Täällä alkoi jo perinteinen jouluriita!
15 vuoden ajan on ollut pakko mennä anoppilaan jouluna. Nyt ilmoitin, että en lähde (sanoin jo syksyllä ja itseasiassa jo viime jouluna miehelle että ensi kerralla en mene) ja mies veti herneet nenään.
En jaksaisi tätä. Oikeasti. 15 vuoden jälkeen yksi joulu ilman anopin vittuillua, vaadinko todellakin liikaa?
Tiedän kyllä että palstalla aloittaja on aina väärässä, mutta senkin uhalla sana on vapaa...
Kommentit (41)
Pidä nyt pintasi ja muistuta miehelle että jo viime vuonna sanoit että oli viimeinen joulu anoppilassa.
Kyllä mies leppyy. Hän käyköön lasten kanssa syömässä äidillään,sinä nautit kotona rauhasta vaikka
hyvän kirjan,suklaan ja viinin parissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti se on niinkin, että kun 15 vuotta on toistettu samaa kaavaa, niin siitä poikkeaminen hätkähdyttää miestä aika lailla. Siinä mielessä miehen kanta on ihan ymmärrettävä.
Mutta eihän joulun kuulu kidutusta olla sinullekaan. Olisitteko siellä koko joulun?
Ei tarvi olla koko joulua luojan kiitos. Käydä vain syömässä. Ja kuunnella kuinka hän on raatanut, vaikka ei välitä joulusta yhtään ja mieluummin olisi ulkomailla. Ja kuinka inhottava olu taas lähteä jouluruuhkaan ostamaan lahjoja koska oli pakko. Ja kuinka hirveästi minä olen lihonut .
Ap
Etkö tosiaan halua ottaa tätä huumorilla, kun nyt kuitenkin olet jo valmiiksi noin vahvassa hengessä asian kanssa? Tuo olisi niin mehevä mahdollisuus.
Kun anoppi valittaa, että on raatanut, niin mene siihen mukaan: "Voi että niin taidat ollakin raatanut. Kaiken tämän tehnyt. Miten ihmeessä oletkin jaksanut. Ihan mahdottomasti kaikkea olet tehnyt. Laatikoita on ihan joka lajia. Ja rosollit ja kaikki. On noissa kova työ, pilkkoa nyt rosolliinkin punajuuret, porkkanat, suolakurkut, omenat. Kaikkiko olet ihan itse pilkkonut. Aika hurjaa."
Ja kohta kun anoppi ei välitä joulusta yhtään, niin puhallat vain tuulta purjeeseen: "Oikeastiko et välitä joulusta. No kukapa siitä välittäisi. Ulkomaille olisi tosiaan ihanaa päästä. Ai että kun makaisi vain palmun alla ja kuuntelisi aaltojen kohinaa. Tuoksuttelisi meri-ilmaa sieraimiin. Voi mieletön, kun olisikin ihanaa. Eihän tää joulu ole mitään. Mitä ihmettä tällaista juhlaa pitää edes viettää. Ihan tyhjänpäiväistä stressiä vain ihmisille. Ja rahankulua. Voi sitä rahankulun määrää. Ostoskeskuksen pihallakin oli viikonloppuna ihan joka ikinen parkkiruutu täynnä, ei saanut minnekään autoa. Autot vain kiersi kehää kytäten vapautuvia ruutuja."
Ja kun anoppi muistaa mainita, että olet lihonut, niin ole ihmeessä samaa mieltä: "Ai olenko lihonut. No niin taidankin. Näkyykö se päällekin? On se hurjaa, kun yhtään jo syö, niin heti alkaa vyötärölle kertymään. Olen kyllä yrittänyt lisätä salaattien syömistä. Ne ne ovat kyllä yleensä aika herkullisia. Päihittävät rosollit ja laatikot mennen tullen. Olisipa tänäänkin tarjolla enemmän salaatteja. No eipä siinä, voin niitä kotona taas tehdä. Vai että lihonut olen. En ole sitä kyllä niin kovasti ajatellut, mutta ehkä se sitten on niin, jos kerran se niin selvästi näkyy. Hyvä kun tuli puheeksi, että osaa taas kiinnittää huomiota. Alkoikin muuten saman tien tehdä mieli ananasmehua, se on hyvä aineenvaihdunnan boostaaja. Tai en tiedä onko se, mutta tulee siitä kyllä hyvä olo. Mun maha kai tykkää siitä."
Sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen on tärkeää. Etköhän sinä nyt parin tunnin ajan jaksa tsempata pitääksesi asialliset välit lastesi mummiin ja miehesi äitiin. Sen jälkeen saat rentoutua oman perheen kanssa.
