Mihin köyhillä sitten menee sitä rahaa ettei ole varaa ruokaan?
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Kommentit (374)
Ja lisäksi lääkkeisiin. Köyhillä tuntuu usein olevan lääkitystä vaativia sairauksia, tai sitten he ovat köyhiä sairauksien takia. On tosiaan mielenkiintoista et köyhillä usein on useita lemmikkieläimiä joiden jo pelkkään ruokaan menee paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaljaan ja viinaan ja tupakkaan. Se on aina tiedetty eikä työttömien selittelyt faktoja miksikään muuta.
Kolme neljästä alkoholistista käy töissä.
Lemmikki voi olla hankittu jo ennen köyhäksi tuloa ja siitä voi olla vaikea luopua.
Tupakka ja alkoholi taas ovat ihan turhia, mutta voi olla alkoholisti jolloin juomisen lopettaminen on vaikeaa. Uusia lemmikkejä ei pitäisi hankkia jos niihin menee hirveästi rahaa.
En tiedä kuinka paljon tukia saa mutta minun asumis,sähkö,auto,puhelin,vakuutus ja ruokamenot ovat yhteensä arviolta noin 1100€/kk.
Vuokraan, koska on vain kalliita asuntoja, vaikka haluaisikin halvan.
Silloin kun itse olin (pidempiaikainen sairaus) toimeentulotuella, tosiasiallinen köyhyyteni syntyi siitä, että tuissa huomioitiin asuinkustannukset vain osin. Eli loput vuokrasta maksoin toimeentulotuen perusosasta.
Luulisin, että monella yksinasuvalla on sama tilanne. Ja jos elämäntilanne ei ole pysyvä, on hölmöä luopua asunnosta ja muuttaa siihen halvimpaan johonkin kauas.
Näitä ihmisiä en tajua, jotka ovat tuilla ja silti polttavat sekä juovat.
Olen ns työssäkäyvä köyhä. Palkkaa on sen verran ettei tukia tipu, ja palkka meneekin sitten vuokraan, sähköön, puhelinlaskuihin, lasten lukiokirjoihin, työ- ja koulumatkoihin, vaatteisiin. Tiukille menee, joka kuukausi. En polta, juo, autoa ei ole, en ole peliongelmainen, liittymät on edullisia, ei ole lemmikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ns työssäkäyvä köyhä. Palkkaa on sen verran ettei tukia tipu, ja palkka meneekin sitten vuokraan, sähköön, puhelinlaskuihin, lasten lukiokirjoihin, työ- ja koulumatkoihin, vaatteisiin. Tiukille menee, joka kuukausi. En polta, juo, autoa ei ole, en ole peliongelmainen, liittymät on edullisia, ei ole lemmikkejä.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Oletko harkinnut alan vaihtoa?
Miksi käyttää rahaa ruokaan tai joululahjoihin kun sen saa ilmaiseksi kerjäämällä hyväuskoisilta?
Köyhälle asiat ovat kalliimpia.
Täältä opin sen vessapaperivertauksen; että jos rahaa on euro, pitää ostaa se pienempi paketti vessapaperia, jossa kappalehinta on 15snt sen sijaan että ostaisi sen jättipakkauksen, joka maksaa ehkä kuusi euroa, mutta rullan kappalehinnaksi tulisi 6 snt.
Mutta kun siihen säästämiseen ei ole varaa!
Auto on vanha, joten pitää maksaa enemmän vakuutuksia ja korjauksia - tosin uusi auto voisi olla vakuutuksiltaan halvempi ja huoltovapaa, mutta pitää silti hoitaa maksusopimus kuukausittain. Valitse sitten, kumpi niistä on parempi. Ja sitä aiempaa autoa ei ole ja käsiraha ihan minimi, joten rahoitussopimus on neuvoteltu sen mukaan.
Lainaa varmaan köyhäkin saa, että voisi käyttää sitä vipua rikastumiseen, mutta rikkaana saa halvempaa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeisiin ja asumiseen menee suurin osa
Ettekö te lääkkeistä valittajat ole kuulleet kelan maksukatosta?
