Selvittämätön asia/tapahtuma joka on jäänyt vaivaamaan?
Itsellä on useampia, mutta laitan tähän yhden noin niinkuin esimerkin vuoksi.
Olin n. 15-vuotias kun aloin saada kännykkääni soittoja joltain naiselta joka syytteli minua siitä että olen hänen miehensä panopuu. Olin ujo ja hiljainen enkä tiennyt miten reagoida, joten ilmoitin vain että naisella taitaa nyt olla väärä henkilö kyseessä. Nainen raivostui tästä ja aloitti "niin varmaan" -raivoamisen ja että tietenkin kiellän tekoseni, kuinkas muutenkaan!
Mitä tuohon voi sanoa?
Tämä nainen soitti aina silloin tällöin ja kysyi jotain tyyliin "Niin voisiks kertoa missä mun mies oli tiistaina?". Oli sellainen poissaoleva häiriintyneisyys aina äänessä joka jotenkin kylmäs. Tuli mieleen oma äitini joka oli todella epävakaa.
Viimeisen kerran kuulin tästä naisesta kun olin perheeni kanssa lomalla Espanjassa. Nainen sanoi että on nyt tulossa minua vähän moikkaamaan. Sanoin että tulee pitkä matka (ja kallis puhelu) kun ollaan ulkomailla. Kerroin vielä viimeisen kerran olevani teinityttö jolla ei ole ollut suhdetta kehenkään vastakkaisen sukupuolen edustajaan, ja että isäni sattuu olemaan tässä vieressä jos hän haluaa rupatella. Puhelu katkesi enkä kuullut hänestä enää toiste.
Tässä jäi vaivaamaan kaksi asiaa:
1) Numeroni oli salainen. Sitä ei löytyisi kenenkään kaiman nimellä numeropalvelusta. Kuka antoi numeroni?
2) Nainen tiesi etunimeni, eli soitti minulle nimen perusteella. Onko liian uskomaton sattuma että nainen oli näppäillyt numeron väärin mutta jahtasi samannimistä tyyppiä?
3) Jos olisikin käynyt niin ettei numero jostain syystä olisikaan salainen, liittymä oli isäni nimissä, ei minun.
Tästä kohta 20 vuotta aikaa mutta joskus tulee mieleen mitä häirikölleni kävi. Mistä hän tuli ja minne hän meni? Oliko nörtin näköinen teinityttö hänestä oikeasti uhka, vai olinko väärä henkilö? En edes tuntenut ketään aikuista miestä joka ei olisi ollut minulle sukua. Ja tämä nainen oli selvästi vanhempi, ja naimisissa.
Millaisia mysteerejä ja selvittämättömiä teillä on?
Kommentit (7965)
Ihmettelen kovasti. kirjoitti:
Eräänä päivänä pari viikkoa sitten kuului yllättäen kaksi melko voimakasta ääntä peräkkäin. Ensin kuului toinen ääni, välissä oli korkeintaan sekuntti väliä ja sitten kuului toinen ääni. Ne olivat melko voimakkaita ääniä ja kuulostivat siltä kuin jotain vuorta olisi räjäytetty. Minua ihmetyttää, kun esim. paikallislehdessä ei ole kerrottu mitään näiden äänten syystä eikä kukaan muu ole ilmeisesti kuullut niitä. Olin silloin jo kotipihassa, mutta esim. kukaan naapuri ei ole kuullut niitä ääniä kun kysyin asiasta heiltä vaikka heitä oli taatusti kotonaan kun ne äänet kuuluivat.
Olisiko yleisen hälytysjärjestelmän kuukausittainen testaus kyseessä? Muistan itsekin ihmetelleeni äippälomalla jumalatonta ”sumutorvea” ja selvisi, että hälytyssignaalin/merkkiäänen toimivuus testataan joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Eräänä päivänä pari viikkoa sitten kuului yllättäen kaksi melko voimakasta ääntä peräkkäin. Ensin kuului toinen ääni, välissä oli korkeintaan sekuntti väliä ja sitten kuului toinen ääni. Ne olivat melko voimakkaita ääniä ja kuulostivat siltä kuin jotain vuorta olisi räjäytetty. Minua ihmetyttää, kun esim. paikallislehdessä ei ole kerrottu mitään näiden äänten syystä eikä kukaan muu ole ilmeisesti kuullut niitä. Olin silloin jo kotipihassa, mutta esim. kukaan naapuri ei ole kuullut niitä ääniä kun kysyin asiasta heiltä vaikka heitä oli taatusti kotonaan kun ne äänet kuuluivat.
