Omaehtoinen opiskelu työttömyystuella???
Hain TE-toimistolta mahdollisuutta opiskella omaehtoisen opiskelun tuella - saan ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa - mutta tukea ei myönnetty. Kuitenkin TE-toimiston virkailija laittoi sähköpostia, että jos kuitenkin aloitan opinnot, pitää tästä ilmoittaa ja opintojen vaikutus työttömyysetuuteen selvittää. En käsitä tätä!! Voinko kielteisestä päätöksestä huolimatta vain suorittaa opinnot ja saada ansiosidonnaista? Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa tai onko tietoa tällaisesta tilanteesta?
Eikö omaehtoisen opiskelun tuki olisi ollut se sama ansiosidonnainen, mitä nytkin saan ja mihin opintojen vaikutus pitää selvittää, jos aloitan opinnot...
Kommentit (133)
No varmaan sun pitää ilmoittaa muutoksesta niin tuo tuki katkaistaan ja saat opintotukea jos sitä on käytettävissä, kun haet sitä.
Ei vaan käytännössä ne katkaisee sinun tukesi jos jäät kiinni opiskelusta.😂
Jos suoritan opinnot, enkä kerro kellekään? Tämä on minusta melko surkuhupaisaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos suoritan opinnot, enkä kerro kellekään? Tämä on minusta melko surkuhupaisaa.
Jos jäät kiinni, oletkin sitten oikeudessa törkeästä petoksesta, josta voi saada vankeutta.
Miksi ei myönnetty?
Jos opintoja on vähän voi ne suorittaa sivutoimisesti, jolloin työttömyystukea ei menetä.
Itse työttömänä ollessani opiskelin ihan omin päin uuden kielen. En tarvinnut siihen tukea, enkä opettajaa. Sillä oli sitten hauska yllättää työnantaja myöhemmin, kun tuli asiakas ja osasin jonkun verran hänen (aika harvinaista) kieltään. Ei siitä nyt mitään palkankorotusta saanut, mutta onhan se jonkinlaista henkistä pääomaa ihan itsellekin.
Ei myönnetty siksi, koska TE-toimisto katsoi, että heidän palvelunsa auttaisivat enemmän työllistymistäni kuin opinnot. Lisäksi perustelun mukaan minun pitäisi työllistyä jo olemassa olevalla tutkinnollani.
Noh, olen aineenopettaja ja olisin opintojen avulla saanut oikeuden toiseen opetettavaan aineeseen. Kun ennen hakemusta olin yhteydessä TE-toimistoon, virkailija sanoi puhelimessa minulle, että opinnot auttaisivat työllistymistäni ihan selvästi. Päätöksessä oli kuitenkin sitten ihan päinvastaista.
En usko, että opintojen sivutoimisuus on mahdollista, koska opinnot olisivat 60 opintopistettä. Eikä tunnu järkevältä suorittaa niitä niin, että pisteitä tulisi alle 5/kk.
Opinnot eivät myöskään estäisi esim. sijaisuuksien tekoa, koska ne voi suorittaa kirjatentteinä. Tämänkin hakemukseen laitoin.
En vaan käsitä tätä, tässä ei ole mitään järkeä! Kotona saan olla panematta tikkua ristiin mutta opiskella ei saa.
Joskus se on ihan naamakohtaista, kuka saa tukea mihinkin ja kuka ei. Itse sain kulttuurialan opintoihin, vaikka en siinä 2:ssa vuodessa, mitä omaehtoisen opiskelun tukea saa, päässyt opinnoissa kuin puoleen väliin. Hae tukea uudestaan ja perustele syvemmin. Toivottavasti päätöksen tekee tällä kertaa joku muu.
Noihin opintoihin on rajalliset resurssit. Ehkä niiltä oli rahat loppu tältä vuodelta.
Perseestä tuo työkkärin päätös. Voiko siitä valittaa? Tuntuu olevan muuten ihan arpapelia, kenelle myönnetään tuo tuki ja kenelle ei.
Voisitko rahoittaa nuo opinnot sijaisuuksia tehden?
Vierailija kirjoitti:
En usko, että opintojen sivutoimisuus on mahdollista, koska opinnot olisivat 60 opintopistettä. Eikä tunnu järkevältä suorittaa niitä niin, että pisteitä tulisi alle 5/kk.
Eihän tuossa tuolla tahdillakaan mene kuin vuosi. Ja jos pystyt tekemään opinnot tosi nopsaan tahtiin eli huomattavasti vuotta nopeammin, niin ehkä omaan uraan kannattaisi panostaa sitten sen verran että jää muutaman kuukauden ajaksi "vain opiskelemaan"?
Opintotukikuukausia minulla ei ole enää jäljellä ja puoliso on töissä, joten en saisi edes toimeentulotukea. Saisin opinnot tehtyä varmaankin puolessa vuodessa, kesään mennessä siis, mutta olisihan se vähän kurjaa ilman rahaa..
Sijaisuuksia tekisin, mutta kun ei niitäkään ole ollut kuin yksi syyskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Noihin opintoihin on rajalliset resurssit. Ehkä niiltä oli rahat loppu tältä vuodelta.
Siis se omaehtoisen opiskelun tuki olisi ollut ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha.
Onko sulla opinto-oikeus ko aineeseen?
Outoa tosiaan, ettei hakemustasi hyväksytty.. Oon itse myös opiskellut aiemmin ansiosidonnaisella, koska oma tutkintoni oli vanhentunut. Aiempaan viestiin viitaten, noissa opinnoissa oli kyllä tietty opintopisteraja, kuinka paljon kuukaudessa piti suorittaa opintoja, että ansiosidonnaisen saaminen jatkui. En muista ihan tarkkaan paljonko. Oisko se ollu just tuon 5op/kk.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla opinto-oikeus ko aineeseen?
Kyllä on. Sen selvitin ihan ekana.
Ja TE-toimiston päätökseen ei voi hakea muutosta, päätöksessä sanottiin niin.
Parempi olla puoli vuotta ilman rahaa kuin 20 vuotta.
Pumps