Jouluapu ja ihmisten ahneus
Mulla on mennyt usko ihmisiin ja noihin apukeräyksiin.
Paikallisessa Facebook-ryhmässä nuori kahden lapsen äiti päivitti tähän tapaan: "Synkkä joulu tulossa. :'( Ei olla saatu vielä yhtään jouluapua tai ruokaa. :'( Miten pärjätään joulun yli ilman rahaa. :'( Lapsillekaan ei ole lahjoja. :'("
Ainut vaan, että sama ihminen etsi jouluapua jo muutama viikko sitten ja sai sitä jo silloin. Kuinka ahne ja kiittämätön voi ihminen olla? Tyhmäkin kaiken lisäksi, kun päivitti tuon samaan ryhmään, josta sai muutama viikko sitten sekä lahjoja lapsilleen että laatikkoruokia hyväsydämisiltä lahjoittajilta. Muutama lahjoittaja kommentoi siihen uuteen postaukseen aika kärkkääseen sävyyn, enkä voinut kuin tykätä kommenteista. Hetki sitten kävin katsomassa, niin koko julkaisu oli poistettu. Kyllä jotkut sitten kehtaavat käyttää aina tilaisuutta hyväkseen.
Kommentit (73)
Siisteintä vielä jos hustlaa lasten lahjat, vaatteet yms mitä saa, myy ne kirpparilla, ottaa rahat ja vetää ne ripsiin tai höntsyyn.
Minulla meni usko tällaiseen jo vuosia vuosia sitten. En puhu suoraan näistä keräyksistä, mutta eräs henkilö perheineen sai ruuat ja lahjat ja puhutaan isoista summista. Tämä henkilö oli uhkapeluri ja peleihin löytyi aina rahaa mutta ei joulun järjestämiseen lapsilleen.
Tommosen takia en lahjoita mtn tuntemattomalle vaa mielummi henkilölle jonka tiän ja tiän et hän tarvii apua ja arvostaa sitä. En itekkää oo hyvä tulone mut erään tutun lapselle ostan joka joulu lahjan koska tiän ettei lapsi saa oikee lahjoja huonon rahatilanteen vuoksi. Äiti aina kiittelee paljon ja arvostaa ku muistan häne lasta vaikkei olla sukua tai mtn.
Mitään jouluapua kellekään tartte.. hyvä se on lastenkin oppia että kaikki ei vaan ole samalla viivalla. Toisilla on joulu ja lahjat, toisilla ei mutta voidaan ihailla äidin hiustenpidennyksiä, tatuointeja, tuplahuulia ja räpsyripsiä aattoiltana. Niihin on aina varaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni usko tällaiseen jo vuosia vuosia sitten. En puhu suoraan näistä keräyksistä, mutta eräs henkilö perheineen sai ruuat ja lahjat ja puhutaan isoista summista. Tämä henkilö oli uhkapeluri ja peleihin löytyi aina rahaa mutta ei joulun järjestämiseen lapsilleen.
Uhkapeli on peliriippuvuutta, ja se on aivan hirveää.
Se vie perheen perikatoon pikavauhtia. Puoliso ei voi asialle yhtään mitään, muuta kuin itkeä itsekseen perheen kurjuutta.
Ja siitä seuraa mielettömät velat. Tuosta riippuvuudesta on erittäin vaikea päästä eroon, se on samaa kuin alkoholismi, huumeiden käyttö.
Olen nähnyt tuon epätoivon läheltä, miten äiti kerjää rahaa, että saa lapsille ruokaa.
Ei tuollainen välitä joulusta eikä muista juhlista, vain pelaamisesta.
Tässä tapauksessa on kyseessä siis mies. Ei koskaan, ei koskaa pysty pelivelkoja maksamaan.
Jotta hyvä että lapset saivat jouluntunnelmaa onnettomaan kotiinsa.
Kommentoija vaikuttaa suorastaan kateelliselta, puuttuu kokonaan näkemys asiaan, niin ilkeä viesti on.
Ne tekokynsi-räpsyripsiäidit eivät välttämättä saa lapselleen edes elatusapua, kun eivät viitsi vaivautua vaatimaan sitä lastensa isiltä. Todella surullista enkä tiedä, onko se sitten hyvä vai huono asia, kun lapset sitten aikanaan otetaan huostaan.
Kyllä kai vähävaraisten perheiden lapsetkin haluaa jouluaattona jonkun lahjan saada.
Eihän lapsien syy ole, että ovat ongelma perheeseen.
Mielöntä ivailua lasten kustannuksella. Vai onko se kateutta?
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi jotkut menee halpaan ja sponsoroi näitä pikavippi-tuhlareita.
Tämän takiahan se keräys jatkuu vuodesta toiseen. Avustettavia ei seulota yhtään mitenkään.
taas työttömät kateelliset luuserit itse mesoaa täällä, vain niitähän täällä aamuisin on, kotiäitien lisäksi.
Oikein halulla painetaan köyhien ja ongelman perheiden lasten joulua pilalle.
Että ihminen voi olla nykyisin julma.
Sen osoittaa mm. viesti nro 45 ja 43.
Hävettää kommentinne täysin syyttömien lasten osalta.
Kärsivät tarpeeksi jo kouluissa ja päiväkodeissa kotioloistan.
