Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluapu ja ihmisten ahneus

Vierailija
21.12.2017 |

Mulla on mennyt usko ihmisiin ja noihin apukeräyksiin.

Paikallisessa Facebook-ryhmässä nuori kahden lapsen äiti päivitti tähän tapaan: "Synkkä joulu tulossa. :'( Ei olla saatu vielä yhtään jouluapua tai ruokaa. :'( Miten pärjätään joulun yli ilman rahaa. :'( Lapsillekaan ei ole lahjoja. :'("
Ainut vaan, että sama ihminen etsi jouluapua jo muutama viikko sitten ja sai sitä jo silloin. Kuinka ahne ja kiittämätön voi ihminen olla? Tyhmäkin kaiken lisäksi, kun päivitti tuon samaan ryhmään, josta sai muutama viikko sitten sekä lahjoja lapsilleen että laatikkoruokia hyväsydämisiltä lahjoittajilta. Muutama lahjoittaja kommentoi siihen uuteen postaukseen aika kärkkääseen sävyyn, enkä voinut kuin tykätä kommenteista. Hetki sitten kävin katsomassa, niin koko julkaisu oli poistettu. Kyllä jotkut sitten kehtaavat käyttää aina tilaisuutta hyväkseen.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskeleva kahden lapsen yksinhuoltaja. Ei ole varaa laittaa räpsyripsiä tai käydä kovinkaan usein vaikka kampaajalla. En tupakoi, en dokaa. Ja kyllä mulla on varaa joulu lapsille järjestää. Ruoat ja lahjatkin. Samoin on ollut varaa ostaa lapsille esim. talvivaatteet tänä syksynä. Joulupaketteja tulee myös suvulta yllinkyllin. Tiukkaa on rahan kanssa välillä, mutta ei mulle tulisi mieleenkään kerjätä jouluapua missään, koska en koe sitä oikeasti tarvitsevani. Sen myönnän, että nämä syksyn koronalisät tulivat tarpeeseen. Saan sillä mm. itselleni ja teinille uudet puhelimet vanhojen tilalle sillä. Ja sain laskukasaa maksettua ilman kauheaa stressiä.

Mutta aivan varmasti on perheitä, joissa jouluavulle on aito tarve. Ja vanhempien perseilystä rahan kanssa ei pitäisi lasten joutua maksamaan. Joka vuosi ostan esim. Hopen joululahjakeräyksessä pienen paketin jollekulle lapselle. Toivon että se menee oikeasti lapselle eikä jälleenmyyntiin. Harmi, että avun väärinkäyttäjät mustamaalaavat kaikki vähävaraiset.

Vierailija
62/73 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle voi joku varakas halutessaan korvata yksityislääkärikäynnin. Olen minimillä työkyvyttömyyseläkkeellä. Myös viestittelyseura (ei seksuaalinen) kelpaisi - olen yksinäinen. En tarvitse ruokaa tai tavaraa, elän askeettisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä jouluna saavat vähävaraiset koronatuet. 75 euroa per aikuinen ja lapset lokakuusta joulukuuhun joka kuukauden 16, päivä. 

Vierailija
64/73 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä kerjäläisillä olis hyvin varaa kuukausittain laittaa vaikka 10e säästöön joulua varten. Ja äiti vois hyvin jättää ottamatta ne tekoripset, rakennekynnet jne. Asioita tärkeysjärjestykseen.

Oikeasti köyhien jouluavun ymmärrän.

Vierailija
65/73 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

taas työttömät kateelliset luuserit itse  mesoaa täällä, vain niitähän täällä aamuisin on, kotiäitien lisäksi.

Oikein halulla painetaan köyhien ja ongelman perheiden lasten joulua pilalle.

Että ihminen voi olla nykyisin julma.

Sen osoittaa mm. viesti nro 45 ja 43.

Hävettää kommentinne täysin syyttömien lasten osalta.

Kärsivät tarpeeksi jo kouluissa ja päiväkodeissa kotioloistan.

Ongelmia kyllä, köyhyyttä ei paitsi itseaiheutettua.

Vierailija
66/73 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä kerjäläisillä olis hyvin varaa kuukausittain laittaa vaikka 10e säästöön joulua varten. Ja äiti vois hyvin jättää ottamatta ne tekoripset, rakennekynnet jne. Asioita tärkeysjärjestykseen.

Oikeasti köyhien jouluavun ymmärrän.

Juu, mutta kun vähävaraisuus johtuu joskus ja useinkin juuri siitä elämänhallinnan puuttumisesta.

