Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitoalan pätkätyöläisiä? Kuinkahan monta pätkää sitä oikeasti joutuukaan tekemään ennen vakipaikkaa?

Vierailija
20.12.2017 |

Elämä pitäisi järjestää kuntoon, ottaa asuntolainaa perheelle, mitä mies odottaa. Joudutaan asumaan kälysessä vuokra-asunnossa huonolla alueella, koska tulevaisuudesta ei mitään tietoa. Miksi niitä vakituisia työpaikkoja on niin vaikea saada ja miksi otetaan silti ulkopuolelta heti vakipaikoille uusia, vaikka toiset joutuvat tekemään pätkiä jopa vuosikausia?

Ei voi ymmärtää mitenkään!

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on lapsia. Niistä ei ole kuin harmia (lue:aina sairaana). Helpompi palkata vakkaripaikkaan sellaisia, joilla ei ole lapsia. Tai miehiä. Tai mummeleita.

Vierailija
22/27 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteet vaikuttavat. Eräässä paikassa esimiehen tytär ja eläkkeellä oleva anoppi olivat aina tuuraamassa. Anoppi ilman alan koulutusta, ei osannut edes kirjata koneelle. Tytär sai vakipaikan, anoppi käy silloin tällöin tuuraamassa edelleenkin. Että näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kaksi vuotta katkeamattomia sijaisuuksia HUS:n yhdellä osastolla. Kohta tulee toimi hakuun ja jos en saa sitä, vaan joku uudempi tai ulkopuolinen saa sen, niin en jatka siinä vaiheessa, kun työsopimus loppuu. Muualtakin löytyy pätkätöitä tällä työkokemuksella.

Vierailija
24/27 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen tutkimus on tehty kuin "Liian hyvä vakinaiseksi". Tämän on tehnyt työkaverini opiskelutyönään . En tiedä mistä löytyy mutta ehkä googlettamalla löytyy. Meillä jotka valmistuimme 90-luvun laman liepeillä vakipaikkaa joutui odottamaan jopa 10 vuotta. Avonaisia virkoja ei täytetty. Nyt kun on jopa pulaa työntekijöistä sitoutetaan perheettömia koska nämä lähtevät jos ei vakipaikkaa kohtuullisessa ajassa irtoa. Pitkäaikaiset sijaiset joilla on mies,lapset ja omakotitalo jäävät ilman vakipaikkoja. Pysyyhän nämä muutenkin kun ei ole mahdollisuuksia samalla lailla lähteä muualle

Vierailija
25/27 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on. Meilläkin oli vakipaikkoja auki pari kappaletta alkuvuodesta. Toiseen otettiin ulkopuolelta yksi, jonka entinen esimies oli soittanut rekrytointia hoitavalle esimiehelle ja kehunut työnhakijaa. Hakijoissa oli kyllä pätevämpiäkin. Tämä henkilö jäi melko pian ensin viikkojen ja sitten kuukausien sairaslomalle. Toiseen valittiin - niin ikään ulkopuolelta - henkilö, joka joutui edellisestä paikastaan lähtemään ilmapiiri- ja henkilökemiaongelmien takia ja joka jaksoi meilläkin olla vain puoli vuotta. Niin että tosi hyviä rekrytointeja. Luonnollisesti noita paikkoja ovat sitten tehneet sijaiset, joille töitä luvataan aina 1-2 kk pätkissä kerrallaan. Lomista on turha haaveilla, kun jo tehtyyn kesälomalistaan ei mitään ylimääräisiä sijaisten lomia saa mahtumaan. Usein pätkät katkaistaankin niin, että lomat saadaan maksaa rahana niin ei ole ongelma sijaisten lomat sitten enää.

Vierailija
26/27 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hyviä sijaisia on vaikea löytää, ja niitä tarvitaan aina, joten toimeen palkataan ulkopuolelta ja tuttuja sijaisia pidetään sijaisina." -Tampere, Hatanpää

Näinpä juuri! Ja näin se on monessa muussakin paikassa.

Vierailija
27/27 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu meillä kunnallisella keittiöalalla. Olen tehnyt määräaikaisuuksia jotain 6 vuotta. Päivääkään en ole ollut työtön ja esim. edellisessä keittiössä olin 2 vuotta. Sopimukset on aina muutaman kuukauden pätkissä. Olen iloinen, että on töitä, mutta haluaisin jo vakiintua. Olen 30 v. ja haluaisin jo vakiintua ja miettiä asuntolainaa yms. Meitä nuoria on keittiöalalla aika vähän. Suurin osa nuorista on vaihtanut muihin hommiin.

Yksi työkaveri oli 20 vuotta määräaikainen ja moni on ollut 10 vuotta. Sitten jotkut saavat vakipaikan heti. En ole kateellinen, mutta en vaan tajua aina. Itse olen ylikiltti ja -tunnollinen ja en kehtaa sanoa vastaan. Yksi työkaveri oli heti alusta asti tiukkana ja sanoi, että hän ei tule töihin määräaikaisella sopimuksella. Hän sai vakipaikan.

Määräaikaisuudet stressaa ja aina sitä miettii, jos sopimusta ei jatketakaan.