Miksi yövuoroa tekevät valittaa?
Yövuoron tekeminen ei ole sen raskaampaa. Ei sillä ole mitään väliä nukutko yöllä vai nukutko päivällä jos saat nukkua sen 6 tuntia niin sen pitäisi riittää jaksamaan. Jotkut valittaa että unirytmi menee sekaisin. Kuitenkin tuntemani yövuoron tekijät ovat niin väsyneitä että nukkuvat helposti mihin aikaan tahansa. :D
Kommentit (11)
minulla 3-vuorotyö. Meillä keskimäärin yksi yö viikossa. En ole ikinä osannut nukkua yövuoron jälkeen kuin pari-kolme tuntia. En silti ole normaalia väsyneempi.
yövuoro aiheuttaa sydänvaivoja ja ahdistusta. Ehkä siksi
Oletko ikinä kokeillut? Et.
Minä teen epäsäännöllistä vuorotyötä ja voin kyllä kertoa, että siinä MENEE vuorokausirytmi sekaisin. Kohta et enää saa unta silloinkaan, kun väsyttää. Päivällä et saa nukuttua kuin sellaista vartin pätkää. Sydän hakkaa epärytmissä, vatsa on sekaisin.
Illalla pukkaa hikeä pintaan ja kun yrität mennä (edellisen yön valvottuasi, seuraavana päivänä on päivävuoro) nukkumaan normaaliaikaan, olet niin yliväsynyt, ettet saa kunnolla unta.
Tätä vuodesta toiseen. Minä olen jo viisikymppinen ja kestän vain, koska olen poikkeuksellisen hyväuninen, ja saan enimmäkseen iltaisin unta (päivisin en juurikaan). Kollegoistani noin kaksi kolmesta joutuu käyttämään unilääkkeitä melko säännöllisesti.
.... puhumattakaan siitä, että on se inasen hei haitta muulle elämälle, että äiti on yövuoroissa. Ei auta kotitöissä, ei näe lapsia valveilla kuin tovin alkuillasta, ei pysty pitämään kavereihin yhteyttä livenä. Sosiaalinen elämä, mitä se on?
5
Tiedän ihmisiä, jotka ovat aivan omasta halustaan tehneet yövuoroa, mutta joilta työterveyslääkäri on kieltänyt yöt tyystin. Kyllä nuo sydänoireet ja muut ovat ihan totisinta totta, eikä todellakaan ole sama, mihin aikaan vuorokaudesta nukkuminen tapahtuu.
Mutta jos teet pelkkää yövuoroa niin rytmi ei mene sekaisin vaan se on sama kun tekisit pelkkää aamua.
Vuorotyö aiheuttaa tutkitusti sydän- ja verisuonisairauksien lisäksi syöpää.
Sen haittoja ei ymmärrä, jos ei kokeile vuosikymmeniä.
Tein aikanaan säännöllisesti vuorotyötä, joissa säännöllisen epäsäännöllisesti aamua, iltaa ja yötä ja näistä pidennettyjä versioita. Pää ei kestänyt vuosienkaan jälkeen yövuoroja, koska en vaan osaa/saa nukuttua päivällä ja lähes aina yövuoron jälkeen oli riesana migreeni. Nyt teen vaan aamua ja iltaa eikä ole migreeni vaivannut kun maksimissaan pari kertaa vuodessa ja harvoin sillonkaan työvuoron takia.
Univelka aiheutti tuollon jo ihan fyysisiä oireita enkä ole katunut, että vaihdoin työpaikkaa, sitä kyllä suositteli jo neurologigin.
Aina voi vaihtaa ammattia/työpaikkaa jos homma ei kiinnosta.
Et tosiaan taida tehdä itse yövuoroja.