Tt-asiakas ei myöskään maksa lääkkeistä mitään.
Jos oikeasti saa sen vajaa 500e kuussa elämiseen(tt-perusosa), niin voi vain katsoa peiliin jos tuntuu että elää kurjuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaljaan ja viinaan ja tupakkaan. Se on aina tiedetty eikä työttömien selittelyt faktoja miksikään muuta.
Kolme neljästä alkoholistista käy töissä.
Entä sitten? Se ei liity siihen, että moni työtön ja "köyhä" on alkoholisti ja nikotinisti myös.
Vielä useampi ei ole, ja se kai tässä on nyt olennaista. Jotenkin irvokasta, että köyhän alkoholismi olisi paheksuttavampaa kuin varakkaamman henkilön, vaikka köyhällä on yleensä vähemmän resursseja tuon sairauden voittamiseksi.
Minulla menee asuntoon. Mutta oletan tämän olevan väliaikaista. Joko saan työtä tai myyn asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta maksetaan kaikki lääkärin määräämät lääkkeet, joten niihin ei mene köyhillä penniäkään.
Rahat menevät lukemieni keskustelujen mukaan "laskuihin", joka 99% tarkoittaa sitä, että on ostettu jotain velaksi ja nyt maksetaan osamaksuja tai luottokorttilaskuja. Eli käytännössä on osteltu (turhaa) tavaraa, jota sitten maksetaan jälkikäteen. Fakta kun on että kaikkein köyhimmillä jää kulutukseen se noin 470e/kk (lapsista tietysti 200-300e lisää per lapsi), ja siitä tasan tarkkaan jää myös ruokaan ihan riittävästi rahaa.
Ei saa tt-tukea, jos ei nosta opintolainaa
Yleensä köyhän rahat menevät ahneuksissaan kaikkeen halpaan ja tarjouksissa olevaan, kun ei ole muka varaa ostaa oikeasti tarvitsemaansa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta maksetaan kaikki lääkärin määräämät lääkkeet, joten niihin ei mene köyhillä penniäkään.
Rahat menevät lukemieni keskustelujen mukaan "laskuihin", joka 99% tarkoittaa sitä, että on ostettu jotain velaksi ja nyt maksetaan osamaksuja tai luottokorttilaskuja. Eli käytännössä on osteltu (turhaa) tavaraa, jota sitten maksetaan jälkikäteen. Fakta kun on että kaikkein köyhimmillä jää kulutukseen se noin 470e/kk (lapsista tietysti 200-300e lisää per lapsi), ja siitä tasan tarkkaan jää myös ruokaan ihan riittävästi rahaa.
Ei saa tt-tukea, jos ei nosta opintolainaa
Ja kun nostaa opintolainan, on varaa myös ruokaan.
(Minunkin mielestäni on suuri vääryys että opiskelijan pitää nostaa lainaa elääkseen. Mutta se ei kumoa sitä, että myös opiskelijalla on varaa ruokaan jos vain nostaa sen lainan. Itsekin olen nostanut.)
Tein nyt Kelan sivuilla laskelman paljonko saisin rahaa jos en olisi opiskelija mutta tekisin töitä kuten tähänkin asti, kuukausituloni ovat noin 200€.
Kelan laskurin mukaan saisin asumistukea 300€, maksettavaksi jäisi 80€.
Tt-tukea saisin 670€/kk. Eli yhteensä asumismenojen jälkeen minulle jäisi 790€/kk!!! Ja töitä tekisin vain 1-2 kertaa viikossa!
Tulisin toimeen erinomaisesti jos siis tämä laskuri pitää oikeasti paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te lääkkeistä valittajat ole kuulleet kelan maksukatosta?
Tt-asiakas ei myöskään maksa lääkkeistä mitään.
Kelan maksukatto ei kauheasti auta, kun ei riitä ensimmäiseenkään lääkesatsiin rahat. Lainaa ei voi nostaa koska kaikki tukikuukaudet kuluneet ja sossu ei halua myöntää tt-tukea, koska kyseessä päätoiminen opiskelija. Onneksi sentään asumistukea saa