Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko lapsen oltava poissa päivähoidosta kun vanhemmilla on vatsatauti?

Vierailija
21.12.2017 |

Itselläni alkoi ti-ke välisenä yönä, miehellä ke keskipäivän aikaan. Kumpikaan ei ole tänään enää oksentanut, lapsi ollut eilisen ja tän päivän poissa päivähoidosta. Mahtaako tarttua vielä häneenkin eli uskaltaako huomenna viedä hoitoon vai ei, mitä sanoo alan asiantuntijat?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin, eihän sitä lasta voi yksin jättää kotiinkaan, kun vanhemmat menevät töihin.

Vierailija
2/12 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veisin, eihän sitä lasta voi yksin jättää kotiinkaan, kun vanhemmat menevät töihin.

Mietin vaan et voiko hän kantaa jotain pöpöjä silti, mutta ei ole vielä vaan tullut kunnolla kipeeksi. Mistäs sen sitten tietää...? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks toi mee vähän perseennuolennaks? Toi on aivan käsittämätön "sääntö" että lasta ei viedä hoitoon jos vanhempi on kipeä. Kerran olin kunnon flunssassa ja yleiskunto oli hemmetin heikko joten tottakai mä heivasin poitsun hoitoon kun hän oli terve. Siellä hoitaja sanoi tästä että lasta ei tulisi tuoda jos äiti on kipeä. Ärähdin vaan että täältä se flunssa on tullutkin. (Poitsu parani siis ennen minua ja yli puolet ryhmästä oli tässä taudissa) Tämähän ei todellakaan koske hoitajia. Kerran jos toisenkin joku hoitaja levittänyt tautia.

Vierailija
4/12 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsatauti on niin herkkä tarttumaan, että on pieni ihme, jos ei lapsi sitä nyt ole saanu. Vain jos olette noudattaneet leikkaussalihygieniaa, ei lapsi sitä ole saanu.

Varaudu siis, että yöllä alkaa lentää yrjö. Tukka kiinni yöksi, kaikki hahtuvat pinneillä kiinni, ämpäri sängyn viereen, talouspaperirulla myös, lakanan päälle voi levittää myös froteepyyhkeen ja varmista, että patjassa on kosteussuoja lakanan alla.

Terveisin äiti, jonka perheessä on vatsatauti jokakeväinen riesa.

Ja en veisi huomenna, kohtahan on joulukin. Pitäkää rokulipäivä huominen.

Vierailija
5/12 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi oireetonta päivää pitää olla kotona. Aikuistenkin.

Vierailija
6/12 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi oireetonta päivää pitää olla kotona. Aikuistenkin.

Kerro tuo meidän työterveyslääkärille.

Vierailija
7/12 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä veisi. Se on sitten kiva kun lapsi alkaa päiväkodissa oireilemaan ja tartuttaa muut. Pari päivää kannattaa odottaa. Töihinkään ei saisi mennä ennen kun on 2-3 oireetonta päivää. Meillä hoitoalalla ollaan tosi tarkkoja tosta että töihin ei tulla esim noron jälkeen ennen kun noin oireettomat on täyttyneet

Vierailija
8/12 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko olla lainkaan pois. Tai en tiedä onko eri päiväkodeilla eri linjauksia, meillä ainakin saa tuoda hoitoon jos vanhemmat on sairaana.

Vierailija
9/12 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks toi mee vähän perseennuolennaks? Toi on aivan käsittämätön "sääntö" että lasta ei viedä hoitoon jos vanhempi on kipeä. Kerran olin kunnon flunssassa ja yleiskunto oli hemmetin heikko joten tottakai mä heivasin poitsun hoitoon kun hän oli terve. Siellä hoitaja sanoi tästä että lasta ei tulisi tuoda jos äiti on kipeä. Ärähdin vaan että täältä se flunssa on tullutkin. (Poitsu parani siis ennen minua ja yli puolet ryhmästä oli tässä taudissa) Tämähän ei todellakaan koske hoitajia. Kerran jos toisenkin joku hoitaja levittänyt tautia.

Minusta ei todellakaan ole mitään perseennuolintaa, kohta on jouluvknl ja vain todella ajattelematon ja itsekäs vanhempi ei ajattelisi yhtään hoidettavan lapsensa kaverien perheitä tai hoitotätejä! Mieti nyt miltä tuntuisi olla joulun pyhät vatsataudissa, ehkä vuoden huonoin ajankohta.

Vierailija
10/12 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan et voiko hän kantaa jotain pöpöjä silti, mutta ei ole vielä vaan tullut kunnolla kipeeksi. Mistäs sen sitten tietää...? Ap

Pöpöt kiertää päiväkodissa jatkuvasti, osa kantajista on oireettomia ja valtaosa taudeista tarttuu jo päiviä ennen ensimmäisenkään oireen alkamista. Älä mieti liikaa, jos sinulla, miehelläsi tai lapsella ei ole oireita, niin hoitoon vain. Ei ole työnantajienkaan kannalta oikein, että jäädään kotiin kun "saattaa olla että lapsi sairastuu". Kalliiksi tulisi jos kaikki tekisi niin.

Itse päiväkodin työntekijänäkin menen töihin heti kun vatsatauti oireet on menneet ohitse ja joskus olen töissä vatsatautisenakin, jos oireet eivät ole kovin selvät (tulee vaikka kerran ripuli ja siinä se).

Vierailija
11/12 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vielä veisi. Se on sitten kiva kun lapsi alkaa päiväkodissa oireilemaan ja tartuttaa muut. Pari päivää kannattaa odottaa. Töihinkään ei saisi mennä ennen kun on 2-3 oireetonta päivää. Meillä hoitoalalla ollaan tosi tarkkoja tosta että töihin ei tulla esim noron jälkeen ennen kun noin oireettomat on täyttyneet

Minä olen hoitoalalla ja kerran ei jatkettu sairaslomaa mulle, koska terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että vatsatauti ei voi kestää yli kahta päivää. Menin siis vatsatautisena töihin.

Sairaala voi olla eri asia.

Vierailija
12/12 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkään vatsataudin jälkeen pitäisi pysyä kotona?

Norovirus tarttuu erittäin helposti. Sairastunut voi tartuttaa muita vielä pari päivää sen jälkeen, kun oireet ovat jo ohi. Oireettomia kotipäiviä olisi siis hyvä olla kaksi.

Taudinaiheuttajat myös elävät yllättävän pitkään pinnoilla, joten tehokas siivous on tarpeen. Jos oksennusta on mennyt matolle tai sohvalle, niistä voi saada tartunnan vielä yli viikon jälkeen.

Asiantuntijana lastentautien ja lasten infektiosairauksien erikoislääkäri Marjo Renko.

https://www.vauva.fi/artikkeli/perhe/arki/5-tehokkainta-keinoa-ehkaista…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi