Miksi lasten annetaan sotkea kylässä? En halua enää lapsivieraita meille :(
Olen kolmen lapsen äiti. Sain omani hieman keskimääräistä nuorempana, alle kolmikymppisenä. Nyt kun omat ovat kouluikäisiä, kaverini alkavat saada lapsia. Olen välillä täysin äimistynyt siitä, miten paljon pienten lasten annetaan sotkea. Siis fiksut, kouluttautuneet ihmiset muuttuvat jotenkin välinpitämättömiksi, kun lapsia tulee. Etenkin, jos lapsia on enemmän kuin yksi.
Paras kaverini tuli meille eilen kahden lapsen kanssa. Aiemmin hän on ollut suorastaan hygieniafriikki, siisteyden perikuva ja ollut ensimmäisen lapsen kanssa myös siisteydestä huolellinen. Nyt heillä on kaksi lasta ja jotenkin kaiken vain annetaan olla, räät poskella ja rasvajäljet käsissä. Annetaan lapselle murustavaa ruokaa pöydässä niin, että lattia on aivan muruissa (eikä missään kivoissa kuivissa pullamuruissa, vaan kosteissa, mattoon imeytyvissä kuolamuruissa) ja lapsen annetaan lähteä pöydästä käsiä ja suuta pyyhkimättä.
Tämän saman olen huomannut KAIKISSA perheissä, ei vain tässä yhdessä. Miehen kanssa alettiin hämmästellä tätä pari vuotta sitten ja sen jälkeen on kiinnitetty huomiota. Ei oikein haluta enää kutsua näitä pikkulapsiperheitä meille, kun meidän lapset ovat jo isoja koululaisia ja koti on jo ns. normaali, siisti koti, eikä pikkulapsiperheen kaaos riepuineen, tuttipulloineen ja Duploineen.
Ärsyttää siivota ja pestä turhaan esim. sohvatyynyjä, kun nuo pullamurut ja räkäiset posket olisivat vanhempien, ei minun tehtävä.
Kommentit (63)
Mulla on itselläni neljävuotias lapsi. Hänellä on tasan yksi kaveri, jonka voi huoletta pyytää kylään. Muita ei enää kutsuta ollenkaan vaan nähdään mielummin puistossa.
Muut kaverit ovat mm. rikkoneet lapsen kaikki Lego Friends-rakennukset, rikkoneet kaksi yölamppua, kaataneet maitoa pesulassa pestävälle matolle, repineet lapsen kirjoja ja lehtiä ja katkoneet lapsen pikkunukeilta päitä ja raajoja. Ihan kaikkea en edes muista.
En ymmärrä miten vanhemmat eivät viitsi pitää huolta siitä, että lapset käyttäytyy kunnolla. Hirvittää. Onneksi en ole näiden lasten opettaja.
Ilmeisesti moni kylään kakaransa tuova vanhempi ajattelee sen mahdollisuutena ottaa rennosti eikä jaksa paimentaa. Mun mielestä esim. laatikoiden aukominen ja tavaroiden sieltä ottaminen ja rikkominen on järkkyä ja siihen jos ei vanhempi puutu niin huhhuh.
Onko kellään kokemusta että olisi pyytänyt lapsivieraiden vanhemmilta korvausta rikotuista asioista?