Miksi olet suostunut tuohon yli 10 vuotta? Kyllä itselleni riittää yksi ikävä kokemus pysymään jatkossa poissa. Vai pitääkö miehesi mielestä esittää jotain häpifämiliä?
On vaikeeta. Itse olen tehnyt ulkomaan lomareissuja ilman aviomiestä, kun ei halunnut mukaan.
...maksamakkarakeitto, ei naksamakkarakeitto...
Tämän vuoksi ollaan AINA vaan oman perheen kanssa kotona joulut.Yhden kerran kokeiltiin sukujoulua, se riitti.
Miksi yhdestä päivästä tehdään niin helvetillinen numero ja stressin aihe? Mä ja mies ollaan jo 15 v sitten tehty selväksi että meille joulu on hermolepoa duunista ja ollaan kotona. Eipä ole kukaan hermostunut, päin vastoin, ei ainakaan meidän takia tarvi kenenkään saada joulunlaittostressiä.
Kyläillä 364 pv vuodessa muutenkin, silloin kun kaikille sopii,
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen on tärkeää. Etköhän sinä nyt parin tunnin ajan jaksa tsempata pitääksesi asialliset välit lastesi mummiin ja miehesi äitiin. Sen jälkeen saat rentoutua oman perheen kanssa.
Ymmärrän kyllä ap:n pointin ja sen, että mitta on täynnä.
Mutta kieltämättä silti minäkin ihmettelen, että miksi ap haluaa parin tunnin vierailun vuoksi pilata perheeltä koko joulun aatonaatonaatonaatosta asti. Onko tosiaan kivempaa riidellä neljä päivää kuin tsempata pari tuntia?
Mitä anoppi vastaa, kun sanot, että mikset sitten lähtenyt ulkomaille? Lisäät vielä, että ei olisi sitten meidänkään tarvinnut tulla tänne.
Toivottavasti lapsesikin ymmärtävät, että sinun pitää saada rentoutua jouluna eivätkä tule joulurauhaasi lapsineen häritsemään.
Että oikein yksinäistä ja rauhallista joulua sinulle koko loppuelämäksi.
Marttyyrius on ihan OK noissa vanhuksissa. Tuntuu kuuluvan ikääntymiseen. Ei sitä kannata ottaa raskaasti vaan antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Sen sijaan jos anoppi sanoisi minun lihoneen katsoisin, että se haluaa tosissaan keskustella asiasta minun kanssani, enkä lopettaisi ennen kuin lihomisasia olisi perusteellisesti käsitelty loppuun asti.
Tämä taktiikka muuten toimii erittäin tehokkaasti kaikenlaisiin painosta, hiuksista yms. letkauttelijoihin muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ap:n pointin ja sen, että mitta on täynnä.
Mutta kieltämättä silti minäkin ihmettelen, että miksi ap haluaa parin tunnin vierailun vuoksi pilata perheeltä koko joulun aatonaatonaatonaatosta asti. Onko tosiaan kivempaa riidellä neljä päivää kuin tsempata pari tuntia?
Ainoa selitys, minkä keksin, on että he vierailevat anopin luona ainoastaan jouluisin. Muutoin luulisin, että on ihan sama kestääkö anoppia pari tuntia loppiaisena vai jouluna. Jos muille on tärkeää tehdä lyhyt vierailu jouluna, niin voisin sen tehdä ja jättää vastaavasti loppiaisena tai 24.2.2018 tehtävän vierailun väliin ja viettää silloin laatuaikaa yksinäni ja rentoutua.
Mä en lähde mielelläni anoppilaan, vaikka appivanhemmissa ei ole mitään vikaa, vaan ovat mukavia ihmisiä!
Mun mies tietää tämän kyläilyvastaisuuteni, eikä pakota koskaan menemään. Kun ei pakoteta, on helpompi välillä lähteäkin. Itsellä ei voisi kyllä koskaan olla tilannetta jossa toinen käyttäytyisi röyhkeästi, sillä selvitän sellaiset tilanteet heti kun niitä tulee, niin ei pääse kertymään tilannetta, jossa "asiat vain lipuivat siihen".
Jos anoppi kysyisi olenko lihonut, vastaisin kysymykseen kysymyksellä siitä että onkohan tuo nyt aivan kohtelias ja sopiva kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti se on niinkin, että kun 15 vuotta on toistettu samaa kaavaa, niin siitä poikkeaminen hätkähdyttää miestä aika lailla. Siinä mielessä miehen kanta on ihan ymmärrettävä.
Mutta eihän joulun kuulu kidutusta olla sinullekaan. Olisitteko siellä koko joulun?
