Vakava vetoomus työttömille
Täälläkin on lapsellisesti uhottu, että vähennetään ostamista, jos tulot pienenevät. Se on tietenkin ok mutta koittakaa ymmärtää, että ei kannata vähentää kotimaista kulutusta. Jos kotimainen kulutus pienenee, työttömyys vain kasvaa ja koko maa on kohta pahassa kierteessä.
Jättäkää siis kiinalainen krääsä ostamatta, mutta tukekaa kotimaista.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaiseen krääsäänhän ne rahat meillä menevät. Voi h...
No kyllä mulla menee, jos krääsäksi lasketaan käsiinhajoavat vaatteet, kammat, kynät sun muu kulutustavara. Kalliimpi ja kestävämpi tulisi lopulta halvemmaksi, mutta kun tällä köyhällä ei ole varaa säästää kalliimpaan.
Ja suurin osa rahoista menee tietysti muuhun kuin krääsään/tavaraan, mutta jooh... Turha kuvitella, että ostaisin mitään suomalaista jolle ei löydy halvempaa ulkomaalaista vaihtoehtoa. Paitsi shampoota, koska mulla on pelkästään huonoja kokemuksia superhalpiksista ja työhaastatteluissa täytyy näyttää siistiltä.
Mitä väliä? Mennään kaikki yhteen helvettiin sitten
Miksi ostaa suomalaisesta firmasta Kiinasta tuotua tuotetta ja maksaa suomi firmalle ko. prosessissa 100% tai enemmän lisähintaa?
Miksi ei ostaisi suoraan Kiinasta, saa saman tavaran vähintään puolet halvemmalla.
Turhaan tässä ostamista moralisoidaan, se on ihan järkevää että rahan kanssa ollaan tarkkana. Samoin on järkevää, että annetaan myös suomalaisille firmoille enemmän syytä ja painetta hakea rahansa tuontiroinan myymisen ja välistävetämisen sijasta mieluummin valmistamalla itse jotain ja viemällä sitä maailmalle. Se on haasteellista, mutta se on kuitenkin juuri sitä vientiä mitä Suomi oikeasti tarvitsee em. maahantuontiviritysten sijasta.
Jos Suomi olisi kilpailukykyinen, silloin ostettaisiin muutenkin Suomesta koska se on parempi ja edullisempi kuin ulkomainen. Mutta kun Suomi ei ole kilpailukykyinen niin minkäs sille sitten voi.
Lopulta MINÄ saan työpaikan siitä firmasta, jonka tuotteita en ostanut.
Miksi?
Koska kun minä en osta ko. firman tuotetta, se firma joutuu opettelemaan myymisen ulkomaille.
Ja kun se oppii miten vientiä tehdään, niin siinä on sen jälkeen aina mahdollisuus että myös minun työpanokseni alkaa käymään kaupaksi.
Eli, kun et osta Suomesta, voit saada työpaikan.
Näinkin hullunkurista se voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Syyttäkää sitten itseänne kun maa syöksyy lamaan itsekkäiden ostolakkojenne ja ulkomaisen suosimisen takia.
Tuskin se kovinkaan enää työttömiä, varsinkaan niitä aktiivisia työttömiä liikuttaa. Aktiivimalli vei kyllä todellakin motivaation. JOS siinä olis ollut edes se vaihtoehto, että esim. opiskelu avoimessa yliopistossa olisi a)tullut sallituksi laajemmin kuin se nyt on b)kelpaisi aktiivisuuden osoitukseksi, olisi hommassa ollut järkeä. Nyt korkeakoulutetut ja kokeneet visiikymppidet menevät piiriin leikkimään ponileikkiä tai iskee leikkuri.
Sen verran itsekunnioitusta on, että tuohon en lähde ja otan sen leikkurin, mutta vähennän kulutusta ja kotimaan päästä se tietty lähtee, koska tietyt perustarpeet on kuitenkin hankittava, kuten lapsille vaatteita.
Laman myötä tulee vaan sitten enemmän porukkaa leikkimään ponileikkejä yhteiskunnan kustantamana.
Eikö tämä nyt ollut se hallituksen päämäärä? saada terveet, fiksut ihmiset "aktivoitua" keinolla millä hyvänsä?
Mitä työtön muka edes ostaa muuta kuin ruokaa? Itse ostan talvikaudelle yhden paidan ja kesäkaudelle toisen. Sukat ja alushousut pitää uusia parin vuoden välein. Yhdet talvikauden housut ostan kerran vuodessa. Kesäkauden capreja minulla on kolmet, niitä ei ole tarvinnut ostaa moneen vuoteen. Takit kestää 10 vuotta vähintään, kenkiäkään ei tarvitse joka vuosi ostaa. Jotain shampoita ja hammasharjoja nyt tulee ostettua, mutta eipä niillä mitään kotimaista työllisyyttä pidetä yllä.
Koti on kalustettu ja varustettu aikapäiviä sitten. Ei tässä ole 10 vuoden sisään näköpiirissä mitään huonekalu- tai astiaostoksia.
Minulle on kertynyt pitkän työuran aikana tuotteita, ajattomia laadukkaita vaatteita ym. sälää sekä itse hankittuna tai perittynä ettei minun tarvitsisi ostaa kuin ruokaa. Olen ollut vuoden työttömänä enkä todellakaan kohta osta mitään mistään. On uskomatonta että työttömästä tulee yhdessä yössä toistaitoinen idiootti ja rikollinen. Nykyiset aktivointitoimenpiteet ovat kuin natsisaksasta tai pohjoiskoreasta. Suomalaisten tuotteiden ostaminen ei ole mikään itseisarvo, monet suomalaisiksi mielletyt tuotteet tehdään mikä missäkin, ainoastaan jotkut käsityöläispienyrittäjät tekevät kotimaista. Heidän tuotteensa voivat olla laadukkaita mutta ei monilla työttömillä ole varaa niitä ostaa. Isot rahat menevät veroparatiiseihin ja isojen firmojen johtajien taskuun.
