Surullinen joulukuussa

Muistuttaisin ihmisiä, että joulukuussa syntyneiden syntymäpäivä on yhtä erityinen kuin kaikkien muidenkin eikä pitäisi olla syy esim. lahjojen vähyyteen, juhlien pitämättömyyteen yms.

Niille joilla ei ole syntymäpäivä juhlapyhien aikaan tämä voi kuullostaa omituiselta ja ehkä itsekkäältäkin, mutta todella moni joulukuun lapsi potee vielä surua aikuisenakin, koska omaa syntymäpäivää ei juhlita samoin kuin muiden.

Älä sinä ole siis se joka antaa joulu- ja synttärilahjan yhteislahjana tai/ja on välinpitämätön.

Vaikka olenkin jo aikuinen niin ei tunnu kivalta kuinka oma syntymäpäivä on "niin sekin vielä" muille kun muiden syntymäpäiviä juhlistetaan. En ole ainoa joka näin tuntee ja toivoisinkin, että tämän aloituksen kautta ehkä joku joulukuun lapsi tuntee olonsa erityiseksi syntymäpä

• ylös 74
  • alas 5

Sivut

Kommentit (28)

Surullinen joulukuussa

syntymäpäivänään*

(Pahoittelen viesti lähti liian aikaisin).

Hyvää joulun aikaa kaikille ja hyvää syntymäpäivää joulukuun lapsille!

- ap

• ylös 26
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kiitos ap, komppaan sun tekstiäsi. Itsellä oli toissapäivänä synttärit, aina ne lapsena juhlittiin, mutta joskus kuuli, että kohtahan on joulu, ei nyt niin niitä lahjoja..no, pojan kaveri on todellinen joulun lapsi, syntynyt jouluaattona, niin..eihän kukaan syntymäajankohdalleen voi mitään.

• ylös 38
  • alas 0
Vierailija

Meillä on tuollainen joulukuun lapsi ja täytyy antaa tunnustusta sukulaisille, että aina ovat muistaneet lasta sekä syntymäpäivänä että jouluna. Tuskin on pojalle jäänyt mitään traumoja.

• ylös 31
  • alas 0
Vierailija

Eihän synttäreitä ole mikään pakko juhlia juuri sinä päivänä kuin ne virallisesti ovat. Voi juhlia etukäteen tai vasta virallisen päivän jälkeen. Oma lapseni on syntynyt elokuun alussa ja järjestän synttärit aina vasta koulujen alettua, jolloin ihmisten kesälomat ovat jo ohi ja pääsevät osallistumaan synttäreille.

• ylös 34
  • alas 0
Vierailija

Minulla on tänään syntymäpäivä ja synttäreitäni on aina juhlittu kunnollisilla juhlilla sukukahvituksineen ja lastenkutsuineen. Juhlat on pyritty pitämään n. viikkoa ennen joulua, eikä tämä ole ollut koskaan kenellekään ongelma.
Vasta aikuisiällä minulle on selvinnyt, että on perheitä, joissa joulukuun lapsia ei juhlita ollenkaan, koska joulu. Näissä perheissä muut lapset kuitenkin saavat normaalit juhlat. Uskomatonta.
Ystävälläni on tapaninpäivänä syntynyt lapsi ja joka vuosi ovat juhlineet koko suvun voimalla lasta oikeana päivänä.

• ylös 40
  • alas 0
Surullinen joulukuussa

Vierailija kirjoitti:
Eihän synttäreitä ole mikään pakko juhlia juuri sinä päivänä kuin ne virallisesti ovat. Voi juhlia etukäteen tai vasta virallisen päivän jälkeen. Oma lapseni on syntynyt elokuun alussa ja järjestän synttärit aina vasta koulujen alettua, jolloin ihmisten kesälomat ovat jo ohi ja pääsevät osallistumaan synttäreille.

Kaverisynttärit nyt harvemmin on oikeana päivänä. Itse tarkoitin ihan perheen suhtautumista joulukuussa syntyneiden syntymäpäivään. Itselläni on muita sisaruksia ja ero on huomattava oman syntymäpäivän ja muiden sisarusten välillä. Olen keskimmäinen lapsi, joten huomio on muutenkin aina ollut vähillä. En hae huomiota, mutta olisi kiva tuntea että oma syntymäpäivä on läheisille tärkeä asia. Siihen ei tarvita juhlia tai lahjoja vaan muistamista.

Tarkoitus ei ole antaa sellaista kuvaa, että tämä olisi jotenkin suuri ongelma, mutta itsellänikin on ollut ihan oikeita ongelmia ja niiden keskellä oman syntymäpäivän merkitsemättömyys on tuntunut pahalta.

Tutkiskelin asiaa ja todella monella joulukuussa syntyneellä on samanlaisia tuntemuksia ja halusin välittää viestin tänne bittiavaruuteen.

- ap

• ylös 22
  • alas 1
Vierailija

Minulla ei ole mitään traumoja synttäreistäni, vaikka äitini jostain syystä joskus harmittelee asiaa puolestani, että menee niin joulun lähelle. Olin jopa iloinen, etteivät synttärini olleet koulupäivinä.