Ei tarvi olla koko joulua luojan kiitos. Käydä vain syömässä. Ja kuunnella kuinka hän on raatanut, vaikka ei välitä joulusta yhtään ja mieluummin olisi ulkomailla. Ja kuinka inhottava olu taas lähteä jouluruuhkaan ostamaan lahjoja koska oli pakko. Ja kuinka hirveästi minä olen lihonut .
ApEtkö tosiaan halua ottaa tätä huumorilla, kun nyt kuitenkin olet jo valmiiksi noin vahvassa hengessä asian kanssa? Tuo olisi niin mehevä mahdollisuus.
Kun anoppi valittaa, että on raatanut, niin mene siihen mukaan: "Voi että niin taidat ollakin raatanut. Kaiken tämän tehnyt. Miten ihmeessä oletkin jaksanut. Ihan mahdottomasti kaikkea olet tehnyt. Laatikoita on ihan joka lajia. Ja rosollit ja kaikki. On noissa kova työ, pilkkoa nyt rosolliinkin punajuuret, porkkanat, suolakurkut, omenat. Kaikkiko olet ihan itse pilkkonut. Aika hurjaa."
Ja kohta kun anoppi ei välitä joulusta yhtään, niin puhallat vain tuulta purjeeseen: "Oikeastiko et välitä joulusta. No kukapa siitä välittäisi. Ulkomaille olisi tosiaan ihanaa päästä. Ai että kun makaisi vain palmun alla ja kuuntelisi aaltojen kohinaa. Tuoksuttelisi meri-ilmaa sieraimiin. Voi mieletön, kun olisikin ihanaa. Eihän tää joulu ole mitään. Mitä ihmettä tällaista juhlaa pitää edes viettää. Ihan tyhjänpäiväistä stressiä vain ihmisille. Ja rahankulua. Voi sitä rahankulun määrää. Ostoskeskuksen pihallakin oli viikonloppuna ihan joka ikinen parkkiruutu täynnä, ei saanut minnekään autoa. Autot vain kiersi kehää kytäten vapautuvia ruutuja."
Ja kun anoppi muistaa mainita, että olet lihonut, niin ole ihmeessä samaa mieltä: "Ai olenko lihonut. No niin taidankin. Näkyykö se päällekin? On se hurjaa, kun yhtään jo syö, niin heti alkaa vyötärölle kertymään. Olen kyllä yrittänyt lisätä salaattien syömistä. Ne ne ovat kyllä yleensä aika herkullisia. Päihittävät rosollit ja laatikot mennen tullen. Olisipa tänäänkin tarjolla enemmän salaatteja. No eipä siinä, voin niitä kotona taas tehdä. Vai että lihonut olen. En ole sitä kyllä niin kovasti ajatellut, mutta ehkä se sitten on niin, jos kerran se niin selvästi näkyy. Hyvä kun tuli puheeksi, että osaa taas kiinnittää huomiota. Alkoikin muuten saman tien tehdä mieli ananasmehua, se on hyvä aineenvaihdunnan boostaaja. Tai en tiedä onko se, mutta tulee siitä kyllä hyvä olo. Mun maha kai tykkää siitä."
Miksi ihmeessä pitäisi? Voi aivan hyvin jättäytyä pois.
Vierailija kirjoitti:
Mitä anoppi vastaa, kun sanot, että mikset sitten lähtenyt ulkomaille? Lisäät vielä, että ei olisi sitten meidänkään tarvinnut tulla tänne.
Pieni eläke? Kaikki rahat mennyt lahjoihin?
Meilläkin on juuri pääsiäisriitä ilmiliekeissä.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että jouluisin lennetään pitkin maata edestakaisin. Pahimmassa tapauksessa lapsilla ei ole koskaan omaa kotijoulua, vaan ensin käydään yhden vanhemman vanhempien luona ja sieltä matkusttetaan suoraan toisen vanhempien luo.
Jos minä olisin sinun äitisi, olisin ehdottomasti vaatinut, että vietätte joka toisen joulun meillä. Todellisuudessa pidän itsestään selvänä, että omat lapseni tulevat viettämään sitten aikanaan perhejoulut omassa kodissaan niin kuin minäkin olen tehnyt.
Sinun sijassasi ostaisin anopille lahjaksi joulumatkan johonkin kivaan paikkaan.
Olethan vääntänyt miehelle rautalangasta, että sanoit tämän saman asian jo vuosi sitten. Ja olet muistuttanut vuoden mittaan. Ja että et voi sille mitään, jos mies ei ymmärrä selvällä suomella sanottua muutamaa lausetta. Ja jos ymmärtämättömyys on siitä kiinni, että mies ei halua ymmärtää, niin siihen auttaa vain peiliin katsominen, ei sinulle kiukuttelu.