Itse asiassa ei enää kiinnosta, vaikka koko maa hukkuisi paskaan. Kokoomusta äänestäneet idiootit saavat sitä mitä ovat tilanneet.
Ja tietysti päättäjät myös. Kiinapaskasta yritetään nyt tehdä kalliimpaa sellaisella ajatuksella, että varmaan nyt on pakko ostaa kotimaista. Väärin - en osta sen jälkeen sitäkään vähää.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei enää kiinnosta, vaikka koko maa hukkuisi paskaan. Kokoomusta äänestäneet idiootit saavat sitä mitä ovat tilanneet.
Ja tietysti päättäjät myös. Kiinapaskasta yritetään nyt tehdä kalliimpaa sellaisella ajatuksella, että varmaan nyt on pakko ostaa kotimaista. Väärin - en osta sen jälkeen sitäkään vähää.
Jep juuri näin, sitten ei ole enää tullimiehilläkään töitä, koska talouden pyörät pysähtyy sitten kokonaan.
Ja ajatelkaapa, millainen unohtuneen tulevaisuuden hautausmaa Suomesta tulee sen jälkeen kun edes ammatillisia vehkeitä ei voi hankkia enää edes Kiinasta.
Typeryyden täydellinen huipentuma Suomalainen systeemi kun yritetään väkisin saada kansalta pois päätösvalta heidän rahojen käytöstään, Kiinasta haetaan siksi että säästetään omia varoja, niitä varoja tarvitaan muuhunkin kuin ylihintaiseen tavaraan.
Mitäköhän puoluetta ap äänesti viim vaaleissa? Ja mitä seuraavissa?
Sitä saa mitä tilaa, eli en osta kotimaista. Ostakoon rikkaat ja hoitakoon sen puolen, turhaan veroja kiertävät.
Ei kai kenenkään kannata ostaa mitään, kun ei voi tietää, minkä yllätyksen hallitus seuraavaksi keksii. Kaikki rahat säilöön. Jos niitä kertyy liikaa niin vaikka sitten Tallinnaan virkistymään.
Vierailija kirjoitti:
Syyttäkää sitten itseänne kun maa syöksyy lamaan itsekkäiden ostolakkojenne ja ulkomaisen suosimisen takia.
Hyvätuloisilla on varaa ostaa enemmän ja kalliimpaa mitä työttömyyspäivärahaa saavilla, joten kiukuttelusi meni väärään maaliin. Näytä itse esimerkkiä.
Jaa, viittisköhän kannattaa näitä samaisia töissäkäyviä, kauppiaita tai omistajia, jotka haukkuvat työttömät alimpaan helkuttiin vain koska ovat saaneet paremman elämänuran.
Onko mikään enää oikeastaan suomalaista ei ole kahvi eikä suklaa ainakaan. Ei täällä sellaisia kasvejakaan kasva josta pystyisi kotimaisesti tuottamaan alusta asti. Vaatteet ja muut käyttötavarat suurimmaksi osaksi ulkomaisia. Ulkoistaminen kotimaisuuden varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Kaupat ovat täynnä krääsää Kiinasta, muualta Aasiasta ja yleensäkin ulkomailta. Miksi ihmisten pitäisi elättää kauppiaita jotka vetävät välistä ja myyvät halvalla Kiinasta ostamansa tavaran kalliimmalla kuluttajalle?
Nykyään voi tilata tavarat suoraan ilman välimiestä.
Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun haluat takuun, kun ostat paikalliselta niin sinun tarvitsee vain toimittaa tuote paikalliselle myyjälle ja todennäköisesti saat uuden tuotteen mikäli laitevika tai laatu ei vastaa mainontaa, eli kärähtää omia aikojansa, kiinasta tilatun joudut lähettää kiinaan ja kestää ikuisuuden ja todennäköisesti et saa minkäänlaista vastausta aiheesta, tietysti saat tilata mistä haluat mutta turha tulla vinkuuun "THEY TOOK MY JOOOOB!", minä ainakin yritän suosia kotimaisia ja miten minulla on varaa valita kotimainen? Koska olen absolutisti, ei mene rahat alkohooleihin ja tupakkaan, vaan tarpeellisiin tuotteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko mikään enää oikeastaan suomalaista ei ole kahvi eikä suklaa ainakaan. Ei täällä sellaisia kasvejakaan kasva josta pystyisi kotimaisesti tuottamaan alusta asti. Vaatteet ja muut käyttötavarat suurimmaksi osaksi ulkomaisia. Ulkoistaminen kotimaisuuden varjolla.
kotipizza ja hesburger ja elisa ja rovio tulee mieleen, nokiaa nyt ei varmaan voi enään mainita?
valio ja bayeri? fazerista en osaa sanoa... ainiin, ROCCAT on tietääkseni myös Suomalainen alkuperä.
Kuinka olette aikoneet tukea suomalaista kysyntää, te jotka haluatte säilyttää hyvinvoinnin? Onko parempi tukea suuria liikkeitä vai aivan pieniä yrittäjiä?
ulkomailta ostaessa on edes joku mahdollisuus ettei rahat päädy sipilälle