Syntymäpäivä joulukuussa ei ole yhteisjuhla joulun kanssa!
Muistuttaisin ihmisiä, että joulukuussa syntyneiden syntymäpäivä on yhtä erityinen kuin kaikkien muidenkin eikä pitäisi olla syy esim. lahjojen vähyyteen, juhlien pitämättömyyteen yms.
Niille joilla ei ole syntymäpäivä juhlapyhien aikaan tämä voi kuullostaa omituiselta ja ehkä itsekkäältäkin, mutta todella moni joulukuun lapsi potee vielä surua aikuisenakin, koska omaa syntymäpäivää ei juhlita samoin kuin muiden.
Älä sinä ole siis se joka antaa joulu- ja synttärilahjan yhteislahjana tai/ja on välinpitämätön.
Vaikka olenkin jo aikuinen niin ei tunnu kivalta kuinka oma syntymäpäivä on "niin sekin vielä" muille kun muiden syntymäpäiviä juhlistetaan. En ole ainoa joka näin tuntee ja toivoisinkin, että tämän aloituksen kautta ehkä joku joulukuun lapsi tuntee olonsa erityiseksi syntymäpä
Kommentit (28)
Mnä synnyin itsenäisyyspäivänä. Aina vapaapäivä, liput salossa-ja siihen se ilo loppuukin. Suomen tylsimpiä päiviä.
Koulussa ei voinut leuhkia kenellekään, mutta nyt yritän pitää pikkujoulut tms. Suku tulee mielellään kahville, kun olen useimmiten kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kummilapsi on syntynyt juuri joulun alla, tulee kyllä ostettua synttäri- ja joululahjat erikseen, mutta kyllä tulee vähemmän panostettua toiseen niistä.
Olen ajatellut, että voisi ryhtyä ostamaan erikseen "kesälahjan" koska onhan se lapsellekkin vähän tylsää odotella vuosi lahjoja ja sitten niitä tuleekin huoneen täydeltä 2 viikon aikana. Eikä koskaan mitään kesäjuttuja.
Lapsena kun ei ole omia tuloja on aika ikävää kun syntymäpäivä on joulukuussa. Itse en muulloin esim. rahaa tai muuta saanut sukulaisilta joten se joulun tuoma vähennys tuntuu pahalta. Varsinkin kun muut sisarukset saavat kuitenkin oikeat syntymäpäivälahjat.
- ap
Haluaisin kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita ennen kuin keskustelu suljetaan yöksi. En halua kenenkään mieltä pahoittaa tällä asialla, joten en ole koskaan mitään sanonut. Oloni on nyt vähemmän surullinen kun sain avautua tästä asiasta ilman syyttelyä tai muuta sellaista. Iso kiitos teille ja kiitos erityisesti vertaistuesta!
Toivotan kaikille hyvää joulua ja hyvää syntymäpäivää heille, jotka ovat joulukuussa tai muiden juhlien aikaan syntyneet!
- ap
No meillä on kaikki lapset syntyneet talvikuukausina ja enemmänkin ne viimeiset synttärit on semmoinen "sekin vielä" . Ja lahjoja (leikkivät yhdessä lahjaleluilla) on tullut useampi jo siihen mennessä, joten on jo ehtinyt tulla "lahjaähky."
Onhan se oikeesti tosi perseestä ihmisten tommoset asenteet. Ihan yhtälailla se synttärilahja maksaa sen joululahjan päälle ja vuoden lopussa kulunu summa on sama on ne sit ostettu kesällä ja talvella tai kummatkin joulukuussa. Tää vaan tukee sitä teoriaa et käteisellä pääsee halvemmalla, kun ihmiset sokaistuu sille rahalle.
Meillä toiveena et saatais mahdollisesti vaan talvilapsia, kun tiedän jo valmiiks etten oikeesti kestäis kesällä viimisillään oloa ja mies totes kauniisti et ”tehään sit jouluvauva seuraavaks niin päästään puolet halvemmalla...” no vittu ei päästä.
Synttärit myös joulukuussa. Äitini oli tehnyt mulle sellaisen taskujoulukalenterin, jossa syntymäpäiväni oli suurin tasku. Ihmettelin kovasti kun valmiissa kalentereissa ei ollut mitään erikoista synttäripäivänäni. Mutta juu, kummini varsinkin harrasti tätä synttärilahja samalla kuin joululahja. Onneksi mulla ei ole sisaruksia, niin en ollut vertailukohtaa mutta kaverini, myös joulukuun lapsi, kärsi siitä että omat synttärit ohitettiin ja siskon kesäsynttärit olivat iso tapahtuma.
30-vuotisjuhlan järjestin suosiolla tammikuussa ja saman ajattelin tehdä 40-vuotisjuhlan kanssa. Porukkaa kiertää pikkujouluja ja tekee jouluvalmistelujaan, joten voisi olla aika hiljaiset juhlat.
Olen jo yli 40v, eikä lapsuudessani vietetty mitään kaverisynttäreitä yleisesti, muistan että 9v synttärit pidettiin, mutta muuten sukulaiset tulivat juhlimaan.
Nykyisin jo vähän ottaa päähän viettää jotain 47v päiviä, niinkuin menneenä viikonloppuna, pitää järjestää "joulu" kaksi kertaa viikon välien. Lauantaina 30 hengelle, jouluaattona 16:lle, iso suku.
Ymmärrän kyllä ja kiitän rehellisyydestäsi. Valitettavasti omalle syntymäpäivälle ei voi mitään. Mutta ei se ole kiva tunne, että oma syntymäpäivä on muille "sekin vielä".
- ap