Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen tätä Tiernapojat-joulukuvaelman kohtaa.

Idiootti ov.
19.12.2017 |

Tiernapojat-nimisessä joulukuvaelmassa Mänkki sanoo, että "Menkää Petlehemiin, Juuttaan maan Taavetin kaupunkiin. Sieltä te löydätte vastasyntyneen poikalapsen kapaloituna makaavan seimessä, jota Herran enkelit vartioitsevat ynnä härkäin ja aasein kanssa". Myöhemmin Herodes sanoo Knihtille, että "Mene myös Petlehemiin, Juuttaan maan Taavetin kaupunkiin ja tapa ja virtaan heitä kaikki kaksivuotiset ja sitä nuoremmat poikalapset, kunnes olet löytänyt sen äsken syntyneen juutalaisen kuninkaan". Miksi Hedores käskee Knihtin tappamaan kaikki alle 2-vuotiaat poikalapset, vaikka hän itse ja myös Mänkki puhuvat siinä vastasyntyneestä lapsesta?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaavat varman päälle. Ja ehkä otettu huomioon myös se, että siihen kaikkien poikalasten löytymiseen ja tappamiseen menee aikaa. 

Vierailija
2/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos joku vastasyntynyt näyttää ikäistään vanhemmalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä matkustelukin oli silloin hitaampaa. Äkkiäkös sitä kamelin tai aasin selässä matkatessa vuosi tai kaksikin hurahtaa pitkillä matkoilla,

Vierailija
4/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs se muriaani nykyään?

Vierailija
5/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuinka Knihti varmisti, että hänen tappamansa poikalapset olivat todella kaksivuotiaita ja sitä nuorempia? Kai sillekin pitää joku syy olla, että miksi hän etsii juuri sen ikäisiä poikia jos hän vanhemmilta poikien ikiä kyseli vai olivatko Herodeksen alamaiset todella niin kuuliaisia, että he olivat heti valmiit tuomaan alle 2-vuotiaat pojat tapettavaksi kun Knihti ilmoitti tulleensa Herodeksen käskystä tappamaan kyseiset pojat.

Vierailija
6/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamelin tai aasin selässä voi kestää melko pitkään löytää se kuningas. Varalta kaikki alle 2 vuotiaat, koska ei voi oikein soittaa ohjeitakaan vuoden päästä, että vieläkö tapetaan?

Vierailija
7/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei ole siihen aikaan liikuttu pikajunilla, eikä ole kaikki ihmiset asuneet 20km alueella tiivisti asutuissa keskustoissa :D

Vierailija
8/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiernapojat perustuu keskiaikaiseen satukirjaan, siksi.

Ja tykkään tiernapojista vaikken uskonnollinen olekkaan, lapsuudesta saakka näytelmä on mielestäni ollut jännittävä :)

Vierailija
9/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs se muriaani nykyään?

Tarkoitat varmaan murijaani.

No tarinan pahishan on Herodes, joten kaiken logiikan mukaan murijaanien kuningas on hyvis, jota se pahis sortaa. En näe murijaanien kuningasta ja "hoo, miksi sinä olet noin musta?"-lausahdusta rasistisena, silloin kun se esitetään kyseisessä näytelmässä. Murijaanien kuningashan laulaa sitten erittäin ylpeänä ihonväristään:

"Hoo, jos minä olen musta, 

olen minä kaikilta tunnettu.

Hoo, jos minä olen musta, 

olen minä hyviltä kaivattu.

Yksi herra ja kuningas 

Murijaanein maalta."

Kun esitimme lapsena kyseisen näytelmän, halusin itse olla ehdottomasti murijaanien kuningas, mielestäni hän on vieläkin paras hahmo koko tarinassa, vaikka joutuikin sitten pröystäilyn jälkeen nöyristelemään Herodekselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan