Oisko röyhkeää vieraana auttaa joulupöydän herkkujen kanssa?
Oon ekaa kertaa menossa mieheni vanhempien luokse jouluna. Ei muutenkaan olla kovin paljoa aikaa siellä vietetty. Oon aiemmat joulut ollu omien vanhempieni luona, sillä mies tekee vuorotyötä ja on tähän asti ollut jouluna töissä.
Meillä kotona on aina panostettu ruokaan ja olen itsekkin hyvä kokki ja leipuri. Oisko miten epäkohteliasta tuppautua vieraana keittiöön tai tulla vieraisille tuliaskorin kanssa?
Haluaisin leipoa itse mm. karjalanpiirakoita, mallaslimppua, joulupullaa ja herrasväen pikkuleipiä sekä tehdä sinappia. Lisäksi omaan joulupöytään kuuluu imelletty perunalaatikko, mistä mieheni ei ole edes aiemmin kuullut, joten tuskin heiltä löytyy.
Miten suhtautuisit miniään, joka toisi joulupöytään omia väkerryksiään vaikka on vieraana. En haluaisi astua kenenkään varpaille.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina vienyt jotain, edes joulukakun, joululeivän, viiniä ja alkon glökiä. Ja kysyn saanko auttaa kattauksessa, ruoanlaitossa, tiskikoneen lataamisessa jne. Ja aina on ilolla otettu vastaan, kun kaikki muut istuvat sohvalla ja odottavat valmista. Varmaan anopillakin on kivempi joulu jos et vain prinsessana istu pöydässä katsomassa puurtamista.
Miniä ei saa "prinsessana" istua, mutta poika saa "prinssinä" ja appi "kuninkaana" vai?
Kyllähän jokainen tajuaa tuliaisia viedä, mutt ap taisi kysellä, että saako ihan urakalla rueta jouluherkkuja väkertämään vai onko se liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Juttele etukäteen emännän tai isännän, sen joka tarjoilun suunnittelee. Ruoanlaitosta kiinnostuneena itse emännöin usein ja mietin tarjoilut yleensä kokonaisuuksina, jolloin yllättäen tuodut mitkä tahansa -jutut ei aina siin hyvin istu kokonaisuuteen. Ei se nyt suurensuuri juttu ole, iloisesti ne otetaan vastaan aina ja tarjolle laitetaan, mutta jos vieras ottaisi yhteyttä etukäteen, kertoisi että pitää ruoanlaitosta ja tahtoisi tosissaan tuoda jotain mukanaan, niin olisi minullekin mieluista jutella yhdessä mikä hänen ehdotuksistaan sopisi kokonaisuuteen parhaiten. Voisin samalla jutella tietämistäni mahdollisista muiden vieraiden ruokarajoituksista sen sovitun tarjoomuksen kanssa jne. Ja sivuvaikutuksena tulisi tutustuttua uuteen vieraaseen hiukan, olisi jotain yhteistä juteltavaa pöydässä.
Tirsk "sopisi kokonaisuuteen" kyllähän nyt karjalanpiirakat, sinappi ja imelletty perunalaatikko mahtuu kinkun ja lanttulaatikon viereen.
Ex-anoppi olisi loukkaantunut verisesti jos hänen joulukattaukseensa olisi joku tullut säveltämään omiaan. Itse olisin vain iloinen lisäherkuista omassa joulupöydässä. Riippuu siis ihan tyypistä. Kannattaa kysyä.
Voisit soittaa anopille ja kysyä. Vaikkette ole paljon olleet tekemisissä, niin kyllä se varmasti ilahtuisi jos reippaasti soittaisit, että "Miniä täällä moi, mietin tota joulua ja ajattelin soittaa ja kysyä, että voisinko tuoda joulupöytään jotain. Hyvin ehtisin tässä leipoa ja laittaa kun on lomakin jo."
Veljeni vaimo toi ruokia äitini laittamaan joulupöytään. Äitini ei suostunut edes maistamaan. Loukkaantuneen näköisenä istui pöydän päässä ja paheksui, kun isä söi ja kehui. Joten kysy ensin sopiiko tuoda.
Molemminpuolin ajattelematonta toimintaa..