Olisiko yleisen hälytysjärjestelmän kuukausittainen testaus kyseessä? Muistan itsekin ihmetelleeni äippälomalla jumalatonta ”sumutorvea” ja selvisi, että hälytyssignaalin/merkkiäänen toimivuus testataan joka kuukausi.
Noin pari viikkoa sitten aamupäivällä kuulin samanlaiset äänet. Kumea maatapitkin etenevä paukahdus ja perään toinen. Ruotsin puolella oli ollut maanjäristyksiä kahdessa paikassa noihin aikoihin. Arvelin, että liittyisivät tähän. Kumman vähän asiasta on miswsään puhuttu. Täytyyhän olla muitakin kuulijoita.
Kissa muuten kuuli äänet myös ja kuunteli ihmeissään.
Olin 13-vuotiaana kuorossa ja menimme kuoromatkalle toiselle paikkakunnalle. Meidät majoitettiin paikalliseen kouluun. Yöllä ikkuna oli auki luokassa, jossa me nukuimme. Aamulla ikkunanrakoon oli ilmestynyt raaka makkara. Olisi hauska tietää, kuka sen siihen laittoi ja miten kukaan meistä ei herännyt siihen.
Rakennukset elää (routa, lämpötilan vaihtelu) ja jokin pitkään jännityksessä ollut rakenne saattaa antaa "periksi" (ei siis tarkoita että seinä kaatuu). Tästä voi aiheutua tuollainen pamaus, aika tyyppillistä ainakin pientaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mikään kummallinen juttu, mutta olen silti jäänyt miettimään.
Kävin yhdeksännen luokan täysin uudessa koulussa. Edellisessä koulussa mua oli kiusattu ja olin tästä syystä todella ujo ja hiljainen. Jäin uudessa koulussa myös porukan ulkopuolelle, vaikka varsinaisesti mitään kiusaamista ei enää ollut. Ensimmäisellä musiikin tunnilla kerrottiin, että kaikkien on tehtävä esitelmä ja koe, muuten ei pääse läpi. Oltiin syyskuun lopussa ja oli mun vuoro pitää esitelmä. Aloin lintsaamaan enkä mennyt tunneille moneen viikkoon. Musiikkia oli siis kerran viikossa. Wilmassa oli jotain 7-8 poissaolomerkintää ennen joulua. Joulun jälkeen tulin kipeäksi ja edelleen lintsasin tunneilta. Lopulta hiihtolomien jälkeen uskaltauduin tunnille niin opettaja oli kuin mua ei olisi. Piti nimenhuutoa listalta, mutta mun nimeä ei ollut siellä. Olin ihan hämilläni, mutta en uskaltanut tehdä mitään. Sen jälkeen olin tunneilla ja loppukeväästä olin kipeenä. Kun menin vikoille tunneille muut saivat kokeita takaisin. Mä en koska en ollut kokeessa tai ees tiennyt milloin se on. Muistan vaan, että jännitin koko aika koska joku ilmottaa etten pääse läpi liiallisten poissaolojen takia. Todistuksessa mua odotti yllätys, sain musiikin numeroksi seiskan. Koulussa oli tarkka kuri poissaolojen suhteen ja jotain toista oppilasta uhkasi ehdot jos ei tee rästikokeita. Miksi mulla ei kukaan sanonut mitään? Miksi olin lintsailujen jälkee kuin ilmaa? Katsoiko opettaja kaikki läpi sormien?
Mun vanhemmat ei käyttänyt Wilmaa, joten he eivät tienneet. Osallistuin muiden aineiden tunneille. Musiikkia oli perjantain iltapäivästä ja sopivasti hävisin aina ennen sitä viikonlopun viettoon..
Jospa musiikinopettaja olikin viisas ja näki tilanteesi eikä halunnut kiusata sinua. Opettajat ovat myös voineet puhua asiasta keskenään. Todennäköisesti olet muillakin tunneilla ollut syrjäänvetäytyvä.
Itsekin säästyin englannin esitelmältä. Olin muutenkin surkea siinä aineessa ja samaten todella yksinäinen luokassa.Opettaja taisi pari kertaa kysyä, että pidänkö sen esitelmän kohta, mutta sitten "unohti" asian. Muuten tämä opettaja oli aina aika tarkka siitä, että kaikki tehtävät oli tehty ja kirjalliset esitelmät jne palautettiin. Sen takia en usko, että oikeasti unohti asiaa. Itse en ollut edes tunneilta pois. Nyt jälkeen päin ajatellen se oli opettajalta hieno teko, koska olin tosi yksinäinen koulussa ja monet esitelmät siellä olivat kamalia muiden kuittailunkin takia. Jälkeenpäin kuulin, että toisessa ryhmässäkin oli tyttö joka oli säästynyt esitelmältä. Hänkin oli ujo. Toisaalta tämä ei tietenkään ollut ehkä oikein muita kohtaan, mutta siinä koulussa koin, että ei tapahtunut suurtakaan rikosta jos minun koulunkäyntiäni näin vähän helpotettiin. Muuten teinkin sitten kaikki tehtävät hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Miten hän kykeni siihen? kirjoitti:
Eräs jo kuollut sukulainen oli jonkinlainen mysteeri eläessään. Hän oli kehitysvammainen, ei osannut pitää huolta itsestään kunnolla eikä osannut lukea, kirjoittaa, ei oppinut tuntemaan kelloa, rahan arvoa, viikonpäiviä, kuukausia tms. Hän oli siis aikuisenakin melko pienen lapsen tasolla henkisesti, mutta hänellä oli kummallinen kyky osata laskea päässään vaikeita laskutehtäviä erittäin nopeasti. Jos häneltä kysyi vaikka, että paljonko on 14 kertaa 32, niin hän oli hiljaa ehkä noin puoli minuuttia ja sitten kertoi oikean vastauksen. Kun sitten kysyit häneltä, että miten hän osaa ratkaista tuollaisen asian mielessään, niin hän vastasi, että "En tiedä" tai "Se on minun päässäni". Valitettavasti hän kuoli vain vähän yli 20-vuotiaana melko pian sen jälkeen kun tämä kyky huomattiin. Vaikka hän osasi siis laskea tuollaisia laskutehtäviä mielessään, niin hän ei kuitenkaan ymmärtänyt matematiikan alkeista mitään eikä osannut esimerkiksi kertoa, että onko luku 10 isompi vai pienempi kuin luku 5. Kun hän laski jotain laskua mielessään, niin hänestä näki, että hän oli erittäin keskittynyt ja hän jollain ihmeellisellä tapaa ratkaisi tehtävää mielessään.
autistinen
Voisiko hän olla myös idiot savant? Ei ole mikään selvittämätön asia tai tapaus.
Olime miehen kanssa rivitalomme keittiössä, ikkuna auki ja kuulimme todella kovan norsun törähdyksen.
Syöttituolissa istunut lapsikin kuuli sen, ja sanoi silmät suurina "ot!" / (vähän niinkuin ohoh).
En ymmärrä, mikä hitto voi päästää tuollaisen äänen kun asutaan suomessa eikä savannilla :D Mikään vappupilli tai lelu tuskin tekee noin kovaa ja aidonkuuloista ääntä.
Vierailija kirjoitti:
meidän asunnosta kuuluu mitä ihmeellisempiä ääniä. Miehelleni en kaikesta ole viitsinyt kertoa ennenkuin nyt kun hän itse rupesi kertomaan kokemuksiaan.
Mm ollessani yövuorossa, mies on kotona kissojen kanssa niin keittiöstä kuuluu kuin muovipussia " puristeltaisiin" ja kumpikin kissa vieressä.
Kerran itse yöllä heräsin keittiöstä kantautuviin kolinoihin ja olin varma että meille oli murtauduttu, olin tällöin siis yksin kotona. No ei muuta ku tyhmänrohkeana hiivin hiljaa puhelin kädessä keittiön oviaukolle vain nähdäkseni tyhjän keittiön.
Lisäksi tavarat vaihtavat paikkaa ollessamme pois kotoa. Kissat kylläkin on rauhallisia joten joku kodin hyvä henki kyseessä joka edelleen rakastaa keittiötämme.
Hiiret pitävät aikamoista kolinaa,eikä minun kissani ole kuulevinaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Olime miehen kanssa rivitalomme keittiössä, ikkuna auki ja kuulimme todella kovan norsun törähdyksen.
Syöttituolissa istunut lapsikin kuuli sen, ja sanoi silmät suurina "ot!" / (vähän niinkuin ohoh).
En ymmärrä, mikä hitto voi päästää tuollaisen äänen kun asutaan suomessa eikä savannilla :D Mikään vappupilli tai lelu tuskin tekee noin kovaa ja aidonkuuloista ääntä.
