Hoitoalan pätkätyöläisiä? Kuinkahan monta pätkää sitä oikeasti joutuukaan tekemään ennen vakipaikkaa?
Elämä pitäisi järjestää kuntoon, ottaa asuntolainaa perheelle, mitä mies odottaa. Joudutaan asumaan kälysessä vuokra-asunnossa huonolla alueella, koska tulevaisuudesta ei mitään tietoa. Miksi niitä vakituisia työpaikkoja on niin vaikea saada ja miksi otetaan silti ulkopuolelta heti vakipaikoille uusia, vaikka toiset joutuvat tekemään pätkiä jopa vuosikausia?
Ei voi ymmärtää mitenkään!
Kommentit (27)
Niin se on muillakin aloilla, olen tehnyt opettajan töitä pätkänä nyt 12 vuotta. Pisin pätkä on 9 kuukautta. Kertaakaan en ole saanut kesälomalta palkkaa. Ei ole asuntoa minulla tai lapsia, liian epävarma tilanne. Hoitoalalla sentään ON töitä, kun ei ole Sipilä leikannut sieltä miljardia.
Ekoissa työpaikoissa nuorena tein 5 vuotta pätkätöitä kunnes sain vakipaikan vanhainkodista. Uudessa työssä kotihoidossa tein puoli vuotta, kunnes sattumalta tuli 4 vakipaikkaa jakoon ja sain yhden. Eiköhän niitä pian vapaudu, kun meiltä ainakin jää jatkuvalla syötöllä porukkaa eläkkeelle.
Itselle tuli mittari täyteen tuota ja lopetin koko hoitotyön. Tein vuosia ja vuosia ja aina otettiin joku sivusta vakkariksi. En ollut sitten vissiin niin hyvä hoitaja, että olisin vakkariksi kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Niin se on muillakin aloilla, olen tehnyt opettajan töitä pätkänä nyt 12 vuotta. Pisin pätkä on 9 kuukautta. Kertaakaan en ole saanut kesälomalta palkkaa. Ei ole asuntoa minulla tai lapsia, liian epävarma tilanne. Hoitoalalla sentään ON töitä, kun ei ole Sipilä leikannut sieltä miljardia.
On ja ei ole töitä. Riippuu aivan missä asuu. Nykyään monessa paikassa sijaiskielto, ja työpaikkaa kohden voi olla kymmeniä ellei satoja hakijoita. Eli älä yleistä . Niin minäkin luulin että töitä riittää kun tälle alalle aikoinaan lähdin .
"Hyviä sijaisia on vaikea löytää, ja niitä tarvitaan aina, joten toimeen palkataan ulkopuolelta ja tuttuja sijaisia pidetään sijaisina." -Tampere, Hatanpää
Itselle jo neljäs pätkä menossa samassa työpaikassa. Pomo aina kehuu muiden edessä, sain palkinnon erinomaisesta työstä, olen vapaaehtoisesti hakenut erilaisiin töyryhmiin. Silti virran sai kollega, joka oli meillä siinä vaiheessa vain 3 viikkoa ja muuten saman verran työkokemusta kuin minulla. Kun sain tietää itkin. En edes päässyt haastatteluun. Pomo kertoi epäilevän sitoutumistani. Harmittaa aivan älyttömästi :(.
Itse olen myös samassa työpaikassa tehnyt viisi määräaikaisuutta samaan pötköön työsuhteen toki katkeamatta. Tuntuu silti jotenkin ihan hirveän epäoikeudenmukaiselta, että uusia vakituisia otetaan tuosta noin vaan ja minä teen aina vaan määräaikaista. Pitänee olla kiitollinen, että on töitä, mutta siltikin kummastuttaa, miksei ensin vakinaisteta jo töissä olevia ja hyväksi havaittuja ja sitten vasta oteta niitä vakituisia saman kaavan kautta?
Kun ei edes pääse sijaiseksikaan, ilman suhteita ja ikää jo 55, niin ei kelpaa mihinkään. Minäkin luulin, että alalta löytää vanhempikin töitä, mutta en vain kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselle tuli mittari täyteen tuota ja lopetin koko hoitotyön. Tein vuosia ja vuosia ja aina otettiin joku sivusta vakkariksi. En ollut sitten vissiin niin hyvä hoitaja, että olisin vakkariksi kelvannut.
Näinhän se suoraan sanottuna usein on.
