Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Austistinen poikani laitokseen- en jaksa enää

Sanni
19.12.2017 |

Poikani on 13vuotias, olen yksinhuoltaja. Lapseni on aamuisin -ja iltapäivisin ennen/ jälkeen koulun päiväkerhossa. Illat on aivan kauheita saati viikonloput. Joulua jo pelkään. Minulle wi riitä 3 vapaapäivää kuukaudessa, kotiin tuotava perhehoito maksaa - ei varaa. Olen niin väsynyt - minulla elossa iäkäs äiti, lapsen isä ei kuvioissa. Onko ainoa vaihtoehto laitoshoiva?

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää jaksaa. Muuttaa ajatusmaailmaasi ja jaksaa. Vielä 5 vuotta kunnes lapsi on 18 v. Kyllä sen jaksat.

Eihän erityislapsi muuta kotoa. Törkeä neuvo, suolaa vain haavoihin.

Miksei muuta? Nykyään vanhempia valmistellaan siihen että nuori itsenäistyy tuettuna saman ikäisenä kuin terveetkin nuoret.

Kokemusta on kehitysvammaisten hoitajana.

Tässä taas tietämättömien alapeukutusta. Kaikkia ihmisiä kohdellaan heidän biologisen ikänsä tasolla mahdollisimman paljon. Normaalisti puhutaan, että n. 20vuotias muuttaa pois kotoa ja niin muuttavat nykyään jopa älyllisesti kehitysvammaiset (syvästi kehitysvammaiset usein siinä vaiheessa kun heitä ei jaksata enää kotona nostella), autistit, asperger-ihmiset ym.

Vierailija
62/93 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää jaksaa. Muuttaa ajatusmaailmaasi ja jaksaa. Vielä 5 vuotta kunnes lapsi on 18 v. Kyllä sen jaksat.

Miksei muuta? Nykyään vanhempia valmistellaan siihen että nuori itsenäistyy tuettuna saman ikäisenä kuin terveetkin nuoret.

Tässä taas tietämättömien alapeukutusta. Kaikkia ihmisiä kohdellaan heidän biologisen ikänsä tasolla mahdollisimman paljon. Normaalisti puhutaan, että n. 20vuotias muuttaa pois kotoa ja niin muuttavat nykyään jopa älyllisesti kehitysvammaiset (syvästi kehitysvammaiset usein siinä vaiheessa kun heitä ei jaksata enää kotona nostella), autistit, asperger-ihmiset ym.

HÖPÖ HÖPÖ

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni "laitokselle"! Ei yksikään ihminen jaksa hoitaa vaikeaa ihmistä koko elämäänsä sairastumatta itse. Ennen koko kylä kasvatti, nyt yh:n pitäisi pärjätä yksin ilman rahaa ja muuta tukea. Ei tarvitse, sanon minä! Tämä yhteiskunnan asenne ei ole niiden yksilöiden vika, joille sattuu syntymään sairas lapsi. Helppohan se on huudella että sinun pitää jaksaa sitä ja tätä, ku itse ei tarvitse jaksaa! Lapsi kodinomaiseen laitokseen asumaan, ja lomilla kotiin, sanon minä, ja minulta saa täyden tuen näin virtuaalisesti!

Mun 16- vuotias sijoitettiin ensin isälle, ja sitten laitokseen, koska juoppoisä ei jaksanutkaan, vaikka yritti esittää niin. Minua haukkui kun en enää jaksanut, vaikka itse oli koko 16 vuotta viettänyt rillumarei-elämää ilman huolta huomisesta. Olisi pitänyt sijoittaa jo pari vuotta aiemmin, mutta olin samassa ansassa kuin moni muu, että pitää jaksaa, ja kyllä muutkin jaksaisi, ja minä olen vain huonompi kuin muut kun en jaksa, vaikka tosiasiassa kukaan näistä moralisteista ei olisi itse jaksanut päivääkään vaikka olisi ollut pakko. Minä elin kuitenkin sairaan ja autistisen lapsen kanssa 16 vuotta, he eivät päivääkään.