Vuvuzela
Asuin muutama vuosi sitte kerrostalossa ja jostain syystä olin herännyt yöllä 2-3 välissä. Sängystä näki ulko-ovelle. Siinä hereillä ollessani pelästyin kamalasti kun postiluukku pamahti ja sieltä tuli kirjekuori. Meille ei ikinä tullut tuohon aikaan postia ja ovet ja portit taloon ja rappuun olivat öisin lukossa. Hain kirjeen, avasin sen ja luin. Kyseessä oli puhelinlasku jossa eräpäivä oli monta vuotta sitten ollut. Sitten vasta rupesin katsomaan että eihän se ollut minun nimissäni. Osoite oli oikea mutta väärä henkilö. Aamulla etsein naisen facebookista ja selitin asia. Nainen oli asunut asunnossa mutta muttanut 7vuotta sitten pois.
Kyllähän tälle joku selitys löytyy mutta niin erikoinen sattuma. Missä lasku oli noin kauan pyörinyt ja miksi se tuli minulle tuohon aikaan yöstä.
Lasku oli mennyt postin virheen takia jollekin toiselle samassa rapussa asuvalle, joka sitten ajatteli, että mahdollisimman vähän huomiota herättäen hipsii sen laittamaan yöllä oikeaan osoitteeseen. Ehkä oli unohtanut tehdä tuon aikaisemmin.
St1 ja painevesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Parikymppisenä heräsin varhain kesäaamuna kun en saanut unta ja lähdin pyöräilemään , koko kaupunki oli kummallisen autio eikä torilla ollut edes myyjiiä vaikka oli kaunis kesäaamu ja kello oli noin 6. Oli, kuin maailmanloppu olisi tullut. Palasin hämilläni kotiin ja jossain vaiheessa alkoi avoimen ikkunan kautta kuulua lasten ääniä ym . kaikki muuttui normaaliksi.
Olen kuullut tuollaisesta ilmiöstä ennenkin. En kyllä tiedä mistä se johtuu. Ajattelin vain, että haluaisit ehkä tietää, että muillakin on ollut samankaltaisia kokemuksia.
Oliko tuo kommentti läppä? Jos olet liikkeellä niin aikaisin, että teollistunut yhteiskunta vielä nukkuu, niin kaupunki voi tuntua autiolta. Yökulkijat ovat jo kotiutuneet ja torit tuskin aukeavat ennen seitsemää. Kaupunki on hiljaisimmillaan juuri viiden ja kuuden aikoihin.
Helsingin kauppatori kyllä aukeaa kuudelta ja nimenomaan torikauppiaat olivat ensimmäisiä liikkeellä olevia ihmisiä kärryineen, kun nuorena palailin kaupungin läpi bailaamasta (baarit menivät neljältä kiinni, eli jo hyvissä ajoin ennen kuutta alkoi olla elämää torin laitamilla). Eli veikkaisin, että kyse nimenomaan on henkilöstä, joka aiemminkin on liikkunut kaupungin varhaisaamussa ja tietää, mitä siellä voi olettaa kohtaavansa.
En tarkoittanut kommenttia läpäksi. Olen kuullut vastaavasta, esim. jotkut ovat olleet kotonaan ja yhtäkkiä kaikki kaupungin äänet ovat lakanneet kuulumasta pitkäksi aikaa eikä ulkona ole näkynyt ketään. Sitten taas äkkiä kaikki on palannut normaaliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Parikymppisenä heräsin varhain kesäaamuna kun en saanut unta ja lähdin pyöräilemään , koko kaupunki oli kummallisen autio eikä torilla ollut edes myyjiiä vaikka oli kaunis kesäaamu ja kello oli noin 6. Oli, kuin maailmanloppu olisi tullut. Palasin hämilläni kotiin ja jossain vaiheessa alkoi avoimen ikkunan kautta kuulua lasten ääniä ym . kaikki muuttui normaaliksi.
Olen kuullut tuollaisesta ilmiöstä ennenkin. En kyllä tiedä mistä se johtuu. Ajattelin vain, että haluaisit ehkä tietää, että muillakin on ollut samankaltaisia kokemuksia.
Oliko tuo kommentti läppä? Jos olet liikkeellä niin aikaisin, että teollistunut yhteiskunta vielä nukkuu, niin kaupunki voi tuntua autiolta. Yökulkijat ovat jo kotiutuneet ja torit tuskin aukeavat ennen seitsemää. Kaupunki on hiljaisimmillaan juuri viiden ja kuuden aikoihin.
Helsingin kauppatori kyllä aukeaa kuudelta ja nimenomaan torikauppiaat olivat ensimmäisiä liikkeellä olevia ihmisiä kärryineen, kun nuorena palailin kaupungin läpi bailaamasta (baarit menivät neljältä kiinni, eli jo hyvissä ajoin ennen kuutta alkoi olla elämää torin laitamilla). Eli veikkaisin, että kyse nimenomaan on henkilöstä, joka aiemminkin on liikkunut kaupungin varhaisaamussa ja tietää, mitä siellä voi olettaa kohtaavansa.