On laitonta ketjuttaa määrä-aikaisia sopimuksia monta kertaa peräkkäin. Silloin on selkeä tarve vakinaiselle henkilölle. Yhteys liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös samassa työpaikassa tehnyt viisi määräaikaisuutta samaan pötköön työsuhteen toki katkeamatta. Tuntuu silti jotenkin ihan hirveän epäoikeudenmukaiselta, että uusia vakituisia otetaan tuosta noin vaan ja minä teen aina vaan määräaikaista. Pitänee olla kiitollinen, että on töitä, mutta siltikin kummastuttaa, miksei ensin vakinaisteta jo töissä olevia ja hyväksi havaittuja ja sitten vasta oteta niitä vakituisia saman kaavan kautta?
Totta
Paikka ja paikkakunta vaikuttaa, jotkut lähi ja sairaanhoitajat ovat tosiaan tehneet sijaisuuksia monta vuotta 2-6päivää/kk töitä ja kun tarvittaessa soitetaan.
Ei hyvä juttu mutta todellisuutta, toiset ovat sijaisia koko loppuelämänsä ajan.
Suhteet ja oikeiden takapuolten nuolenta voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Paikka ja paikkakunta vaikuttaa, jotkut lähi ja sairaanhoitajat ovat tosiaan tehneet sijaisuuksia monta vuotta 2-6päivää/kk töitä ja kun tarvittaessa soitetaan.
Ei hyvä juttu mutta todellisuutta, toiset ovat sijaisia koko loppuelämänsä ajan.
Suhteet ja oikeiden takapuolten nuolenta voi auttaa.
Tämä on niin totta. Jos et osaa olla tarpeeksi ruskeakielinen tiettyjä ihmisiä kohtaan, tai et omaa suhteita, niin ura loppuu siihen. Omia mielipiteitä ei saa esittää, varsinkaan kriittisiä sellaisia. Alalla on pienet piirit.
Mikä helvetin pakkomielle siitä vakituisesta paikasta? Nautio vapaudesta, voit vaihtaa sijaisena duunia aina kun määräyskirja loppuu, jos siltä tuntuu. Tai nauttia ansiosidonnaisesta muutaman kuukauden vaikka vähän reissaillen. Älkää nuoret sitoko itseänne kiinni, kyllä niitä töitä ehtii tehdä orjana vielä kymmeniä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
On laitonta ketjuttaa määrä-aikaisia sopimuksia monta kertaa peräkkäin. Silloin on selkeä tarve vakinaiselle henkilölle. Yhteys liittoon.
Mikä autuaaksi tekevä instanssi se liitto muka on? Ei mikään. Työnantajalla on oikeus valita kenet se vakinaistaa ja tietenkään se ei vakinaista sellaisia, joissa on esimerkiksi jotakin potentiaalista riskiä. Sellaisia on hyvä pitää sijaisina, niin heistä pääsee tarvittaessa eroon, jos riskit realisoituu. Enkä tarkoita provoilla tässä asiassa, mutta niin se vaan menee.
Kun valmistuin tein 3 vuotta töitä vuoden pätkissä, sitten typaikan vaihto ja 3kk pätkä, päätin itse lähteä ja tein sijaisuuksia joita napsin sijaisjärjestelmän kautta (piti itse netissä kytätä ja napsia sopivat vuorot), sitten sain taas toisesta työpaikasta 1,5 sopimuksen, sitten se toiminta loppui ja sain taas töitä muualta vuodeksi, jonka jälkeen vakinaistettiin. Eli 4 vuotta alalla ennen vakkarisopimusta.
Tuurista se on kiinni, onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Riippuu määräaikaisuuden syystä. Jos olet henkilöiden A, B ja C äitiyslomien tuuraajana, voit tehdä hyvinkin laillisesti kolme määräaikaista työsuhdetta peräkkäin ja C:n palattua töihin ei sinulle enää ole tarvetta.
Työnantajat ovat ovelia näissä. Itse tein pari pitkää määräaikaisuutta, kun edeltäjäni X oli irtisanoutunut. Määräaikaisuuksieni syinä olivat Y:n opintovapaa ja Z:n projekti, vaikka Y ja Z olivat töissä aivan eri hommissa kuin minä ja X. En ottanut yhteyttä liittoon, harva tuossa tilanteessa ottaa. Parin vuoden pätkien jälkeen minut sitten vakinaistettiin. Yksi syy ketjuttamiseen oli ainakin minun tapauksessani, että pääkonttorista annettiin lupa täyttää vain tietty määrä paikkoja kerrallaan, ja minua ennen haluttiin vakinaistaa muutama talossa pitempään ollut määräaikainen.
Samaa mieltä . Turhauttaa ottaa vastaan edes mitään lyhyttä hommaa. Joillekin käy vain hyvä tuuri kun saa vaki pestin , jotkut jopa suoraan koulun penkiltä. Toki paljon paikkakunta kohtaistakin.