Vierailija
64/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse yrittää hoitaa, jos ei jaksa. Laitokseen vaan ja ihmiset saa puhua, mitä haluaa.

Vierailija
65/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

age is just a number kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai autismi häviää 18-vuotiaana? Vai minkä meinasit muuttuvan kun poika tulee täysi-ikäiseksi? 

Virallinen vanhemmuus lakkaa ja kaikille on ok potkia pentu pois pesästä oli sairas tai terve.

Ai että "välitä siihen saakka lapsesta"? Tiedätkö mitä? Tuo on pahempaa kuin laittaa lapsi laitokseen. Että välität lapsestasi velvollisuudesta kunnes muut eivät voi enää (muka) tuomita sinua lapsesi hylkäämisestä, koska hän saavuttaa tietyn iän!!!! Hienoa, läpy läpy sulle! Lapselle kehittyy valheellinen kuvitelma vielä siitä, että hänestä välitetään, kun kaiken aikaa sä paska vain laskit aikaa, jolloin voit hylätä hänet muiden ihmisten tuomitsematta, lapsestasi viis! Hirviö olet, erittäin paskaa joulua sulle nyt ja kaikkina jouluina.

Vierailija
66/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ongelmaa kun 21 v opiskeleva poika kotona. Lähtee aikanaan.

Vierailija
67/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua täysin. Olen itse töissä päiväkodissa lapsiryhmässä, jossa on  4 autistista lasta. On todella haastavaa toimia autistisen ihmisen kanssa, jotka eivät tuota ehkä puhetta, voivat olla arvaamattomia, karkailevat, eivät keskity asioihin jne. Nuo ovat vielä lapsia, mutta heilläkin tulee välillä raivokohtauksia, joka päivä mua revitään hiuksista, saatetaan jopa purra, nipistää ja raapia. Voin vain kuvitella kuinka murrosikäinen autistinen henkilö käyttäytyy tunnekuohuissaana. Sitä paitsi pääsethän edelleen poikaasi katsomaan ja tuleehan kaikkien ihmisten aikuistua ja lähteä joskus lapsuudenkodistaan. Et tee mitään väärin siinä, hienoa että olet noin pitkään taistellut.

Vierailija
68/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammainen (ei autistinen) yli 30-vuotias sisareni on hoitolaitoksessa Tampereella ja viihtyy siellä oikein hyvin. Häntä ja muita siellä asuvia rohkaistaan itsenäisyyteen omien rajojen puitteissa, esimerkiksi auttamaan ruoanlaitossa, mutta annetaan myös olla omissa oloissa, jos sitä tahtoo. Virikkeitä on tarjolla runsaasti ja henkilökunta on koulutettu toimimaan erilaisten erityisapua tarvitsevien ihmisten kanssa. Viikonloput ja joulun kaltaiset juhlapyhät sisareni viettää vanhempieni luona, ja äitini käy hänen kanssaan usein mm. Ruotsin risteilyillä, joten yhteys perheeseen ei ole kadonnut lainkaan. Vanhempani jaksavat paljon paremmin, ja sisarenikin pitää laitoksessa asumisesta hyvin paljon. Hoitolaitosta kannattaa harkita vakavasti, jos omat voimat ovat täysin lopussa, kuten AP:lla kuulostaa olevan.

Vierailija
69/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia. Laitoshoitoa puretaan, niin että laitospaikkoja ei Suomessa ole montaakaan. Lisäksi alaikäisiä ei oteta enää laitoshoitoon.

Mutta sen sijaan rakennetaan koko ajan hoivakoteja. Yksityiset firmat pistävät niitä pystyyn, kuin sieniä sateella. Myös alaikäisille ja siihen ei mitään lh-ilmoitusta tarvitse. 

Otat yhteyttä asioitanne hoitavaan sosiaalityöntekijään ja ilmoitat, että haluat lapsesi sijoitettavaksi alaikäisten ryhmäkotiin, että et jaksa enää. Asiat lähtevät rullaamaan. Kunta hoitaa maksusitoumuksen.

