Jouluapu ja ihmisten ahneus
Mulla on mennyt usko ihmisiin ja noihin apukeräyksiin.
Paikallisessa Facebook-ryhmässä nuori kahden lapsen äiti päivitti tähän tapaan: "Synkkä joulu tulossa. :'( Ei olla saatu vielä yhtään jouluapua tai ruokaa. :'( Miten pärjätään joulun yli ilman rahaa. :'( Lapsillekaan ei ole lahjoja. :'("
Ainut vaan, että sama ihminen etsi jouluapua jo muutama viikko sitten ja sai sitä jo silloin. Kuinka ahne ja kiittämätön voi ihminen olla? Tyhmäkin kaiken lisäksi, kun päivitti tuon samaan ryhmään, josta sai muutama viikko sitten sekä lahjoja lapsilleen että laatikkoruokia hyväsydämisiltä lahjoittajilta. Muutama lahjoittaja kommentoi siihen uuteen postaukseen aika kärkkääseen sävyyn, enkä voinut kuin tykätä kommenteista. Hetki sitten kävin katsomassa, niin koko julkaisu oli poistettu. Kyllä jotkut sitten kehtaavat käyttää aina tilaisuutta hyväkseen.
Kommentit (73)
Minä taas en ymmärrä, miksi ihmeessä sitä jouluapua tulvii ovista ja ikkunoista. Olen pienituloinen yh, en sossun asiakas, asiat on oikeasti todella hyvin. Tuttu ehdotti, että toivon silti lapselle jotain joulupuukeräyksessä ja toivoin talvikerrastoa kokoa 98 cm. Siitä riemu repesi: on tullut tuo kerrasto, pikkuautoja, yöpuku, värikynät, kynttilöitä, 2 kassillista ruokaa ja muutama lahjakortti, yhteensä yli 100 e. Olen tietenkin kiitollinen, mutta en ymmärrä, miksi ihmeessä sitä apua täytyy antaa ylenpalttisesti. Ellei sitten haluta opettaa, että älä vaan tee mitään, me hankitaan teille ihan kaikki! Paljonkohan sitä olisi saanut, jos olisi oikeasti etsinyt lahjoittavia tahoja avukseen.
Tästä syystä en lahjoita lapsiperheille yhtään mitään.
Kuulin eilen erään laitoksen odotustilassa, kun yksi nuori nainen puhui jollekin kaverilleen, että he saivat 70 euron joulumielilahjakortin, vaikka eivät ole millään listoilla, ja töistä sai joululahjan ja isovanhemmilla on iso määrä lahjoja lapsille, puolisokin hänellä oli. En ymmärrä, miten hän oli lahjakortin tarpeessa, ja miten nämä saajat valitaan. Onneksi en ole osallistunut siihen keräykseen, annoin vain Pelastusarmeijalle.
Meidän paikkakunnan fb-kirpulla on aina samat naamat vinkumassa ilmaistavaraa. Jos olisin ryhmän ylläpitäjä, olisin potkinut ne jo pihalle sieltä. Rahaa riittää kyllä röökiin ja tekoripsiin, mutta kaikki muu olisi saatava ilmaiseksi ja vielä kotiin kuljetettuna.
Röyhkeimmät myyvät ruokakassinsa eteenpäin ja sen takia feikki-itketään minkkiripsien takaa koska aina joku tollo menee halpaan. Diakoni ja kelan ruoka-avustuskassit myydään järjestään heti kaupan ulkopuolella. Ja sit se tosi köyhä tulee ostamaan sitä tärkeintä....
Vierailija kirjoitti:
Kuulin eilen erään laitoksen odotustilassa, kun yksi nuori nainen puhui jollekin kaverilleen, että he saivat 70 euron joulumielilahjakortin, vaikka eivät ole millään listoilla, ja töistä sai joululahjan ja isovanhemmilla on iso määrä lahjoja lapsille, puolisokin hänellä oli. En ymmärrä, miten hän oli lahjakortin tarpeessa, ja miten nämä saajat valitaan. Onneksi en ole osallistunut siihen keräykseen, annoin vain Pelastusarmeijalle.
Mekin saimme yksi vuosi tuon lahjakortin, vaikka käymme molemmat töissä. ei mikään hyvä palkka kummallakaan, mutta toimeen tullaan hyvin.
Meistä oli tehty lasu pari kk ennen joulua, joka todettiin aiheettomaksi. Kuitenkin tuo työntekijä oli päättänyt meidänkin perheelle laittaa lahjakortin.
En tajua, kun osa ei saa kohtuullista toivetta läpi ja sitten osalle taas kannetaan kaikki mahdolliset lahjakortit ym.?? Facebookissa on nytkin yhdessä ryhmässä kuva lahjakorteista, yksi perhe oli saanut 5(!) kpl 50€:n lahjakortteja eli 250€...miksi? Eikö tuosta olisi voinut antaa muutaman toisillekin?
Vierailija kirjoitti:
Me saatiin tuo kortti myös vaikka tullaan ihan hyvin toimeen miehen kanssa. Se tosiaan on hyvä mieli kortti ei vain köyhistä köyhimmille-kortti
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000852653.html
Tässäkin kerjättiin monista paikoista ja apua tulvi ja pennutkin ihmetteli, että onko nää kaikki meille. Kinkut paistettiin yms. ja roinaa riitti. Mutta vaikka tavaraa tuli ovista ja ikkunoista, ei avunpyytäjä ahneena antanut ylimääräisiä muille avuntarvitsijoille, vaan ahneesti piti kaiken itse.
Ensin kerjättiin yhdestä ryhmästä, sitten toisesta ja kolmannesta ja tavaraa tuli. Joku yksisarvishoitaja taisi tämä nainen olla ammatiltaan
Itse tarvitsisin enemmänkin henkistä ja fyysistä apua kuin rahaa.