Mitä tukia itse saatte yhteiskunnalta?
Että kehtaatte vielä lapsetkin haukkua että joutavat olemaan ilman lahjoja.
Käsittämätöntä tekstiä, tuollaista ei voi normaali ihminen kirjoittaa.
Meidän perheellä on ollut ihan hirveä vuosi..olen tuota jouluapua mietiskellyt, että kehtaanko pyytää ruokaa..pelkään, että joku tuttu näkee ja tämä ilmapiiri mitä näitä luen niin on kaamea..tiedän, että meillä tämä on poikkeustilanne ja alkuvuoden jälkeen me kyllä pärjätään, mutta suuri kynnys on apua hakea..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai vähävaraisten perheiden lapsetkin haluaa jouluaattona jonkun lahjan saada.
Eihän lapsien syy ole, että ovat ongelma perheeseen.
Mielöntä ivailua lasten kustannuksella. Vai onko se kateutta?
Ei se muidenkaan ongelma ole. Varsinkin kun näissä perheissä on yleensä useita lapsia joilla on kaikilla eri vanhemmat. Fiksu jättää lapset tekemättä jos ei pysty tarjoamaan minkäänlaista elintasoa. Tai ainakin luopuu omasta hyvästään (ulkonäköä parantavat turhakkeet tai rööki) saadakseen lapsille edes jotain
Kerrotko vielä mistä mielestäsi näille pitää tai edes voi olla kateellinen?
Jokainen vähävarainen kyllä Suomessa saa lapsilleen lahjan jommattua jos niin haluaa. Mutta osa ei panosta lapsiinsa sentinpyörylää.
Tuttu, joka perheineen kävi Floridan lomalla (2 viikkoa), päivitti että neuvolasta oli tungettu joku parisadan lahjakortti tuollaisesta keräyksestä heille. Vähän meni maku tämän jälkeen, on totta että tämä äiti on työtön, mutta mies on hyväpalkkaisessa hommassa. Olihan siinä lomassa nyt lapsille jo lahjaa....ei meilläkään on keskituloisin kaikkeen varaa, ja lapset tietää että jos on matka tulossa, sitä varten säästetään.
Jos lapsia haluaa auttaa, suosittelen tekemään sen MLL:n kautta. Siellä tunnetaan perheet ja lähjat menevät lapsille. Ei myöskään mitään överijuttuja, vaan pysytään kohtuudessa.
Minä olen vähävarainen, tili koko ajan nollilla. Vuoden aikana katson aina kauppojen alelaarit, nyttenkin lapsille jo valmiina lahjoja esim Barbie (maksoi 3e), lautapeli (4e), kynäsetti (2e). Vaatii toki viitseliäisyyttä, mutta kertaakaan ei ole lapset olleet ilman lahjoja.
Maksa vuodessa 100 t€ veroja ja veroluonteisia maksuja. Siinä pitäisi olla jouluapuakin mukana ihan riittävästi kunhan Sanna vaan Matin kanssa jakavat sen rahan oikeisiin kohteisiin eivätkä tuhlaa sitä. Ei ole kukaan avun tai tukien saaja vielä minua kiittänyt. Päinvastoin ovat olleet lähinnä kateellisia paskiaisia enkä antaisi heille mitään ennen kuin oppivat käyttäytymään jos saisin itse päättää.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu, joka perheineen kävi Floridan lomalla (2 viikkoa), päivitti että neuvolasta oli tungettu joku parisadan lahjakortti tuollaisesta keräyksestä heille. Vähän meni maku tämän jälkeen, on totta että tämä äiti on työtön, mutta mies on hyväpalkkaisessa hommassa. Olihan siinä lomassa nyt lapsille jo lahjaa....ei meilläkään on keskituloisin kaikkeen varaa, ja lapset tietää että jos on matka tulossa, sitä varten säästetään.
Jep, ainakin eräillä paikkakunnilla neuvolat tuputtavat jotain EU-ruokakasseja normituloisille työssäkäyvien vanhempien perheille. Tuollainen syö kaiken auttamistyön uskottavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Maksa vuodessa 100 t€ veroja ja veroluonteisia maksuja. Siinä pitäisi olla jouluapuakin mukana ihan riittävästi kunhan Sanna vaan Matin kanssa jakavat sen rahan oikeisiin kohteisiin eivätkä tuhlaa sitä. Ei ole kukaan avun tai tukien saaja vielä minua kiittänyt. Päinvastoin ovat olleet lähinnä kateellisia paskiaisia enkä antaisi heille mitään ennen kuin oppivat käyttäytymään jos saisin itse päättää.
Itseänikin hieman ärsyttää, kun jatkuvasti television konserteissa yms. kerjätään rahaa. Edes joulumusiikkia ei voi esittää ilman todella ahdistavia ja surullisia tarinoita lasten yms. vakavista sairastumisista ja siihen liittyvästä rahankeruusta. Suomessa maksetaan sen verran korkeita veroja, että lasten sairaudet pitäisi pystyä hoitamaan verovaroista. Jos ei pystytä, niin jotakin on tuon verorahan jakopolitiikkassa ja -prioriteeteissa pahasti pielessä.
Joka vuosi jotkut menee halpaan ja sponsoroi näitä pikavippi-tuhlareita.