On heikkolahjaisuutta sun muuta, ei osata käsitellä rahaa, vaan kun sitä saadaan tukipäivinä, niin ostetaan niitä meikkejä valtavan ruokamäärän lisäksi.

Ei ole kykyä elää sillä tavalla pitkäjänniteisesti, että ostaisi lahjoja valmiiksi pitkin syksyä jne.

Se on niin surullista, lapsien kannalta.

Vierailija
67/73 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tukia itse saatte yhteiskunnalta?

Että kehtaatte vielä lapsetkin haukkua että joutavat olemaan ilman lahjoja.

Käsittämätöntä tekstiä,  tuollaista ei voi normaali ihminen kirjoittaa.

Pahimpia tuhlareita ne jotka ei itse tienaa rahojaan.

Vierailija
68/73 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhillä on varaa kyllä lasten joululahjaan tai kahteenkin jos niin priorisoivat

Vierailija
69/73 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellään auttaa jos voi olla varma että apu menee perheeseen jota on kohdannut jokin tragedia miksi joulua ei tänä vuonna tule. Hyvä kunnollinen perhe jossa on tullut sairautta työttömyyttä tms.

Näitä joka äijälle lisääntyjiä joiden elämäntapa on elää erilaisilla tuilla en halua avustaa

Vierailija
70/73 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle voi joku varakas halutessaan korvata yksityislääkärikäynnin. Olen minimillä työkyvyttömyyseläkkeellä. Myös viestittelyseura (ei seksuaalinen) kelpaisi - olen yksinäinen. En tarvitse ruokaa tai tavaraa, elän askeettisesti.

Miksi kunnalliset palvelut eivät kelpaa?

Jonot ovat teoriassa pitkät, mutta vaatimalla saa. Jos olet lapanen ja tyydyt palveluun niin sitähän sitten saa. Itse VAADIN nopeampaa palvelua ja kappas vaan, aina löytyy peruutusaikoja lähipäiviltä.

Vierailija
71/73 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kunnalliset palvelut eivät kelpaa?

Jonot ovat teoriassa pitkät, mutta vaatimalla saa. Jos olet lapanen ja tyydyt palveluun niin sitähän sitten saa. Itse VAADIN nopeampaa palvelua ja kappas vaan, aina löytyy peruutusaikoja lähipäiviltä.

Ei löydy. Tämä ei ole niin akuuttia, että saisin korona-aikana kiirelähetteen erikoissairaanhoitoon. Kivuliasta ja arkeani jatkuvasti rassaavaa silti. Ja usko pois, julkinen kyllä kelpaa minulle.

Sen lisäksi tämä oli vain ehdotus jollekin jolla on ylimääräistä rahaa - ei vaatimus. Toivoin jouluksi tällaista. Sinä voit toivoa vaikka mersua.

Vierailija
72/73 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsia haluaa auttaa, suosittelen tekemään sen MLL:n kautta. Siellä tunnetaan perheet ja lähjat menevät lapsille. Ei myöskään mitään överijuttuja, vaan pysytään kohtuudessa.

Mitkä perheet siellä tunnetaan? Ne, jotka käy sisäpiirin tapaamisissa? Eikö MLL ole vähän elititisten parempiosaisten rouvien ompeluseura?

Vierailija
73/73 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä jouluna saavat vähävaraiset koronatuet. 75 euroa per aikuinen ja lapset lokakuusta joulukuuhun joka kuukauden 16, päivä. 

Mielenkiinnosta laskin, että esim. 5-henkinen perhe saisi 375 e/kk verottomana neljän kuukauden ajan. (Lainatussa viestissä on virhe, tukea on saanut myös syyskuussa.) Eli yhteensä 1500 e.

Ei todellakaan pitäisi olla tarvetta millekään jouluavulle tällaisessa perheessä.

Muutenkin tuntuu hieman yliarvioidulle tuo tuki, kun perusteena on se että koronakevään aikana kulut olivat suuremmat, kun lapset söivät lounaat kotona. Ja joukkoliikennettä ei pystynyt käyttämään.

Kyllä. 375 e kuussa riittää melkoisiin lasten lounaisiin 21 päivänä kuussa.

Paljonkos se hoitajien saama koronalisä oli? 30 e kertakorvauksena? Vai menikös se niin, että kukaan ei saanutkaan mitään? Ihan ei mee mun mielestä nyt oikein.

Jos meidän perhe haluaisi käyttöön 375 e käteen lisää kuussa, tarkoittaisi se sitä, että palkkaa pitäisi tulla 595 euroa nykyistä enemmän. Täytyypä lähteä työnantajan kanssa neuvottelemaan. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi