämään, eikä niistä pitäisi ulista, sillä kaikilla muillakin on ne. Isää ei "naisten asiat" kiinnosta ja siskollani on erittäin helpot menkat, joten ei hänkään tue, vaan sanoo, että syö lisää buranaa.
Caprilonista en tiedä, en ole siitä kuullutkaan kuin vasta nyt.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Heti lääkärille vaatinaan resepti pronaxeeniin. Käytän 500mg 1-2 tablettia tarpeen mukaan kuukautisten aikana.. normi-buranat yms. ovat ihan tehottomia omalla kohdallani. Kannattaa selvittää onko sinulla verenvuototaipumus - itseltäni löytyi sellainen ja näin jälkikäteen en voi kuin ihmetellä, ettei yhdelläkään lääkärillä ollut käynyt asia mielessä (haavat yms. vuotaa eivätlä tyrehdy).
Kiitos vinkistä, tämän viikon pe on gyneaika!
nostan