Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omaehtoinen opiskelu työttömyystuella???

En käsitä
20.12.2017 |

Hain TE-toimistolta mahdollisuutta opiskella omaehtoisen opiskelun tuella - saan ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa - mutta tukea ei myönnetty. Kuitenkin TE-toimiston virkailija laittoi sähköpostia, että jos kuitenkin aloitan opinnot, pitää tästä ilmoittaa ja opintojen vaikutus työttömyysetuuteen selvittää. En käsitä tätä!! Voinko kielteisestä päätöksestä huolimatta vain suorittaa opinnot ja saada ansiosidonnaista? Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa tai onko tietoa tällaisesta tilanteesta?

Eikö omaehtoisen opiskelun tuki olisi ollut se sama ansiosidonnainen, mitä nytkin saan ja mihin opintojen vaikutus pitää selvittää, jos aloitan opinnot...

Kommentit (133)

Vierailija
1/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumps

Vierailija
2/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan sun pitää ilmoittaa muutoksesta niin tuo tuki katkaistaan ja saat opintotukea jos sitä on käytettävissä, kun haet sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan käytännössä ne katkaisee sinun tukesi jos jäät kiinni opiskelusta.😂

Vierailija
4/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suoritan opinnot, enkä kerro kellekään? Tämä on minusta melko surkuhupaisaa.

Vierailija
5/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suoritan opinnot, enkä kerro kellekään? Tämä on minusta melko surkuhupaisaa.

Jos jäät kiinni, oletkin sitten oikeudessa törkeästä petoksesta, josta voi saada vankeutta.

Vierailija
6/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei myönnetty?

Jos opintoja on vähän voi ne suorittaa sivutoimisesti, jolloin työttömyystukea ei menetä.

Vierailija
7/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työttömänä ollessani opiskelin ihan omin päin uuden kielen. En tarvinnut siihen tukea, enkä opettajaa. Sillä oli sitten hauska yllättää työnantaja myöhemmin, kun tuli asiakas ja osasin jonkun verran hänen (aika harvinaista) kieltään. Ei siitä nyt mitään palkankorotusta saanut, mutta onhan se jonkinlaista henkistä pääomaa ihan itsellekin.

Vierailija
8/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myönnetty siksi, koska TE-toimisto katsoi, että heidän palvelunsa auttaisivat enemmän työllistymistäni kuin opinnot. Lisäksi perustelun mukaan minun pitäisi työllistyä jo olemassa olevalla tutkinnollani.

Noh, olen aineenopettaja ja olisin opintojen avulla saanut oikeuden toiseen opetettavaan aineeseen. Kun ennen hakemusta olin yhteydessä TE-toimistoon, virkailija sanoi puhelimessa minulle, että opinnot auttaisivat työllistymistäni ihan selvästi. Päätöksessä oli kuitenkin sitten ihan päinvastaista.

Vierailija
9/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että opintojen sivutoimisuus on mahdollista, koska opinnot olisivat 60 opintopistettä. Eikä tunnu järkevältä suorittaa niitä niin, että pisteitä tulisi alle 5/kk.

Opinnot eivät myöskään estäisi esim. sijaisuuksien tekoa, koska ne voi suorittaa kirjatentteinä. Tämänkin hakemukseen laitoin.

En vaan käsitä tätä, tässä ei ole mitään järkeä! Kotona saan olla panematta tikkua ristiin mutta opiskella ei saa.

Vierailija
10/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
11/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se on ihan naamakohtaista, kuka saa tukea mihinkin ja kuka ei. Itse sain kulttuurialan opintoihin, vaikka en siinä 2:ssa vuodessa, mitä omaehtoisen opiskelun tukea saa, päässyt opinnoissa kuin puoleen väliin. Hae tukea uudestaan ja perustele syvemmin. Toivottavasti päätöksen tekee tällä kertaa joku muu.

Vierailija
12/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin opintoihin on rajalliset resurssit. Ehkä niiltä oli rahat loppu tältä vuodelta.

Vierailija
13/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseestä tuo työkkärin päätös. Voiko siitä valittaa? Tuntuu olevan muuten ihan arpapelia, kenelle myönnetään tuo tuki ja kenelle ei. 

Voisitko rahoittaa nuo opinnot sijaisuuksia tehden? 

Vierailija
14/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että opintojen sivutoimisuus on mahdollista, koska opinnot olisivat 60 opintopistettä. Eikä tunnu järkevältä suorittaa niitä niin, että pisteitä tulisi alle 5/kk.

Eihän tuossa tuolla tahdillakaan mene kuin vuosi. Ja jos pystyt tekemään opinnot tosi nopsaan tahtiin eli huomattavasti vuotta nopeammin, niin ehkä omaan uraan kannattaisi panostaa sitten sen verran että jää muutaman kuukauden ajaksi "vain opiskelemaan"?

Vierailija
15/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukikuukausia minulla ei ole enää jäljellä ja puoliso on töissä, joten en saisi edes toimeentulotukea. Saisin opinnot tehtyä varmaankin puolessa vuodessa, kesään mennessä siis, mutta olisihan se vähän kurjaa ilman rahaa..

Sijaisuuksia tekisin, mutta kun ei niitäkään ole ollut kuin yksi syyskuussa.

Vierailija
16/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noihin opintoihin on rajalliset resurssit. Ehkä niiltä oli rahat loppu tältä vuodelta.

Siis se omaehtoisen opiskelun tuki olisi ollut ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha.

Vierailija
17/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla opinto-oikeus ko aineeseen?

Vierailija
18/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa tosiaan, ettei hakemustasi hyväksytty.. Oon itse myös opiskellut aiemmin ansiosidonnaisella, koska oma tutkintoni oli vanhentunut. Aiempaan viestiin viitaten, noissa opinnoissa oli kyllä tietty opintopisteraja, kuinka paljon kuukaudessa piti suorittaa opintoja, että ansiosidonnaisen saaminen jatkui. En muista ihan tarkkaan paljonko. Oisko se ollu just tuon 5op/kk.

Vierailija
19/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla opinto-oikeus ko aineeseen?

Kyllä on. Sen selvitin ihan ekana.

Ja TE-toimiston päätökseen ei voi hakea muutosta, päätöksessä sanottiin niin.

Vierailija
20/133 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olla puoli vuotta ilman rahaa kuin 20 vuotta.