Puhe laitokseen panosta on huuhaata. Loputkin laitoshoitopaikat lopetetaan muutaman vuoden sisään.

Vierailija
70/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään harhoissa ja oma lapseni on kehitysvammainen.

Käsitys on vaan että se erityislapsikin on alaikäinen ja tuettuun asumispalveluun on ikäraja 18 vuotta ja ohjattuun oli ainakin ennen 21 vuotta.

Yleensä alaikäisistä maksetaan elatusmaksua.

Ei kukaan sosiaaliohjaaja noin vain paikkaa hanki ja kyllä uskoisin että perheen tilanne kartoitetaan ja käydään kunnolla lävitse.

Vaihtoehdot punnitaan.

Ja edelleen korostan että se teini on alaikäinen vaikka autistinen onkin.

Tutulta ei poikaa viety vaan yhteistyössä päädyttiin tähän ratkaisuun. Muut lapset kärsi myös kun poika löi äitiänsä.

Olen onnellinen että oma poikani on 16 vuotta ja hän asuu kotona. On meilläkin vaikeat hetket ollut mutta hän kehittynyt ja nyt menee ihan kivasti.

Laitoksia ne silti on vaikka on kodinomaisia ja kaikilla on oma kylppäri ja ei niitä mihinkään pureta. Nimitys vaan vaihtuu.

Omani asuu joskus ohjatussa asumisessa eli henkilökunta on päivällä ja illalla mutta yöllä ei.

Ei tää ole mikään kilpailu kuka on oikeassa mutta ottaa yhteyttä nyt vaikka lapsen kouluun ja lähteä purkamaan asiaa.

Sitten on vielä vammaistoimiston sosiaalityöntekijä.

Vierailija
71/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia. Laitoshoitoa puretaan, niin että laitospaikkoja ei Suomessa ole montaakaan. Lisäksi alaikäisiä ei oteta enää laitoshoitoon.

Mutta sen sijaan rakennetaan koko ajan hoivakoteja. Yksityiset firmat pistävät niitä pystyyn, kuin sieniä sateella. Myös alaikäisille ja siihen ei mitään lh-ilmoitusta tarvitse. 

Otat yhteyttä asioitanne hoitavaan sosiaalityöntekijään ja ilmoitat, että haluat lapsesi sijoitettavaksi alaikäisten ryhmäkotiin, että et jaksa enää. Asiat lähtevät rullaamaan. Kunta hoitaa maksusitoumuksen.

Puhe laitokseen panosta on huuhaata. Loputkin laitoshoitopaikat lopetetaan muutaman vuoden sisään.

Samoja paikkoja ne on, nimi vaan vaihtuu.

Vanhainkoditkin on nykyään hoivakoteja mutta samoja paikkoja ne edelleen on.

Kyllä minä tiedän että oma huone ja oma kylppäri on jokaisella.

Vierailija
72/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ei ole samoja paikkoja, koska Suomessa on ollut 14 erityishuoltopiiria ja 14 laitosta, joista aika moni on jo kylmillään. Osassa vielä toimintaa asumisyksikön nimellä. Mutta nämäkin ollaan jyräämässä pois sitä mukaa, kun yksityiset saavat perustettua tuetun asumisen yksikköjä tarpeeksi. Sote niittaa lopullisesti laitospaikat Suomesta.

Olen työskennellyt erilaisissa ryhmäkodeissa ja tuetun asumisen yksiköissä yms. Paikkoja on alimmillaan ollut 7, enimmillään 14. Lisäksi olen työskennellyt paikassa, mikä oli kerrostalo ja jokaisella oma yksiö ja hoitajan sai hälyttämällä paikalle. Imo myös pitää huolen, että hoitaja ei tule ilman lupaa asukkaan huoneeseen/yksiöön. Myös alaikäisille on omat paikat, koska kaikkia ei nyt vain hoitaa kotona.

En todellakaan käyttäisi laitossanaa näistä, koska olen työskennellyt myös laitoksessa. 