Osallistuin erääseen keräykseen. Perhe, missä työttömyyttä ja sairautta ja erityislapsia ja lapsia yleensäkin taisi olla 5 ja kissoja ja koiria.
Laitoin äidille oman hemmottelupaketin. Suklaata ja ison paketin kondomeja vihjeeksi, että jos ne lapset olisi nyt tässä, eikä lisää tulisi.
Vierailija kirjoitti:
En tajua, kun osa ei saa kohtuullista toivetta läpi ja sitten osalle taas kannetaan kaikki mahdolliset lahjakortit ym.?? Facebookissa on nytkin yhdessä ryhmässä kuva lahjakorteista, yksi perhe oli saanut 5(!) kpl 50€:n lahjakortteja eli 250€...miksi? Eikö tuosta olisi voinut antaa muutaman toisillekin?
Fb -ryhmissä yleensä lahjoittajat päättävät, kenelle lahjoittavat eikä ylläpito voi vaikuttaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Osallistuin erääseen keräykseen. Perhe, missä työttömyyttä ja sairautta ja erityislapsia ja lapsia yleensäkin taisi olla 5 ja kissoja ja koiria.
Laitoin äidille oman hemmottelupaketin. Suklaata ja ison paketin kondomeja vihjeeksi, että jos ne lapset olisi nyt tässä, eikä lisää tulisi.
Joo ihan varmasti laitoit. Lisäksi miksi se on naisen tehtävä ehkäistä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi laitoin äidille, koska työporukkamme perinteisesti kerää aina yhdelle perheelle jouluavun. Minun kontolleni jäi ostaa äidille hemmottelulahja. Muita toiveita perheellä oli lapsille kinkku, muotilelut, joiden hinta oli n. 50 euroa kappaleelta. Näitä ryhmä Hau, vai mitä lie ovat ja kalliita nukkeja tytöille.
Ostin äidille konvehteja ja pistin paketin päälle kondomipaketin. Toivottavasti kondomit tulevat käyttöön perheellä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000852653.html
Tässäkin kerjättiin monista paikoista ja apua tulvi ja pennutkin ihmetteli, että onko nää kaikki meille. Kinkut paistettiin yms. ja roinaa riitti. Mutta vaikka tavaraa tuli ovista ja ikkunoista, ei avunpyytäjä ahneena antanut ylimääräisiä muille avuntarvitsijoille, vaan ahneesti piti kaiken itse.
Ensin kerjättiin yhdestä ryhmästä, sitten toisesta ja kolmannesta ja tavaraa tuli. Joku yksisarvishoitaja taisi tämä nainen olla ammatiltaan
Tämä juttu mullekin on jäänyt lähtemättömällä tavalla mieleen juuri siksi, että vaikuttaa harvinaisen härskiltä naiselta tämä tyyppi. Ensin kulkee kerjuulla monessa paikassa vaikka on edellisistäkin jo saanut runsain mitoin apua, ja sitten vielä leuhkii lehdessä, kuinka sai kerjättyä perheelleen niin yltäkylläisen joulun, että todennäköisesti edes niillä, jotka häntä auttoivat, ei vastaavaan ole itselläänkään varaa. Aivan käsittämätöntä ahneutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi laitoin äidille, koska työporukkamme perinteisesti kerää aina yhdelle perheelle jouluavun. Minun kontolleni jäi ostaa äidille hemmottelulahja. Muita toiveita perheellä oli lapsille kinkku, muotilelut, joiden hinta oli n. 50 euroa kappaleelta. Näitä ryhmä Hau, vai mitä lie ovat ja kalliita nukkeja tytöille.
Ostin äidille konvehteja ja pistin paketin päälle kondomipaketin. Toivottavasti kondomit tulevat käyttöön perheellä.
Joopa joo. Ihan varmasti sun työporukka olisi tuon eleen siunannut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Ihan varmasti sun työporukka olisi tuon eleen siunannut
Siis mistä ihmeestä mun työporukka tietää, mitä olen paketoinut äidin pakettiin. Saman tein jo toissavuonna ja olin jo silloin varma, että perhe ei kehtaa valittaa saamastaan kondomipaketista. Kuten ei valittanutkaan.
Mua myös epäilyttää suuresti nämä kerjääjät. Joillakin menee ihan yli äyräitten ne toiveet ja suurella osalla näistä yh-äideistä on hirvittävät katuharjat silmissä! Käsittääkseni ne maksaa jonninverran ja niiden huollattaminen samaten. Kumma kun niihin löytyy rahaa ja tenavien lahjat ja ruuat pitää siirappisten äklönyyhkytarinoiden kera kerjätä toisilta. Uskon kyllä että oikeita avuntarvitsijoitakin on riittämiin, mutta miten niille saisi sen avun laitettua?
Mun mielestä Jouluapua-keräys on ihan positiivinen juttu, vaikka tokihan silläkin on omat lieveilmiönsä, eli nämä ahneet, jotka kuppaavat kaiken minkä irti saavat. Kummastuttaa, että keräyksessä samat tyypit kerjäävät (ja saavat) kaikkea ruuasta paketteihin, koristeisiin ja jopa hygieniatarvikkeisiin. Paljon fiksumpaa olisi, että saisi pyytää vain yhtä juttua, näin apua saataisiin jaettua entistä useammalle. Eikä mun mielestä ole fiksua, että elämänhallintaongelmaisille, joita en toki väitä kaikkien olevan, kiikutetaan kaikki tarvittava ovelle ilman, että itse tarvitsee persettään sohvalta nostaa. Siinä sitä on kierrettä valmiiksi, kun lapsetkin oppivat, että aina joku pelastaa.
Just noiden takia en anna noille pummeille yhtään mitään.