En tarkoittanut kommenttia läpäksi. Olen kuullut vastaavasta, esim. jotkut ovat olleet kotonaan ja yhtäkkiä kaikki kaupungin äänet ovat lakanneet kuulumasta pitkäksi aikaa eikä ulkona ole näkynyt ketään. Sitten taas äkkiä kaikki on palannut normaaliksi.
Itse olen tuo kommenttiasi läpäksi arvellut. Meillä tori aukeaa seitsemältä ja juuri 5-6 on kaikkein hiljaisinta. Jos ei silloin normaalisti liiku kaupungilla, voi hiljaisuus ja autious tuntua epätodelliselta.
Vierailija kirjoitti:
Lasku oli mennyt postin virheen takia jollekin toiselle samassa rapussa asuvalle, joka sitten ajatteli, että mahdollisimman vähän huomiota herättäen hipsii sen laittamaan yöllä oikeaan osoitteeseen. Ehkä oli unohtanut tehdä tuon aikaisemmin.
Jep, 7 vuotta aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuvuzela
Että mittee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin pari viikkoa sitten aamupäivällä kuulin samanlaiset äänet. Kumea maatapitkin etenevä paukahdus ja perään toinen. Ruotsin puolella oli ollut maanjäristyksiä kahdessa paikassa noihin aikoihin. Arvelin, että liittyisivät tähän. Kumman vähän asiasta on miswsään puhuttu. Täytyyhän olla muitakin kuulijoita.
Kissa muuten kuuli äänet myös ja kuunteli ihmeissään.
Juu, on se jännä että täällä Perämerellä on nyt parin vuoden sisään ollut yhtäkkiä useita maanjäristyksiä. Mutta eihän niistä kannata puhua, kun täytyy pitää yllä mielikuvaa, ettei meillä sellaisia ole ja on niiiin vakaa tää maaperä.
Maanjäristys kuulostaa vähän kuin voimakkaalta ukkosen jyrinältä tai siltä niin kuin viereisellä tiellä menisi jokin armottoman suuri ja äänekäs, maata tärisyttävä ajoneuvo. Se ääni ja järinä tavallaan liikkuu samalla lailla.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen laivan sumutorvi tai junan pilli, jota käytetään lähinnä silloin jos jotain on edessä. Tai sitten ylipäätään junan kirskunta. Voisiko olla joku niistä?
Näiden äänien kantautumiseen vaikuttaa paljon tuulen voimakkuus ja suunta sekä taustamelu. Joten joskus voi olla niin, että vaikka olisi vuosia asunut jossain, niin ei ole ennen osunut korviin. Esim. meillä ei päivisin huomaa junan ääniä ollenkaan, eikä sisällä yleensä muutenkaan, mutta jos tyynenä yönä sopivasti osuu ulos, niin melu on joskus ihan käsittämätön, kun juna jarruttaa tai vaihtaa raidetta tai mitä nyt sitten tekeekään. Tuohon kyllä liittyy aina myös kolinaa, siksi ne merkkiäänet tuntuisi todennäköisemmiltä.
Tai sitten voisiko olla myös joku esim. urheilujoukkueen kannustuksessa käytettävä torvi, tai ihan oikea soitin??
Vierailija kirjoitti:
Asuin muutama vuosi sitte kerrostalossa ja jostain syystä olin herännyt yöllä 2-3 välissä. Sängystä näki ulko-ovelle. Siinä hereillä ollessani pelästyin kamalasti kun postiluukku pamahti ja sieltä tuli kirjekuori. Meille ei ikinä tullut tuohon aikaan postia ja ovet ja portit taloon ja rappuun olivat öisin lukossa. Hain kirjeen, avasin sen ja luin. Kyseessä oli puhelinlasku jossa eräpäivä oli monta vuotta sitten ollut. Sitten vasta rupesin katsomaan että eihän se ollut minun nimissäni. Osoite oli oikea mutta väärä henkilö. Aamulla etsein naisen facebookista ja selitin asia. Nainen oli asunut asunnossa mutta muttanut 7vuotta sitten pois.
Kyllähän tälle joku selitys löytyy mutta niin erikoinen sattuma. Missä lasku oli noin kauan pyörinyt ja miksi se tuli minulle tuohon aikaan yöstä.
Täällä päin tulee Telian laskut samassa jakelussa aamun Turun Sanomien kanssa, eli siinä neljän aikaan aamuyöstä.