Vierailija

Minä laitan aina 23.12 syntyneelle veljeni pojalle synttärionnitteluviestin. Seuraavana päivänä lähetän pojalle joulutoivotusviestin.

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Itselläni synttärit jouluaattona. Muulloin ei ole vihlonut, mutta kun odotin täysi-ikäisyyttä, niin ikinä ei oo syksy ollut niin pitkä. Itse sain aina synttärilahjat aattoaamuna. Kovasti mua on tän syntymäpäivän takia säälitelty, mut itse en oo osannut tuota murehtia. Ei oo kokemusta muustakaan :)

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Sama tarina. Olen syntynyt joulukuussa keskimmäisenä lapsena. Siskolla synttärit keväällä ja veljellä kesällä joille aina järjestettiin juhlat. Mä sain aina yhteisen synttäri&joululahjan ja jos joskus juhlat järjesti, harva kutsuttu tuli koska oli joulukiireitä. En juhli synttäreitä vieläkään ikinä, virallisen vapaapäivänkin olisi tänä vuonna saanut töissä mutten pitänyt enkä halunnut kahvitilaisuutta. Joku trauma siis jäänyt 😄

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

No toi vielä tulee ärsyttämään, ettei saa palkallista lomapäivää, kun on vp jokatapauksessa :)

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No toi vielä tulee ärsyttämään, ettei saa palkallista lomapäivää, kun on vp jokatapauksessa :)
Ei meillä saa palkallista vapaapäivää muutenkaan.

Surullinen joulukuussa

Vierailija kirjoitti:
Minulla on tänään syntymäpäivä ja synttäreitäni on aina juhlittu kunnollisilla juhlilla sukukahvituksineen ja lastenkutsuineen. Juhlat on pyritty pitämään n. viikkoa ennen joulua, eikä tämä ole ollut koskaan kenellekään ongelma.
Vasta aikuisiällä minulle on selvinnyt, että on perheitä, joissa joulukuun lapsia ei juhlita ollenkaan, koska joulu. Näissä perheissä muut lapset kuitenkin saavat normaalit juhlat. Uskomatonta.
Ystävälläni on tapaninpäivänä syntynyt lapsi ja joka vuosi ovat juhlineet koko suvun voimalla lasta oikeana päivänä.

Hyvää syntymäpäivää!

Tähänkin vaikuttaa sekin onko sisaruksia ja perheen rahatilanne. Tutkiessani tätä aihetta monissa kertomuksissa nousi esiin joulun aiheuttama rahan meno, jolla selitetään lahjojen/juhlien puute. Toki ymmärrän tämän täysin, (olen itse opiskelija) mutta siihenkin voisi jo varautua aikaisemmin. Onhan syntymäpäivä kuitenkin sama joka vuosi.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä saa palkallista vapaapäivää muutenkaan.

Ei edes 50- ja 60- vuotispäivinä?

Vierailija

Kieltämättä joulun alla olevat synttärit on vähän sellainen "sekin vielä"-tapahtuma. Kun ajatukset on jo niin joulussa ja sille samalle ihmiselle tuntuu hassulta ostaa lahjaa viikon välein.
Tietysti tuota ei tuoda päivänsankarille ilmi kuitenkaan, mutta ihan anonyyminä täytyy olla rehellinen.

Surullinen joulukuussa

Vierailija kirjoitti:
Sama tarina. Olen syntynyt joulukuussa keskimmäisenä lapsena. Siskolla synttärit keväällä ja veljellä kesällä joille aina järjestettiin juhlat. Mä sain aina yhteisen synttäri&joululahjan ja jos joskus juhlat järjesti, harva kutsuttu tuli koska oli joulukiireitä. En juhli synttäreitä vieläkään ikinä, virallisen vapaapäivänkin olisi tänä vuonna saanut töissä mutten pitänyt enkä halunnut kahvitilaisuutta. Joku trauma siis jäänyt 😄

Tuo onkin yksi asia mikä toistuu hyvin monella juhlapäivien aikana syntyneellä. He eivät itsekään juhlista omaa syntymäpäivää/pidä sitä kovinkaan merkityksellisenä. Itsekään en ole juuri välittänyt viettää mitään juhlia enkä ymmärtänyt mitä erikoista syntymäpäivissä on, mutta nyt varsinkin kun on "aikuinen" ja asuu yksin niin huomaa että on sillä kuitenkin väliä muistaako kukaan.

- ap

Vierailija

Poikani on syntynyt aatonaattona. Aina hänelle on pidetty synttärit ja annettu lahjat.

Vierailija

Kummilapsi on syntynyt juuri joulun alla, tulee kyllä ostettua synttäri- ja joululahjat erikseen, mutta kyllä tulee vähemmän panostettua toiseen niistä.
Olen ajatellut, että voisi ryhtyä ostamaan erikseen "kesälahjan" koska onhan se lapsellekkin vähän tylsää odotella vuosi lahjoja ja sitten niitä tuleekin huoneen täydeltä 2 viikon aikana. Eikä koskaan mitään kesäjuttuja.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.