Vierailija
73/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ei ole samoja paikkoja, koska Suomessa on ollut 14 erityishuoltopiiria ja 14 laitosta, joista aika moni on jo kylmillään. Osassa vielä toimintaa asumisyksikön nimellä. Mutta nämäkin ollaan jyräämässä pois sitä mukaa, kun yksityiset saavat perustettua tuetun asumisen yksikköjä tarpeeksi. Sote niittaa lopullisesti laitospaikat Suomesta.

Olen työskennellyt erilaisissa ryhmäkodeissa ja tuetun asumisen yksiköissä yms. Paikkoja on alimmillaan ollut 7, enimmillään 14. Lisäksi olen työskennellyt paikassa, mikä oli kerrostalo ja jokaisella oma yksiö ja hoitajan sai hälyttämällä paikalle. Imo myös pitää huolen, että hoitaja ei tule ilman lupaa asukkaan huoneeseen/yksiöön. Myös alaikäisille on omat paikat, koska kaikkia ei nyt vain hoitaa kotona.

En todellakaan käyttäisi laitossanaa näistä, koska olen työskennellyt myös laitoksessa. 

Lisään vielä, että en ymmärrä, miksi puhut vanhuksista vammaisten kanssa yhdessä, koska vammaislaki on ihan omansa ja ei liity mitenkään vanhuksiin

Vierailija
74/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama millä nimellä niitä paikkoja kutsutaan. Pointti on että lapsi asuisi siellä ja saisi tarvitsemansa hoidon ja erityistarpeet huomioiden. Ihan varmasti ymmärsit tämän. Tärkeilijä!

Vierailija
75/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se menee ja omani nyt 16 vuotta ja jatko-opiskelu 2 vuotta.

Sen jälkeen muka asumisharjoittelu ja joudun sanomaan että ei kuule muuta 19 vuotiaana vaan arviolta vasta 22-25v.

Muuttaa samaan aikaan omilleen, kun kuopus joka 2 vuotta nuorempi.

Uskallan laittaa vastaan, kun lapsi täyttää 18 vuotta.

On kuitenkin työtoiminnassa koko ajan eikä neljän seinän sisällä.

Ei se terve kuopuskaan muuta kuin vasta 20-22vuotiaana.

Samaan aikaa lähtevät ja me vanhemmat muutetaan pienempään asuntoon.

Vierailija
76/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:´-(  <3. Ap, ymmärrän sinua. Rauhallista Joulua ja Hyvää Uutta Vuotta teille molemmille.

Vierailija
77/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hyvällä omallatunnolla voit etsiä nuorellesi hoivapaikkaa! Turha heittäytyä marttyyriksi ja voimiensa

äärirajoilla selviytyä vaikeahoitoisesta lapsesta. Hän pääsee kuitenkin käymään kotona teidän voimienne

mukaan ja voitte käydä hänen luonaan hoitopaikassa. Monet täällä lyövät lyötyä syyllistäen äidinrakkaudella jonka pitää kaikki kestää. Hyvä nuorena jo sopeutua elämään hoivapaikassa, ei vanhenevat vanhemmat jaksa enää isoa vammaista hoitaa!

Vierailija
78/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

age is just a number kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai autismi häviää 18-vuotiaana? Vai minkä meinasit muuttuvan kun poika tulee täysi-ikäiseksi? 

Virallinen vanhemmuus lakkaa ja kaikille on ok potkia pentu pois pesästä oli sairas tai terve.

Vanhempana olo ei lopu koskaan. 18 vuotta on se raja milloin vanhempi ei ole enää vastuussa lapsensa hyvinvoinnista ja tekemisistä.

Vierailija
79/93 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokane joka tässä ketjussa on sitä mieltä että toi lapsi pitäis laittaa laitoksee ei sitte itse vanhana ruikuta sitä kun joutuu laitoksee vaikka olis terve/terveitä lapsia jotka vois pitää huolta ku altsaimerit sun muut dementiat puskee päälle.

Reilu peli.

Vierailija
80/93 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne voi viedä B-mielisairaalaan kun tulevat "täysi-ikäisiksi"?